Olin tilaisuudessa keskustella Pasi Saarisen kanssa eilen, 2 pv ottelun jälkeen, ja voin vakuuttaa, että hänen mielestään videoiden lähettäminen "pelitilanteista" on turhaa. Kyseessä on aina isojen setien mediapeli, ei pelaajien. Saarinen taklaa itsekin mielellään avojäällä ja on antanut monta makoisaa pommia tällä kaudella, mm. jokerien Laine lensi näyttävästi luistimet kohti kattoa paikallisessa taannoin (vaikkei niissä koskaan taklatakaan). Myöskin Hirso, Söderholm ja muutkin pelaajat haluavat, samoin kuin vastustajienkin kaverit, pitää pelin pelinä ja HIFKin edelleen lujaa taklaavana joukkueena. HIFK taklaa liigan eniten, pidettiin tästä tai ei ja älkää nyt kaivako laskutikkujanne, kyselkää pelaajilta ja valmentajilta. Kun taklaa itse paljon, saa myöskin ottaa taklauksia, näin se on aina ollut. Selvitykseni ja kyselyni Hulkkosesta ylipäätään (kiitos yksityisviesteistä) kertoivat, että sekä Saipassa että Tepsissä pelatessaan hän taklasi / taklaa mielellään ja eniten nimenomaan HIFK-matseissa. Hienoa, saamme viihdettä. Vinkki Pentille; Hulkkonen, Aravirran suosikkipelaajia, meille kiitos!
Yksi asia on jäänyt pienelle huomiolle tässä matsissa; Vopat lopetti Vahalahden kauden taklauksellaan. Silti jengille jäi mieleen pelkkä suunsoitto. Itse asiassa oikeasti kovat pelaajat tekevät juuri näin, taklaukset ovat osa brändiään ja niistä ei saa mitään extrapenalteja. Näin esimerkiksi Karalahti ja Vopat ovat tienanneet itselleen hieman löysemmän linjan taklauspeliinsä, koska taklaavat koko ajan. Tämä on myös liigan yleinen toive tuomareille. Ohje Hulkkoselle; ajele useammin, niin tuomareillekin jää muistikuva taklaavasta pakista ja saat löysemmän kohtelun! Harvoin taklaava -ja silloin lujaa- on aina kuin huutomerkki nyhverryksen meressä.
Kaiken kaikkiaan HIFK-TPS -matsit nimenomaan HIFKin hallissa ovat viime vuosina olleet lähes parasta viihdettä, siellä on ollut värikkyyttä ja ylilyöntejä - Vopat / Tuokko Riksmanin ajelun jälkeen, Schaefer / Lehtonen / Mäkiaho etc. Tasaiseen värikkyytteen tarvitaan aina kaksi joukkuetta, joten on myönnettävä, että TPS omine systeemeineen (kova peli ei ole niin avointa kuin meillä) on itse asiassa suosikkivierasjoukkueeni. Joten; tervetuloa taas ensi kaudella Tuokot, Elorannat ja muut koijarit meille kylään - eiköhän sieltä jokunen insidentti saada tännekin puitavaksi! Ammattikielellä sanottuna tällaisia joukkueita, kuten TPS ja HIFK, kutsutaan "perinteikkäiksi". SM-liiga ei tuntuisi -nyyh- samalta ilman Tepsin liukkaasti tapahtumapaikalta katoavaa rottaketjuakaan - pakko myöntää itsekunkin, joka haluaa keskiverrosta poikkeavaa liigakiekkoa! Vai kloonataanko jäälle 13 Jypiä?