Koska itse rakastan kaikenlaisia visailuja, ajattelin tarjota kaikille historian ystäville visailun. Näin aluksi käsittelemme Suomen historiaa suhteellisen helpoilla, ja toivottavasti myös vähemmän helpoilla, kysymyksillä. Koska nykypäiväkin on tärkeää, osa kysymyksistä koskee myös tätä päivää. Onhan se joskus historiaa. Kysymykset on laajalta alueelta.
Kysymyksen jälkeen on suluissa tarjolla oleva pistemäärä. Vastausaikaa kutakuinkin viikko. Riippuen miten ehdin vastauksia tarkistaa näin vuorotyöläisenä.
Ja ei kun pähkäilemään....
Kysymyksen jälkeen on suluissa tarjolla oleva pistemäärä. Vastausaikaa kutakuinkin viikko. Riippuen miten ehdin vastauksia tarkistaa näin vuorotyöläisenä.
Ja ei kun pähkäilemään....
1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)
2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)
3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?
4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?
5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)
6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)
7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?
8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)
9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)
10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)
11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)
12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)
13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)
14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)
15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)
16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)
17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Liitteet
Viimeksi muokattu: