Mainos

HPK-HIFK 16.11.2002 Ringula

• 10 957
  • 93

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Pelillistä sekoilua ja p-skat maalivahdit. Tuohon kun yhdistää mukavasti henkilökohtaista osaamista sekä luistelunopeutta puolin ja toisin, niin aika maukkaan sopanhan tuosta saa syntymään. Hieman ristiriitaistenkin raporttien perusteella jotain tuonkaltaista on lienee ollut desanttihallilla tekeillä.

Noilla eväillä tosiaan saa aika hyvää viihdettä aikaan. Harmi ettei ollut TV-peli kyseessä.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Daespoo
Puhdas taklaus tuosta videolinkistä katsottuna, ei olisi mitään jäähyjä pitänyt viheltää. Luonto kiittää mikkihiiri-liigaa!

En ryhdy pitempään keskusteluun tuomareiden epäoikeudenmukaisista päätöksistä, sillä Kerhonkin onneksi sellaisia on kausien myötä tehty...Mutta oma käsitykseni on, että Santala ei ollut kädet ylhäällä, ja että tilanne oli ihan ok. Katsoin kuitenkin itse tilannetta A4-katsomosta, joten ehkäpä en ole nähnyt koko "totuutta". Santalan kannalta vaan lievästi sanottuna h a r m i t t a a , kun hänen kohdalleen osui jälleen tällainen tulkinta. Tarkoitan vain, että pelaajana Santala ei ole ns. ilkeä taklaaja, vaan hänen roolinsa on kyllä keksittyä maalintekoon. Ne on tuukat ja erkit, kun hoitelee fyysisen puolen, vaikka Santalallakin mitat siihen riittäisivät. Hänellä sattuu kuitenkin olemaan myös maaleihin johtavia ominaisuuksia, joten siksi...harmin paikka. Onneksi kyse oli vain pelirangaistuksesta, ei siis ottelurangaistuksesta - josta voisi koitua pohdinnan avulla lisäkivaa Santalalle. Asian toinen puoli on kuitenkin tämä (joku sanoi jo aikaisemmin?): pitkässä juoksussa jokainen joukkue joutuu kokemaan "vääryyttä". Joten en ryve tämän tapauksen syövereissä sen enempää. Taidan mieluummin mennä nukkumaan. Kaksi pistettä rikkaampana.......

Luca

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Huikea taitopelaaja "Oikeusmurha" Santalahan hyppäsi tilanteessa ja mitä todennäköisemmin veti Kantoria kyynerpäällä päähän, ei se kypärä muuten tuolla tavalla lennä. Tai sitten Kantor filmasi kaverille jäähyä ja heitti itse kypäränsä. Tämä siis tuon tarkemman videokuvan (5,9megaa) perusteella.

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
Viestin lähetti Jude
Joukkue tekee ottelun ainoan maalin neljän minuutin pelin jälkeen.

Onneks ei menny pahasti pieleen ;). Saarinen ei tehnyt taaskaan maalia ja keräsi "komeat" tehot -4.

Peli oli ensimmäisessä erässä ihan hyvää. Mikäli IFK:n puolustajat olisivat olleet kiinnostuneita duunistaan olisi pelissä ollut kaikki ainekset huippuotteluun. Hedberg oli vihdoinkin tajuttu laittaa vilttiin, mutta Saarinen ja Söderholm päättivät ottaa Niclas The Destroyerin roolin. Enemmän, kuin joka toinen syöttö löysi tiensä vastustajan lapaan, mistä hyvänä esimerkkinä Kerhon kolmas maali. IFK:n puolustus oli muuutenkin pelkkää peruuttelua. Pisteenä I:n päällä Marek Z, jolla oli taas "Minä olen itsekäs kusipää"-päivä.

Ei kuitenkaan niin paljoa pahaa, etteikö olisi myös jotain hyvää. Mikko Kurvinen tekee loistavaa paluuta SM-liigaan. Eleetöntä puolustamista ilman mitään kikkailuita. Ja se laukaus. BÄNG! sanoisi Ahti Pohjalainen.

Santalan ulosajo on käyty täällä jo useaan kertaan, mutta käydään nyt vielä kerran. Kerrassaan uskomaton tuomio Revolta (Repolta?). SM-liigan sääntöjen mukaan olisi voinut antaa kaksi minuuttia ryntäämisestä ja NHL:ssä viikon High Lighteihin. No, ei sitten kiinnostanut tämäkään ylivoima IFK:ta.

Lopuksi muutama kuva paikanpäältä:

http://koti.welho.com/jpyysalo/hpk161102/

©

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hyvästi jääkiekko, tervetuloa ringette!

Voinhan olla hyvinkin väärässä, mitä harvoin olen, mutta Santalan taklaus oli _puhdas_. Mikä tällä kaudella on puhdasta, siitä voidaan olla montaa mieltä. Ja vähitellen alkaa tuntumaan siltä, että tuomaritkaan eivät sitä tiedä. Hieno avojääntaklaus nähtynä aitiopaikalta. Isot miehet kokeilivat kumpi om kovempi ja T. S. voitti.

Se mihin tämä uusi "hieno" "käytäntö" johtaa on se, että kukaan ei kohta uskalla taklata. Toisena esimerkkinä voisi mainita esim. HPK-Tappara-pelin männäviikolla. Hienoa. Tuntuu siltä, että kaikki pelkäävät että jotain sattuu. Ja jos jotain sattuu, kaikki haluavat avaimet käsien pesuun ko. tilanteessa. "Mä annoin tuomion, mussa ei oo vikaa". "Mä laitoin hienot säännöt, ei oo mun syy, sä tulkitsit niitä väärin." Tervetuloa Suvi Linden-aikakausi SM-liigaan... Tää on niin tätä.

Itse peliin. Peli oli kuitenkin kaikesta huolimatta äärettömän viihdyttävä ainakin allekirjoittaneen mielestä. Paljon maaleja molemmilta joukkueilta, pikku kähyjä sielllä täällä, säpinää. Lauantai-illan huumaa. HIFKin luistelu oli helvetin sähäkkää ainakin alkuksi ja ainakin ykkösketjulta. HPK:sta parhaita jutskia meikkiksen mielestä esittivät Tuulola, Laakkonen, Somervuori.

Mutta joo. Saa väittää vastaan. Kello on puoli viisi...

Viimeksi muokattu:

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti Luca
Huikea taitopelaaja "Oikeusmurha" Santalahan hyppäsi tilanteessa ja mitä todennäköisemmin veti Kantoria kyynerpäällä päähän, ei se kypärä muuten tuolla tavalla lennä. Tai sitten Kantor filmasi kaverille jäähyä ja heitti itse kypäränsä. Tämä siis tuon tarkemman videokuvan (5,9megaa) perusteella.

Näin on! Näitkö muuten vielä sen poikittaisen mailan mikä osui Kantoria nenänvarteen. Vai filmattiinko tämäkin vaihtoaitiossa Alpon hakatessa nenukan auki?

Digwiid

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Kakkonen muuttui vitoseksi kun turpa oli verellä Kantorilla ja loppu mussuttamisesta.Ihan selvästi jalat oli ilmassa kun niitti tuli ja pelkällä perstaklauksella ei lähde kypärä irti päästä tai sitten Kantori oli jäällä polvillaan.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Onnea Kerho.

En sitten viitsinyt lähteä Hämeenlinnaan, enkä myöskään mene tänään Saipa-matsiin. En voi katsoa, kuinka tiedätte-kyllä-kuka murentaa brandiamme pala kerrallaan. Niinpä tänään on Saipan vuoro hakea pisteet kaikki pelaa-kukaan ei taklaa-kukaan ei johda -laumaltamme.

Kiitti, kuitti ja moro.

Sphere

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks
En tajua mistä Digwiid revit ajatuksen että Santalalla hyppäsi tilanteessa, sillä minusta pikemminkin näyttää että Santala lentää ilmaan törmäyksen voimasta.

Digwiid

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Viestin lähetti Sphere
En tajua mistä Digwiid revit ajatuksen että Santalalla hyppäsi tilanteessa, sillä minusta pikemminkin näyttää että Santala lentää ilmaan törmäyksen voimasta.

Tosta hienosta kotivideolla filmatulla pätkästä jonka Ossi oli filmannut.Ja mä en repinyt sitä mistään vaan näin, ja tämä on minun näkemys asiasta josko sen tajuat.

Kuznetsov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiekkoviihdettä

Eilen tarjoiltiin siis ihan kohtuullista kiekkoviihdettä Rinkelinmäellä. Molemmat joukkueet hyökkäsivät ahnaasti ja keskittyivät suurimmaksi osaksi aikaa nimenomaa kiekolliseen peliin. Toki ottelussa myös taklattiin - puolin ja toisin. Vielä jos sekä maalivahdit että tuomarit olisivat olleet liigatasolla, niin olisi nähtyä voinut pitää jopa korkeatasoisena kiekkoviihteenä. Nyt homma meni näiltä osin kuitenkin muutamaan otteeseen niin metsään, että hirvittää vieläkin. Jumalauta mitä sähellystä. Tunnetilaa tietyt tapahtumat toki tietysti nostattivat mukavasti.

Joni Puurula - Ihan paska. Ehkä surkein esitys, jonka olen kaverilta nähnyt.

Dave Stathos - Ihan paska. Ehkä surkein esitys, jonka olen maalivahdeilta nähnyt.

Juha Repo - LSD:n vaikutuksen alainen? "Näin Santalan taklaavan kädet ylhäällä.." Mies näki ihan outoja, sillä Santala taklasi perseellä.

HPK-johto - Hankkikaa se puolustaja!

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Digwiid
Tosta hienosta kotivideolla filmatulla pätkästä jonka Ossi oli filmannut.
En halua ottaa osaa tähän juupas/eipäs-väittelyyn, mutta haluan silti huomauttaa, että minulla ei ole mitään tekemistä tuon videon kanssa. Sääli, kun tuossa ääniosuudessa ei ole Revon lehdistötilaisuuskommenttia mukana.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hämeen Sanomissa ylistetään Kerhoa kyllä "aavistuksen" yläkanttiin. Jo etusivun otsikko "HPK pesi HIFK:n 7-5" antaa sen kuvan, että Kerho esitti laatukiekkoa ja jyräsi onnettoman HIFK:n. Itse pidän kyllä vieläkin kiinni kannastani; eilinen ottelu oli todella tasotonta kokonaisuudessaan ajateltuna. Tietenkään en tarkoita väheksyä Kuhan, Sicakin, Pardavyn ja Laakkosen sekä Somervuoren ja Miettisen osallisuutta lopputulokseen, mutta yksittäiset hyvät esitykset eivät anna koko pelille MISSÄÄN TAPAUKSESSA näyttävän kiekon luonnetta.

Pertti Koivunen kirjoittaa: " Hämeenlinnan Pallokerho nappasi järkevällä pelillä voittopinnat HIFK:lta jääkiekkoliigan lauantain kierroksella. Rikkonaisessa ottelussa HPK malttoi mielensä ja kukisti maalikarkeloissa helsinkiläiset maalein 7-5." No, voi hohhoijaa. Tästähän tulee tunne, että kylmähermoisesti ja kontroilloidusti pelannut HPK voitti HIFK:n mennentullen. Todellisuudessa maalit syntyivät kumpaankin päähän vuorotellen, ja vasta viimeiset vajaat 10 minuuttia alkoi olla Kerhon hallussa. Jos HPK olisi ollut niin tasokas ja järkevä, niin kuin Pertti antaa ymmärtää, on merkillistä, että Puurulalle lotisi viisi maalia sisään. Pakkien ja maalivahdin roolit eivät kulje vielä riittävän hyvin yhteen, mitä tulee junioripuolustajiimme. Vain Sicakilta ja Tuulolalta onnistuvat reippaat ja suorasukaiset hyökkäyksien aloitukset, mutta loput pakeista jäävät pyörittelemään kiekkoa omaan päätyyn, jossa kiekonmenetyksiä nähtiinkin eilen oikein roppakaupalla, kun HIFK:n pelaajat karvasivat todella ahnaasti ja taidokkaasti. Kerhon hyökkäyspään nopeudesta ei ole mitään hyötyä, jos hyökkäystä ei käynnistetä nopeasti.

Ja lisää Pertti-toimittajan tekstiä: "Pelillisesti HPK:n ja HIFK:n välinen ottelu ei ollut kaksinen. Parasta oli kotijoukkueen raataminen sata lasissa sekä kolmannen erän maltillinen pelaaminen hurjassa helsinkiläisryminässä´. Tämä kommentti on mielestäni täysin ristiriitainen itsensä ja koko artikkelin muun ylitsevuotavan ylistyksen kanssa. Pelillisesti peli ei todellakaan ollut hyvää, tämän suhteen olen samaa mieltä. Puolueellisesti kotijoukkueen kuitenkin nähtiin "raatavan sata lasissa", mutta silti HIFK aiheutti "helsinkiläisryminää". Siis kuinka Pertin haukkuma HIFK onnitui aiheuttamaan ryminää?? Kyllä joukkueet todellisuudessa olivat aivan samalla viivalla loppua lukuunottamatta. HIFK väsyi, ja tuolloin Kerho sai kuvioitaan ehjäksi. Ei se kuitenkaan sen puolesta puhu, että tällaisilla otteilla kannattaisi pelejä jatkaa. Kyllä viisikkopelissä on vielä paljon hitsaamista ja nopeudessa hyödyntämistä.

Ja vielä yksi huomio HäSa:n artikkelista: Jonin kehutaan tehneen näyttäviä torjuntoja, ja Stathos "ei vakuuttanut" - ja sai ottaa vieläpä piikkiinsä joukkueensa tappion. Itse tulkitsin molempien maalivahtien olleen melkoisesta myllytyksestä ja suuntaa vaihtavasta kiekosta johtuen melko sekaisin, varsinkin, kun pakit eivät estäneet kummassakaan päässä vastustajan pääsyä maalintekoetäisyydelle. Ainakaan meikäläinen ei ojenna ruusuja Puurulallekaan, mutta en myös syytä häntä. Sama Stathosin suhteen. Pelin lukeminen on äärettömän vaikeaa, kun kiekko bongailee suuntaan jos toiseen. Vaikka mielelläni näkisin maalivahdeilta huippisuorituksia, olen tällä kertaa miehiä kohtaan "armollinen". Olipahan heillekin opettavainen ilta.

Suosikkijoukkue
HIFK
Puoli minuuttia ottelua jäljellä, aloitus Kerhon päässä 7-5 tilanteessa. Ihan tarpeeksi aikaa ottaa veskari pois ja keritä tasoihin. Mitä tekevät crappa, pätkä ja symppis? Seisovat pökkelöinä tuijottaen kenkiään ja laittavat vielä Häppölän aloittamaan joka hävisi melkein kaikki aloituksensa eilen. Stathoskaan ei torstain jälkeen uskaltanut pyytää itseään vaihtoon. Missä olivat Ruutu, Kuhta ja Pärssinen, aikalisä tai edes saatana jotain.

Kauheaa peruuttelua HIFK:lta, millä annettiin keskialue täysin vastustajalle. Kukaan ei häirinnyt Somervuoren ja kumppaneiden harppuunahyökkäyksiä joilla peli saatiin aina helposti HIFK:n päätyyn. Toni Sihvosta tuli ikävä.

Kurvisen selkä näyttää kestävän, mikä on hyvä juttu. Rauhallista pelaamista. Nuorempi Pikkarainen hyvä ilmestys. Siinä missa 90% tulokaspakeista keskittyy purkamaan kiekkoja keskialueelle, Pikkarainen yrittää pelatakkin sillä. Tulosta ei vielä tullut mutta kärsivällisyys tullaan palkitsemaan. Uskon.

HIFK pelasi 5-3 vastaan reilun minuutin kolmannessa erässä. Ei laukaustakaan kohti maalia.

Se Kantoriin kohdistunut taklaus ei todellakaan ollut kädet ylhäällä tehty. Korkeintaan kakkonen ryntäyksestä koska kaveri hieman hyppäsi jos sitäkään. Upi liigaa.

HIFK nosti taklauksiaan vasta kolmanteen mutta fyysisesti oli ottavana osapuolena. Tuulola liigan paras pakki. Hyviä avauksia, niittejä ja maalinedustapelaamista ja mies paikallaan pointilla. Tuokaa se tänne!

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olinpa peliä katsomassa minäkin, ja mitä siitä oikein voisi sanoa? Paskan maku jäi suuhun voitosta huolimatta. Syyt tähän näkemykseen:

1. Repo. Santalan ulosajo oli karmein tuomarimunaus mitä allekirjoittanut on pitkän elämänsä aikana kiekkokaukalossa nähnyt. Taklaus oli niin puhdas kuin puhdas voi olla (minkä muutama IFK-fanikin, thumbs up heille, on yllä miehekkäästi myöntänyt).

2. Linjamiehet. Jälleen kerran paitsion näkeminen tuntui aivan ylivoimaiselta tehtävältä. Yksi IFK:n maaleista (en muista mikä, mutta tuli ylivoimalla) tuli selkeän paitsion jälkeen. Kiekko purettiin alueelta ja IFK:n pakki tuli vastaan ja lämäsi sen takaisin päätyyn. Kiekko oli kuitenkin ainakin puolimetriä keskialueen puolella. Vähemmän dramaattisia paitsio- ja pitkäkiekkosohlailuja sattui pelin kuluessa luvattoman monta. Molemmat joutuivat niistä kärsimään.

3. Maalivahtipeli. Puurula oli totaalisen paska. Ei yhtään torjuntaa kunnollisissa maalintekotilanteissa. Kaikki mikä oli mahdollista imuroida imuroitiin. Dave "Hoover" Stathos otti kiitettävästi mallia Puurulasta, joskin mies sentään sai muutaman kiinnikin.

4. Kerhon puolustus (siis mikä? Missä sellainen oli?).

Positiivisia fiboja lohkesi vain:

1. IFK-fanien reippaasta omien kannustuksesta ja Pentille suunnatusta lakanasta.

2. Kuhan ja Pardavyn panoksesta. Vaikka maalit jäivät puuttumaan, pelasi Pardavy parhaan pelin mitä itse olen nähnyt mieheltä.

3. Pisteet.

4. Antti Miettisen soolo, joka melkein lipui verkkoon. Oli ilo katsella kun Miettinen niputti kolme IFK:n pelaajaa mennen tullen.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: olihan taas

Viestin lähetti scoutti
Tuosta jo kohutusta taklauksesta löytyi kyllä omilla HIFK-laseilla katsottuna aivan annetun rangaistuksen merkit. Vaikka 'väärän' joukkueen mies taklasikin, niin puhtaasti otettuna se olisi ollut varmasti tämän kauden top-5 taklauksia, niin kulman takaa ja voimalla Santala siihen pääsi ajamaan. Hieno olisi ollut suoritus, puhtaasti ajeltuna. Saapa nähdä millainen peli tulee tänään.

Parempi olisi olla hiljaa, mutta kommentoin kuitenkin. Minä en vieläkään ymmärrä, mitkä ne jäähyn aiheuttavat tekijät olivat? Hyvällä yrittämiselläkään en näe noista videoista Santalan luistinten nousevan jäästä ennen taklausta. En myöskään ymmärrä, että miten voi taklata kädet ylhäällä kun menee tilanteeseen perse edellä. Urkurin pää toki osuu ilkeästi Santalan selkään tai jopa olkapään tienoille, ja kun miettii Santalan kokoa, niin ei ole ihme, että se kypärä lähti melko äkäisesti miehen päästä.

St103

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Samaa mieltä kuin monet muut jo ennen

Repo oli taas surkea. Eikökös tämä sama viirupaita ollut keväällä viheltämässä kolmannessa Kerho-Jokerit pelissä Kerhon pelaajan aiheetta jäähylle kun peliaikaa oli n 2 min. Summanen kiitti, otti molarin pois ja 6-4 ylivoimalla tasoitti ja jatkoajalla sitten vei kotiedun Jokereille. Loppu meni sitten niinkuin meni. Mutta toi puhallettu väärä jäähy oli ratkaiseva. Onkohan Repo ollut nuoruudessaan intissä Hämeenlinnassa, simputettu tai jätetty yksin illalla metsään tai jotain, että katselee Hämppäläistä kiekkoakin sillä silmällä, kosto mielessä.

Ja sitten linjamiehet. Hifk'n ylivoimamaali tokassa erässä oli pomminvarma paitsio. Hifk pyöritti peliä Kerhon päädyssä, mutta sitten kiekko käväisi puolisen metriä siniviivan takana, kun pakki lämäsi sen takaisin, ja kohta oli kiekko maalissa. Selvä paitsiomaali. Joka muuta väittää puhuu täyttä paskaa.

On se kumma juttu, kun tämän päivän tekniikalla saat vaikka kännykällä kuvan tapahtumasta, ja saman tien lähetät sen reaaliajassa kaverillesi ;) aina mustimpaan Afrikkaan asti , niin jääkiekkotuomarit (tai vaan tuomari) vaan katselee puusilmällään, tai millä nyt katseleekin, peliä ja viheltää miten nyt sattuu herne pillissä sulana olemaan. Videoteknikkaan turvaudutaan vain harvoissa sääntöjen määrittämissä maalitilanteissa.

Jääkiekko on niin nopea peli, ja vauhti senkuin kasvaa, että videotekniikkaa tms pitää ottaa enemmän mukaan tuomaritoimintaan , vrt tässä pelissä Santalan 5+pelirangaistus ja HIFK'n paitsiomaali. Muuten ollaan tuomioissa liiaksi subjektiivisten ja "äkkiä nähtyjen tai mä en nähnyt kyllä mitään " tulkintojen varassa.

Kokonaisuudessaan oli viihdyttävä peli , niin kuin Hifk'n matsit aina on. Nyt taas oli molemmin puolin avoimien ovien päivä. Eikä muistettu tai haluttu pelata muodissa olevaa kurinalaista kokokentänviisikkopuolutusvirkamieskiekkoa. Se oli hyvä!

Hifk:n fanit tuo aina oman särmänsä katsomoon ja ovat liigan parhaasta päästä.

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Puolenkymmentä kertaa videoclippiä pyöriteltyäni olen yhä sitä mieltä, että Santala hyppää tilanteessa. Kyynärpäätaklausta osumasta ei saa millään silmillä katsottuna, mutta 2 minuuttia ryntäyksestä hyväksyisin ilman kovin pitkiä hampaita.

Jään odottamaan innolla, milloin SM-liigalta tulee TT:lle ukaasi ottaa videopätkä pois sivuiltaan.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Pitkä
Puolenkymmentä kertaa videoclippiä pyöriteltyäni olen yhä sitä mieltä, että Santala hyppää tilanteessa.
Minun värilasieni takaa tuo tilanne näyttää siltä, että Santala vain valmistautuu törmäykseen ojentamalla itsensä suoraksi. Tuon liikkeen ja törmäyksen seurauksena hänen jalkansa irtoavat jäästä jonkin verran. Muutenkin ajatus avojään pommista hyppäämällä vaikuttaa aika kornilta ajatukselta. Semminkin kun Santala tosiaan tulee peruuttamalla tilanteeseen. Kantorin pipo lentää kyllä komeasti. Pointti on kuitenkin edelleen se, että Revon mielestä Santala tuli kädet korkealla taklaukseen, hypystä tai ryntäyksestä ei ollut mitään puhetta, ainoastaan kyynärpäätaklauksesta. I love this game.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy