Huonot puolenne?

  • 3 517
  • 49
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Mitkä ovat itsessänne olevia ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä joista pidätte vähiten ja joista mahdollisuuden suomina luopuisitte? Mikäli semmoisia ei löydy / tämä keskustelu ei aikaansaa mitään keskustelua tai tuntemuksia niin tehdään semmoinen radikaali ajatusleikki että jos pitäisi poistaa (henkistä) 3 piirrettä itsestänne niin mitä ne olisivat? Ei mitään fyysisiä juttuja tähän koska ovat niin helppoja vaan nimenomaan semmoisia ihmisen luonteelle ja käytökselle ominaisia piirteitä joista ette itsestänne pidä. Ei myöskään mielellään mitään päihdejuttuja tai vastaavia. Nekin on tylsiä. Itse aloitan vähän aneemisella listaamis-periaatteella koska en jaksa alkaa tarkemmin ruotimaan noita omia juttujani ainakaan nyt.

1. Itsetunto
2. Miellyttämisenhaluisuus
3. Huomionhakuisuus
+ Keskittymiskyvyttömyys, dramaattisuus, huonot sosiaaliset taidot, heikko ihmistuntemus jne.

Olette vapaat jatkamaan. Toivottavasti ymmärsitte mitä meinasin - tämmöisiä omissa päänsisäisissä keloissa aloitettuja ketjuja on mielestäni hyvin vaikea tehdä. Varsinkin päissään. Ja pahoittelen mikäli tästä löytyy jo topic. One love.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
No niin! Nyt on hyvä aloitus. Olin jo tulossa kirjoittamaan, että pieni muna, mutta siitä ei ole tällä kertaa puhe, joten mietitään jotain muuta, kerrankin.

1. kiivaus, raivoaminen jne.
2. överiksi vetäminen, liittyy edelliseen, voi olla myös hyvä juttu
3. vittumaisuus, osaan kyllä mennä ns. ihon alle ("sulla ollut vissiin aika tiivis suhde äitiin")
4. pitkävihaisuus

En kirjoita enempää. Alkoi jo niin vituttaa. Sitten on niitä mulkkuja, jota kirjoittavat alkaa vituttamaan, mutta minä en ole niitä, niitäkään. Todella ärsyttävää. Haistakaa vittu ihan kaikki.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Töissä sanottu että olen liian suorapuheinen. En kyllä luopuisi siitä mistään hinnasta. Faceprofiilissani on tuoreimpana ystäväni sinne pistämä kuva jossa lukee "Being honest may not get you many friends, but will always get you the right ones".

Liika kiroilu on kyllä sellainen josta mielelläni pääsisin irti. Tietoisesti yrittänyt tuosta irti päästäkin, mutta aina se vaan välillä puskee pinnalle. Huomasin taas eilen töissä kun sisäisessä palaverissa tuli ihan turhaan käytettyä kirosanoja vaikka ei se mitään lisäarvoa asiaan tuo.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jos ei vanhuutta voi listata niin muuta ei nyt muistu mieleen... Noh, huono muisti ehkä kuitenkin...
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Nivelet rikki, niin ei pysty oikein heittämään tai lyömään pesäpalloa. Muuten hemmetin hyvä tyyppi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Todella helppo kyssäri:

Liika kiltteys ja rauhallisuus.

Muuta ei tarvita. Pelkästään nuo kaksi aiheuttaa 99% yleisestä oman ihmisyyteni negatiivisesta arvostelemisesta. Osalla liiallinen kiltteys ja rauhallisuus tuhoaa koulutuksen ja työelämän, koska on vain elänyt silkan pompottamisen alla, mutta minulla ei ole onneksi ihan täysin noin mennyt. Silti jotain kokemusta löytyy.

Dominoivat persoonat hallitsevat kaikkea, eikä kiltteydestä "kärsivä" saa siitä syystä välttämättä mitään tehokasta aikaiseksi. Rauhallisuus vastaavasti tulkitaan helposti tyhmyydeksi ja suorituskyvyttömyydeksi, eli jos et ole suuna päänä ja esitä neroa, niin jengi ihmettelee käytöstä ja tapaa toimia asioissa.

Voisin luopua noista kahdesta välittömästi. Kiltteydellä ei tee mitään vaan siitä on pelkästään haittaa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Todella helppo kyssäri:

Liika kiltteys ja rauhallisuus.

Muuta ei tarvita. Pelkästään nuo kaksi aiheuttaa 99% yleisestä oman ihmisyyteni negatiivisesta arvostelemisesta. Osalla liiallinen kiltteys ja rauhallisuus tuhoaa koulutuksen ja työelämän, koska on vain elänyt silkan pompottamisen alla, mutta minulla ei ole onneksi ihan täysin noin mennyt. Silti jotain kokemusta löytyy.

Dominoivat persoonat hallitsevat kaikkea, eikä kiltteydestä "kärsivä" saa siitä syystä välttämättä mitään tehokasta aikaiseksi. Rauhallisuus vastaavasti tulkitaan helposti tyhmyydeksi ja suorituskyvyttömyydeksi, eli jos et ole suuna päänä ja esitä neroa, niin jengi ihmettelee käytöstä ja tapaa toimia asioissa.

Voisin luopua noista kahdesta välittömästi. Kiltteydellä ei tee mitään vaan siitä on pelkästään haittaa.
Olen kyllä ihan päinvastaista mieltä. Kiltiksi ja rauhalliseksi minuakin varmaan moni voisi kuvailla. En kyllä ole liikaa kumpaakaan vaan sopivasti. Eikä minua kukaan ole epäillyt tyhmäksi tai suorituskyvyttömäksi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olen kyllä ihan päinvastaista mieltä. Kiltiksi ja rauhalliseksi minuakin varmaan moni voisi kuvailla. En kyllä ole liikaa kumpaakaan vaan sopivasti. Eikä minua kukaan ole epäillyt tyhmäksi tai suorituskyvyttömäksi.

No luonteissa ja habituksissa on ihmisillä aina valtavasti eroa. Kiltteys on vain yksi ominaisuus, ja minulla pelkästään haittaava.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
No luonteissa ja habituksissa on ihmisillä aina valtavasti eroa. Kiltteys on vain yksi ominaisuus, ja minulla pelkästään haittaava.
Minä en kyllä ymmärrä miten kiltteys voi olla huono piirre? Toki liian kiltit ovat helposti hyväksikäytettävissä, mutta noin yleisesti ottaen. Ja myös jos sille ei ole vastapainoa muista luonteenpiirteistä niin onhan se varmaan aika huono tilanne. Mutta ei kiltteyttä pidä mielestäni ikinä menettää. Vaihtoehtona on täysi kusipää.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minä en kyllä ymmärrä miten kiltteys voi olla huono piirre? Toki liian kiltit ovat helposti hyväksikäytettävissä, mutta noin yleisesti ottaen. Ja myös jos sille ei ole vastapainoa muista luonteenpiirteistä niin onhan se varmaan aika huono tilanne. Mutta ei kiltteyttä pidä mielestäni ikinä menettää. Vaihtoehtona on täysi kusipää.

No tietysti jos ei ole tullut kaltoinkohdelluksi juuri kiltteyden vuoksi, niin voi olla outokin juttu, miten lähtökohtaisesti erittäin hyvä piirre voisi olla huono. Mä oon katsellut tuota saalistajien touhua vierestä kun muitakin on nimenomaan "hyväksikäytetty", sillä se on aika yleistä.

Yleensä kiltti ihminen tietää nämä jutut, sillä jos ei ole kiltti, ei voi joutuakaan tietynlaisen käytöksen kohteeksi. Juuri siellä toisella puolen on lähinnä näitä "kusipäitä", sillä ne etsii kilttejä ihmisiä.
 

Glove

Jäsen
No tietysti jos ei ole tullut kaltoinkohdelluksi juuri kiltteyden vuoksi, niin voi olla outokin juttu, miten lähtökohtaisesti erittäin hyvä piirre voisi olla huono. Mä oon katsellut tuota saalistajien touhua vierestä kun muitakin on nimenomaan "hyväksikäytetty", sillä se on aika yleistä.

Yleensä kiltti ihminen tietää nämä jutut, sillä jos ei ole kiltti, ei voi joutuakaan tietynlaisen käytöksen kohteeksi. Juuri siellä toisella puolen on lähinnä näitä "kusipäitä", sillä ne etsii kilttejä ihmisiä.
No joo, ehkä olen kiltti. Tai siis olenhan minä. Sitten kun minulla on vielä taito, missä olen oikeastaan aika hemmetin hyvä niin en kiltteydessäni osaa pyytää siitä käypää korvausta. Pitäisi osata sanoa ei. Tai oikeastaan EI!
 
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Tasuno Tasalakki
No joo, ehkä olen kiltti. Tai siis olenhan minä. Sitten kun minulla on vielä taito, missä olen oikeastaan aika hemmetin hyvä niin en kiltteydessäni osaa pyytää siitä käypää korvausta. Pitäisi osata sanoa ei. Tai oikeastaan EI!
Se on juuri näin. Varsinkin seura- ja yhdistystoiminnassa nämä saalistajat ja muilla asioiden teettäjät osaavat löytää sellaiset sanat, joilla saavat kiltit ihmiset jatkamaan itsensä uuvuttamista ja saamaan palkaksi kiittämättömyyden.

Kun on aikansa ottanut päälleen erilaisia tehtäviä huomaakin olevansa korvaamaton, kun toiminta on laajentunut vaivihkaa ein sanomista yrittäessä.

Livetilanteet ovat päätöksenteossa viheliäisiä, kun jotenkin niissä pystytään nopeasti paketoimaan päötökseksi, että ne tietyt kiltit ihmiset hoitavat taas kaiken. Vaikka he kuinka olisivat kohtuullisempaa työmäärää ajatuksissa ja paperilla pyöritelleet.

Avuksi tähän voisi olla liittoutua yhteisön empaattisemman pään kanssa etukäteen, koska pragmaattisuudessaan vahvat ihmiset valtaavat tilan helposti spontaaneissa tilanteissa. Kahdenvälisissä suhteissa taas kiltin ja dominoivan sekä pragmaattisen ihmisen suhde menee poikkeuksetta siihen, että jälkeenpäin mainittu lypsää toisen uuvuksiin.
 

Glove

Jäsen
Se on juuri näin. Varsinkin seura- ja yhdistystoiminnassa nämä saalistajat ja muilla asioiden teettäjät osaavat löytää sellaiset sanat, joilla saavat kiltit ihmiset jatkamaan itsensä uuvuttamista ja saamaan palkaksi kiittämättömyyden.

Kun on aikansa ottanut päälleen erilaisia tehtäviä huomaakin olevansa korvaamaton, kun toiminta on laajentunut vaivihkaa ein sanomista yrittäessä.

Livetilanteet ovat päätöksenteossa viheliäisiä, kun jotenkin niissä pystytään nopeasti paketoimaan päötökseksi, että ne tietyt kiltit ihmiset hoitavat taas kaiken. Vaikka he kuinka olisivat kohtuullisempaa työmäärää ajatuksissa ja paperilla pyöritelleet.

Avuksi tähän voisi olla liittoutua yhteisön empaattisemman pään kanssa etukäteen, koska pragmaattisuudessaan vahvat ihmiset valtaavat tilan helposti spontaaneissa tilanteissa. Kahdenvälisissä suhteissa taas kiltin ja dominoivan sekä pragmaattisen ihmisen suhde menee poikkeuksetta siihen, että jälkeenpäin mainittu lypsää toisen uuvuksiin.
Siellä yhdistystoiminnassa hyvinkin. Olen valmentanut 25 vuotta, ja olen siinä hyvä. Tai riippuu keneltä kysytään, ehkä jopa parempi. Olen minä siitä toki korvaustakin saanut, ei sillä. Toki se korvaus on ollut naurettavan pieni työmäärään nähden. Itseäni toki saan syyttää siitä, etten ole pyytänyt enempää. Toki olen nykyään siinä tilanteessa, että joku kysyy isompaan hommaan niin annan vitosella alkavan viisinumeroisen summan, jolla lähden mukaan. Ei mun tarvi, jos en halua. Vaikka tykkäänkin valmentamisesta. Keep your damn jack!
 

Rairama

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL & Vaasan Sport
Puhumattomuus kolme kertaa kolmesta. Niin omien ajatusten ja halujen kertominen ääneen, omien mielipiteiden esittäminen ja tietyllä tapaa omassa kannassa pitäytyminen.

Kaipa nämä on asioita mitä voi petrata. Tuossa muutama viikko sitten kävin äitini kanssa harvinaisen keskustelun, jossa kävimme läpi mm. vähän sitä, että puhumattomuuteni johtuu varmasti osittain siitä, kun emme ole oikein koskaan käyneet asioita läpi nuorempana. Sen sijaan käytössä oli aina toimiva mykkäkoulu. Kuitenkin hänen lähtönsä jälkeen kävin keskusteluamme uudestaan läpi ja huomasin, että aika tylysti hän reagoi nykyiseen elämäntilanteeseeni, joka on helvetisti parempi mitä se oli vuosia sitten.
Tavallaan siis toivoisin, että saisin sanotuksi ääneen mitä mieltä olen asiasta. Vihaan kuitenkin konflikteja, joten jätetään sanomatta. Heh.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Todella helppo kyssäri:

Liika kiltteys ja rauhallisuus.

Muuta ei tarvita. Pelkästään nuo kaksi aiheuttaa 99% yleisestä oman ihmisyyteni negatiivisesta arvostelemisesta. Osalla liiallinen kiltteys ja rauhallisuus tuhoaa koulutuksen ja työelämän, koska on vain elänyt silkan pompottamisen alla, mutta minulla ei ole onneksi ihan täysin noin mennyt. Silti jotain kokemusta löytyy.

Dominoivat persoonat hallitsevat kaikkea, eikä kiltteydestä "kärsivä" saa siitä syystä välttämättä mitään tehokasta aikaiseksi. Rauhallisuus vastaavasti tulkitaan helposti tyhmyydeksi ja suorituskyvyttömyydeksi, eli jos et ole suuna päänä ja esitä neroa, niin jengi ihmettelee käytöstä ja tapaa toimia asioissa.

Voisin luopua noista kahdesta välittömästi. Kiltteydellä ei tee mitään vaan siitä on pelkästään haittaa.
Hyvä viesti. Tsemppiä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Hajamielisyyteni tietyissä tilanteissa on sellainen huono luonteenpiirteeni.

Edit. Voisin myös lisätä tähän, että olen huono muistamaan laulujen sanoja ulkoa.
 
Viimeksi muokattu:

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Jos oikeasti miettii, niin:

- Tuumailija. Asiat menee monesti ohi, kun pitää vaan tuumailla.
- Jonkin verran introvertti
- Tykkään joskus liikaa alkoholista
- Parta kasvaa liikaa ja liian nopeasti
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
-Rahan käyttö
-uhkapelaus
-työttömyys
-tupakointi

aika pitkälti varmaan noi. Muuten oon kuulemma ihan mukava tyyppi, mutta jääräpäinen.

ja näistä alemmistakin löydän itseni, mutta en näe tuota tuumailijaa niinkään huonona asiana.

Jos oikeasti miettii, niin:

- Tuumailija. Asiat menee monesti ohi, kun pitää vaan tuumailla.

- Tykkään joskus liikaa alkoholista
 

Spire

Jäsen
1. Liiallinen miellyttämisen halu, tämä on liian usein antanut mahdollisuuden kohdella rumasti ja painaa asia villaisella.

2. Konfliktien pelko. Omien todellisten tuntemusten sanoittaminen on mahdotonta, jos se aiheuttaa konfliktin. Tämä tosin riippuu myös kuuntelijasta ja tämän asenteesta.

3. Jos tilanne äityy sellaiseksi, että minulla keittää yli ja vapaudun miellyttäjän roolista ja konflikti on jo tapahtunut, osaan olla todella vittumainen ja mennä ihon alle.
Mitä ihmettä, olin juuri tulossa kirjoittamaan täsmälleen noita samoja asioita itsestäni. Nämä kaikki ovat johtaneet kovaan auktoriteettivastaisuuteenkin, koska koen usein että jos suostun mihin tahansa asiaan joka ns. "sanellaan ylhäältä päin", niin kohta ruuvia aletaan kiristämään eikä minulla vähitellen olisi enää oikeutta päättää mistään itseeni liittyvästä asiasta. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan tällä.

Lapsena liiallista miellyttämisen halua ja konfliktien pelkoa käytettiin "kaverisuhteissa" surutta hyväksi ja olinkin pahasti kiusattu tuolloin. Teininä se puoli väheni, mutta sitten parisuhteissa alkoi tulla lunta tupaan kun luonteenpiirteitäni käytettiin jälleen surutta hyväksi. Siksi nykyäänkin suhtaudun toisinaan tarpeettoman kovaa jos joku käskee tehdä jotain, tai koen että kunniaani on jotenkin loukattu.

Hyvänä puolena tässä on se että kukaan ei kävele niin helposti ylitseni, mutta voi helvetti millaista on välillä elää omien ajatuksiensa kanssa. Onneksi saan edes joskus niitä kanavoitua oman (ja muiden) hyvinvoinnin edistämiseen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
1. Liiallinen miellyttämisen halu, tämä on liian usein antanut mahdollisuuden kohdella rumasti ja painaa asia villaisella.

2. Konfliktien pelko. Omien todellisten tuntemusten sanoittaminen on mahdotonta, jos se aiheuttaa konfliktin. Tämä tosin riippuu myös kuuntelijasta ja tämän asenteesta.
Nämä kaksi osuu kyllä hyvin. Tosin molemmista olen kyllä aika tiiviisti pyrkinyt, ja päässytkin eroon sen jälkeen kun aloin tiedostamaan nuo piirteet ja ne tunnelukot mistä nuo kumpusi. Edelleen kyllä sikti huomaan, että kaikki konfliktitilanteet tuovat minulle hyvin epämukavan olon, ja halun välttää noita tilanteita. Mutta en enää omalla käytökselläni pyri aktiivisesti välttämään konfliktien syntymistä, eli en enää pyri miellyttämään ihmisiä ja toimimaan omaa haluani tai luonnettani vastaan vain että en joutuisi noihin ikäviin tilanteisiin.

Ehkä sellainen piirre, mistä tällä hetkellä vähiten pidän itsessäni, on se että olen todella huono pitämään ihmisiin yhteyttä ja kaipaan todella paljon omaa tilaa. Kun tekee aika sosiaalista työtä, niin sosiaalisen introvertin sosiaalinen akku tyhjenee siinä päivän aikana, ja en sitten saa vaan aikaiseksi olla läheisiin yhteydessä. Tähän kun yhdistää, että olen tarkka omasta tilastani ja omasta ajastani, niin muille ihmisille kuin vaimolle jää elämässäni aika vähän tilaa.

Saatan olla myös aika vaikeasti lähestyttävä ihminen sellaisille ihmisille, joista en heti saa tunnetta että ollaan ns. samalla aaltopituudella. Saatan olla jopa tylynkin etäinen jos jostakin ihmisestä ei tule hyvät vibat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös