Katsoinpa tuossa pitkän tauon jälkeen Nolanin Batmaneita, tuli putkeen tsekattua Begins ja Dark Knight. Kovia leffojahan nämä on edelleen, hankala itse asiassa käsittää että Begins täyttää tänä vuonna 18 vuotta ja Dark Knightkin saavuttaa 15 vuoden iän.
Anyways, olen edelleen sitä mieltä että tästä Nolanin Batman-trilogiasta paras on tuo Begins. Tiedän edustavani vähemmistöä ja onhan Dark Knight (ja Rises) myös erinomaisia elokuvia, mutta jotenkin pidän tuosta Beginsin tarinasta enemmän. Hankala selittää, ehkä se osittain johtuu siitäkin että Beginsissä tuo alkuasetelma luodaan vähän erilaisella tavalla kun Bättis saa sen koulutuksensa Ra's Al Ghulin luona ja siitä sitten tarinaa rakennetaan pikkuhiljaa eteenpäin. Ei nyt toki sillä etteikö tuo Dark Knightin Jokeri-sekoilu ole myös äärimmäisen viihdyttävää ja tuossa itse asiassa Jokerin hahmo ottaa hyviä steppejä eteenpäin, harmi sinänsä ettei tuota tarinaa saatu enää jatkettua tunnetuista syistä. Mutta tuossahan Jokeri itse asiassa tuo paljon esille sitä miten hän ei missään nimessä halua tappaa Batmania, koska tämä tarvitsee Batmania omiin tarkoituksiinsa.
Ja joo, onhan se Ledgerin suoritus kyllä myös aikamoinen. Eikös se vieläpä mennyt niin että Christian Bale leipoi Ledgeriä oikeasti koteloon siinä kuulusteluhuoneen kohtauksessa, lisäksi Ledger taisi hyppiä pitkin seiniä ilman sen kummempaa himmailua. Onhan tuo siinäkin mielessä aika hyytävä rooli kun tietää mitä miehelle sitten kävi.
Muutenkin tykkään kyllä näiden leffojen näyttelijävalinnoista. Bale toimii Batmanina, Gary Oldman on ihan yliveto Gordonina ja myös Morgan Freemanin Lucius Fox on hieno hahmo. Eipä näillä aineksilla nyt kovin paskoja leffoja voi edes tehdäkään, varsinkin kun leffan tekemiseen on muutenkin panostettu.
Mutjoo, jospa huomenna katsoisi sen Dark Knight Risesin ja ehkä loppuviikosta vielä The Batmanin, vaikka se nyt ei tätä samaa sarjaa enää olekaan.