Hollanti, Alankomaat ja muut rosvovaltiot

  • 4 817
  • 54

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti werther
Eipäs naureta Sveitsiläiskaartille. Vatikaanin puolustusbudjetti ei ole edes maailman pienin. Tätä sijaa pitää -tai ainakin joskus piti- hallussaan Andorra. Budjetoidun summan suuruutta en muista täsmälleen, mutta suuruusluokaltaan se oli alle sadan dollarin verran.


Se Paavin akvaario on laskettu miehistönkuljetusvaunuksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti werther
Tätä sijaa pitää -tai ainakin joskus piti- hallussaan Andorra. Budjetoidun summan suuruutta en muista täsmälleen, mutta suuruusluokaltaan se oli alle sadan dollarin verran.

Taatusti on pieni koska Andorralla ei ole minkään sortin puolustuksellisia voimia - ei mitään. Sen sijaan Andorran puolustuksesta vastaa vuorotellen Espanja ja Ranska, näin muistelen asian olevan.

vlad.

edit: cia.gov Andorran puolustuksesta: " defense is the responsibility of France and Spain".
 
Viimeksi muokattu:

IDA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karhulan Titaanit
Montreal Canadiens
Saipa
Viestin lähetti pernaveikko


Täydellisen pohjanoteerauksen teki meidän oma Yleisradio vuosi pari sitten kertomalla jossain lasten uutiset -tyyppisessä ohjelmassa, että Wales on osa Englantia.

Laitoin asiasta Walesin suuntaan tekstiviestiä ja sieltä tuli vihainen vastaus missä kyseltiin Ylen mailiosoitetta. Tuo on todellakin iso asia heille, he eivät myönnä edes olevansa brittejä.

Emmä tiä onko tuo niin paha. Esimerkiksi kiinalaiset kutsuvat koko roskaa nimellä yīng guó koska nämä tollot olivat rantaan tullessaan sanoneet olevansa 'english'.

Pitäisi siis vähän ajatella mitä puhuu ja minne menee, mitä kumpaakaan englantilaiset eivät ole tavanneet tehdä.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti vlad
Minulle Eesti on Eesti, Viro on maakunta tjps Eestissä.

Viro kolahtaa siksikin korvaani koska siitä tulee erehdyttävällä tapaa mieleen Viron SNT.

Siispä Eesti!
Jukka Korpelan loistavilta sivuilta löytyy tietoa asiaan kuin asiaan, tähänkin:

Suomen kielessä käytetään vanhastaan nimitystä "viro", jota myös kielitoimisto suosittelee. Sanaa "eesti" ei kuitenkaan voi pitää virheellisenäkään. Tavanomaisin väite sanoja "Viro", "viro" ja "virolainen" vastaan on se, että "Viro" on vain yksi maakunta. Mutta vaikka se on peräisin maakunnan nimestä (Viru), niin samoin on monen muun maan ja kielen nimi monessa kielessä; esim. Saksa ja Suomi ovat nekin peräisin maakunnannimistä.

Keski-Suomen Viro-seura ry. taas sanoo tällaista:

Maannimi Viro perustuu Viron pohjoisimman maakunnan Virun nimeen. Suomalaiset ovat nimenneet koko eteläisen naapurinsa sen maakunnan mukaan, jonka ovat parhaiten tunteneet. Periaatteessa samalla tavoin ovat saaneet suomalaisen nimensä Ruotsi (Roslagenin maakunnan mikaan), Saksa (Saksin maakunnan mukaan) ja Venäjä (Itämeren etelärannalla asuneen vendien muinaisen slaaviheimon mukaan), lähimmät naapurit. Muissa kielissä näiden maiden nimet muodostuvat aivan eri pohjalta. Samalla tavalla Viron eteläiset naapurit latvialaiset käyttävät Virosta nimeä Igaunija, joka perustuu eteläisen maakunnan Ugandin nimeen. Mitä läheisemmät ja syvällisemmät suhteet jollakin kansalla on toiseen kansaan, sitä varmemmin tuosta toisesta kansasta käytetään omaperäistä nimeä.
(...)
Suomen kielenhuolto vierastaa Eesti-nimeä siksi, että se on turha raakalaina. Saman periaatteen mukaan Ruotsista pitäisi käyttää nimeä Sverige, Saksasta Deutschland ja Venäjästä Rossija. Eesti-nimi poikkeaa edellisistä vain sikäli, että suomalaisen on se helppo ääntää.

Vaikka äkkiä ajatellen naapurikansan nimen (Eesti) lainaaminen ja käyttäminen on kohteliasta, omaperäisen nimen (Viro) käyttö on vielä kohteliaampaa. Omaperäinen nimi kantaa viestiä pitkistä, vuosisatojen ja -tuhansien aikana muotoutuneista suhteista, joita poliittiset tai kaupalliset konjunktuurit eivät heiluttele.



Edit: Laitanpas omaakin kantaani sen verran, että Viro-seuran argumentointi vaikuttaa johdonmukaiselta ja hyvin perustellulta. Esitetyn valossa on suomalaisesta näkökulmasta vaikea ymmärtää, mikä periaatteellinen ero olisi nimityksissä Viro ja Ruotsi. Tosin en tunne Viron kulttuuria juurikaan eikä näin ollen ole hajuakaan, ottaako joku eteläeestiläinen virolaiseksi kutsumisesta itseensä samalla tavalla kuin skotti, jota sanotaan englantilaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Viestin lähetti Ambi
Tota... Hollanti ja Alankomaat on sama asia?

No kylla! The Netherlands on Hollannin virallinen nimi. Ja sen maan ovat "miehittaneet" Tanskan lisaksi Euroopan hauskimmat ihmiset.

En dat is vanzelfsprekenheid!

**edit: viilaus**
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti vlad
Siispä Eesti!

vlad.
Miksi sitten Suomea kutsutaan virheellisesti Finlandiksi tai Soomeksi, miksi ei suoraan Suomeksi? Moukkia nuo ulkomaalaiset.

PS Onhan meilla Ruotsikin, eikä Sverige, Sweden tai Svecia. Mikä ihmeen Ruotsi? L-vikaisen luotsi, vai?

Edit: Kaivanto valaisikin jo asiaa
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti sampio
Miksi sitten Suomea kutsutaan virheellisesti Finlandiksi tai Soomeksi, miksi ei suoraan Suomeksi? Moukkia nuo ulkomaalaiset.

Kyllä minä tiedän perusteet sille miksi Eestiä kutsutaan Suomessa Viroksi, miksi Saksaa Saksaksi ja miksi Ruotsia Ruotsiksi.

Eestin kohdalla teen poikkeuksen mainitsemani syyn tähden, Viro kalskahtaa korvissani liikaa Neuvostoajan Viron SNT:lta.

vlad.

P.S. Olkaat muut mitä mieltä tahansa minä olen kuitenkin oikeassa!
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti vlad
Eestin kohdalla teen poikkeuksen mainitsemani syyn tähden, Viro kalskahtaa korvissani liikaa Neuvostoajan Viron SNT:lta.

Oletko tässä avoimesti tunteellinen, vai onko taustalla jokin järkisyy - miten kutsut Latviaa, Liettuaa, Armeniaa jne., ettei tulisi SNT-assosiaatioita?
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti vlad

Avoimesti tunteellinen - yllätyitkö?

Noo, enpä oikeastaan, koska eihän tuossa mitään järkeä ole, vaikka yleensä olet järkevä. Siis kun ei minun tietääkseni Neuvostoliitolla ole vähäisintäkään osaa eikä arpaa Viro-nimen kanssa, sen enempää kuin vaikkapa juuri Latvian. Mutta mitäpä tuosta, itsekin sanon Myanmaria vanhasta muistista edelleen Burmaksi ja puhun Pekingistä, vaikka kehitys taitaa suosia yhä enemmän Beijingiä. Ja yli kymmenen vuotta NL:n hajoamisestakin tahtoo Jekaterinburg lipsahtaa Sverdlovskiksi, Nižni Novgorod Gorkiksi jne. Mutta yritän kyllä oppia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Kaivanto
Noo, enpä oikeastaan, koska eihän tuossa mitään järkeä ole, vaikka yleensä olet järkevä.

Kukaan ei ole täydellinen, en edes minä - eikö tämä vaatimattomuus kaunistakin minua.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti vlad
Kukaan ei ole täydellinen, en edes minä - eikö tämä vaatimattomuus kaunistakin minua.

vlad.
Niin, enkä edes minä ole täydellinen; minusta puuttuvat nimittäin viat.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Predator
Paljon mätää täytyy olla maassa, jossa vapaaehtoisesti valmistetaan käkikelloja

Onko joku vienyt kellostasi käen vai miksi moinen purkaus viattomia käkikelloja kohtaan.

Käkikellonhan syvin olemus on sveitsiläisille se, että kun käki alkaa kukkua niin silloin(mieluiten vähän ennen) haetaan se rynkky kaapista ja pyritään pudottamaan käki kellosta. Yleensä tätä harrastetaan iltasella, koska silloin käki kukkuu useammin ja näin mahdollisuudet pudotukseen kasvavat.

Itse ainakin haluaisin molemmat esineet kotiini, jotta pääsisin kokeilemaan tuota sveitsiläisten niin jaloa harrastusta toblerone suupielessä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti L4E
Yleensä tätä harrastetaan iltasella, koska silloin käki kukkuu useammin
24-tunnin käkikelloa en ole koskaan nähnyt enkä onneksi kuullut. Varmaan siksi että suurin osa niistä on jo ammuttu tuusan nuuskaksi joskus niillä kieppeillä kun käki kukkuu 20 kertaa.

Appiukon käkikello on lasten mieleen. Varsinkin niissä kävyissä on kiva roikkua.

--
Itse topicin avaukseen kotipsykologi Twite sanoo että Rontilta taitaa nyt vuosien kuluttua purkautua patoutuma pelonsekaisesta tunteesta jonka yö Amsterdamin rautatieasemalla aiheutti. Hollanti jos mikä on maa joka aiheuttaa patoutumia.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Raamatullinen meininki

Viestin lähetti Twite
...kotipsykologi Twite sanoo että Rontilta taitaa nyt vuosien kuluttua purkautua patoutuma pelonsekaisesta tunteesta jonka yö Amsterdamin rautatieasemalla aiheutti. Hollanti jos mikä on maa joka aiheuttaa patoutumia.

Niin, kaikkien hollantilaisten puolesta päädyn sanomaan, että älkää herra paratkoon ruvetko purkamaan Hollanti-patoutumianne.

Kieltäkää ennemmin koko ongelma. Se on parasta sielunhoitoa pohjoismaalaiselle mieskansalaiselle.

Toisaalta, pieni uimaretki niille kukkaiskansalaisille ja puukenkähumanisteille tekisi varmasti ihan hyvää, joten ei muuta kuin kissa pöydälle.

Täältä tähän
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Mun muodikkaassa (näitä missä lukee edessä jotain) vetoketjupuserossa lukee kyllä Netherland eikä -lands, mutta v-tut siitä. Se päällä ja Suomen lippu kädessä painutaan 8.6. Stadikalle.
Hollantilaiset ovat muuten Länsi-Euroopan laihialaisia. Jäävät skotitkin toiseksi.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti vlad
Taatusti on pieni koska Andorralla ei ole minkään sortin puolustuksellisia voimia - ei mitään. Sen sijaan Andorran puolustuksesta vastaa vuorotellen Espanja ja Ranska, näin muistelen asian olevan.

vlad.

edit: cia.gov Andorran puolustuksesta: " defense is the responsibility of France and Spain".

Älä kirjoita tälläistä! Eräs tänne kirjoittava ehdottaa kohta että Suomen puolustuksesta voisivat vastata vuoron perään Venäjä ja Russia.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti HABS #11
Älä kirjoita tälläistä! Eräs tänne kirjoittava ehdottaa kohta että Suomen puolustuksesta voisivat vastata vuoron perään Venäjä ja Russia.
Ei ole käyttöä. Meillä on Timonen ja Nummelin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Carlos
Hiukan kulunutta sanontaa käyttäen, en tiedä mitä kamaa Rontti on vetänyt, mutta mä haluan samaa!

Minulla olisi itse aiheeseen monia vasta-argumentteja, mutta en nyt tässä yhteydessä tohdi niitä mainita.
Sinulla olisi vasta-argumentteja siihen, että haluaisit samaa kamaa, mitä Rontti on vetänyt? Sehän se oli viestisi itse aihe. Jos muuten haluat sitten viilailla pilkkuja, niin minä voin opastaa.

Avausviesti on kirjoitettu ilmeisen liikuttuneessa mielentilassa, ja hyvä niin. Tahti nimittän tuntuu pysyvän suunnilleen yhtä selkeäpäisenä kautta keskustelun. Hollantilaiset ovat muuten ihan mukavaa sakkia, huutelevat "hup hup" kun oikein innostuvat. Sain kerran lapsena hollannikkaasta suoraan solisluuhuni, ja se sattui aivan perhanasti.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse lasken rosvovaltioiksi ainakin Myanmarin, Sri Lankan, Iranin, Thaimaan, Burkina Fason ihan vain muutamia mainitakseni. Kun tutkiskelee vanhahkoa karttapalloa oikein suurennuslasin kanssa, niin suorastaan hämmästyttävä yhdennäköisyys vallitsee valtoiden kesken, jotka tunnettiin ennen nimillä Burma, Ceylon, Persia, Siam ja Ylä-Volta. Jotain salattavaa näillä täytyi olla, että yritettiin tuollaista naurettavaa nimenvaihtotemppua! Mutta minua ette hämää.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti Ossi
Itse lasken rosvovaltioiksi ainakin Myanmarin, Sri Lankan, Iranin, Thaimaan, Burkina Fason ihan vain muutamia mainitakseni. Kun tutkiskelee vanhahkoa karttapalloa oikein suurennuslasin kanssa, niin suorastaan hämmästyttävä yhdennäköisyys vallitsee valtoiden kesken, jotka tunnettiin ennen nimillä Burma, Ceylon, Persia, Siam ja Ylä-Volta. Jotain salattavaa näillä täytyi olla, että yritettiin tuollaista naurettavaa nimenvaihtotemppua! Mutta minua ette hämää.
Hae pari vuotta vanhempi karttapallo (sieltä 1900-luvun alusta) niin näet että siinä ei ole Suomea laisinkaan. Minkä tähden tämmöinenkin läntti on tänne pitänyt perustaa, nyt ei ole kaikilla puhtaat jauhot suussaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Twite
24-tunnin käkikelloa en ole koskaan nähnyt enkä onneksi kuullut. Varmaan siksi että suurin osa niistä on jo ammuttu tuusan nuuskaksi joskus niillä kieppeillä kun käki kukkuu 20 kertaa.

Sille miksi harrastusta yleensä hoidetaan iltaselta löytyy ihan luonnollinen selityskin, sillä aamupäivät kuluvat pääsääntöisesti käkien ja pyssyjen huollossa. Huoltotauoilla jotkut neropatit ovat jopa tajunneet laittaa kapuloita rattaisiin varmemman osuman toivossa.
 

Riesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Lukko, Sex Pistols, Kärpät, Chicago BH
Ja kaikki ovat sitten unohtaneet kaikkien rosvovaltioitten isän tai ainakin idolin, Monacon, jota jo 1200-luvulta on hallinnut sama irstas ja vääräuskoinen suku (siis jonkun kannalta vääräuskoinen). (Ja irstas.).

Varastamalla pelihimoisilta homoilta, heteroilta ja transvestiiteiltä kaiken, tuo ruhtinaskunta on noussut vaurauteen, jota jokainen itseään kunnioittava kapitalisti kumartaa, ja kommunisti kadehtii.

Asian ydin katosi jo ensimmäisen virkkeen jälkeen. Pahoittelen ja siirryn yöpuulle. Humala pakottaa ihmisen ihmetekoihin.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Viestin lähetti Riesa
Ja kaikki ovat sitten unohtaneet kaikkien rosvovaltioitten isän tai ainakin idolin, Monacon, jota jo 1200-luvulta on hallinnut sama irstas ja vääräuskoinen suku (siis jonkun kannalta vääräuskoinen). (Ja irstas.).

Pahansuovat hollantilaiset kaappasivat meikäläisen pariksi päiväksi, joten pääsen vasta nyt asialle tähän ansiokkaaseen ketjuun.

Monacon Grimaldithan ovat aivan höpöhöpö-sakkia verrattuna hollantilaisiin, olkoonkin että petoksella&väkivalloin ko. suku vallanjakkaralleen aikoinaan on kavunnut. Tämä esi-Grimaldihan pukeutui aikanaan munkiksi ja lahtasi pyhän miehen valeasussaan linnanvartijat Monacon pääsavupirtistä.

Hollantilaisilla on aikoinaan ollut riveissään mies nimeltä Vilhelm Oranialainen. Sukunimensä kalskahtaa sekä onanoinnin että Oranssin suuntaan. Ensimmäinen näistä aiheuttaa tunnetusti selkärankamätää ja muita mielisairauksia. Toinen taas on yltiöanarkistinen toisten omaisuutta omiin tarpeisiinsa valloitteleva hippiporukka. Varmemmaksi vakuudeksi totean tähän vielä, että hollantilainen Vilhelm Oranialainen toimi joskus ammoisina aikoina myös Englannin kuninkaana, eli siis käsittääkseni miehitti Englannin. Siinä viite "Oranssiin". Ja kyllä pitää olla myös mieleltään järkkynyt, että valtaa Englannin, tuon loistavasta säästään ja maukkaasta sapuskastaan tunnetun tekniikan museon. Tämä turmeleva hollantilaisvaikutus näkyy nykyäänkin brittien valtaapitävissä. Näitähän löydetään harva se viikko ankarien rietastelujen jäljiltä tukehtuneina, muovipussi päässään.

Vaadinkin totuuskomissioiden välitöntä perustamista Hollantiin, jotta raukkaparat voivat tehdä synkästä menneisyydestään asiallisesti tiliä. On irvokasta, että tällainen sakki tuomitsee maailman sotarikollisia kun oma pesä on vielä puhdistamatta.

Ja sanokaa mitä sanotte, kyllä niillä Alankomaillakin jotain hämärähommia on kontollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös