No niinhän se on. En nyt oletakaan, että maakuntalehti olisi mikään suuri innovaattori kiekkobisneksen tulovirroissa.
Mutta siis jos otsikossa puhutaan helpommasta keinosta ja sitten sitä ei mainita jutussa vaan heitetään vain joku hähmäinen "erilaiset pelitapahtumat", niin onhan tuo todella heikko mielipidekirjoitus. Millä "erilaisilla pelitapahtumilla" voisi edes tuollaisen summan kerätä? Kotiedulla seiskapeli finaaleissa ei varmaan edes riittäisi.
Itse ymmärsin sen niin, että "erilaisilla pelitapahtumilla" viitattiin ottelutapahtumaan eikä peliesityksiin.
Menestys on Suomen oloissa paras tapa houkutella yleisöä, mutta pelkkien peliesitysten varaan ei urheilussa tietenkään voi laskea, koska urheilu on hyvin ennakoimatonta (ja se on sen pointti). Mutta jos asiakaskokemus muuten on parempi, palvelu on kilpailukykyisempi.
Siinä mielessä kirjoitus ei ole mitenkään erityisen hyvä, että pointin voi näköjään ymmärtää monella eri tavalla. Mutta jos pointtina ollut kysymys oli se, kuten minä sen ymmärsin, niin sitä pidän sinällään aivan aiheellisena. Tämän kauden yleisötavoitteesta jäädään, joten on ihan perusteltua kysyä, että miksi näin?
Laskettiinko paremman menestyksen varaan? Tämä tuntuisi oudolta ajatellen, että tämän hetken sarjataulukko taitaa ylittää kaikki optimistisimmatkin odotukset. Vai onko sitten laskettu muiden houkuttelevuustekijöiden ja niiden kautta parannettavan asiakaskokemuksen varaan? Jos näin, pitää organisaatiossa reflektoida sitä, missä ollaan menty vikaan ja mitä jatkossa voidaan tehdä toisin yleisämäärien parantamiseksi?
Pidän Kerhon itsensäkin kannalta hyvänä, jos paikallismedia hieman sparraa ja haastaa - enemmänkin siis organisaatiotasolla eikä niinkään itse peliin liittyen. Paikallismedia on se, joka sen voi tehdä - valtakunnallista mediaa ei Pallokerho Hämeenlinnasta sekä sen liiketoiminta niin paljoa kiinnosta. Mielestäni sen suuntainen journalismi on itse asiassa sitä, mitä tarvitaankin. Klikkien kalastelu ja skandaalien hakeminen väkisin on sitten eri asia - se on nykyisen mediailmapiirin vitsaus. Tässä en kuitenkaan millään näe, että kyse olisi siitä.
EDIT: Ja aion itse merkitä osakkeita. Pidän myös yleisöantia sinällään hyvänä ja kannatettavana toimenpiteenä. Mutta pääomarahoituksella ei voida elää loputtomiin ja noin lähtökohtaisesti pääomarahoitus toimii hyvin silloin, kun se investoidaan kasvuun ja kehitykseen eikä liiketoiminnan päivittäisiin kuluihin.