Hyvitys- eli kasettimaksu

• 9 725
  • 59
"Tuomari Nurmion, Anna-Leena Härkösen, Kimmo Pohjosen ja Markus Nordenstrengin"

Sääli, kun piti juuri alkaa ostamaan Tuomari Nurmion tuotantoa.

Ulkoiset kovalevyt ovat digikuvien kopioimista varten ja kaikki tietokoneella oleva musiiki on joko ostetu CD:llä tai iTunesin kautta. Vetäkäää te, Teosto ja Keskusta vittu päähänne!

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Nykyään on helppo aina kaataa kaikki piraattien niskaan ja pitää se pää siellä perseessä ja uskotella, että ilman laittomasti lataavia piraatteja koko ongelmaa ei olisi. Itse en millään jaksa uskoa, että ilman koko ilmiötä levyjen myynti ns. tuottavampina tuotteina olisi jatkanut samalla tasolla. Silloin tämä koko jupakka olisi pistetty halpojen nettikauppojen piikkiin esim. iTunes ja muut lataamot. Itse lataan biisini iTunesista ja en ole ikinä elämässäni edes halunnut omistaa mitään hienoja cd levyjä. Hienompaa on se, että koko kirjasto kulkee mukavasti taskussa.
Nimenomaan näin. CD:n elinikä on rajallinen, mutta digitaalisessa muodossa omistusoikeuden hankittua ei tarvitse huolehtia yhdestäkään naarmusta.

Koskeeko tämä siis pelkkiä ulkoisia kovalevyjä eikä ns. normimalleja ollenkaan?
En usko, että kovalevyjä yleisesti koskisi. Siitä kertyisi ansiotonta tuloa Teoston sateenvarjon alla operoiville marginaalimuusikoille aivan liikaa sitä kautta. Tietysti sellainen pieni detalji voisi painaa vaakakupissa, ettei yksikään hallitus tahdo kertoa tänä päivänä välttämättömän tietotekniikan hinnan nousevan vain lobbareiden voitelun vuoksi. Mitähän lienisi Teoston ansiot siinä vaiheessa?

Edelleen olen sitä mieltä, että jos Suomesta tulisi oikeasti riittävän hyvää musiikkia ostettavaksi asti: sitä ostettaisiin. Hätäisellä mietinnällä minulta löytyy digitaalisessa muodossa vain 14 suomalaisen bändin tai artistin tuotannot ja suurinpiirtein nelisensataa satunnaista otantaa yksittäisten kappaleiden osalta. Ulkomaisia on noihin nähden kuitenkin yli 9/10...

Tehkä parempaa musaa vitun inisijät!

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä Teosto jakaa omasta hyvitysmaksupotistaan "henkilökohtaiset tilitykset oikeudenomistajille" 85 %. Kaikista kerätyistä hyvitysmaksuista menee kyllä melkein puolet "tekijöiden yhteisiin tarkoituksiin" eli käytännössä erilaisten järjestöjen tukemiseen. Lähteenä tässä Teoston hyvitysmaksusivut.

Meinasitko tekijöiden yhteisillä tarkoituksilla noita muille järjestöille (ESEK, LUSES ym.) meneviä rahoja? Jos meinasit, niin eiväthän ne niitä rahoja itsellään pidä vaan jakavat ne eteenpäin tekijöille erilaisina avustuksina. Esim. ESEK tukee levyjen tuotantokustannuksia ja niin edelleen, ja tukia levyttämiseen tai kiertuekuluihin saa monesta muustakin tuolla mainitusta paikasta.

Sitä en kyllä minäkään tiedä, onko noita rahoja mitään järkeä kerätä hyvitysmaksun avulla, mutta käsittääkseni noiden rahojen päätymisessä tekijöille ei ole isoja ongelmia.

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Nimenomaan näin. CD:n elinikä on rajallinen, mutta digitaalisessa muodossa omistusoikeuden hankittua ei tarvitse huolehtia yhdestäkään naarmusta.

Tehkä parempaa musaa vitun inisijät!

CD:n elinikä on valitettavasti rajallinen ja n. pari sataa levyä omistavana ei naurata ajatus pikkuhiljaa rapistuvasta kokoelmasta. CD:ssä on silti vaan jotain mystisen hienoa, kansitaide tms. mikä saa minut ostamaan mieluummin CD:n kuin bitin pätkän. Tosin tuo bittikään ei ole ikuinen, aina voi kovalevy kosahtaa nimim. kokemusta on.

Tätä viimeistä kommenttia on vaikea ymmärtää muun kuin turhautumisen kautta.

Kovalevytilan hinta on nykyään niin alhainen että pieni pieni korotus ei tuntuisi missään mutta esim. 20e on jo paljon. Uusi, ulkoinen teran kovo maksaa tällä hetkellä reilut 60 e Suomessa, suolainen korotus. Mitä ulkomailta tilattuna tuollainen maksaa?

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
CD:n elinikä on valitettavasti rajallinen ja n. pari sataa levyä omistavana ei naurata ajatus pikkuhiljaa rapistuvasta kokoelmasta. CD:ssä on silti vaan jotain mystisen hienoa, kansitaide tms. mikä saa minut ostamaan mieluummin CD:n kuin bitin pätkän. Tosin tuo bittikään ei ole ikuinen, aina voi kovalevy kosahtaa nimim. kokemusta on.
Tässä vaiheessa voisin kysellä tietämystä vinyylien osalta. Tietysti ymmärrän ihmetyksen, mutta ne vinyylit olivat (ja ovat) sitä vanhanajan touhua.

Sinä siis valitset kahdesta identtisen raidan omaavista CD:n kansien vuoksi? Mikäs siinä... mutta ajan kuluessa sinulle jää vain se kansitaide. Tietysti keräilijällehän on levyjen sisällön vuoksi se ja sama.

Pistä euro poikineen Teostolle (ellet ulkomailta tilaa) hyöriessä ja pyöriessä kansitaiteen mekassasi perse kohti ja pois kansitaiteesta.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinä siis valitset kahdesta identtisen raidan omaavista CD:n kansien vuoksi? Mikäs siinä... mutta ajan kuluessa sinulle jää vain se kansitaide. Tietysti keräilijällehän on levyjen sisällön vuoksi se ja sama.
Voin toki olla väärässäkin, mutta väittäisin, että vinyylien saatavuus on huomattavasti heikompaa. Toki niitä painetaan, mutta tuskin nyt lähellekään jokaisesta levystä. Tietty, voihan sitä hankkia vinyylin niistä mitkä saa ja muista CD:n.

Vinyyleissä on vaan se heikko puoli, että niiltä rippaaminen ei ole ihan niin helppo homma (asia jota itse laajasti harrastan, sitä voisi melkein kutsua rituaaliksi). Toki onnistuu tietysti jos kikkailee, mutta jaksaako siihen todella lähteä ja vinyyleissä se niiden itsensä soittaminen on se ehdoton juttu niin sanoakseen. CD:issa niin ja näin.

Jos kuitenkin koko musiikkikokoelma koostuisi vinyyleistä, niin jatkuva vaihtaminen olisi aika uuvuttavaa. Eritoten näinä hektisinä ja kärsimättöminä aikoina, jolloin tykkää soittolistoista. Lisäksi koko soitin vie mielestäni aika lailla tilaa ja joka opiskelijaluukuissa ja joissain kaupungin pikkuyksiössä CD-soitin on paljon kompaktimpi ratkaisu. Eikä se vinyylisoitin ole missään bileissäkään usein hyvä ratkaisu kännisten ihmisten käsittelyssä.

Vinyyleissä on kyllä ihan täysin oma glamourinsa, pakko myöntää. Itse kyllä ehkä hankkisin vinyylisoittimen jos olisi reippaasti enemmän tilaa (lue: oma talo). Nyt tyydyn CD:ihin ja ne kuitenkin vihkoineen kaikkineen tuo paljon enemmän kuin ladattu tapaus. Kyllä monet CD:t digipakkeineen ja erikoisjulkaisuineen on ihan näyttäviä tapauksia. Vielä jos on vihko täynnä tietoa, kuvia, lyriikat jne.

Kukin tyylillään tietysti. Itse nyt ainakin tässä vaiheessa olen aika materialisti ja tahdon konkreettisen tuotteen. CD nyt on tuollainen vähän vaatimattomampi vaihtoehto ehkä, mutta kelpaa kuitenkin enemmän kuin hyvin.

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Tässä vaiheessa voisin kysellä tietämystä vinyylien osalta. Tietysti ymmärrän ihmetyksen, mutta ne vinyylit olivat (ja ovat) sitä vanhanajan touhua.

Pistä euro poikineen Teostolle (ellet ulkomailta tilaa) hyöriessä ja pyöriessä kansitaiteen mekassasi perse kohti ja pois kansitaiteesta.

Ted Raikkaan kanssa varsin samaa mieltä vinyyleistä. Hienoja kapistuksia mutta en omista yhtään. Kansitaidehan niissä on paljon hienompaa kuin cd:ssä jo pelkän koonkin takia. En koskaan ole omistanut soitinta enkä varmaan tule omistamaankaan.
Olen kopioinut suuren osan levyistäni koneelle koska hifit on olohuonessa enkä voi siellä kuunnella niitä aina kun haluan. Joten ei ne kokonaan häviä. Koneella kuuntelu on kuitenkin siitä huonoa että silloin valikoi vaan parhaat biisit sieltä täältä soittolistaan. Ongelma tässä on se, että kokonaisuus kärsii. Esim. CMX:n Talvikuningas ei toimi näin. Kokonaisuus kun voi olla suurempi kuin osiensa summa.

Ihmiset ostaa sen hittibiisin ja laittavat taustalle soimaan selatessaan nettiä. Haisee pikaruoka-kulttuuri nokkaan aika vahvasti. Taide puristetaan kolmeen ja puoleen minuuttiin ja sitä kuunnellaan viikko kunnes uusi tekemällä tehty hitti tulee tilalle. Suurin osa tämän päivän hiteistä ei synny, vaan ne tehdään väkisin.

Minulle musiikki on enemmän, paljon enemmän. Kuuntelen edelleen ensimmäiseksi ostamiani levyjä. Hyvä musiikki kestää aikaa ja sisältää jotain muutakin kuin bassojumputuksen, syntikan ja mitättömät sanat. Ei ole minulta pois jos siitä tykkää mutta minulle kolahtaa "taide". Cmx, Opeth tai vaikka Stam1na. Hitto, Klamydiassa on enemmän taidetta kuin missään booten annassa. Musiikkia mikä merkitsee jotain, tekijälle ja kuulijalle, vuosienkin jälkeen. Olen valmis tukemaan taitelijaa joka laittaa sydänverensä musiikkiin mikä ei edes myy juurikaan mitään. Minulle tämän asian ero on melkein sama kuin naudanlihalla ja Hesellä. Jotkut haluaa halvalla mahan täyteen, jotkut haluaa nautiskella.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hauska tuo Anssi Kelan kirjoitus, missä hän perustelee hyvitysmaksujen tärkeyttä. Anssi on tehnyt vuodesta -87 alkaen yhteensä 553 keikkaa, mikä tekee keikan joka toinen viikko. Ehkä niitä tuloja tulisi jos kävisi töissä joskus, mutta jostain syystä taiteilijoiden pitää saada palkkaa vaikka eivät tee mitään. Juuri nyt hän on keikkatauolla.

Ainoa oikea tapa, keikkailun lisäksi, saada tuloja taiteilijalle on saada sitä levymyynnistä. Kasettimaksu on epäoikeudenmukainen jäänne joka muistuttaa sosialismista.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Niin, olisi mielenkiintoista nähdä (tai ei ehkä) miten esimerkiksi elokuvataide, tai ala yleensä Suomessa muuttuisi, jos silloin kun olet kuvauksissa, olet hyväksytysti taiteilijan töissä, mutta muuten et saisi käyttää aikaa teoksesi valmistamiseen, suunnitteluun, taustaduuneihin ja jälkitöihin, kuin sen mitä kahdeksan tunnin "oikean duunin jälkeen" päivittäin jää. En tiedä miten musiikinalalla vaikkapa taiteilija Kela-nauhuri aikansa käyttää, kun ei ole skulaamassa jossain Tavastialla, mutta luulisin, että sekin noudattaa sykliä: biisien teko, sävellys -> nauhoitukset -> levy pihalle -> kiertue -> takki tyhjä (tässä vaiheessa on yleensä tehty työtä vuorotta) -> tauko, kunnes aletaan taas työstämään uutta musiikkia. Väliin voi jollain muusikonplantulla sisältyä ohjelmaan tilaustöitä, muita musaproggiksia, opettamista alan oppilaitoksissa, ehkä... Josta päästään taas siihen, että pitäisikö taiteilijan sitten pidättäytyä tekemästä sitä, minkä on itselleen tieksi valinnut ja aina sopivan hetken koittaessa hakeutua vaikkapa Varamiespalveluihin?

Toki mä ymmärrän senkin, että tällaista henkistä materiaa ei kaikkien mielissä niin korkealle arvosteta, kunnes laulun sanoin "kunhan kuluu tuhat vuotta, jälleen hänen muistetaan. Mille eilen syljettiin, se tänään kullataan". - YUP

edit:
eikä tässä nyt ole kyse siitä, että miten joku luovan työn tekijä päivänsä käyttää, vaan siitä mïten hän siitä tekemästään työstään korvauksen saa, kun periaatteessa esim. "sävelletään ilmaa". Tuskin minäkään voisi mennä tuohon lähimarkettiin ja kävellä sieltä pois kinkku kainalossa tyyliin: "ai, teillä on täällä aamulla klo 10 vain yksi kassa käytössä, eli teillä on liikaa henkilökuntaa, jotka eivät tee mitään. Saan vissiin tämän kinkun nyt sitten ilmaiseksi, tai 10 prosentilla normihinnasta" Noin niinkuin paskana vertauksena. :)

edit2:
Sinänsä tuosta Teoston harjoittamasta mielivallasta Jussi J:n kanssa samaa mieltä, että tuntuu, että siinä ei ole mitään v**** järkeä.

Viimeksi muokattu:

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Jaahas, vai että tällainen.

Ulkoisella kovalevylla on tasan tarkkaan omat valokuvat ja videot tallessa varmuuskopiotyyliin. iPodille taas läppärin kautta siirretty koko laillisesti ostettu cd-arsenaali. Nytkö omien kuvien tallentamisestakin pitää maksaa hyvitysmaksua kaiken maailman muusikonrentuille? Ei hyvää päivää taas. Tässähän pitää kohta ruveta rikolliseksi. Jos kerran hyvitysmaksua pitää maksaa (Hesari tuumasi tänään, että n.43 prosenttia nousisi esim. 500G Lacien hinta), niin pitäähän tuolle maksulle saada jotain vastinetta. Siispä laittomasti lataamaan. Tätäkö tässä haetaan?

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt ostamaan kovalevyjä halvalla. Verkkokaupasta tilasin 1,5 teran levyn satasella. Hesarin mukaan ensi vuonna hinta pompsahtaa jo lähelle sataaviittäkymppiä. Eli yli puolet vähittäishinnasta on veroja. Perkele!

Ymmärrän, että tupakissa ja viinassa ovat korkeat valmisteverot. Niillä kompensoidaan näiden aiheittamaa terveydenhoidon kuormitusta.

Muta millä lailla terveys on varassa, jos tallennan valokuviani levylle? Tai miksi vitussa valokuvauksen harrastajajien pitäisi ruokkia muusikoita ja levy-yhtiöitä?

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli tänä vuonna vielä saa halvalla? Olen lykännyt tuollaisen ostamista aina vaan eteenpäin kun olen odottanut hintojen laskua. Mutta nyt taitaa olla otollinen hetki. 2 teraa olen nähnyt reilulla satkulla halvimmillaan.

Toisaalta mulla on kyllä tarvittava adapteri normaalin kovon liittämiseen ulkoisesti, joita tämä ei siis kait koske, niin sama hankkia sitten niitä.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli tänä vuonna vielä saa halvalla? Olen lykännyt tuollaisen ostamista aina vaan eteenpäin kun olen odottanut hintojen laskua. Mutta nyt taitaa olla otollinen hetki. 2 teraa olen nähnyt reilulla satkulla halvimmillaan.

Toisaalta mulla on kyllä tarvittava adapteri normaalin kovon liittämiseen ulkoisesti, joita tämä ei siis kait koske, niin sama hankkia sitten niitä.

No ei kai tuolla kiire ole edelleenkään. Ulkomaiset verkkokaupat myyvät noita edelleen ja eikö nuo vähän paremmat ja isommat tule myyntiin ilman levyjä. Levyt sitten ostetaan erikseen ja niitähän nämä maksut ei koske vaikka suomesta ostaisi. Tosin tällähän on muutenkin hintoja nostava vaikutus koska joku kivijalka liike kuitenkin menee nurin ja kilpailu vähenee.

.creep.

Jäsen
Hauska tuo Anssi Kelan kirjoitus, missä hän perustelee hyvitysmaksujen tärkeyttä. Anssi on tehnyt vuodesta -87 alkaen yhteensä 553 keikkaa, mikä tekee keikan joka toinen viikko. Ehkä niitä tuloja tulisi jos kävisi töissä joskus, mutta jostain syystä taiteilijoiden pitää saada palkkaa vaikka eivät tee mitään. Juuri nyt hän on keikkatauolla.

Ainoa oikea tapa, keikkailun lisäksi, saada tuloja taiteilijalle on saada sitä levymyynnistä. Kasettimaksu on epäoikeudenmukainen jäänne joka muistuttaa sosialismista.

Tavastialla:

-Moi, mä oon Anssi Kela! Seuraavaks tulee uus biisi! Teen sen nyt!

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olin juuri tulossa postaamaan samaa. Hyvä, että joku tuolla ylhäälläkin (Arkadianmäellä siis *EDIT: eihän se enää siellä asu*) osaa ajatella omilla aivoillaan. Tykkäsin eniten tästä kommentista:

Minä en vastusta muusikoiden tuloja, mutta olisiko ollut tasapuolisempaa panna tämä maksu vaikka maidon hintaan? Se kohdistuisi todennäköisesti musiikin tallettajiin tasapuolisemmin kuin maksu joka kohdistuu lähinnä valokuvaajiin, kotivideoiden harrastajiin ja niihin, jotka huolehtivat tietokoneiden varmuuskopioinnista.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Uskomatonta, taitaa olla muusikoilla hyvät lobbarit asialla.

Eihän tuota voi millään järkisyillä perustella, se on vähän sama kuin laitettaisiin ylimääräinen rosvovero polttoaineeseen jolla korvataan huoltamoille maksamatta jätetyt bensat.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, onneksi kai tätäkin voisi kiertää sillä että esim. verkkis alkaisi tuottaa omaa ulkoista kovalevykoteloa, johon sitten ostettaisiin erikseen kovalevy.
Loppupeleissä ulkoisessa kovalevyssä tärkeintä on levyn luotettavuus, levyajurit yms. tauhka lienee sen verran geneeristä kamaa kaikissa koteloissa että siitä ei suurtakaan eroa pääse syntymään (pl. nyt nämä systeemit missä on torrent-clienttejä, backup-toimintoja yms. mukana).

Hyvitysmaksut asettavat entistä enemmän yksityishenkilöitten "tekijänoikeusrikkeet" kyseenalaiseen valoon.

Kaivanto

Jäsen
Ei. Jos musiikin tekemisellä ei elä, niin saa tehdä jotain muuta. Tuotteessa lienee jotain vikaa, jollei se mene kaupaksi.

Niin no, musta eri taidemuotoja on syytä tukea tärkeinä ihmiskulttuurin/sivilisaation osina, joiden ei ole hyvä toimia yksinomaan markkinalogiikan varassa. Markkinat arvostavat lyhyellä tähtäimellä (kaupallisesti) konventioiden mukailua, mutta pitkällä tähtäimellä (epäkaupallisesti) uusia konventioita ja sisältöä syntyy konventioita rikkomalla. Vähintään yhtä tärkeää kuin tukea ammatinharjoittamista on mahdollistaa harrastaminen.

Mutta tämä nyt on hieman toinen asia kuin kasettimaksu, ja musiikki sitä paitsi vähemmän ongelmallinen kuin moni muu taidemuoto. Tehty hätäratkaisu osoittaa, että musiikkibisnes ja päättäjät sen mukana on edelleen aika sekaisin digitalisoitumisen aiheuttamasta mullistuksesta.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Periaatetasollakin tuo päätös on täysin väärä, kuten jo monen viestissä on kerrottu. Henkilökohtaisella tasolla lisäkettuuntumista minulle tuo se ajatus, että jos ostan vuodenvaihteen jälkeen kotimaisesta kaupasta ulkoisen kovalevyn, maksan siitä myös joillekin hiton Anssi Keloille ja Mikko Alataloille.

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Kun ostan ulkoisen kovalevyn jonka hinnassa on hyvitysmaksu, niin enkö tällöin ole oikeutettu laittamaan tälle levylle kaikenmaailman piraattibiisit? Olenhan jo hyvitysmaksussa maksanut jollekin jossain siitä, että levyllä saattaa mahdollisesti olla tekijänoikeuksia rikkovaa materiaalia. Hyvitysmaksulla "teen" siis tästä tekijänoikeuksia rikkovasta materiaalista laillista.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, onneksi kai tätäkin voisi kiertää sillä että esim. verkkis alkaisi tuottaa omaa ulkoista kovalevykoteloa, johon sitten ostettaisiin erikseen kovalevy.
Johan noita löytyy valmiina. Mullakin on yksi.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun ostan ulkoisen kovalevyn jonka hinnassa on hyvitysmaksu, niin enkö tällöin ole oikeutettu laittamaan tälle levylle kaikenmaailman piraattibiisit? Olenhan jo hyvitysmaksussa maksanut jollekin jossain siitä, että levyllä saattaa mahdollisesti olla tekijänoikeuksia rikkovaa materiaalia. Hyvitysmaksulla "teen" siis tästä tekijänoikeuksia rikkovasta materiaalista laillista.

Ei aivan. Kasettimaksu luotiin aikanaan korvaamaan omaan käyttöön tulevien kopioiden aiheuttamaa tulokatoa. Omaan käyttöön katsotaan lain mukaan itselle, perheenjäsenille ja kavereille tehdyt kopiot. Olettaisin että p2p-kavereiden rooli on vielä vakiintumaton suomalaisen lain edessä.

Viimeksi muokattu:

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Tässähän nyt tapahtuu taas se perinteinen, eli nettikaupat kierrättävät ulkoiset kiintolevytilaukset näennäisesti Ruotsin tai Ahvenanmaan kautta ja kasettimaksut jäävät Teostolta saamatta. En ole ihan varma tuosta Ahvenanmaasta. Käytännössä tässä häviävät ne muutamat "normaalit" kansalaiset jotka ostavat ulkoiset kiintolevynsä kivijalkaliikkeistä sekä suomalaiset alan kaupat jotka menettävät tuloja jonkin verran kun jengi tilaa ulkoiset levynsä ulkomailta.

Aivan järjetöntähän tämä on, mutta siltikin täytyy pitää tätä jonkinlaisena torjuntavoittona. Alkuperäisessä ehdotuksessahan yritettiin liittää myös USB-muistit ja matkapuhelimet hyvitysmaksujen piiriin. Effin lauselma asiasta: http://www.effi.org/uutiset/101216-effi-tyrmaa-hyvitysmaksujen.html

Kyllähän tämä "kun jotkut tekevät väärin niin kaikki pistetään kärsimään"-meininki ottaa päähän aika reippaasti. Sotii aika paljon minun oikeustajuani vastaan, että joudun varmuuskopioistani maksamaan suomalaisille muusikoille rahaa. Järjetöntä.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei aivan. Kasettimaksu luotiin aikanaan korvaamaan omaan käyttöön tulevien kopioiden aiheuttamasa tulokatoa.
Ei tuossa olekaan mitään ihmeellistä. Aika harvassa oli se käyttö C-kaseteille, jos niitä käytettiin johonkin muuhun kuin musiikin kopiointiin. Ulkoisten kovalevyjen pääasiallinen käyttö on kyllä tasan tarkalleen ihan muuta kuin musiikin kopiointia. Ihan sama, jos pankit laittaisivat kaikkiin ampuma-aseisiin palvelumaksun, koska niitä voi käyttää myös ryöstön apuvälineinä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy