Voi olla. Toisaalta itse olen ollut siinä uskossa että Saksassa on samanlainen ajatusmaailma kuin Suomessa ja erityisesti Ruotsissa eli valmentaja ei enää ole se auktoriteetti kenen sana on laki ja titteli ei tuo automaattista kunnioitusta ja valmentaja pyytää pelaajillta eikä käske.
Toki en tiedä niin paljoa Saksan kulttuurista että sen puolesta voi hyvinkin olla lähellä totuutta tuo.
Mä olen taas antanut itseni ymmärtää hieman päinvastaista, varsinkin noiden havumetsien hampaattomien osalta, jotka siis monessa jengissä ovat avainpelaajia.
Eli siinä missä Pohjoismaissa pelaajia nykyään jopa rohkaistaan haastamaan valmentajaa, ajattelemaan omilla avuillaan, kehittämään peliä itse ja niin edelleen, noille hampaattomille kun valmentaja sanoo että luistele tonne ja tee näin, niin juuri tasan näin tapahtuu, mutta se on sitten siinä. Eli mitään kovin monimutkaista ei välttämättä pelikirjan mukaan saada tapahtumaan, mutta sitä kirjaa kyllä seurataan kuin raamattua. Näin hieman kärjistäen, tietenkin.
Nimimerkki
@BitterX tuossa toikin aiemmin esiin, että se auktoriteetti pitää tietenkin ansaita ja käyttää sitä ihmistuntemustaan sekä psykologista silmää tässä. En mä kyllä olisi mitenkään varma, että Tiilikaisella homma olisi auktoriteetista jäänyt kiinni Liigassakaan.
Monihan tuntuu unohtavan, että Tiilikainen veti ekan kauden läpi sijalle 11. ja pelihän oli ajoittain ihan silkkaa seksiä, kun kärkiukot oli kultaa. Kokonaisuus jäi sitten vähän vajaaksi. Toinen kausi lähti sitten ihan pisin vittuja, vaikka niissäkin peleissä Kerho oli monesti pelillisesti vastustajaansa parempi vaan tulos jäi piippuun.
Mielenkiintoista Tiilikaisen lynkkaamisessa on myös se, että monien vapahtaja Pikkarainen luotsasi onnistuneesti HPK:n sijalle 12. Kaikkien aikojen kalleimmalla jengillä.
Mutta menneet on menneitä ja menneisyyden ennustaminen on vähän liian helppoa. Toivottavasti Masolle annetaan nyt työrauha ja seuraavaksi kaudeksi sopimus on saletissa - ei tällä seuralla ole varaa tempoilla, kun mitään Pennasia ei ole saatavilla. Joukkueen rakentamisen on pakko onnistua paremmin ja se nykyjääkiekon tärkein osa-alue eli keskikaista kuntoon mielellään änyyteenyt, NYT!