Mulle ei avaudu nyt ollenkaan, että mikä tuossa Kansojen Liiga / EM-karsintasysteemissä on niin vaikea hahmottaa, mikäli itse olen asiaa yhtään ymmärtänyt?
Karsinnat Euroopan mestaruuskisoihin 2020 pelataan aikavälillä maaliskuu 2019-maaliskuu 2020. Nyt syksyllä 2018 pelataan Kansojen Liiga, joka sisältää 4 Liigaa (A, B, C, D), jotka taas sisältävät kukin 4 lohkoa. B-, C- ja D-Liigan lohkojen ykköset nousevat pykälää korkeampaan Liigaan (kun seuraavan kerran Kansojen Liiga joskus järjestetään). A- ja B-liigan viimeiset putoavat pykälää alemmas. C-Liigasta putoavat D-Liigaan lohkojen 2, 3 ja 4 viimeiset. Näissä lohkoissa 2, 3 ja 4 pelaa 4 joukkuetta. Lisäksi putoaa lohkojen 1, 2, 3 ja 4 huonoin 3. sijoittunut. C-Liigan lohkossa 1 pelaa vain 3 joukkuetta.
A-Liigan lohkovoittajat pelaavat välierät ja finaalin Kansojen Liigan voitosta kesällä 2019. Näin Kansojen Liiga 2018-2019 on ohi ja on selvillä "liigajaot", mikäli tapahtuma seuraavan kerran vielä järjestetään.
Sitten pelataan EM-karsinnat loppuun eli ollaan maaliskuussa 2020. Kun 10 EM-karsintalohkon lopputaulukot ovat valmiita, pääsee EM-kisoihin jokaisesta lohkosta 2 parasta. Tämän jälkeen nämä "20 joukkuetta napataan tavallaan Kansojen Liigasta pois" ja pelataan jokaisessa Liigassa (A, B, C ja D) jäljelle jääneistä 4 parhaan joukkueen pudotuspelit, joiden voittajat eli jokaisesta Liigasta 1 joukkue, pääsevät EM-kisoihin. Toki jos esim. A-Liigasta kaikki joukkueet pääsevät jo EM-karsinnoista kisoihin, niin sitten B-Liigasta nostetaan 4 parasta joukkuetta pelaamaan yhdestä kisapaikasta. Ja 4 seuraavaksi parasta pääsevät näin ollen pelaamaan B-Liigan voitosta eli tuollaisessa tapauksessa B-Liiga saa 2 paikkaa EM-kisoihin Kansojen Liigan kautta.
Mutta voihan se olla, että homma ei menekään noin, miten sen olen ymmärtänyt. Olisi liian helppoa...