Tuloksen puolesta turnaus oli paska, mutta oli siellä pelillisesti paljon hyvääkin. Mä en ole yhtään yllättynyt, ettei HIFK onnistunut voittamaan ensimmäistäkään peliä, koska lähtökohtaisesti se oli osallistuvista jengeistä myös huonoin. Materiaaliero vastustajiin oli mun mielestäni todella suuri vastustajien eduksi kärjen osalta ja turnauksessa HIFK oli verrattavissa vaikka johonkin KooKoo:hon Liigassa. Kun homma toimii, voidaan voittaa paperilla paljon kovempi jengi mennen tullen, mutta kun homma ei toimi, se näkyy tuloksessa.
5-5-pelissä HIFK pärjäsi ihan jees, mutta erikoistilannepelaamisessa hävisi 100-0. Maalinteko oli taas käsin kosketeltavan vaikeaa. Ja sehän on ollut koko kauden ongelma. Mielestäni HIFK:n pelaajat enemmän tai vähemmän itse hölmöilivät kentällä jokaisen ottelun lopputuloksen, sillä kaikki pelit ratkesivat lopulta erikoistilanteisiin. Toki erikoisia vihellyksiäkin oli välillä, mistä vastustaja pääsi ylivoimalle ja teki maalin, mutta en mä niistäkään jaksa nillittää, koska sellaista se välillä on.
Mitä tulee itse turnaukseen osallistumiseen, asia on hyvinkin yksinkertainen: sinne lähtee Liigasta ensimmäinen CHL:n ulkopuolelle jäänyt joukkue, joten sinne mennään. En usko turnauksesta aiheutuvan HIFK:lle taloudellista riskiä tai ylimääräistä rahanmenoa, vaikka sinne otettiin mukaan vaimot ja organisaation työntekijät. HIFK:lle on maksettu osallistumisesta ja lisää hynkkyä saa sitten menestyksen mukaan, eli lisää ei ole nyt tulossa. Jos mitään ei ole voitto-/lisärahojen varaan laskettu, mitään vahinkoa ei tapahdu. Osa matkaan lähtijöistä voi hyvinkin olla myös omalla rahalla liikkeellä. Jos en eilen kuullut väärin, turnauksen budjetti on n. 11M€, joten siihen mahtuu paljon menoja, mutta myös tuloja. Siksi jokaisella jengillä omat pelipaitasponsorinsakin oli. Lentomatka taittui pääsponsorin koneella, joten on mahdollista, että sille lennolle on saanut ottaa koneellisen porukkaa ja hinta on ollut sama. Tai jopa kokonaan ilmainen. Mulle on aivan se ja sama, koska ei ole multa mitenkään pois.
Alla olevasta linkistä löytyy turnauksen säännöt vuodelta 2019.
Kohdassa 4. Cup/Plaque lukee seuraavaa:
The teams are paid a contractual compensation for tournament participation. Furthermore, each team gets a cup/plaque according to its ranking.
Itse näen tällaiset turnaukset erinomaisena asiana ja vaikka menestys kiinnostaa itseänikin kovasti, menestymättömyys ei kerro oikeastaan mitään muuta kuin sen, että nyt ei onnistuttu. Se, että KalPa voitti neljä vuotta sitten turnauksen ei kerro mistään muusta kuin että KalPa pelasi erinomaisen turnauksen silloin. Liigassa KalPa oli kuitenkin tuolla kaudella 12., eli ei päässyt edes sääleihin, HIFK hävisi pronssipelin. Keskinäiset pelit HIFK vei pistein 9-3. KalPalle jäi turnauksesta hyvät hillot ja muistot, mutta kausi kokonaisuutena oli muuten iso pettymys. Usko nousi varmasti heilläkin tuosta turnauksesta, mutta ei se lopulta menestykseen Liigassa riittänyt. Ja KalPa on muuten ainoa turnauksen voittanut suomalaisjengi, joten ei tässä nyt oikeasti kannata määräänsä enempää itkeä, että HIFK ei menestynyt. Siellä on sentään käynyt naapurin pellehatut ihan lähivuosinakin KHL-jengiensä kanssa yrittämässä. Asiat kannattaa laittaa oikeisiin mittasuhteisiin ja kun turnaus on nyt nähty, ollaan kokemuksellisesti rikkaampia ja toivottavasti jengi saa näistä kokemuksista lisää virtaa. Koska sitä tarvitaan.
Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa, miten turnauksen tulokset käsitellään: otetaan hyvät asiat itseluottamusta nostavina asioina tai sitten laitetaan pää pensaaseen ja murehditaan, että voi, voi, kun ei onnistuttu voittamaan yhtään peliä ja me ollaan ihan luusereita kaikki, vaikka päätavoitteen suhteen kaikki on vielä ihan auki. Itse valitsen ensimmäisen 100/100. Turnauksella ei ollut mitään merkitystä Liigaa ajatellen, joten kaikki paukut on nyt laitettava runkosarjan loppuun. Seuraavassa pelissä on taas mahdollisuus onnistua ja se on sitten joukkueesta kiinni, miten siinä käy. Jos tekee paikoista maalin, on aika usein vahvoilla. Ei aina, mutta usein, sen verran monta maalipaikkaa HIFK:lla jokaisessa pelissä yleensä aina on.