Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!

  • 65 136
  • 507

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuliko? Missasin kyllä ihan kokonaan jos noin oli, harmillista.

Ihan vinkkinä, että tänään tulee YLE Femman puolelta Taistelu Näsilinnasta 1918, eli vaihtoehto tämäkin.

Itse ajattelin vilkuilla, en ole ennen nähnyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan vinkkinä, että tänään tulee YLE Femman puolelta Taistelu Näsilinnasta 1918, eli vaihtoehto tämäkin.

Itse ajattelin vilkuilla, en ole ennen nähnyt.

Itse kävin katsomassa tuon elokuvissa, ja valitettavasti kyseessä oli minusta yksi huonoimmista sotaelokuvista, jonka olen nähnyt. Sisällissodasta ei ole kovinkaan paljoa elokuvia, joten hyvälle sellaiselle olisi tilausta. Pohjantähdet, Käsky, Aapo ja pieniltä osin Raja 1918 tulevat lähinnä mieleen. Ja eikös sellainen kuin "Pako punaisten päämajasta" ole olemassa.

Edit: Missä kuljimme kerran käy myös tuota aikaa läpi.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse kävin katsomassa tuon elokuvissa, ja valitettavasti kyseessä oli minusta yksi huonoimmista sotaelokuvista, jonka olen nähnyt. Sisällissodasta ei ole kovinkaan paljoa elokuvia, joten hyvälle sellaiselle olisi tilausta. Pohjantähdet, Käsky, Aapo ja pieniltä osin Raja 1918 tulevat lähinnä mieleen. Ja eikös sellainen kuin "Pako punaisten päämajasta" tulevat mieleen.

On selvää, että tästä aiheesta voisi tehdä jonkun isommankin elokuvan.

Meinaan siis sitä, että isossa perspektiivissä, koska itse sotatapahtumat ovat monelle valistuneemmallekin suomalaiselle vähän hämärän peitossa.

Pohjantähdet pureutuivat toki hyvin itse sodan syihin ja sivusivat siltä osin tapahtumia, että selittivät miksi punaiset niin nopeasti sodan hävisivät.

Tapahtumahistoriaa noissa taas ei juuri ole.

Tällaisella elokuvalla olisi selvä yleissivistävä vaikutus, useampi jaksaisi katsoa, kuin mitä jonkun dokumentin.
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Mulle jäi epäselväksi, mitä sillä "kiakkoväen" mielenosoituksella ja hulinoillilla ajatettiin takaa? Ja miten Jutila esimerkiksi liittyi siihen? Viestitettiinkö Jutila- naamareilla, että lätkäfanit Tampereella ovat itsenäisyyttä tai Tampereen itsenäisyysjuhlia vastaan? Aivan dorka homma.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulle jäi epäselväksi, mitä sillä "kiakkoväen" mielenosoituksella ja hulinoillilla ajatettiin takaa? Ja miten Jutila esimerkiksi liittyi siihen? Viestitettiinkö Jutila- naamareilla, että lätkäfanit Tampereella ovat itsenäisyyttä tai Tampereen itsenäisyysjuhlia vastaan? Aivan dorka homma.

Tässä yksi sankari kertoo:

Ensimmäinen mielenosoittaja putkasta ulos: | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Jutun ydin tuntuu olevan poliisin voimankäyttö, ehkä olisi kannattanut kysyä Aleksilta syitä esim. ikkunoiden rikkomiseen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mulle jäi epäselväksi, mitä sillä "kiakkoväen" mielenosoituksella ja hulinoillilla ajatettiin takaa?

Samaa ihmettelin minäkin, kunnes luin tämän haastatelun:

"Haluamme viestittää, että Tampereella on vielä punaisten henkeä jäljellä eikä katsota hyvällä, että tuollaiset ihmiset tulevat tänne paraatein nostamaan itsensä jalustalle.”

ja...

"Haluamme, että vierailla on hauskaa ja sellainen olo, että tämä on siisti juttu.”


Ihqua!!!


Mitä itsenäisyys merkitsee Kiakkovieraille? | Vihreä Lanka
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Anteeksi, mutta voi vittu! Hiljaiseksi vetää. Iso osa juhlavieraista on kuitenkin ihan tavallisia kansalaisia, ansioituneita kukin alallaan, mutta ei mitään porsaseliittiä. Mutta joo, Jutilan Timoa mahtaa ottaa pannuun. :) Katselinpa nyt tuon eilisen konsertin Areenalta ja itselleni ainakin siitä tuli hyvä ja tunteikaskin mieli. Näkisin kyllä tilausta tällaiselle tulevaisuudessakin.
 

J.Petke

Jäsen
Tässä yksi sankari kertoo:

Ensimmäinen mielenosoittaja putkasta ulos: | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Jutun ydin tuntuu olevan poliisin voimankäyttö, ehkä olisi kannattanut kysyä Aleksilta syitä esim. ikkunoiden rikkomiseen.

"Eivät kuuluneet viralliseen mielenosoitusporukkaan! Emmekä me voi kontrolloida jokaista yksilöä, jotka päättävät lähteä mukaan peleih...mielenosoituksiin"

Juhlissa oli varmaan eniten yrittäjiä, tavallisia kansalaisia, opiskelijoita, perkele trukkikuskeja kuin koskaan ennen. Silti on vaan kiva osoittaa mieltään, kun ei itse ole elämässään saanut mitään merkittävää aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
En hyväksy tämän vaihtoehtoväen kaikkia metodeja, mutta on ihan oikein, että linnanjuhlia vastustetaan ja voimalla. Pömpöösi pönötys verorahoilla pitäisi lopettaa kokonaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En hyväksy tämän vaihtoehtoväen kaikkia metodeja, mutta on ihan oikein, että linnanjuhlia vastustetaan ja voimalla. Pömpöösi pönötys verorahoilla pitäisi lopettaa kokonaan.

Millä tavoin itsenäisyyttä pitäisi juhlistaa mielestäsi?
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Mä olen aina kuvitellut että nämä hörhöt vihaavat ihmisiä mutta suojelevat eläimiä. Noh, poliisihevostakin on sitten hakattu lätkämailoilla. Olin väärässä. Voisiko mieltä osoittaa rauhanomaisesti tai mennä siihen auttamaan vähäosaisia sen sijaan että riehuu kännissä kaupungilla? Nuo ovat loisia eivätkä mitään vähäosaisia. Hyi saatana.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En hyväksy tämän vaihtoehtoväen kaikkia metodeja, mutta on ihan oikein, että linnanjuhlia vastustetaan ja voimalla. Pömpöösi pönötys verorahoilla pitäisi lopettaa kokonaan.

Näiden urpojen elättäminen verorahoilla koko heidän säälittävän elämänsä ajan on sitten enemmän oikein?
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
En hyväksy tämän vaihtoehtoväen kaikkia metodeja, mutta on ihan oikein, että linnanjuhlia vastustetaan ja voimalla. Pömpöösi pönötys verorahoilla pitäisi lopettaa kokonaan.

Kuule, niitä maita on maailmassa todella vähän, jotka eivät juhlista itsenäisyyttään tai kansallispäiväänsä ollenkaan. Minä en heti keksi yhtään, mutta ehkä sinä tiedät?

Itsenäisyys on niin arvokas ja hienoa asia, että sitä sopii eri tavoin juhlia ja sitä ei sovi unohtaa. Suomi on kuitenkin vaatimaton tasavalta, jossa ei ole esim. verovaroin elätettävänä kuningashuonetta ja niiden jälkeläisiä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eli itsenäisyyttä haikaillaan takaisin, mutta se kuitenkin on kansallismielisyyttä, jota he vastustavat? Mitä vittua?

Näiden äänitorvi Kansan Uutiset kirjoitti kuitenkin, että kaikki EU-kriittiset ovat populistista äärioikeistoa:

Ääriryhmille ehkä neljännes EU-parlamentin paikoista | Kansan Uutiset | Verkkolehti

Linkki Kansan Uutisiin.

Onkohan Esko Seppänenkin näiden mielestä natsi vai miten on? Ei tuosta kiukuttelusta kyllä nyt ota selvää pirukaan. Kalen sanoin: Ei mennyt ihan nappiin nyt tällä kertaa.

Edelleen odotan Däniä ja tätä: "siinä näyttää nyt siltä, ettei äärioikeisto pysy heille osoitetulla mielenosoituspaikallaan ja..."
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En hyväksy tämän vaihtoehtoväen kaikkia metodeja, mutta on ihan oikein, että linnanjuhlia vastustetaan ja voimalla. Pömpöösi pönötys verorahoilla pitäisi lopettaa kokonaan.

Maailmassa on paljon turhaa, kuten vaikka huippujääkiekon tukeminen. Itsenäisyyspäivän juhlat ovat tapa muistaa kerran vuodessa sellaista itsestäänselvyyttä kuin itsenäisyys. Jääkiekon MM-kulta ja Veskun Lapin Kesä itsenäisyyspäivän juhlassa nostavat suomalaisten itsetuntoa, asia mitä ei voi mitata rahassa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kuule, niitä maita on maailmassa todella vähän, jotka eivät juhlista itsenäisyyttään tai kansallispäiväänsä ollenkaan. Minä en heti keksi yhtään, mutta ehkä sinä tiedät?

Itsenäisyys on niin arvokas ja hienoa asia, että sitä sopii eri tavoin juhlia ja sitä ei sovi unohtaa. Suomi on kuitenkin vaatimaton tasavalta, jossa ei ole esim. verovaroin elätettävänä kuningashuonetta ja niiden jälkeläisiä.

Heh, se tästä enää puuttuisikin, että olisi jotain degeneroituneita kruunupäitä meidän riesana. Eräät kansanosat Suomessakin ajoivat tätä kehitystä kovasti itsenäistymisen aikoihin, mutta onneksi eivät tavoitteissaan onnistuneet. Jos minulta kysytään, niin viimeiseksi jääneelle tsaarille perheineen annettu käsittely on se ainoa oikea kuninkaallisille.

Ei itsenäisyyden juhlinnassa ole sinänsä vikaa, mutta tällaiset eliitin pönötykset oikein koko kansalle televisioituna täytyy lopettaa. Täysin mautonta "paremman väen" itsensä jalustalle kohottamista ja etenkin nyt taloudellisesti hankalina aikoina. Ymmärrän jopa armeijan paraatin joissain aiheuttaman seksuaalisen kiihtymyksen paremmin, kuin sen mikä saadaan linnanjuhlista kotisohvalla. Hyi helvetti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos minulta kysytään, niin viimeiseksi jääneelle tsaarille perheineen annettu käsittely on se ainoa oikea kuninkaallisille.
Niin no toisaalta kun miettii millaiset ugulit nousi tuon viimeisen tsaarin jälkeen valtaan, niin ehkä se tsaari olisi ollut kahdesta pahasta vähemmän paha. Vaikea arvioida ja ennustaa, miten asiat olisi edenneet jos jostain syystä tsaarinvalta olisi säilynyt.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En oo perehtynyt tähän "Kiakkovieras"-porukan agendaan enkä muuhunkaan pahemmin. Ilmeisesti kyseessä on lähinnä räyhäjengi, jota nyt ei tietenkään sinällään voi millään muotoa tukea.

Silti jotenkin huvittaa kun tuo porukka on ottanut nimekseen juuri "Kiakkovieras"-nimen. Lätkähän on nykyään tämmöisen konservatiivisen hymistelyjengin Pyhä Laji. Missä vaiheessa muuten lätkästä tuli niin helkkarin oikeistolaista vai onko se aina ollut niin? Kaikki lätkän piiristä tulevat kansanedustajat ja ehdokkaat tuntuvat järjestään olevan kokoomuslaisia. Suurin osa on tämmöistä "kaikki on jees, hyvä hyvä, mennään eteenpäin vaan niinkuin Jutikurri sanoo" - porukkaa. "Ittestä se on kiinni" diiba-daaba... Futiksen puolella tuntuu olevan heterogeenisempää porukkaa ja pelajatkin osaavat joskus sanoa muuta kuin "peiliin pitää katsoa" tms.

Eli siis onko tää "Kiakkovieras"-sana jonkun humoristin masinoima juttu. Eli jonkun aivoitus jolla on sitten laitettu pösilöt toteuttamistasolla liikkeelle...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eli siis onko tää "Kiakkovieras"-sana jonkun humoristin masinoima juttu. Eli jonkun aivoitus jolla on sitten laitettu pösilöt toteuttamistasolla liikkeelle...

Minä luulen että taustalla on se miten jääkiekon MM-kisat (ja Olympialaiset etc) nostavat kansallistunteen tappiinsa, varsinkin voittoparaateissa ja tätähän nämä retaleet tietysti paheksuvat suuresti. Nämä valistuneet protestoijat käyttivät lätkämailoja ja jutimaskeja koska he varmaan ajattelivat että tietyllä tasolla kansallissankarin maineeseen päässeen MM95 kapteeni Jutilan pilkkaaminen aiheuttaisi enemmän reaktioita.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Kyllä nauru pääsi ei mahda mitään kun katsoi itsenäisyyspäivän tv tarjontaa. Lordin 2006 euriviisuvoitto ja mm2011 finaali. Nää on tän kansakunnan ylpeydenaiheet mikä sinänsä on surullista. Näinkö heikko on itsetuntomme?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kyllä nauru pääsi ei mahda mitään kun katsoi itsenäisyyspäivän tv tarjontaa. Lordin 2006 euriviisuvoitto ja mm2011 finaali. Nää on tän kansakunnan ylpeydenaiheet mikä sinänsä on surullista. Näinkö heikko on itsetuntomme?

Aina valitetaan, että Suomessa ja suomalaisille itsenäisyyspäivä merkitsee pelkkää sotien muistelua ja että televisiosta ei kuulemma tule muuta kuin paraateja, juhlajumalanpalveluksia, linnan juhlat ja Tuntematon.

Nyt sitten tuli televisiosta vähän uudempia ja tuoreempia kansakuntaa (tai ainakin sen enemmistöä) yhdistäneitä kokemuksia muistelulähetyksinä, ja sekään ei kelpaa.

Mitä sieltä sitten pitäisi itsenäisyyspäivänä lähettää? Napakympin, Kymppitonnin ja Bumtsi-Bumin uusintojako? Vai pitäisikö olla lähettämättä mitään, kun mikään ei kelpaa?

Ovathan Lordin eurovoitot ja MM-kisojen kultamitalifinaalien muistelut toki vähemmän arvokkaita ja merkityksellisiä kuin sotamuistelut, jotka ovat itsenäisyytemme pohjana ja joita kuuluukin aina muistella (ei ole itsenäisyyttä ilman sotaa tai armeijaa juuri missään maassa), mutta eipä 2000-luvulta sen kummallisempia "koko kansan" kokemuksia ole tarjolla kuin Lordin voitto, MM2011 ja niin edelleen. Ehkä vähän vaisua, mutta toisaalta melkoisesti parempi vaihtoehto kuin se, että nyt muisteltaisiin jotain tuoreempaa sotaa tai tragediaa, johon olisi toisen maailmansodan jälkeen jouduttu.

Kuten sanottua, jotain sieltä televisiosta pitää lähettää, ja parempia tämmöiset teemalähetykset ovat kuin se tavanomainen arki-illan paska, mitä televisiosta normaalisti tulee.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Tunsitko yhteenkuuluvuuden tunteen katsoessasi uusintaa Lordin voitosta? Ei sillä että noissa mitään vikaa olisi mutta todellako 2000 Luvun suurimmat kohokohdat ovat nämä kaksi tapahtumaa?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tunsitko yhteenkuuluvuuden tunteen katsoessasi uusintaa Lordin voitosta? Ei sillä että noissa mitään vikaa olisi mutta todellako 2000 Luvun suurimmat kohokohdat ovat nämä kaksi tapahtumaa?

En minä katsonut mitään televisiota ollenkaan koko päivänä. Television tuijottaminen juhlapäivinä ei muutenkaan kuulu tapoihini. Kävin ennemmin itsenäisyyspäivänä TuTon matsissa ja myöhemmin katsoin pari leffaa dvd-kokoelmistani. Sitten seurasin nettiä siinä sivussa.

Lordin voitonhuumaan kyllästyin jo 2006 ja yhteenkuuluvuuden tunnetta en tuolloin enkä muutenkaan tuntenut. Euroviisut sentään katsoin 2006, muuten en moista viitsi seurata. MM2011-lähetyksen kulkuakin seurasin vain Jatkoajan otteluseurantaketjun välityksellä, se oli viihdyttävämpää kuin vanhojen matsien katselu sellaisenaan.

Mutta pointtini oli siis siinä, että jos ei halua ohjelmiston olevan Suomessa pelkkää linnan juhlia, sotien muistelua ja paraatia, niin sitten täytyy ohjelmistoon laittaa jotain muutakin. Ja vaikka se vähän vaisulta kuulostaakin, niin ei Suomessa ole 2000-luvulla juuri muita ns. kansallisia kohokohtia kuin Lordin voitto ja MM-2011. Ainakaan mitään positiivisia kohokohtia. Ehkä latteaa, mutta sitähän tämä nykyisin on.

Vai olisiko jotain muitakin merkittäviä tapahtumia tai lähetyksiä, joita voisi laittaa uusintana tai joita muistella? Siis jos sotia ei lasketa, ja jääkiekkovoitot ynnä muut jätetään myös väliin. Ihan mielenkiinnosta, mitä sinä olisit halunnut ohjelmistoon kuuluvan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös