Hyväksytkö turvakamerat takseihin?

  • 2 162
  • 22

Hyväksytkö turvakamerat takseihin?

  • Kyllä! Kuljettajien työturvallisuutta on parannettava.

    Ääniä: 80 87,0%
  • En! Se loukkaa yksityisyyttäni.

    Ääniä: 9 9,8%
  • En osaa sanoa.

    Ääniä: 3 3,3%

  • Äänestäjiä
    92

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Suomessa on surmattu vuoden sisällä kolme taksinkuljettajaa. Jotta vastaisuudessa saataisiin taksinkuljettajien turvallisuutta edes hieman parannettua, niin olisitko valmis hyväksymään takseihin turvakamerat, vaikka se hieman loukkaisikin yksityissuojaasi.

Ei valvontakamerat anna taksikuskeille 100% turvaa, mutta niillä on varmasti ennaltaehkäisevä vaikutus rikollisia vastaan, ja tätä kautta ne myös parantavat kuljettajien työturvallisuutta huomattavasti.

Itse toivon, että takseihin saataisiin asennettua turvakamerat mahdollisimman pian. Rehellisellä taksinkäyttäjällä ei mielestäni ole mitään syytä vastustaa turvakameroiden asentamista takseihin, vai onko?
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mielestäni kamerat voitaisiin asentaa takseihin. Asiasta käytävä julkinen keskustelu ja uutisointi pitäisivät huolen siitä, että jokainen, joka taksiin menee, tietäisi, että siellä on turvakamera. Kameroiden käyttäminen tässä tilanteessa on perusteltua.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
En kannata.

Syitä nyt on muutamia:
-auttaako se kamera jos huumehöyryinen asiakas päätää laittaa kuskin hengiltä? Jälkeenpäin nähdään tekijän naama (ehkä?!) mutta ei se enää kuljettajaa auta... Kuljettajat voisivat tuudittautua turhaan turvallisuuden tunteseen ku autossa on kamerat. Ei kamerat pankkiryötöjäkään ole estänyt.
-takasin takapenkillä tunnetusti tapahatuu muutakin. Ehkä takseissa kuitenkin vielä laitetaan enemmän ihmisiä alulle kuin lopettetaan, joten pidetäänm ne kamerat muualla. Mitä niille nauhoille tapahtuu sen jälkeen kun niihin on tallentunut pomon ja sihteerin kuhertelut?

Oikea ratkaisu olisi joki pleksisysteemi tai vastaava.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Siitä vaan

Jos joku haluaa turvakameralla takapenkille sammunutta allekirjoittanutta seurata , niin siitä vaan. Olkaa hyvät !
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kameiroissahan ei tulisi kysymykseen sellainen joka kuvaa kokoajan ja jokaista matkustajaa. Sillä tämähän olisi törkeää yksityisyyden loukkaamista. Nyt ainakin minun mielestäni on keskusteltu sellaisesta kamerast joka lähettää hälyytyksen (taksikuskin itse tekemän) jälkeen kuvaa taksista. Samalla se hälyytys näkyisi keskuksessa josta taksi voidaan gps:n avulla paikantaa metrin tarkkuudella.

Eli normaalilla vierasta muijaa kähmivällä pikkujoulujuhlijalla ei olisi minun käsitykseni mukaan mitään pelättäävää.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti juntti
Kameiroissahan ei tulisi kysymykseen sellainen joka kuvaa kokoajan ja jokaista matkustajaa. Sillä tämähän olisi törkeää yksityisyyden loukkaamista. Nyt ainakin minun mielestäni on keskusteltu sellaisesta kamerast joka lähettää hälyytyksen (taksikuskin itse tekemän) jälkeen kuvaa taksista. Samalla se hälyytys näkyisi keskuksessa josta taksi voidaan gps:n avulla paikantaa metrin tarkkuudella.

Eli normaalilla vierasta muijaa kähmivällä pikkujoulujuhlijalla ei olisi minun käsitykseni mukaan mitään pelättäävää.


Entäs jos kuski painaa hätänappia vahingossa??

Luin jostain että nämä kamerat kuvaisivat asikasta tämän tullessa taksiin, ja nämä kuvat lähtisivät saman tien "jonnekin". Tarpeen tullen kuvia voidaan tutkia "siellä jossakin" jo kun taksissa on tilanne päällä. Kyse ei olisi elävästä kuvasta.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No sitten jos kuski painaa vahingossa hätänappulaa niin poliisipartio on aika nopeasti paikalla, joten uskon, että tällaiselta vahingolta olisi aika helppo välttyä. Eiköhän se nappi laitettaisi paikkaan jossa sitä ei ihan vahingossa rämpyteltäisi.

Voi olla noin niinkuin sanoit, itse olen vaan kuullut tällaisesta systeemistä. Esim kovasella on tällainen systeemi, mutta se toimii vain pääkaupunkiseudulla (siinä ei tosin ole kameraa)
 

odgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Pleksisysteemi tuntuisi järkevimmältä ratkaisulta kuskien turvaksi, sillä eihän se kamera kuskin henkeä pelasta kuitenkaan. Ja tuskinpa se narkkari siellä takapenkillä paljon kameroista piittaisi.

Hieman asian vierestä...
Eikö muutama vuosi sitten tullut joku paska ohjelma tv:stä missä kamera kuvasi humalaisia matkustajia ja heidän henkeviä keskustelujaan kuskin kanssa?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti odgers

Hieman asian vierestä...
Eikö muutama vuosi sitten tullut joku paska ohjelma tv:stä missä kamera kuvasi humalaisia matkustajia ja heidän henkeviä keskustelujaan kuskin kanssa?


Kyllä tuli. Ohjelman nimi taisi olla Taksi. Ohjelma ei tosin kestänyt kauaa ja taxikuskit vastustivat ohjelmaa alusta asti. Tosin ohjelmassa näytettiin ainoastaan sellaisia pätkiä, joissa kuvattu oli antanut luvan käyttää. Tosin tuskinpa sitä kovinkaan moni ihminen 2 promillen humalassa tajuaa kieltäytyä, jos kuulee pääsevänsä telkkariin.

Pleksisysteemi ei välttämättä toimi. Jos kaveri on jo päättänyt ryöstää kuljettajan, niin hän saattaakin mennä etupenkille. Vai pitäisikö laittaa pleksi myös kuljettajan ja apukuskin väliin?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Vastasin EI

Mutta minun päähuolenaiheeni ei ole oma yksityisyyteni. Onhan se jättekiva, että noiden kameroiden ansiosta satunnaisen taksisuhari-Matin murhaaja saataisiin pois kadulta. Kyllä minusta vielä parempaa olisi jos Matti illan päätteksi olisi vielä hengissä ja sanoisi Pirjo vaimolleen, että "on niitä kaikkia hulluja. Yksikin alkoi takoa tänään puukolla sitä suojalasia. Onneksi sellainenkin asennettiin kaikkiin takseihin helmikuussa 2002. Annapa Pirjo vielä lisää limppua.."

Helpottaisihan nuo Sherlock Holmsien työmaata, mutta Pirjo olisi silti leski
 

JanJ

Jäsen
Aika pahaan ajankohtaan ajoitettu kysely.
Nyt tottakai monelle tulee heti mieleen että kameroita, perkele! (sovellettu Marjo Matikainen-Kallströmin lausahdusta)

Mutta kyllähän se yksityisyyttä loukkaa.
Olen minäkin tehnyt taksin takapenkillä yhtä sun toista joskus aikoinaan... ;)
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kamerat vaan taksiin. Jos ne jonkun yksityisyyttä loukkaa niin miettikää mihin taksi on
tarkoitettu. Kuskia ne tosin ei auta huumehörhöjen osalta, mutta on ainakin pelotteena.
Eli touhutippojen kimppuun muualla kuin taksissa. Muuta yksityisyyttä loukkaavaa
takseissa ei taida tapahtua?
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Suomessa oli muutamassa taksissa parisen vuotta sitten kokeilu mielessä pleksi, mikä erotti etu ja takapenkin. Palaute asiakkailta oli sen verran negatiivista, että siitä luovuttiin hyvin pian. Itse olen kameran kannalla, vaikka ei siitä mitään apua olekaan, jos joku päättää sinut tappaa/ryöstää. Itse olen ajanut taksia n. vuoden (en aja enää, näillä tapauksilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä on nyt vuoden aikana sattunut. Kolme kuljettajaa on tapettu.) ja pääsääntöisesti viikonloppuisin. Yhden kerran minut uhattiin tappaa.
Kun olet ajovuorossa, päivän pituus on 8-14h. Tosin on sinulla taukoja siinä välissä, mutta kuitenkin. Se on pitkä aika istua auton ratissa ja siinä vaiheessa kaikki pienet mukavuudet ovat tervetulleita. Jos pleksi eroittaisi etu ja takapenkin tai kuskille olisi suojakupu, siitä olisi enemmän haittaa, kuin hyötyä. Nyt kun olet tolpalla, voit "kaataa" penkin ja levätä. Jos siinä olisi pleksi, se ei olisi enää sen jälkeen mahdollista, maksaminen vaikeutuu huomattavasti, ym.
Kaikista järjettömin idea on se, että taksin kuljettajille on tulossa turvavyö pakko. Silloin sinulla ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia lähteä pakoon. Nyt kun et ole köytettynä penkissä kiinni, sinulla on vielä jonkin sortin mahdollisuus päästä pakoon ja selvitä hengissä.
 

Rebound

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äänestin kyllä. En ymmärrä mitä haittaa turvakameroista voi olla, vaikka se ei enää kuskin henkeä pelastaisikaan, saataisiin tekijä kuitenkin helpommin kiinni. Lisäksi muutama näistä pösilöistä saattaisi jättää tekonsa tekemättä, tietäen (sikälimikäli nämä nyt mitään ajattelevat) kiinnijäämisriskin suuremmaksi.

Asiaa sivuten: Kaverini, joka on pitkään taksia ajanut, kertoi eräästä kuskista joka oli keikan heittänyt aamuyöstä johonkin lähiöön. Kyydissä oli humalainen ja riidanhaluinen mies, joten lähiöön saavuttua kuski ei kauheasti yllätynyt kun mies kaivoi takin povarista puukon esille ja osoitti terällä kuskia.
- Eiköhän tämä maksu ollut tässä sitten?! Vai mitä suhari?
Taksikuski katsoi puukon katulyhdyissä välähtelevää terää.
- Juu, kyllähän tämä on tällä selvä.
Kyydittävä virnisti tylysti ja pisti puukkonsa povariin. Oli juuri nousemassa autosta kun taksikuski sanoi:
- Hei kuitti unohtui!
Ukko kääntyi katsomaan ja tuijotti suoraan kuskin kädessä olevaan 9-milliseen Berettaan. Kuski olis sen kaivanut penkkinsä alla olevasta salalokerosta. Ukko luovutti kiltisti pois puukkonsa ja hiljaisuuden vallitessa odottelivat kuskin soittamaa virkavaltaa paikalle.
 

Taateli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ottawa Senators
Turvakamerat takseihin? Kyllä!

Aika itsekkäitä tyyppejä nuo viisi "Ei" äänen antajaa kyllä on, kun omien toilailujen kuvaamisen estäminen on tärkeämpää, kuin kuljettajien turvallisuuden parantaminen. Hävetkää te jotka sanoitte "Ei" turvakameroille! :mad:

ps. Ja ketä edes kiinnostaisi katsoa jonkun humalaisen lääppimistä tai vaimon pettämistä jossakin taksin takapenkillä? Ei ainakaan minua.
 

Rebound

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hemba:
Minä olen kyllä tätä tarinaa aina pitänyt pelkkänä urbaani-legendana. Toisaalta, vaikka tarina olisikin tosi, niin tuskin se kuskia siinä vaiheessa kauheasti harmitti. Mene ja tiedä.
 

Rocco

Jäsen
Ei se voi olla yksityyden loukkausta. Joka kerta kun käyt pankkiautomaatilla, sinua kuvataan, joka kerta kun kävelet pankin ohi, sinut kuvataan, joka kerta kun kävelet kaupassa, sinut kuvataan. Ja näissä tapauksissa kyse on vain materialistisista asioista eli myymälävarkauksista tai pahimmillaan maksuvälinerikoksesta. Näitä kuvia käytetään vain silloin kun jotakin tapahtuu, ei niitä minnekään julkisuuteen päästetä ja jos ne näkyy niin aina on sivullisten kasvot peitetty.

Jos kyseessä on ihmishenki ja sen säästämisen ennaltaehkäisy niin miksei siinä saisi kuvata? Tottakai kamerat joka istuimen kohdalle ja vielä isot maininnat asiasta ettei kellekään tulisi mieleenkään tehdä mitään rikoksia koska naamataulu saadaan selville jos jotakin tapahtuu.
 
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki , Liverpool ,sympatiat HPKlle
Kyllä hyväksyn ehdotomasti turvakamerat takseihin mulla on pari taksikuski tuttua ja olen jutellut aiheesta heidän kanssaan ja aina palataaan samaan kysymyksen . Kun on kyseessä henkilöauto niin minne sen kameran sitten asettaisi ettei häiriköivä asiakas/asiakkaat siihen pääsisi käsiksi ? Nämä kuskit haluaisivat myös turvakamerat mutta toi oli heiltä aika hyvä kysymys .
 

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Viestin lähetti Suuri punainen
Kyllä hyväksyn ehdotomasti turvakamerat takseihin mulla on pari taksikuski tuttua ja olen jutellut aiheesta heidän kanssaan ja aina palataaan samaan kysymyksen . Kun on kyseessä henkilöauto niin minne sen kameran sitten asettaisi ettei häiriköivä asiakas/asiakkaat siihen pääsisi käsiksi ? Nämä kuskit haluaisivat myös turvakamerat mutta toi oli heiltä aika hyvä kysymys .

Siinä Taxi-ohjelmassa käytetyt kamerat oli todella pieniä ja niitä oli sijoitettu ympäri autoa niin, ettei asiakkaat edes huomanneet niiden sijaintia. Mielestäni paras paikka yhdelle kameralle on sisätilan oikea yläkulmaus, josta saa kuvattua koko auton kätevästi. Jos joku juoppo haluaa välttämättä särkeä tuollaisen kameran, niin sen ruma naamahan tulee kuvatuksi ennen kameran rikkoutumista, ja laskun voi lähettää sille myöhemmin korkojen kera. :rolleyes:
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Ehdottomasti kyllä. Taksikuskeja on pahoinpidelty huolestuttavan paljon viime vuosina, ja pleksisysteemi ja turvakamerat yhdessä olisi hyvä systeemi.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä vaan kamerat taksiin, vaikka tuskinpa se henkiä juurikaan pelastaa. Henkirikoksia tekevät ovat yleensä semmoisessa mielentilassa tai aineissa, etteivät kameroiden olemassa olosta välitä. Muita keinoja olisi mietittävä turvallisuuden parantamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös