Ihmettelyketju

  • 6 393 943
  • 38 807

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Minä ihmettelen, miten kylmä kahvi voi olla jonkun mielestä hyvää.

On tämä. Jippo on siinä, että on alunperin keittänyt kahvin tummasta paahdosta. Vaaleasta paahdosta - jota suomalaiset yleensä juovat - tulee vain kitkerää.

Ihmettelen, miten kukaan voi pitää vaaleaan paahtoon keitetystä kahvista ja miksi se on niin suosittua Suomessa. Yhtään etelämmäs Euroopassa kun mennään, niin kukaan ei juo vaaleaa paahtoa.

Edit. Leon: tämäkin on maidolla, ilman sokeria.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä ihmettelen, miten kylmä kahvi voi olla jonkun mielestä hyvää.
Tavallinen kahvi ei maistu kylmänä minulle. Ehkä se johtuu siitä, että juon (tummapaahtoisen) kahvini maidolla ilman sokeria. Mutta työpaikan automaatista laskettu (edelleen sokeriton) "crappuccino" on aika mainio janojuoma viileänä. Suosin sitä joskus kesäisin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihmettelen, miten kukaan voi pitää vaaleaan paahtoon keitetystä kahvista ja miksi se on niin suosittua Suomessa. Yhtään etelämmäs Euroopassa kun mennään, niin kukaan ei juo vaaleaa paahtoa.

Kokemukseni mukaan tuolla etelämmässä ei juomakelpoista kahvia ole juurikaan tarjolla. Voi toki olla tottumiskysymys, mutta aina siellä etelässä on silti tullut saatua palaneen makuista petroolia.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Yhtään etelämmäs Euroopassa kun mennään, niin kukaan ei juo vaaleaa paahtoa.

Tämä nyt on taas tätä, kun kadehditaan ja yritetään matkia Etelä-Eurooppalaisia ihmisiä.
Jos yhtään mennään etelämmäs Euroopassa, niin siellähän viinitkin syljetään ämpäriin, kuinka moni tätä tapaa noudattaa?

Minä juon Juhla Mokkaa, mikä taitaa olla vaaleaa paahtoa ja tykkään siitä. Mutta ei sillä, etteikö saisi juoda tummaa paahtoa kylmänä, kukin tavallaan. ;)
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tämä nyt on taas tätä, kun kadehditaan ja yritetään matkia Etelä-Eurooppalaisia ihmisiä.

Miksi tämä kateus- ja matkimiskortti vedetään esiin aina kun joku vertaa Suomea muuhun Eurooppaan?

Oma tumman paahdon juominen muuten alkoi, kun asuin useamman vuoden jokunen tuhat kilometriä etelämmässä. Sen jälkeen ei ole vaalea paahto maistunut, on mielestäni jopa tuoreena hieman kitkerää, ainakin tummaan verrattuna.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä nyt on taas tätä, kun kadehditaan ja yritetään matkia Etelä-Eurooppalaisia ihmisiä.
Jos yhtään mennään etelämmäs Euroopassa, niin siellähän viinitkin syljetään ämpäriin, kuinka moni tätä tapaa noudattaa?

Minä juon Juhla Mokkaa, mikä taitaa olla vaaleaa paahtoa ja tykkään siitä. Mutta ei sillä, etteikö saisi juoda tummaa paahtoa kylmänä, kukin tavallaan. ;)
Onko se kateutta, että haluaa juoda paremman makuista kahvia? Minusta on silkkaa tekopyhyyttä juoda kitkerää, vatsavaivoja aiheuttavaa vaaleapaahtoista ihan vaan siksi, ettei leimaantuisi kateelliseksi. Jos oikeasti tykkää vaaleasta paahdosta, niin ihan vapaasti. Jos ei ole koskaan maistanut kunnon kahvia, saa ihan vapaasti liputtaa vaalean puolesta. Ihmettelen kuitenkin syvästi, jos on maistanut oikeasti hyvää kahvia, mutta silti suosii vaaleaa. Paitsi jos ei ole varaa ostaa sitä hyvää.

Pariisilaispaahto ei sovi kaikille. Ja Pauligin pariisilainen maistuu siltä, miltä kuvittelen kissankusen maistuvan. Olen juonut myös hyvää pariisilaista. Mutta muistakaa: kaikki tummat paahdot eivät ole tuota pariisilaista.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Ihmettelen, miten kukaan voi pitää vaaleaan paahtoon keitetystä kahvista ja miksi se on niin suosittua Suomessa.

Mä taas ihmettelen miten kukaan voi pitää kahvista, itse en ole sitä juonut elämäni aikana paria kuppia enempää.

Toisaalta, eihän kaikki tykkää jallustakaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan, ettet pidä kahvista nimenomaan, koska et ole juonut kahta kuppia enempää.
Juuri näin. Kahvin ja kaljan yhteneväisyydet ovat siinä, että molemmat kusettavat kovasti ja kumpikaan ei maistunut ainakaan mulle heti kättelyssä. Kaffen ryystämisen aloitin muistaakseni 12-vuotiaana, bisseä opettelin imemään 14- tai 15-vuotiaana. Molempia piti harjoitella jonkin aikaa, että upposivat. Kahvi ei vieläkään maistu mustana, maidon kanssa kyllä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Miksi tämä kateus- ja matkimiskortti vedetään esiin aina kun joku vertaa Suomea muuhun Eurooppaan?

Miksi se muu Eurooppa pitää aina vetää mukaan, kun puhuu omista mieltymyksistään?

Ja kuten sanoin, kukin tavallaan.

Kahvi (kofeiini) on kyllä siitä vittumainen aine, että siihen tulee melko vahva riippuvuus. Onneksi se sentään ei ole vaarallista, mutta vähän hankalaa, kun aina retkillä jne. pitää huolehtia, että saa kahvia vähintään aamulla. Muuten särkee päätä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Juuri näin. Kahvin ja kaljan yhteneväisyydet ovat siinä, että molemmat kusettavat kovasti ja kumpikaan ei maistunut ainakaan mulle heti kättelyssä. Kaffen ryystämisen aloitin muistaakseni 12-vuotiaana, bisseä opettelin imemään 14- tai 15-vuotiaana. Molempia piti harjoitella jonkin aikaa, että upposivat. Kahvi ei vieläkään maistu mustana, maidon kanssa kyllä.

Mutta minkä takia "harjoitella" pitämään jostain, mikä ei maistu hyvältä? Tätä on syytä nyt ihmetellä... vähän sama kun harjoittelisi tupakan polttamista, vaan sen takia että voisi sitten sanoa että polttaa.

Nimimerkki "harjoitellaan kaikki tykittämään hepoa suoneen, vaikkei se heti tuntuisikaan olevan mukavan tuntuista..."
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pariisilaispaahto ei sovi kaikille. Ja Pauligin pariisilainen maistuu siltä, miltä kuvittelen kissankusen maistuvan. Olen juonut myös hyvää pariisilaista. Mutta muistakaa: kaikki tummat paahdot eivät ole tuota pariisilaista.
Minä olin samaa mieltä, kun jokunen vuosi sitten sitä ostin. Jälkimaku oli oudon kitkerä. En tiedä, onko tuotetta parannettu vai onko vain omat makutottumukset muuttuneet, mutta viime paketit ovat olleet tyystin Parisienia, kun tein uusintakierroksen markettivalikoimiin. Siitä löytyy ainoana Pauligin kahveista riittävästi luonnetta. Eli kannattaa kokeilla uudestaan, jos sulla on useamman vuoden tauko alla.
---

Vaaleapaahtoinen ei mene kuin kohteliaisuudesta ja pullan kanssa. Ymmärrän kyllä, että tummapaahtoinen voi lyödä aika kovasti vastaan tottumattomalle, mutta onhan sen maku paljon täyteläisempi. Sitä voi yksinkerteisesti juoda sellaisenaan, mikä oli mulle kokonaan uusi havainto monen vuoden vaaleapaahtoisen pullakahvittelun jälkeen.

Suomessa on moni asia hyvin ja paljon hienoja perinteitä. Vaaleapaahtoinen kahvi ei kuitenkaan kuulu tähän joukkoon ja korvaisin sen ilomielin vaikka ihan etelä-ruotsalaisella vastineellaan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi se muu Eurooppa pitää aina vetää mukaan, kun puhuu omista mieltymyksistään?

Ihmettelen, miksi ei saa ihmetellä sitä, että muualla juodaan tummaa paahtoa, mutta Suomessa jostain syystä suositaan vaaleaa. Onko Suomi niin pyhä lehmä, ettei sitä saa verrata muihin, ainakaan yhtään negatiivisessa sävyssä? Ja johtuuko vaalean suosiminen siitä, että se on maultaan lähempänä korviketta?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja johtuuko vaalean suosiminen siitä, että se on maultaan lähempänä korviketta?
Itse asiassa yksi mahdollinen syy juontaa juurensa sota-aikaan. Papu kutistuu ja kuivuu paahdettaessa, joten raa'emmasta pavusta saadaan enemmän matskua.

Aluksi korvikkeessa oli vielä kahvia, mutta lopulta kahvin käyttö loppui kokonaan ja puhuttiin vastikkeista. Korvikkeisiin ja vastikkeisiin käytettiin paahdettua viljaa, voikukan juuria yms. Vastikkeisiin tarvittiin usein myös selvikettä, jotta porot eivät lilluisi ympäriinsä kahvissa ja siihen tarkoitukseen kävi hyvin lahnan suomut. Hauskaa sinänsä funtsia sitä, missä tilanteessa tuokin on todettu.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihmettelen, että vielä 80-luvulla suola ja pippuri olivat ainoat mausteet ruuanlaitossa. Ja niitäkin suhteessa suolaa paljon ja pippuria vähän. Turkinpippuri oli tulisinta, mitä oltiin ikinä maistettu. Suuta huuhdottiin senkin jälkeen kolme päivää, paskalla ei uskallettu käydä viikkoon. Nykyään saa markettien hyllyiltä vaikka mitä death sauceja, joita juodaan kilpaa pullon suusta. Jalapeñoja syödään karkkien sijaan. Ennen kaljakin maistui lapparilta. Nykyään siinäkin pitää olla mukamas humalan ja maltaan tasapaino. Onneksi yksi asia on ja pysyy: Juhla Mokka. Vai pysyykö?
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Ihmettelen, miksi ei saa ihmetellä sitä, että muualla juodaan tummaa paahtoa, mutta Suomessa jostain syystä suositaan vaaleaa. Onko Suomi niin pyhä lehmä, ettei sitä saa verrata muihin, ainakaan yhtään negatiivisessa sävyssä?


Eihän täällä saa arvostella Sibeliusta tahi Alvar Aaltoakaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ihmettelenpä tähän väliin sitä, etten muista elämästäni mitään siltä ajalta, kun en juonut kahvia. Tosin en tarkkaan muista, olinko kaksi-, kolme- vai neljävuotias, kun kahvinjuonnin aloitin. Ja yhä vieläkin pidän enemmän vaaleapaahtoisessta kuin tummasta, mustana ja ilman sokeria tottakai, ja tätäkin on syytä ihmetellä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mä taas ihmettelen miten kukaan voi pitää kahvista, itse en ole sitä juonut elämäni aikana paria kuppia enempää.
Samaa ihmettelen. Ikinä en kahvia juo, lukuunottamatta jotain juhlia kuten synttäreitä, häitä, ristiäisiä jne joissa nyt ei kehtaa sieltä lastenpöydästäkään sitä mehulasia hakea. Ja silloinkin pyrin laittamaan maitoa ihan piripintaan ja sokeria sellaiset vähintään kolme palaa.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kahvia olen juonut varmaan jostain 6-vuotiaasta lähtien. Tummaa on tullut kokeiltua useampiakin merkkejä ja useita paketteja, mutta ei vaan ole mun juttu. Vaaleaa menee se 4-6 pannullista päivässä.
Ihmettelen, miksi kahvimaustakin saadaan täällä kauhea vääntö aikaan, makuasia...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta minkä takia "harjoitella" pitämään jostain, mikä ei maistu hyvältä? Tätä on syytä nyt ihmetellä... vähän sama kun harjoittelisi tupakan polttamista, vaan sen takia että voisi sitten sanoa että polttaa.
Kokeilin mä röökiäkin hölmönä teininä, mutta se ei tuntunut koskaan hyvältä. Kahvi upposi kyllä saman tien, kun laittoi sekaan maitoa ja sokeriakin, sittemmin jätin sokerin veks. Ja totta kai se kuului kavereiden kanssa asiaan teini-iässä, että juodaan bisseä, joten opeteltava oli. Tätä nykyähän pidän useimpien kaljojen mausta. Makuaisti todellakin muuttuu iän myötä, kovastikin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihmettelen, miksi kahvimaustakin saadaan täällä kauhea vääntö aikaan, makuasia...
Fakta vain on se, että meillä kahvi jätetään raa'aksi ja siitä voi aiheutua erinäisiä vaivoja kuten närästystä ja vatsahaavan paljon helpommin kuin tummasta. Lisäksi se on omasta mielestäni kitkerää ja laimeaa, mikä on toki makuasia. Tältä pohjalta rasittaa kuunnella natinaa ulkomaiden kahvin huonoudesta, koska meillähän se viallinen tuote nimenomaan on, siihen on vain totuttu. Ja painotan, että siitä saa ilman muuta pitää. Näköaloja tässä kai kaipailen eniten.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Ihmettelen tuota "Uskotko Jumalaan" -ketjua ja sen kirjoittajia. Samaa jankkausta höystettynä nyt viimeisimpänä pohdintaa koskien esim. miesten nännejä ja korvannipukoita... Toisaalta ihan hauskaa luettavaa, itse en vain jaksaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös