Re: HPK:n Via Dolorosa
Viestin lähetti Bulvaani
Se mitä en nyt suoraan sanottuna ymmärrä, on tämä "Ihanaa, onneksi se on ohi" HPK:n fanien osalta. Voisiko joku kiekkoviisaista valaista mikä siinä on niin kamalaa, että on peräti kahdeksan peliä kaudessa, joista on lähes aina takuuvarma 3 pisteen saalis.
Itse en ole tuollaista huudellut, mutta sisäisesti kyllä ajatellut, joten vastataan. Kaikkein kamalinta on se, että jotain joukkuetta vastaan täytyy ylipäätään pelata 8 kertaa. Se että ne 8 peliä täytyy pelata vielä auttamattomasti toisen tason joukkuetta vastaan on syvältä, koska runkosarjapelissä kyllä ihan ylivoimaisesti enemmän kiinnostaa pelin hyvä taso kuin mahdolliset automaattiset pisteet. Kaikki kunnia Pelicansille hyvästä taisteluilmeestä joulutauon jälkeen, mutta eihän tuo joukkue ole koko kaudella ollut liigatasoa, eikä missään vaiheessa ole ollut epäselvää mikä Pelicansin sarjasijoitus on.
Itse käyn paikan päällä katsomassa käytännössä jokaisen kotipelin, ellei ole todella pakottavaa estettä olla menemättä. Viimeisen kahden vuoden aikana olen jättänyt 6 HPK:n kotipeliä väliin vapaaehtoisesti sen takia, että peli ei vaan kiinnosta. Ei kai tarvitse sanoa, että nämä ovat kaikki Pelicans-otteluita. Molemmilla kausilla olen käynyt katsomassa vain ensimmäisen kohtaamisen ja tällä kaudella olisi jäänyt sekin väliin, mikäli Nurminen ei olisi ollut Pelsujen maalilla.
Ei tosiaankaan vituttanut siinä ekassa pelissä vaikka Pelicans vei pisteen, koska oli todella mukava seurata maailman luokan maalivahdin peliä. Jos olisin ollut katsomassa sitä 12-3 päättynyttä ottelua, niin olisin takuuvarmasti menettänyt hermoni siihen, että maksoin tuollaisesta paskasta, ja lähtenyt kesken kaiken kotiin. Miten saman sarjan joukkuetta vastaan voi tehdä 12 maalia jääkiekossa?
Ei ainakaan minulla ole mitään Pelicansia vastaan. Jos kohtaamisia olisi kaksi, niin saattaisin käydä jopa molemmat katsomassa, mutta että neljä tällaista. Jos välisarjat on pakko olla olemassa, niin ei tarvitsisi hetkeäkään miettiä katsonko mieluummin 8 peliä Pelicansia vastaan vai 8 peliä esim. HIFK:iä, Jokereita tai Kärppiä vastaan. Mitä iloa siitä mahdollisesta parin pisteen hyödystä muka on? Runkosarjasijoitus on loppujen lopuksi yhdentekevää kunhan on mukana pudotuspeleissä, jossa tosipelit vasta alkavat. Jos taas sinne pääseminen on kiinni tuollaisista pisteistä, niin ei sinne tarvitse päästäkään.
Pudotuspeleissä tärkeintä on voitto, runkosarjassa pelin ja vastustajan taso. Näkeehän sen jo yleisömääristä. Miksi HIFK vetää lähes tuplaten yleisöä Rinkelinmäelle Pelicansiin verrattuna? Mietippä sitä, ja mieti samalla kuinka suuri taloudellinen tappio nämä ylimääräiset Pelicans ottelut ovat HPK:lle verrattuna siihen, että vastassa olisi vaikka HIFK 2 ylimääräistä kertaa. Jo kahdessa ottelussa ero on noin 4000 menetettyä katsojaa, mikä muodostaa helvetin ison summan rahaa!
edit: Jos lippujen keskihinta on noin 15 euroa, niin tuosta tulee 60 000 euroa! Pisteissä HPK:n saavuttama hyöty Pelicansista "paikallisvastustajana" lienee 2-5 pistettä. Onko tuon rahallisen menetyksen arvoinen?