hoito- ja sosiaalialan arvostuksesta

  • 1 057
  • 10

Isokissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vilpertti kirjoitti sm-liigan puolella:
// //
Seuraavaksi on aivan pakko vielä sanoa yksi asia: jääkiekkoerotuomareiden, kansanedustajien, insinöörien (ja muiden tekniikan alan asiantuntijoiden/taitajien) palkkoja ei voida verrata mm. sosiaalialan työntekijöiden palkkoihin. Suomi elää markkinataloudessa, jossa niille maksetaan keiden palveluille on kysyntää. Sosiaalialan työntekijöistä on ylitarjontaa, jolloin valtio ja kunnat saavat paikat täytettyä haluamillansa (lähes kohtuullisilla) palkoilla. Ikävä olla kylmä, mutta näin se asia taitaa tällä hetkellä kuitenkin olla. Ja veikkaan siltikin, että myös sosiaalialan työntekijät saavat tarpeeksi rahaa pärjätäkseen, kuten myös lääkärit ja kaikki muut lakkoilijat.

En ymmärrä, miksi ihmiset haluavat palkankorotuksia. Ainakin yksinkertaistetusti, jos palkankorotuksia (siis sellaisia, joita ei ole "ansainnut") jaetaan jokaiselle, tuotteiden hinnat nousevat. Ihmiset haluavat toisen palkankorotuksen, koska tuotteiden hinnat ovat nousseet. Kun palkkoja korotetaan, tuotteiden hinnat nousevat uudestaan. ja oravanpyörä on valmis. Turhaa kitinää.


Ei vuotuisia palkankorotuksia ihmisille.
Sosiaalialojen työntekijät, kärsivällisyyttä. Jos olette nuorempaa sukupolvea, suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle, teillä on paljon töitä.

//

Sen verran riipaisi hermoa kyseinen teksti että ajattelin sen tänne kirjoituksen nostaa koska aihe ei liity käytyyn keskusteluun mitenkään.

Sosiaalialan työntekijöistä EI ole todellankaan ylitarjontaa! Työntekijöitä hoitoalalle ei nytkään tahdo saada, kokoajan on hoitajista ja etenkin viroista pulaa. Töissä olevat taistelevat uupumuksen ja lisääntyvien töiden kanssa.

Ei oikeen 8000 mk kuukausipalkka ja raskas työ ilmeisesti innosta opiskelemaan kun on pappa betalarnu kaiken. Ihmettelen miten he yleensä tulevat toimeen alle 5000 mk/kuussa näillä vuokrahinnoilla. Ei osunut sun veikkaus kohdalleen, Ei kaikilla voi olla espoolaista insinöörimiestä! Kyllä jotan kertoo hoitajien joukkopako ulkomaille, asiat eivät voi olla kunnosssa.

Töitä varmasti on tulevaisuudessa mutta onko tekijöitä, silloin tietysti mainitsemasi markkinatalous toteutuu. Itse en haluaisi olla hoidossa saati antaa lasteni tai vanhempani olla hoidossa sairaalassa, missä ei vältämättä ymmärrä mitä muualta maailmasta tulleet siirotolaishoitajat puhuvat tai jonka nimeä en edes muista saati osaa lausua. Tai jos ei näe hoitajan naamaa kun on huivi naaman edessä.

Mun mielestä hoito/sosiaalialan palkkoja olisi nostettava kautta linjan 1500-2000 mk/kk, tämä nostaisi työn arvostusta ja kiinnostusta, muuten ollaan kohta kusessa. Olen heti valmis maksamaan 200 - 300 mk kuussa enemmän veroja tai 20 p/l bensasta jos niillä nostetaan hoitoalan palkkoja.

Meinasin rakentaa äänestyksen mutta jätinpä tekemättä.

Itse en ole hoito- enkä sosiaalialalla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
vastaukseni

se keskustelu oli vedetty jo osittain näille raiteille, ennen kuin iskin kynteni siihen.

pyysin anteeksi jo sen kirjoituksen ensimmäisellä rivillä, koska tiesin sen koskevan. sitä en tiennyt, etteikö sosiaalialan työntekijöistä ole ylitarjontaa. my bad. monella kunnallisella alalla on kuitenkin tilanne se, että koulutettua työvoimaa on liikaa tarjolla, ja sen johdosta palkat ovat melko heikot. tarkoitukseni ei ollut loukata ketään, olen vain hieman kylmä ihminen, joka ei jaksa kuunnella kokoaikaista pillitystä ja palkankorotusvaateita.

olen saanut jonkinlaista koulutusta talousasioissa. en varmasti samaa määrää, kuin jotkut oikeasti talouden alalle suuntautuneet, mutta veikkaanpa, että kuitenkin enemmän kuin keskivertokansalainen. osaan yhdistää pisteet toisiinsa ja usein nähdä suuremman kuvan. en halua uutta lamaa. tiedän, että tämä nousukausi on jo kääntynyt laskuun, ja taloudellinen taantuma on koittamassa. toivon, että valtion johto on varautunut tähän. olisi mukavaa, jos ammattiliitotkin kantaisivat kortensa kekoon, eivätkä vain ajaisi omaa etuansa. tällä hetkellä, jotta pudotuksesta ei tulisi liian jyrkkä, tärkeintä olisi saada inflaatio (rahan arvon lasku) pienenemään. tällä tavalla irtisanomisia ei tulisi niin paljon, ja henkilökohtaiset konkurssit yms jäisivät kokematta. inflaatiota ei pienennä se, että joka raossa vaaditaan lisää rahaa. rajansa kaikella. se raha on ansaittava, ei itku kurkussa vaan näytöillä. toki, joillakin aloilla yleinen palkkataso on naurettava. olen taas kylmä ja tunteeton, ja totean: "sitten vaikka kouluttamaan itsensä sellaiselle alalle, joka kelpaa". jos diplomi-insinöörien palkkataso ei jostain syystä houkuta minua kunhan valmistun, menen todennäköisesti kuitenkin töihin. en usko, että alan pillittämään, koska saan kuitenkin tehdä sellaista työtä, johon itseni olen kouluttanut ja jonka olen itselleni sopivaksi kokenut. eivätkö nämä sosiaalialan työntekijät kouluttaessa itseään tienneet, minkälaista tulee töissä olemaan?

minä olen käynyt kaukoidästä tulleen lääkärin hoidettavana lääkärikeskuksessa, ja hän vaikutti pätevältä henkilöltä, osasi puhua suomea ja todennäköisesti osasi antaa oikean diagnoosin, koska vaiva hoitui. ulkomailta tulevia asiansa osaavia henkilöitä tulee ottaa vastaan, eikä heitä kohtaan pitäisi kohdistaa ennakkoluuloja. ne voi säästää niitä laiskottelevia yksilöitä kohtaan.

varmasti kaikilla on palkannostopainetta nykyisin tuotteiden hinnoin, ja "koska muutkin ansaitsevat" asenteella mitattuna. suutut varmasti lisää, jos sanon, että ylemmät toimihenkilöt (koulutustaso lähinnä DI ja vastaavat) kärsivät vieläkin lamasta enemmän kuin muut verrattuna sitä edeltävään tilanteeseen. mitäs sitten tehdään, jos TEK:n (tekniikan akateemiset) jäsenet menevät lakkoon? toivottavasti ammattiliiton päättäjät ovat kuitenkin sen verran fiksua porukkaa, että ymmärtävät tämän vaikutuksen olevan liian tuhoisa molemmille osapuolille.

nyt varmasti leimauduin viimeistään kusipääksi, mutta joskus minunkin valtaa sellainen erikoinen tunne sanoa asiat suoraan. maailma ei ole täydellinen, jotkut tuntevat aina olevansa sorrettuja. minä eläisin 5000,-/kk ihan hyvin. en tosin pääkaupunkiseudulla, mutta vaikka tuosta ei hirveästi säästöön jää, on se kuitenkin huomattavasti enemmän kuin opiskelijan kuukausittainen rahamäärä, joka on maksimissaankin alle 2500,- jollei käy töissä. jotenkin se oman tilanteen miettiminen saa vihaiseksi, kun katselee lääkärilakkoa. nämä lakkosankarit kun kuulemma saavat sen peruspalkan lisäksi melkoisia lisiä. mutta ymmärrän kyllä heidän kouluttaneen itsensä samalla lailla kuin minäkin itseäni koitan, ja ansainneen hyvän palkan. ymmärrän myös, että heillä on suuri vastuu työssään. samalla lailla, kuin kansanedustajilla ja lennonjohtajilla. mutta jos tässä nyt jokainen alkaa tuijottamaan vain omaan napaansa, pian kaikilla on palkat vähintään 30 000 markkaa, leipä maksaa kaupassa 30 markkaa, bensalitra 20,- ja niin edelleen. ja dollarin arvo olisi noin 20 markkaa. varmasti tekisi viennille hyvää, mutta enpä tiedä, olisiko se ideaalitilanne.

en halunnut iskeä henkilökohtaisesti ketään vastaan, eikä varmaan kukaan sitä luullutkaan. en myöskään halunnut mollata yhtään yksittäistä ammattikuntaa, vaikka luulen joidenkin niin varmasti luulleen, jos tuon leiketekstin ovat lukeneet. haluan vain hieman leikkiä fiksua ja realistia aina sillointällöin, ja tiedän, että joitakin se koskee aina. yleinen totuus on, että jos haluaa rahaa, ei kannata suuntautua julkiselle sektorille. en tiedä, miten tuo piti paikkansa 20 vuotta sitten, mutta nykypäivänä se on ainakin täysi fakta. kunnilla ei ole varaa pysytellä mukana näissä naurettavissa palkkakilpajuoksuissa. jos nykypalkoilla kunnilla on varaa työllistää kolme lääkäriä, seuraavaksi kunnat voisivat työllistää kaksi lääkäriä. se varmasti helpottaisi tilannetta.

varmaan jäi jotain nyt kattamatta, mutta jos haluat tietää mielipiteitäni, älä pelkää pyytää. varaudu vain siihen, että ne eivät pakosti ole päähäntaputtelutekstiä ja poliittisesti korrektia tavaraa aina.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Fakta kai lienee että naisvaltaisilla aloilla (opettajat ja sairaanhoitajat) palkat ovat sellaisia etteivät niitä hommia tee kuin ne joille kyseinen ammatti on kutsumus. Kyse ei ole miesten salaliitosta naisia vastaan vaan alan ay-puolen saamattomuudesta ajaa oman liittonsa jäsenten etuja. Esimerkki OKL:n "Opettaja"-lehdessä on toimituksen taholta tukahdettu kaikki keskustelu opettajien palkkatasosta. Jos oman ammattilehden sivuilla ei saa käydä dialogia alan palkkauksesta, niin missä sitten?

Opettajapula on suuri varsinkin pienemmissä kunnissa sekä sairaanhoitajia ei meinaa saada millään pääkaupunkiseudulle. Ja miksi kukaan menisikään Espoon sairaalaan töihin. Taulukkopalkan mukaisella palkalla maksaa juuri pääkaupunkitason vuokran, mutta elämiseen ei rahaa jää sitten pätkääkään. Soisin kyllä naisvaltaisille aloille sen palkankorotuksen, mutta he sitä tuskin koskaan saavat. Syy tähän on että koska hommia tehdään kuitenkin pienemmällä palkalla, niin miksi maksaa enemmän. Kai se sitten ihan oikeasti on jollekin kutsumusammatti...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vilpertti

Opiskelijan kuukausittainen rahamäärä 2.500 mk jollei käy töissä.
Mistä se koostuu, kuka sen maksaa, onko se opintolainaa vai jotain tulonsiirtoa?

Juu ja hätäpäissäni vastasin ja kyselin jo tuolla ammattidumari osastolla sosiaalialan juttuja, niin että sorry kun en lukenut ensin tätä viestiketjua.

Terveisin koo
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
eipä se mitään.

korkeakouluopiskelija saa valtiolta opintotukea noin 1500 markkaa. sen lisäksi on mahdollisuus saada enintään 1020 markkaa asumislisää, jos asuu vuokra-asunnossa. asumislisän suuruus on 80% vuokrasta muistaakseni 1200 markkaan asti.
opintotuesta menee veroa, asumislisästä ei.

henkilökohtaista tulonsiirtoa voi harjoittaa ottamalla opintolainaa. opintolainaa saa valtion takauksella enintään 11700 markkaa vuodessa. opintolainan korot pääomitetaan, jollei toisin halua, takaisinmaksu tulee aloittaa kahden vuoden kuluttua opintojen päättymisestä, kuitenkin viimeistään 10 vuoden päästä lainan nostosta.
 

Isokissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: vastaukseni

Viestin lähetti vilpertti
olen taas kylmä ja tunteeton, ja totean: "sitten vaikka kouluttamaan itsensä sellaiselle alalle, joka kelpaa".

suutut varmasti lisää, jos sanon, että ylemmät toimihenkilöt (koulutustaso lähinnä DI ja vastaavat) kärsivät vieläkin lamasta enemmän kuin muut verrattuna sitä edeltävään tilanteeseen.

mitäs sitten tehdään, jos TEK:n (tekniikan akateemiset) jäsenet menevät lakkoon? toivottavasti ammattiliiton päättäjät ovat kuitenkin sen verran fiksua porukkaa, että ymmärtävät tämän vaikutuksen olevan liian tuhoisa molemmille osapuolille.

Paljon oli tarinaan ja seassa oli asiaakin.

Mun pointti oli yleisessä arvostuksessa, en minäkään käsitä + 20 000 ansaitsevien paperimiesten lakkoa, niin kuin en ymmärtäisi + 25 000 asaitsevien DI, TEK yms. lakkoja.

mutta kysyisin miten kävisi Suomelle jos nyt esim. 40% hoitajista innostuisivat koulunpenkille lähtemään? Voisi olla pian ylitarjontaa insseistä ja atk ihmisistä.

Miten DI ja vastavat kärsivät vielä lamasta?

No elämä ei ole oikeudenmukaista, mutta miksi pitää kutsumuksesta rankaista.

Otetaan lopuksi esim. farmaseutti tai leikkaussalin hoitsu, heidän virheestä kärsii ihminen suoranaisesti, paperikoneen kärsimät vauriot ovat vain maallisia.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tunnen erään lähestulkoon valmiin hoitajan, jonka opinnot näyttävät nyt keskeytyneet juuri ennen päättötyötä. Enkä ihmettele yhtään. Päättötyö valmiiksi ja oman alan töihin, niin palkka putoaa liki pari tonnia kuussa. Ei liene vaikea arvata, tuleeko päättötyö ikinä tehtyä... Siinä sitä kutsumuksen voimaa mitataan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
"kärsimystä" on siis se, että heidän palkkojansa alennettiin, eikä niitä ole nostettu samalla tahdilla kuin muiden alojen työntekijöitä. Tämän luin ammattiliittomme lehdestä, Tekniikan Akateemisista. ei se pakosti kuulosta kauhealta kärsimykseltä, eikä sitä varmasti olekaan, mutta se on se yleinen arvostus kun on kokenut kolauksen.

Mun pointti oli yleisessä arvostuksessa, en minäkään käsitä + 20 000 ansaitsevien paperimiesten lakkoa, niin kuin en ymmärtäisi + 25 000 asaitsevien DI, yms. lakkoja.

Paperimiesten peruspalkka ei taida olla kovin kaksinen, käsittääkseni. heillä vaan kertyy helposti ylityötunteja joista maksetaan hyvin. Tässähän taistellaan siitä "yleisestä arvostuksesta", jonka voidaan kokea kärsineen kolauksen, jos muiden palkat nousee, mutta omat palkat junnaavat paikallaan. olkoon vaikka presidentin palkka ja luontaisedut. en minäkään ole sen kannalla, että pitäisi lakkoilla. se tosin taisi tulla jo esille.

mutta kysyisin miten kävisi Suomelle jos nyt esim. 40% hoitajista innostuisivat koulunpenkille lähtemään? Voisi olla pian ylitarjontaa insseistä ja atk ihmisistä
varmasti, jos he kokisivat olevansa alalle sopivia ja selviytyisivät koulutuksesta. ja epäilen, että sitä ylitarjontaa tulee tietyillä aloilla tulevaisuudessa olemaankin ihan omasta takaa. esim. tietotekniikka-alojen yritysten taloudellinen kehitys varmasti ajaa tietotekniikkaa opiskelleita ahtaalle. ei enää tarjotakkaan sitä kolmosella alkavaa palkkaa, vaan saattaa olla hyvä jos saa siihen viisi numeroa.

ja totta, terveydenhoitoalojen ihmisten virheet ovat vaikutukseltaan suoranaisempia, ja usein peruuttamattomia. tässä asetetaankin siis julkisesti hintaa ihmisen kärsimykselle, joka ei näytä olevan kovin kaksinen. ei kannata siis kärsiä.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vielä vähän

Opiskelijat ovat osanneet hoitaa hyvin tuloasiansa viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, ja se on vilpittömästi hyvä asia vaikka työväestön verotus onkin mikä on.
"Esihistoriallisella" ajalla nimittäin korkeakouluopiskelijat ottivat opintolainaa jos isi ei opintoja kustantanut. Lainan lisäksi jotkut saivat asumistukea jos vanhempien tulotaso alitti jonkun hyvin hyvin matalan marginaalirajan. Muita rahanlähteitä ei ollut tarjolla. Jo silloin puhuttiin akateemisesti koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkakuopasta, joten siinä asiassa ei olla edistytty, ainakaan kunnallisella sektorilla. Kuten Sergei mainitsi ammattijärjestöt vaientavat tehokkaasti parempaan tulotasoon ja menetettyihin etuisuuksiin liittyvät keskustelut, muuallakin kuin OAJ:ssä. Ja yllätys yllätys, naiset vaikenee kun heille sanotaan, että "älkääs nyt pikkurouvat innostuko".
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti vilpertti
Paperimiesten peruspalkka ei taida olla kovin kaksinen, käsittääkseni. heillä vaan kertyy helposti ylityötunteja joista maksetaan hyvin.

Kolmivuorotyöstä ja ylitöistähän se palkka pääosin koostuu.
Mutta on niillä kaikkia ihmeellisiä lisiäkin, kuten saunalisä jota saa jos joutuu olemaan lauantai-iltana duunissa.
Millä muulla alalla?

Hoitsut kunniaan!
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran noista paperin palkoista, että kaverit ei todellakaan tee paljoa ylitöitä. Liitto ja ammattiosastyot ovat yksikantaan paheksuneet ylitöiden tekemistä, koska se avaa työnantajalle portin vähentää henkilökuntaa. Minä olen henkilökohtaisesti työskennellyt kahdeksalla suomen tehtaista ja näin on ollut jokaisella. Palkat koostuvat peruspalkasta joka on 60 mk:sta ylöspäin noin 90:n, sen lisäksi tulee vuoro-, viikonloppu-, urakka- ja tuotantolisät. Nämä nostaa paperimiehen palkat jonnekin 250K-300k:n tienoille. Se saunalisä tulee lauantaista ja on varmasti vähemmän kuin moni muu saa jos lauantain joutuu duunissa olemaan. Samoin yölisä on pienempi kuin monilla muilla aloilla. Tuotanto palkkiot nostavat yleensä tuloja kaikkein eniten.

Vaikkakin olen ollut maksavalla puolella ja minun pitäisi olla sitä mieltä, että tulotaso tällä alalla on aivan liian korkea, en kuitenkaan ole. Tehtaat kuitenkin takovat kovia rahoja vaikkakin tilauskanta on menossa alaspäin ja työntekijöillä on varmasti todella suuri panos niiden rahojen saamisessa. Myös vuorotyön kuluttavuus on asia josta maksetaan ja niin pitääkin.

Muuten palkkauksesta olen sitä mieltä, että jos vaikka vähän kilpailutettaisiin ja horjutettaisiin näitä isojen sairaaloiden koneistoja voitaisiin saada säästöjä aikaan leikkaamatta mitään palkkoja tai jopa niitä nostaen. On tietysti aina hankalaa nostaa sellaisten ihmisten palkkaa jotka ei todellisuudessa tuota mitään konkreettista (siis voittoa). Heidän palkkaansa täytyisi nostaa sitä en epäile yhtään, mutta minä en ainakaan viitsisi nostaa veroprosenttiani yli 50:een sen vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös