Ihanin sarjatuliase...

  • 5 694
  • 50

Ihanin sarjatuliase

  • M60, USA (KK)

    Ääniä: 4 3,2%
  • AK47 Kalashnikov, Neuvostoliitto (RK)

    Ääniä: 24 19,0%
  • Colt Commando M16, USA (RK)

    Ääniä: 4 3,2%
  • MG42, Saksa (KK)

    Ääniä: 6 4,8%
  • Uzi, Israel (KP)

    Ääniä: 9 7,1%
  • MP40 Schmeisser, Saksa (KP)

    Ääniä: 4 3,2%
  • Famas, Ranska (RK)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Valmetin rynnäkkökivääri, Suomi (RK)

    Ääniä: 29 23,0%
  • Thompson, USA (KP)

    Ääniä: 3 2,4%
  • Sten Gun Mark2 , Iso-Britannia (KP)

    Ääniä: 1 0,8%
  • Suomi-konepistooli malli 1931, Suomi (KP)

    Ääniä: 21 16,7%
  • Sten Gun, Iso-Britannia (KP)

    Ääniä: 1 0,8%
  • Maxim, Neuvostoliitto (KK)

    Ääniä: 1 0,8%
  • Heckler & Koch HK33, Saksa (RK)

    Ääniä: 5 4,0%
  • joku muu. mikä?

    Ääniä: 14 11,1%

  • Äänestäjiä
    126

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Helteisen kelin kunniaksi kysellään palstalaisten mieltymyksiä sarjatuliaseisiin.
Äänestyslistassa on suluissa ilmoitettu:

(RK) = rynnäkkökivääri
(KP) = konepistooli
(KK) = konekivääri

Listan aseet ovat II-maailmansodasta lähtien nykypäiviin asti.
Nyt vaan kaikki innolla ilmoittamaan omat mieltymyksensä kunnon räimepyssyihin. Vahinko että sai listata vain 14 ( + joku muu-vaihtoehto), paljon jäi potentiaalisia ehdokkaita listalta pois, kuten kaikki pikakiväärit (esim Degtrajevin "Emma") ja konepistoolipuolelta Tsekkoslovakiassa valmistettu Scorpion, jenkkien Ingram ja Tanskan ylpeys Madsen.

Oma ääneni meni Suomi-konepistoolille, aseelle joka teki monta Tikkakosken mannekiinia.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Vastasin RK valmetin (sako) tekemä. Ainoa josta on kokemusta. Suomi konepistoolista ihan vähän raukin ampumaleirillä. RK oli 11 kuukautta kihlattuni enkä kehtaa vastata muuta.

PS. kuinka moni meistä muistaa "kihlattunsa" numeron?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Oli muuten mukava sarjatuliase, jota kokeiltiin raukissa. Semmonen vesivaippajäähdytteinen kk olisko nimi ollut maxim, tjsp. Preda auttakoon tietää varmaan kyseisen kapineen. Vedeltiin sillä näytöksessä valojuovia iltahämärässä, oli syöttäjällä kiiru:)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olkku kirjoitti:
PS. kuinka moni meistä muistaa "kihlattunsa" numeron?

Ei voi muistaa enää. Se kihlaus kun oli kaudelta 1976-1977. Kaikenlisäksi olin alkuperäiselle "uskoton". Nimittäin minulla oli "sivusuhde" brittiläiseen Steniin ja muutenkin jouduin alokasaikaisen aseen vaihtamaan ensin aliupseerikoulun aikaiseen "typykkään" ja sitten vielä sen jälkeen kolmanteen "daamiin" kun itse koulutin alokkaita. Komenettiin nääs aina välillä vaihtamaan maisemaa vähän pidemmäksikin aikaa - ei alokasaikana Isosaaren linnakkeelta kuitattua asetta voinut "lempiä" mukana koko palvelusajan ... Isosaari - Santahamina - Upinniemi - Niinisalo - Santahamina.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olkku kirjoitti:
Oli muuten mukava sarjatuliase, jota kokeiltiin raukissa. Semmonen vesivaippajäähdytteinen kk olisko nimi ollut maxim, tjsp. Preda auttakoon tietää varmaan kyseisen kapineen. Vedeltiin sillä näytöksessä valojuovia iltahämärässä, oli syöttäjällä kiiru:)

No kun se oli vesivaippajäähdyteinen, niin kyllähän se sitten oli Maxim. Olet kai nähnyt elokuvan Tuntematon sotilas? Siinä leffassa näitä samoja aseita raahataan oikein asenteella.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mikäs se on tarkempi tekninen nimi Puolustusvoimien sille ajoneuvon katolla olevalle ITKK:lle? Lasketaanko mukaan? Sen ampumisesta sai oikeasti perk~heleesti kicksejä. Sillä osui!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Golden AWe kirjoitti:
Mikäs se on tarkempi tekninen nimi Puolustusvoimien sille ajoneuvon katolla olevalle ITKK:lle? Lasketaanko mukaan? Sen ampumisesta sai oikeasti perk~heleesti kicksejä. Sillä osui!

Pasin katolla vai? Eikös näitä ilmatorjuntakonekivääreitä ole useammankin valmistajan tekemiä Suomen armeijassa? Veikkaan kuitenkin, että kyselemäsi laite on venäläistä alkuperää - paitsi Leopard-tankkien konekiväärit.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ryssäläinen 12.7mm sehän onkin, löytyy varmaan kymmenistä eri sotapeleistä tankeista sotalaivoihin maailmanlaajuisesti.

Valitsin MG42:n, täysin ylivoimainen KK toisessa maailmansodassa, näitä oikeasti pelättiin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Predator kirjoitti:
Ei voi muistaa enää. Se kihlaus kun oli kaudelta 1976-1977. Kaikenlisäksi olin alkuperäiselle "uskoton". Nimittäin minulla oli "sivusuhde" brittiläiseen Steniin ja muutenkin jouduin alokasaikaisen aseen vaihtamaan ensin aliupseerikoulun aikaiseen "typykkään" ja sitten vielä sen jälkeen kolmanteen "daamiin" kun itse koulutin alokkaita. Komenettiin nääs aina välillä vaihtamaan maisemaa vähän pidemmäksikin aikaa - ei alokasaikana Isosaaren linnakkeelta kuitattua asetta voinut "lempiä" mukana koko palvelusajan ... Isosaari - Santahamina - Upinniemi - Niinisalo - Santahamina.

Vai vaihtui morsian. Itsellä oli neitinumero 767656 aamukasasta, ikikessuun. 2ErAutoK Turku- RAuk Säkylä ja autokomppanian kautta Satakunnanlennosto hävittäjälentolaivue 21 Pori. Ikäluokkani muuten 1/-82, eli vapauduin 04.01-83. Tuota numeroa en varmaan unohda koskaan, tuli sitä sen verran jynssättyä.

edit. kröhöm. en tiedä onko edelleen nimi raukin aulassa, mutta tein pimeänkäsittelyn radalla porinprikaatin enkat. Reppu päässä rynkky pura ja kokoa 7,6 sekkaa. :)

edit II: en ole tuosta ajasta aivan varma, koska harrastin aseenkäsittely ratoja ja aikaakin on kulunut 23v, niin voi olla että tuo 7,6 oli ilman reppua. Mutta kuitenkin tein enkat, ajasta viis:)
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olkku kirjoitti:
Vai vaihtui morsian. Itsellä oli neitinumero 767656

No voi Vladimir Iljits sentään, saitpas helposti muistettavan numeron!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
RuuhkaTukka kirjoitti:
On se vaan niin ihq ko silla on tapetukki nii paljo!!!1!!!!111

Olet tavallaan oikeassa, mutta onko tuo sinun ihq oikea mielipide, trollaus, spämmäys vai kenties uunipulla?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
MG 42

Legendaarinen MG 42, joita valmistettiin toisen maailmansodan aikana peräti 750 000 kappaletta.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olkku kirjoitti:
PS. kuinka moni meistä muistaa "kihlattunsa" numeron?
Hep! Numero 115772 vuodelta 1967. Tämä siis tuoreessa muistissa neljän vuoden takaa. Eipä minua muuten tämän ketjun aihe nappaa.
 

Viljuri

Jäsen
Äänestän kyllä tätä uudempaa puolustusvoimilla olevaa venäläistä 7.62 PKM (7.62*R53) konekivääriä. Eli muu.

Vaikka en olekkaan mikään konekivääriampuja, niin oli kyllä todella jämäkän ja tarkan tuntuinen ase verrattuna vanhaan 7.62 KvKk 62:een!

PKM:lla ammuttaessa kyllä uskoo, että saattaisi vihulaista pysähtyä, jos tielle joskus sattuisivat (toivottavasti eivät satu). Tämä varmaan osaltaan johtuu vanhaa asetta pidemmästä patruunasta (RK:n kudit ei enää siihen käy).
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yksikään sarjatuliase ei ole millään tapaa ihana. Jokainen vain suunniteltu tappamaan raa'asti ihminen. Paljon kurjuutta aiheutettu noillakin välineillä, viattomien joukkosurmia ja muuta yhtä karmeaa.

En voi moisissa vermeissä nähdä mitään ihanaa tai ihailtavaa. Parempi olisi maailma ilman noita, mutta se taitaa valitettavasti olla utopiaa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Suomalainen RK toki. :) Armeijassa tuli ammuttua myös ITKK:lla ja kevytkonekiväärillä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sergei tietysti. Vaikka kyseessä onkin IT"tykki" lasken sen sarjatuliaseeksi. Pinta-ammunnat ym.

Olen myös ammuskellut intissä Suomi kp:lla. Legendaarinen ase, mutta vittumainen täyttää lipasta. vrt. tavallinen rynkky.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
wild wild west kirjoitti:
Olen myös ammuskellut intissä Suomi kp:lla. Legendaarinen ase, mutta vittumainen täyttää lipasta. vrt. tavallinen rynkky.
Siinä on tietenkin tositilanteessa lippaan lataaja, hö.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Olkku kirjoitti:
PS. kuinka moni meistä muistaa "kihlattunsa" numeron?

"Herra Ylikersantti! Matruusi ipa rulesin ase 809048 (Sako 1987) puhdistettu tarkastustanne varten". Ja tämä siis syksyllä/alkutalvesta 1997.

-ipa rules
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tamperelainen on aina tamperelainen

Nyt täytyy vetää vähän kotiinpäin ja äänestää Jatimatikia,
varsinkin kun en noita muita ehdokkaita oikein "tunne".
Jatimatik on näpsäkän kokoinen ja jotenkin toimivampi kuin esimerkiksi Styer STG 58

PUM PUM-terveisin koo
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itsehän en ole edes puolia näistä vaihtoehdoista nähnyt edes kuvissa, saati sitten itse kokeillut. Listatuista annan ääneni vaihtoehdolle Heckler & Koch HK33, vaikkakin vielä parempi olisi ollut Heckler & Koch MP5, mutta vaihtoehto muu jäi taas huomaamatta. Paras tuliase jolla olen ampunut on kuitenkin Sig Sauer P226.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
krobbe kirjoitti:
Siihen aikaan kun minä palvelin armeijan harmaissa ei ollut vielä numeroita edes keksitty.

Voiko suorempaan sanoa, että en muista ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös