Tuolla swisshockeynews.ch -sivuilla lukee, että Simekillä olisi ollut Genevessä soppari vuoteen 2016 saakka. Aika kummallista, jos sellaisen pahvin purkaa puolen vuoden Turun pestin takia? Olisikohan Simekillä siis joku vähän pidempi, tai kalliimpi paperi Tepsissä?
Juraj Simek palasi takaisin Sveitsiin keväällä 2011 sopimuksella "loppukausi + 3 vuotta" eli kevääseen 2014. Kesällä 2013 Simek teki Geneven kanssa vielä kahden vuoden jatkosopimuksen eli kevääseen 2016 saakka. Tämä on sveitsiläinen tyyli tehdä sopimuksia: tehdään monivuotisia sopimuksia ja jatkot sovitaan jo hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä. Jostain syystä Suomessa pelaajat vain laiskistuvat (tai suomalaiset kannattajat luulevat heidän laiskistuvan...) heti kun heillä on taskussaan pidempi sopimus.
17.08.2013 -
Hockeyfans.ch: Simek bleibt in Genf
"
Laut der 'Aargauer Zeitung' hat der Stürmer Juraj Simek seinen noch einen Jahr laufenden Vertrag bei Genf-Servette vorzeitig bis 2016 verlängert.
Im neuen Vertrag ist allerdings eine Ausstiegsklausel für die russische KHL vorgesehen."
Eli jotakuinkin... Aargauer Zeitungin mukaan hyökkääjä Juraj Simek on pidentänyt sopimustaan Geneven kanssa kahdella kaudella aina vuoteen 2016 asti. Hänen nykyinen sopimuksensa oli voimassa vielä vuoden kevääseen 2014 saakka. Uudessa sopimuksessa on kuitenkin KHL-pykälä.
Käytännössä Simekin kuviteltiin mahdollisesti siirtyvän toiseen kotimaahansa - Slovakiaan - pelaamaan KHL:a paikallisen Slovan Bratislavan riveihin. Onkin mielenkiintoista kuulla kuinka TPS ja Ari Vuori ovat ratkaisseet tämän "ongelman". Mä pitäisin hyvin todennäköisenä sitä, että Juraj Simek on TPS:n miehiä myös kaudella 2015-16. Todennäköisesti viimeistään lauantaina olemme tämän asian suhteen viisaampia. Kuten sanoit kuulostaisi todella omituiselta, jos Simek on purkanut sopimuksensa Geneven kanssa puolen vuoden TPS-sopparin vuoksi.
Kyllähän tämä siirto on pomminvarma. Mies on itse Twitterissä kertonut, että pelaa lauantaina ja on myös vaihtanut Twitterin "esittelytekstiin" seuraksi Tepsin.
Lainaamasi lause alkaa sanoilla: "
yleisesti ottaen". En siis tarkoittanut pelkästään tätä Simekin siirtoa, vaan ihan yleisesti kaikkia siirtohuhuja yms. joita julkaistaan Spengler Cupin aikoihin tai Spengler Cupiin liittyen.
Alkuperäinen uutinen (Blick.ch) julkaistiin jouluaattona puolen päivän aikoihin. Siinä luki sanatarkasti, että Geneve-Servette matkaa Spengler Cupiin ilman Juraj Simekiä. Simek siirtyy Suomeen ja TPS:n riveihin. Seuraavaksi (24.12.2014 klo 13:13CET) juttuun tarttui swisshockeynews.ch - mutta he "unohtivat" mainita jutussaan tuosta Spengler Cupista. Tämän tiedon poisjättäminen teki tuosta siirtouutisesta epävarman huhun, jota he sitten tarkensivat 47 minuuttia myöhemmin jollain Twitter-päivityksellä. Periaatteessa tieto oli varmaa jo tuossa alkuperäisessä uutisessa, jolloin sitä ei olisi tarvinnut varmistaa mistään epämääräisistä Twitter-päivityksistä.
Yleisesti ottaen (jälleen!) lähdekritiikki on hyvä muistaa ja tarkastaa aina mahdollisimman alkuperäinen uutinen. Alkuperäisessä uutisessa oli maininta tuosta Spengler Cupista, jota pidän hyvin tärkeänä yksityiskohtana. Sveitsiläinen ei nimittäin kuseta Spengler Cupiin liittyen. Sinne ei ilmoiteta ihan mitä tahansa kokoonpanolistoja kuten vaikkapa Rauman Pitsiturnaukseen, jossa joukkuelistaukseen kelpuutetaan mukaan suunnilleen jokainen seuran klubitakkiakin päällensä sovittanut.
Hyvä on, että kannattajissa löytyy yhä uskoa & toivoa. Itselle tämä on on vain yksi uusi kappale lisää tähän surulliseen tarinaan joka on jo nyt ihan liian pitkä.
Pakkohan sitä uskoa & toivoa on löytyä nimenomaan meistä kannattajista. Eihän siitä mitään tule, jos joka ainoa hankinta tyrmätään ennen ensimmäistäkään luistimenpiirtoa Turkuhallin jäähän. Tammikuussa 2010 useampikin kirjoittaja tyrmäsi Lee Sweattin paluun tyyliin: "
eihän se osannut viimeksi edes puolustaa" jne. Nyt jouluna 2014 Juraj Simek tyrmätään välittömästi jonain "
vitun Alppi-ihmeenä" - ja jälleen kerran ennen ensimmäistäkään pelattua peliä.
Ehkä se olisi ollut kaikille helpompaa, jos meikäläinenkin olisi vain kuitannut Juraj Simekin näkemättä paskaksi, luetellut monta riviä Arsen hankkimia hutiarpoja, vaatinut Arsen, Össönsössönin ja Molopään potkuja, hakamussutellut jostain mentorin kengänkärjistä verhon takana (
@kausi se oli oikeasti osuva ja hyvä kevennys) sekä voivotellut jo valmiiksi tulevia taloudellisia tappioita, ensi kauden Suomisarja-tasoista joukkuetta sekä RauliPossua TPS:n penkin takana. Mä kuitenkin halusin kertoa objektiivisen mielipiteeni TPS:n tuoreimmasta hankinnasta niiden oluenhuuruisten muistikuvieni perusteella, joita mulla kyseisestä hankinnasta on noin puolentoista vuoden takaa.
Mä haluan uskoa, että...
- ...Juraj Simekin kerrotaan tehneen TPS:n kanssa loppukauden + kauden 2015-16 kattavan sopimuksen
- ...näiden 89 runkosarjaottelun aikana Simek painaa vähintään 30 maalia TPS:n paidassa
- ...yhteinen sävel löytyy vaikkapa Tadas Kumeliauskasin kanssa (lempinimellä: Slaavikyykky-yhteys - Slav Squat Connection)
Voi olla, että mä olen näissä asioissa lapsenuskoinen, mutta entä sitten. Kun usko & toivo ovat kokonaan mennyttä, on mielestäni aika suunnata saunan taakse. Pessimisti ei pety, mutta ilman uskoa & toivoa ei ole myöskään parempaa tulevaisuutta.