Ihmemies MacGyver

  • 158 260
  • 879

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tässä Murdoc jaksossa ihmetyttää toi alun touhu, moi mitä sö siellä autossa teet, etsin jotain tuu säkin, mä toin tän suurennuslasin jonka pyysit, minkä mä mitään pyytänyt, pyysithän sä siinä kutsussas, missä kutsussa sähän mut kutsuit, eiku sä kutsuit mut, no mitä nyt sit tehdään, no istutaan täällä autossa ja odotetaan mitä tapahtuu, joo tehdään niin.

Eikö samperi olisi ollut järkevää nousta samantien pois sieltä autosta. Toki olisi ollut aika paljon tylsempi jakso.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tää eka Murdoc-jakso varmaan paras jakso mitä missään tv-sarjassa on koskaan ollut. Yhtään liioittelematta, tai ehkä ihan vähäsen.

Tuo talon räjäytyskin, kyllä on tuotantoarvot kunnossa tässä sarjassa. Pieni epäilys kyllä kalvaa mieltä, että saattoi olla ns. stock footagen luovaa käyttöä.

Ainakin yksi parhaista MacGyver-jaksoista.

Murdoc on Harryn ohella sarjan parhaita sivuhahmoja, mutta äijän pelikirja on nähdäkseni turhan monimutkainen tai ainakin mies suosii liiaksi viivelähtöjä. Esimerkiksi sinkokohtauksessa on kyllä selvät ohjeet kahden rintaman hyökkäykselle, mutta ensin kelataan viisi minuuttia vauhtia omasta päästä. Sänkypommi ja sairaalakohtaus olivat sentään melko suoraa toimintaa, mutta rekan räjäytys olikin sitten taas kaikkien viivelähtöjen äiti. Jos muistan oikein, niin sama vika on tulevissakin jaksoissa. Ensin lukitaan Mac jeeppiin, mutta annetaan juuri sopivasti aikaa poistua sieltä, mutta vastaavasti hetken päästä heilutaan liekinheittimen kanssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ainakin yksi parhaista MacGyver-jaksoista.

Murdoc on Harryn ohella sarjan parhaita sivuhahmoja, mutta äijän pelikirja on nähdäkseni turhan monimutkainen tai ainakin mies suosii liiaksi viivelähtöjä. Esimerkiksi sinkokohtauksessa on kyllä selvät ohjeet kahden rintaman hyökkäykselle, mutta ensin kelataan viisi minuuttia vauhtia omasta päästä.
Murdoc on perinteinen leffojen ja tv-sarjojen psykopaattipahis. Ei riitä se että tarinan sankari pitää saada hengiltä, siihen pitää lisätä jotain näyttävää ja tämä jättää aina sen pienen mahdollisuuden millä sankari selviää pinteestä. Toki olisihan se vähän tylsää jos pahikset tyytyisivät siihen että kun sankari on saatu kiinni niin pistettäisiin mauserilla luoti silmien väliin.

Murdoc on kyllä siinäkin mielessä nerokas hahmo että sehän on tuollainen "paha MacGyver".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Oopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täh? Itse olen ymmärtänyt että kultakausi on nimenomaan nämä pari ensimmäistä kautta. Toki hyviä jaksoja tulee myöhemminkin mutta kyllähän noissa myöhemmissä kausissa jaksojen teemat on vähän liikaa ties mitä luonnonsuojelua ja muuta vähän kevyempää settiä.
Toki makuja on monia, mutta kyllähän yleinen konsensus ja internet on sitä mieltä, että MacGyver oli parhaimmillaan Kanadan tuotantokausineen 3-6, vaikka loppupuolella ehkä taso laskikin ja sitten kun palattiin Losiin taas seitsemännellä ja vikalla kaudella oli kaikki ideat jo käytetty. Toki eka ja toka kausikin maistuvat hyvin minulle ja muille ihmisille, mutta se Vancouver lähiympäristöineen tuo mielenkiintoista vaihtelua Los Angelesille, joka on kuitenkin vähän kuin loppuunkaluttu mesta tv -sarjojen osalta.

Nythän alkoi kolmannen tuotantokauden jaksot ja heti ollaan mopoilemassa havumetsässä ja sahalla helikopterin jahdatessa eli vähän niin kuin Suomessa olisi. Ja MacGyverin klassinen asuntovenekin tulee kuvioihin tällä kaudella. MacGyver sosiaalityöntekijänä oli sitten enemmän noita vikojen kausien juttuja, ei toiminta ja jännitys mielestäni ainakaan vähene näillä tuotantokausilla 3-5.

Ja kyllä mielestäni sarjassa on monia hyviä jaksoja, jotka eivät niinkään painotu toimintaan, vaan esim. jakso, missä MacGyver palaa vanhaan lukioonsa tuomaroimaan tiedekilpailua on todella hyvä. Ja Kanadan havumetsäjaksoista toimii oikein hyvin myös se, missä Phoenix- foundationin virkistysretkelle luonnonpuistoon soluttautuu vankikarkuri ja jengi alkaakin retkellä harvenemaan. Itse Pete Thorton on ohjannut tuon jakson, jossa soluttautujan identiteettiä saa arvailla hienosti aina jakson loppuun saakka!

Eli itse olen vankasti sitä koulukuntaa, jonka mielestä MacGyver kuuluu Kanadan havumetsiin ja Vancouverin laitamille v. 1987-1990. Tuon ajan kasariestetiikka näyttää silmiini upealta ja mieleen nousee välillä ajatus, että kunpa saisi elää 80 -luvun uudelleen nuorena aikuisena!
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Ihmemies on kaikkien aikojen suurin idolini, mutta tässä viime vuosina kun sarjaa on esitetty ties milloin ja ties missä, niin en ole malttanut katsoa. Joskus kun olen kanavalle osunut, niin meno on vaikuttanut vähän kämäiseltä ja olen ajatellut, että antaa lapsuuden sankarin pysyä lapsuuden sankarina.

Nyt kuitenkin ryhdyin katsomaan sarjaa ja kahden ensimmäisen kauden jälkeen olen positiivisesti yllättynyt. Suurin osa jaksoista on aikuisellekin ihmiselle viihdyttävää kamaa. Oma suosikkijaksoni on ykköskauden finaali The Assassin, jossa esiintyy erinomaisen mainio vihulainen, eli salamurhaaja Piedra. Kun mies kaivaa viiksistään työvälineen, niin siinä ollaan minusta koko sarjan ytimessä. Piedrasta olisi hyvin voinut tehdä pysyvän MacGyverin kiusaajan. Jaksossa toki esiintyy myös maailman ihanin kasaritsiksi Corinne Bohrer, jonka edesottamuksia Ihmemiehessä tai Poliisiopistossa en junnuna osannut täysin arvostaa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Muistutetaanpa vielä kerran, että tänään klo. 23.00 alkaa ainakin omalla kohdallani se mieleenpainuvin jakso koko sarjan historiassa: Ghost Ship.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Muistutetaanpa vielä kerran, että tänään klo. 23.00 alkaa ainakin omalla kohdallani se mieleenpainuvin jakso koko sarjan historiassa: Ghost Ship.

Itselle lapsuudesta se kaikkein mieleenpainunein jakso on viitoskauden Halloween Knights (suomennettu hölmösti "Kauhujen yön ritarit"), mutta aikalailla kärjessä listalla on tuokin, kuitenkin poikkeuksellinen jakso sarjan mittakaavassa. Täytyy tosiaan yrittää muistaa väijyä, en ole kyseistä jaksoa katsonut varmasti ainakaan 20 vuoteen..
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Itselle lapsuudesta se kaikkein mieleenpainunein jakso on viitoskauden Halloween Knights (suomennettu hölmösti "Kauhujen yön ritarit"), mutta aikalailla kärjessä listalla on tuokin, kuitenkin poikkeuksellinen jakso sarjan mittakaavassa. Täytyy tosiaan yrittää muistaa väijyä, en ole kyseistä jaksoa katsonut varmasti ainakaan 20 vuoteen..

Minulla ei ole mainitsemastasi jaksosta muistikuvia. Mikä siitä teki mieleenpainuvan?

Olen täällä aiemminkin maininnut myös neloskauden ensimmäisen jakson eli The Secret of Parker House. Tämäkin jäi junnuna mieleen mm. aavemaisen kartanon, pimeyden ja pääkallon vuoksi.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Ghost Ship on kovinta kauhua junnuna mitä tuli katsottua! Pakko valvoa ja katsoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nythän alkoi kolmannen tuotantokauden jaksot ja heti ollaan mopoilemassa havumetsässä ja sahalla helikopterin jahdatessa eli vähän niin kuin Suomessa olisi. Ja MacGyverin klassinen asuntovenekin tulee kuvioihin tällä kaudella. MacGyver sosiaalityöntekijänä oli sitten enemmän noita vikojen kausien juttuja, ei toiminta ja jännitys mielestäni ainakaan vähene näillä tuotantokausilla 3-5.

Uusi tuotantokausi tuli yhtä yllättäen kuin Scott Stevensin olkapää vastustajien leukaperiin 90-luvulla. Luulin, että toista kautta olisi ollut vielä pari jaksoa jäljellä, mutta kun satamaa vastapäätä oli lumihuippuisia vuoria ja havumetsää kasvava saari, totesin, että nämä ei kyllä ole Losin maisemia, vaan sopii paremmin Vancouveriin, kuten sitten lopputeksteistä kävikin ilmi. Siirtyykö Phoenix Foundationkin nyt kuvauspaikan vaihtumisen myötä sinne "tehdashalliin" maanalaisine laboratoroineen? Sehän lentää sitten yhdessä jaksossa savuna ilmaan. Liittyykö se taas paluumuuttoon enkelten kaupunkiin?

Aikoinaan 80- ja 90-luvulla näitä kuvauspaikkoja ei osannut analysoida, hyvä jos niiden vaihtumisesta edes tiesi. En ainakaan muista, että olisin kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Sarja sijoittui Pohjois-Amerikkaan ja se riitti. En siis myöskään osaa asettaa Vancouver-aikakautta Los Angelesin edelle. Myöskään tämän illan aavelaivajakso ei ole erityisen sykähdyttävä, vaikka siinä tuleekin taas alkutunnarikohtauksia, jos tämä on se, missä MacGyver ja joku hädänalainen neitokainen hyppäävät laidan yli järveen tai mereen hirviön jahdatessa heitä. En ole edes varma, näinkö jaksoa ensimmäisellä kierroksella vai vasta ysärin puolivälissä, kun Ihmemies tuli uusintana. Kyllähän se on hyvä jakso, mutta ei best of the best -hyvä kuitenkaan. Voi olla, että mieli muuttuu, kun jakson näkee vuosien tauon jälkeen.

Itselle lapsuudesta se kaikkein mieleenpainunein jakso on viitoskauden Halloween Knights (suomennettu hölmösti "Kauhujen yön ritarit"), mutta aikalailla kärjessä listalla on tuokin, kuitenkin poikkeuksellinen jakso sarjan mittakaavassa. Täytyy tosiaan yrittää muistaa väijyä, en ole kyseistä jaksoa katsonut varmasti ainakaan 20 vuoteen..

Onko tämä se, jossa Murdoc pyytää Macilta apua siskonsa pelastamiseen? Jos on, niin se oli junnuna yksi sarjan pelottavimmista jaksoista.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Cleo Rocks on myös hyvä Murdoc (ja helposti paras Penny Parker-jakso). Lapsena menin ihan halpaan kun pyörätuolissa istuva mukava ohjaaja Jacques paljastuukin maaniseksi Murdociksi. Kohokohtana kun Mac lukee jotain paperista vihjettä ja tekstin alkukirjaimista paljastuu tuttu nimi.

M...
U...
R....
D....
O...
C...
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikähän muuten mahtoi olla se jakso, joka aikoinaan jäi näyttämättä kun materiaali ei saapunut ajoissa maahamme? (Mutta onneksi ihanat ystävämme lemmenlaivalla olivat valmiina paikkaamaan.)

Olisi kiva tietää, kaikkien näiden vuosien jälkeen.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Valmiina ollaan, 18 minuuttia starttiin. Paras Ihmemies jakso ikinä alkamassa.

Itse asiassa, lisää tuohon vielä tunti. Liekö kello ihan oikeassa Suomen ajassa?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitäs helvettiä, onko tässä kolmoskaudella intro "hieman" normaalia lyhyempi? Farssi.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Mitäs helvettiä, onko tässä kolmoskaudella intro "hieman" normaalia lyhyempi? Farssi.
Ei ainakaan dvdllä ollut, en tiedä mitä versiota nämä näyttää. Yleensä lyhyempi intro tarkoittaa sitä, että materiaalia jaksossa on ollut normaalia enemmän ja pitempi intro puolestaan, että materiaalia on ollut vähemmän. Simpsonit on tästä hyvä esimerkki kun jos intro on se superpitkä sirkusnorsuineen niin jakso on lyhyempi kuin normaalisti.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Hui sentään, tässä rakennellaan kyllä kauhunväristyksiä isosti heti alkusummerista lähtien.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Nyt on kyllä ihan huikeaa settiä tämä Aavelaiva-jakso. Pienenä en uskaltanut katsoa, kun oli liian pelottava.
 

ace

Jäsen
Itse säikähdin tämän jo silloin ensiesitys kerralla, 80-luvun puolivälissä. Muistan ikuisesti kun Pappani (RIP) kanssa katsottiin tämä jakso uusintana joskus silloin 90-luvun puolella. Pappa oli sodassa palvellut vanhan liiton mies, joka ei tunteitaan julki tuonnut. Hyppäsi kuitenkin tuolista ylös ja melkein paskoi housuunsa kun se "BigFoot" löi sen laivan ikkunan säpäleiksi. Minulle tämä on iso muisto Papastani.

En muistanut kaikkia jakson juonenkäänteitä, mutta se laiva- ja loppukohtaus pysyy muistissa ikuisesti. Hienoa oli taas nähdä tämä ikimuistettava jakso.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös