@heketsu88 :n historiavisaketjussa huomasin ilokseni, että Jatkiksesta löytyy paljon historiaharrastajia ja -tietäjiä. Olen viime aikoina lueskellut historiakirjoja ja kuunnellut podcasteja. Ajattelinkin, että tähän ketjuun voisi suositella erilaisia historia-aiheisia materiaaleja ja toki perusteluineen mielellään. Jos vastauksia tulee paljon ja oikein innostun, saatanpa koota ne tähän aloitusviestiinkin.
Aloitetaan muutamalla omalla mieleentulevalla:
Kirjat:
Youtube:
Podcastit
Aloitetaan muutamalla omalla mieleentulevalla:
Kirjat:
- Anthony Beevorin koko tuotanto (olen itse lukenut vain Berliinin, Stalingradin ja Toinen maailmansota -suurteoksen). Brittihistorioitsija, keskittyy siis toiseen maailmansotaan
- Very short introduction -sarja. Sisältää asiantuntijoiden lyhyitä teoksia eri aiheista. Ne muutamat mitä olen lukenut, eivät olleet mitään kovin omaleimaisia, mutta niin lienee tarkoituskin. Saa Amazonista Kindlelle halvalla.
- R. R. Palmer - Twelve who ruled. Ranskan vallankumouksen terrorin vuosi. Saattaa kaivata alkupalaksi johdatuksen vallankumouksen yleistapahtumiin. Rakentaa hyvän narratiivin henkilöistä.
Youtube:
- Oversimplified - animoitua yleishistoriaa suosituista aiheista ja kanavan nimen mukaisesti
- Montemayor - kartoille animoituja videoita taisteluista. Pääsisältö hengästyttävän hieno kolmiosainen sarja Midwayn meritaistelusta.
Podcastit
- Mike Duncan, History of Rome - nimensä mukainen kronologisesti etenevä noin 180 jaksoa sisältävä podcast. Linkki vie Google Podcast -palveluun, mutta löytyy lisäksi ainakin Spotifysta.
- Mike Duncan, Revolutions - saman tekijän yhä jatkuva sarja eri vallankumousten historiasta.