Scholl puhuu asiaa. Mihin tahansa ei tämän päivän Suomessa voi rahojaan enää antaa. Liekö syy näiden avustusjärjestöjen surkean kontrollin, mutta näitä kusettajia on ollut viime aikoina aivan liikaa. Jotakin täytyisi tapahtua korkeimpien päättäjien taholla. Tai siis kuka sitä sanoo etteivätkö hekin ole mukana kusettamassa kansalaisia. Mutta tiukempi kontrolli jokaiselle avustusjärjestölle. Vaikuttaa siltä noita juttuja lueskellessa, että kukaan muu kun kansalainen itse, ei voi asiaa kontrolloida.
Itse luotan enää suuriin kansainvälisiin avustusjärjestöihin, jotka tekevät näkyvää työtä maailmalla ja konkreettisesti näkee, että apu menee ainakin tietyssä määrin perille. Kuten scholl sanoi, ei kansainväliselle punaiselle ristille tarkoitettu apukaan aina mene sinne katastrofialueelle johon haluaisi. Jos maksat hyvän summan ja luulet että rahasi menee vaikka maanjäristysalueelle, niin fakta voi olla se, että tuolla rahalla paikataankin jonkin miinaan astuneen jenkkisotilaan koipea. Esim, jos tiedän, että rahani menee johonkin luonnon katastrofi-avustustilille, voin maksaa, mutta jos kohde saattaa olla sellainen kohde tai valtio, jota en halua tukea, niin en mielelläni rahaa tuolloin anna. Vaikka periaatteessa mitä isompi potti, niin sen helpompi punaisen ristinkin on niitä avustuksia jakaa.
Ja itse hillo-jupakkaan ja varo-kampanjaan liittyen.
Varopakkaus mikä tämä on? Tällaisen myymisen pitäisi olla laitonta. Jokaisessa liikenneonnettomuuteen liittyvässä ohjeessa kerrotaan, että poissulje riski uusista uhreista. Mitäpä muuta kun uhreja mittanauhan kanssa jollakin pimeällä tiellä huseeraavasta tulee. Oli päällä mikä heijastinliivi tahansa.
Ja mitä ensinnäkin onnettomuustilanteessa teet mittanauhalla ja muistiinpano-vehkeillä? Ja kameralla! Tätä pakkausta ei ole suunnitellut kyllä kukaan ammattilainen. Onko tässä ajatuksena se, että teet ensin itse jonkin onnettomuustutkinnan, jonka luovutat virallisena raporttina paikalle saapuvalle poliisille? Naurettavaa. Jos onnettomuudessa ei ole käynyt henkilävahinkoja, niin ensin soitetaan poliisi ja sen jälkeen voidaan vastapuolen kanssa keskustella asioista, mutta kuvien otto ja ja mittailu on silkka vitsi. Se on poliisin homma.
Ja saati sitten jos jollekin on jotain tapahtunut. Kuviako silloin pitäisi ottaa? Tai kirjata ylös, kenellä on jalka poikki ja kuka ei liiku.
Ei tuossa ole mitään järkeä. Ja maksaa varmaan 50 euroa.