Mainos

Huollatko autoasi itse?

  • 7 718
  • 46

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mistäs saat vaihdon 20 euroon Espoossa Muistaakseni hinnat ovat 30-40 euroa mitä viimeksi katselin.

Onhan niitä muitakin liikkeitä kun Vianor.

Rengasmaailma, tosin siellä on yleensä hampuuseja töissä, mutta vaihtuu ne renkaat silti. Teknorengas Suomenojalla. Pohjois-Espoossa on varmaan kans näitä. Sit nämä perinteiset 1980-luvulta jääneet huoltoasemien yhteydessä olevat korjaamot, ajankin saa yleensä seuraavalle päivälle.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Autojen huoltoja voi verrata ihmisen huoltoon.

Mikä jottei jos on tottunut ramppaamaan lekurilla jokaisen pienen vaivan takia.

Minä ainakin teen mielelläni nuo perusasiat itse, niin tiedänpähän miten asiat on hoidettu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En oikein ymmärrä, miten ne tasapainotukset tehdään kotikonstein. Itselläni renkaanvaihtoshowhun ei mene koskaan paljon aikaa, kun jampat on ohjeistettu niin, että ovat tasapainottaneet renkaat valmiiksi kun ajan sinne.
Muista huoltohommista sanoisin, että mites huoltokirjamerkinnät.

Niin, kova jätkä on se, joka vaihtaa kotikonstein kumit eli käyttää vain yksiä vanteita. Eihän niitä muutoin tarvitse tasapainottaa, tai sitten saattaa olla pyörien suuntauksessa tms. kyllä jotain pielessä.

Mitä huoltokirjamerkinnöistä? Mutuna sanoisin että ei se ainakaan epäluotettavampi käytetyn auton myyjä ole, joka esittelee ylpeänä omaa huoltotoimenpidepäiväkirjaansa ja voi kertoa mitä on tehty ja miksi, verrattuna tyyppiin, joka harmittelee kun tässä mallissa ei tule mukana konepellinavaushansikkaita.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pyyhkijän sulat. En lähtisi yrittämään. Jopa merkkiliikkeen varaosatiskillä ei oltu ollenkaan varmoja viimeksi, mitkä sulat autoon käy.

Sulka autosta mukaan ja näyttämään tiskille. Asiansa osaavan varaosamyyjän pitäisi kyllä vaihdokki sulalle löytää.

Jokainen parhaakseen näkemällä tavalla. Itselle ei tosin ole ikinä tullut mieleenkään mennä sulanvaihdon tai polttimon takia pikahuoltoon tms. Ymmärrän tosin, että jossain automalleissa etenkin tämä polttimonvaihto on tehty tietämättömälle lähes mahdottomaksi.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko pitkälle huollan autoni itse.

Renkaat vaihdan itse, tottakai. Myös alustan öljyäminen ja massaus onnistuu sekä jarrupalat ja tarvittaessa levytkin vaihdan omana työnä. Vaihdan myös iskarit, jakoremmin yms. isommat jutut yhteistyössä vaimoni veljen (ajoneuvoasentaja) kanssa. Maalaus- ja hitsaustöitä en ole tehnyt omaan autoon, ovat pysyneet sen verran kunnossa ettei tarvetta moisiin ole ollut.

Öljynvaihdon suoritan läheisellä huoltoasemalla, koska vaihtotyö maksaa minulle vain viisi euroa ja samalla pääsen jäteöljystä eroon.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Öljyt ja suodattimet vaihdan ja toki pyyhkijät ja valot jos vain voi. Nyt on pikku onkelma. Ostin Golf IV vm-99 ja pissapoika kusee (heh), eli takalasiin ei tule nestettä kun se ruikkii säiliöstä sen suoraan ulos. puolentoistaviikon päästä katsastus ja en tiedä mitä tehdä asialle. ostin kärryn liikkeestä joten kysynkin onko niillä velvollisuus korjat toi pissapoika vai ei. On ollu alusta saakka risa, auto ollu mulla jo 2viikkoa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Öljyt ja suodattimet vaihdan ja toki pyyhkijät ja valot jos vain voi. Nyt on pikku onkelma. Ostin Golf IV vm-99 ja pissapoika kusee (heh), eli takalasiin ei tule nestettä kun se ruikkii säiliöstä sen suoraan ulos. puolentoistaviikon päästä katsastus ja en tiedä mitä tehdä asialle. ostin kärryn liikkeestä joten kysynkin onko niillä velvollisuus korjat toi pissapoika vai ei. On ollu alusta saakka risa, auto ollu mulla jo 2viikkoa.

Kannattaisi kyllä sanoa tuosta liikkeeseen, on niillä vastuu, jos ovat tieneet sen olevan rikki. Mutta meikäläisellä ei olla kyllä koskaan katsottu toimiiko takalasinpyyhi sekä pesuri. Nehän on tavallaan "lisävarusteita". Ei viistoperäisissä kaikissa edes ole takalasinpyyhintä. Miksi sen siis olisi pakko toimia!?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Polttimot vaihdan itse, samoin tsekkailen öljyt ja muut nesteet, vaihdan renkaat ja tarvittaessa fiksailen jos jotain fiksattavaa tulee (esim. viimeksi calixin sisäpistorasian korjasin). Öljynvaihto sun muut menee kyllä jo liikkeen puolelle, ei ole oikein mitään paikkaa missä tuon itse tekisi ja nuohan kuuluu joka tapauksessa määräaikaishuoltoihin. Pelottavan heikkolaatuista on kyllä huoltoliikkeiden ammattitaito, duunin autot ovat harva se päivä paskana kun huolto on kädetöntä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Oikeastaan homma alkoi jopa kiinnostamaan siinä määrin että huvittaisi ostaa nykyautoihin sopiva testeri/ohjelmisto, millä voisi vähän kurkkia mitä siellä pellin alla oikein tapahtuu.
Mahtaako tällaisia saada ihan kotiin ostettua? Kiinnostaisi jopa itseäkin selvittää mitä dataa tuolla liikkuu.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaikki tuollaiset pienet hommat tulee tehtyä itse, mutta onneksi auto toimii niin mukavasti, ettei siinä mitään ole ollut (koputtaa puuta). Pissapojan säiliötä joutuu tietysti täyttelemään, sekä bensaa tankkaamaan, mutta muuten on auto saanut olla rauhassa. Öljytikku tulle myöskin nostettua ylös aika-ajoin, mutta ei uudehko auto mitään öljyään mihinkään kuluta.

Jokin aika sitten, kun omistin vielä ns. kakkosautonkin, niin siinä oli monenlaista puuhaa. Pakoputken vaihtoa, uusien jarrujen tekoa tyyliin palat ja levyt uusiksi sekä nesteet vaihtoon, ja jotain muutakin tuollaista pientä askaretta. Jarrujen teossa tosin tarvitaan pari apumiestäkin, kun jarrunesteen vaihtaminen ei käy ihan yksinään. Ne on nimittäin hyvä myös vaihtaa joskus, koska niihin kondensoituu vettä, ja menettävät tehoaan muutenkin ajan saatossa.
 

scholl

Jäsen
Itselle ei tosin ole ikinä tullut mieleenkään mennä sulanvaihdon tai polttimon takia pikahuoltoon tms.

Sehän tässä netissä onkin näppärää, että voimme opettaa toisiamme. Jatkossa tulee vaihtoehdot ja leppoisuus helpommin esille, kun tietää, että on mahdollista.

Voi sanoa vielä sen, ettei kannata mennä suoraan sinne pikahuoltoon, vaan mennä reilusti paraatiovista sisään ja istumaan sinne niin kaikki sujuu paremmin. Voi esim. juoda teetä sillä aikaa, kun huoltoporukka hakee auton jne.
 

scholl

Jäsen
Kannattaisi kyllä sanoa tuosta liikkeeseen, on niillä vastuu, jos ovat tieneet sen olevan rikki.

Onkohan kaikissa Golfeissa noin. Silloin kun sain ajokortin, hommasin Golf II:n. Se oli se Golf, mitä siihen aikaan oli. Siinä oli sellainen "ominaisuus", että välillä se letku irtosi ja takalasinpesuriin tarkoitettu neste meni takakonttiin. Ja erikoista oli vielä se, että siinä ei ollut eri säiliötä, vaan se edessä oleva säiliö tyhjeni kokonaisuudessaan sinne. Kaiken lisäksi se taisi olla joku 9 litran säiliö eli pirun iso siinä autossa. Oli todella mukavaa kun takakonttiin tuli sitten reilusti tuota sinertävää ainetta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onkohan kaikissa Golfeissa noin. Silloin kun sain ajokortin, hommasin Golf II:n. Se oli se Golf, mitä siihen aikaan oli. Siinä oli sellainen "ominaisuus", että välillä se letku irtosi ja takalasinpesuriin tarkoitettu neste meni takakonttiin. Ja erikoista oli vielä se, että siinä ei ollut eri säiliötä, vaan se edessä oleva säiliö tyhjeni kokonaisuudessaan sinne. Kaiken lisäksi se taisi olla joku 9 litran säiliö eli pirun iso siinä autossa. Oli todella mukavaa kun takakonttiin tuli sitten reilusti tuota sinertävää ainetta.

Tätä olen kuullut/lukenu muualtakin. Taitaa olla ominaisuus vieläkin ja nyt pesiytynyt jopa muutamiin kakkosmallin Octavioihin. Vähän sama asia kun Golf ja oven kahvat... Niin kauan kun olen Volkkareihin ollut kytköksissä, tuo ongelma on ollu mallistosta toiseen riesana. Toinen on käsijarrun toiminta. Mut ei niistä sen enempää.

Otsikkoon palaten. Itse pyrin kaikki pikkuviat korjaamaan itse, esim. juuri yllä mainittu että oven lukko ei aukea tms. Renkaan vaihdot, pakoputki (joka on itseasiassa hyvin helppo jobi) jne. Öljyn vaihdon oon kuitenkin jättäny korjaamoille, ja nykyisin kaveri vaihtaa ne muutenkin "ilmasiks". Ei maksa vaivaa mennä makoilemaan sinne auton alle ja kiroilemaan sitä pulttia auki ja sitten keräillä niitä vanhoja öljyjä astiaan ja kiikuttaa kaatikselle yms. Helpompaa juoda kuppi kahvia ja kattoa kun kaverit vaihtaa ne 10min.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Onkohan kaikissa Golfeissa noin. Silloin kun sain ajokortin, hommasin Golf II:n. Se oli se Golf, mitä siihen aikaan oli. Siinä oli sellainen "ominaisuus", että välillä se letku irtosi ja takalasinpesuriin tarkoitettu neste meni takakonttiin. Ja erikoista oli vielä se, että siinä ei ollut eri säiliötä, vaan se edessä oleva säiliö tyhjeni kokonaisuudessaan sinne. Kaiken lisäksi se taisi olla joku 9 litran säiliö eli pirun iso siinä autossa. Oli todella mukavaa kun takakonttiin tuli sitten reilusti tuota sinertävää ainetta.

No mulla ei sentään ruiki takahudlariin vaan suoraan säilöistä ulos eli painovoiman mukaisesti maahan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taasen on puuhailtu autorempan parissa. Pari viikkoa sitten huomasin, että jarruvalot eivät toimi. Tietysti ensimmäiseksi tarkistin sulakkeen, joka oli ehjä. Ja sitten tsekkasin polttimot ja nekin olivat ehjänä. Sitten etsimään vikaa muualta mm. sähköpiuhoja ja liittimiä testasin. Kaikki toimivat kuten pitikin.

Parin tunnin vian etsimisen jälkeen irroitin jarrupolkimen yläpäästä anturin, joka reagoi kun jarrua painetaan. Motikka piti avata, muttei tuo enimmäkseen muovista koostunut härpäke paljastanut sitä, toimiiko vaiko ei. No minäpä mittailemaan yleismittarilla johtavuutta samalla kun painelin anturin jousikuormitteista napaa. Ja kas, sökönähän se. Uutta osaa ei löytynyt liikkeestä heti, vaan saan ajella ilman jarruvaloja vielä tämän viikon.

Ja hintaa osalla huimat 15 euroa. Mitähän vian etsiminen olisi maksanut merkkiliikkeessä, jossa tuntiveloituskin on 70 euroa? Taas säästin selvää rahaa.
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tankkaan itse ja ajan pesuhalliin, siihen se jää.

Pari vuotta sitten vaihdoin sulan itse, sain saatanan kipeän haavan sormeeni. Siihen loppui meikäläisen autonasennusura.
 

Simba

Jäsen
En ole kauhean näppärä käsistäni, mutta autooni teen kyllä kaikki perusjutut itse. Esimerkiksi itse vaihtelen öljyt, suodattimet, tuulilasinpyyhkimet yms. Onneksi isäni osaa kuitenkin sitten kaikki vaativammat hommat ja niissä häntä yritän parhaani mukaan autella ja ehkä vähän jotain oppiakkin.

Mopoiässä tuli onneksi sen verran laiteltua mopoa, sen verran yksinkertainen laite kun on, joten sinänsä moottorin toiminta on tuttua ja siitä tiedän jotain. Tosin tietenkin auton moottori onkin huomattavasti monimutkaisempi laitos.

Valitettavasti vain nämä nykyajan autot alkavat olevaan niin täynnä kaikkea elektroniikkaa ja muuta tekniikkaa, että välillä täytyy autoa huoltoon viedä, kun isältänikin loppuvat konstit. Tästä hyvänä esimerkkinä autoni turvatyynyssä oleva vika. Turvatyyny on sinänsä kunnossa, mutta airbagin merkkivalo vain palaa. Käytin auton huollossa ja siellä diagnosoitiin vika ja uudelle osalle tulisi hintaa 500€ +työt. Sanoisin, että aikas kallista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nuorena avustin isukkia erinäisissä hommissa, kun autot olivat järjestään parhaat päivänsä nähneitä. Nuorenparin ensimmäiseen autoon vaihdoin öljyt, ilmasin jarrut ja hoisin muut helpommat hommat. Tuosta vaihdoimmekin sitten suoraan uuteen autoon, ja viimeiset viisi vuotta on alla ollut joko uusi tai uudehko auto, enkä pissapoikaa tai polttimoa teknisempiin juttuihin ole panostanut itse. Huoltojakin on takana vain joku kolme tsipaletta.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Teen itse:

- Öljyjen ja öljynsuodattimen vaihdot
- Renkaiden vaihdot
- Polttimoiden vaihdot
- Jäähdytys/lasinpesunesteen lisäämiset
- Pyyhkimen sulan vaihdot
- Jarrupalojen/levyjen vaihdot
- Muut pikkuhommat

Isommat työt jätän ammattilaisille.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse vaihdan vain renkaat, sulat, polttimot, sulakkeet, yms. eli kaikki mihin ei tarvitse hirveesti osaamista. Öljytkin vaihdoin ennen. Nykyään olen tullut järkiini ja vaihdatan sellaisessa pikahuollossa. Aikaa menee parikymmentä minuuttia ja maksaa n. 10€ enemmän kuin että itse ostaisi öljyt ja suodattimen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id88985.html

Kallista lystiä nykyään, jos vie peltilehmänsä verstaalle korjattavasti. Melko härski hinnannousu tapahtunut muihin kuluttajahintoihin verrattuna.

Halvemmaksi varmasti tulisi, jos autolijassa itsessään olisi mekaanikon vikaa sen verran että ei täytyisi korjaamolle ajella. Mutta harvempi mattimeikäläinen osaa varsinkaan uudempia autoja rempata.
 
Viimeksi muokattu:

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kallista lystiä nykyään, jos vie peltilehmänsä verstaalle korjattavasti.

Huomasin itse saman kun vein viisivuotiaan peltilehmäni 90tkm määräaikaishuoltoon ei-merkkiliikkeeseen. Jannut soittivat päivällä, ja ilmoittivat, että jarrulevyt ja -palat ovat vaihtokunnossa, saako vaihtaa?
Kysyin operaation hintaa, arvio oli 350-400 euroa. Pidin hintaa kohtuuttomana ja kielsin operaation.
Seuraavana viikonloppuna kävin varaosaliikkeestä hakemassa kolmenkympin jarrupalat ja vaihtelin ne itse, aikaa kului kolme varttia. Samalla oli kiva havaita, että nykysillä jarrulevyillä ajelee vielä helposti toiset 90tkm.
Mielestäni uskomatonta kusetusmeininkiä. Olen jo tuonut kyseiseen liikkeeseen melkein kolmellasataa liikevaihtoa määräaikaishuollon merkeissä, mutta ilmeisesti se ei ole tarpeeksi. Tai sitten nykyautoilijat ovat niin vieraantuneita kaikesta auton tekniikkaan liittyvästä, että kyselemättä maksellaan mistä tahansa mitä tahansa.
Tällä tulotasolla (500€/kk) kolmen ja puolensadan euron säästäminen kolmessa vartissa on todella huomattavaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös