HIFK:n wanhat & hywät ajat -ketju

  • 590 136
  • 2 050

Töölö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Suomen kansa vuosina 1939-1945
Meidän pitää varmaan ekana maailmassa ostaa oma halli pelkästään jäädytettyjä pelipatoja varten.

Tosin Hirson paitahan nousee jaffalaan ens kauden jälkeen vähän niinkun toi Tikkasen paita (6 kautta HIFK:ssa, YKSI kausi Narreissa..)

Ps. Paljon vetoo et Narrit nostaa seuraavaks kattoon ÄSSÄ kasvatti VARKAUDESSA syntyneen Variksen. (no okei onhan se eniten Narreissa pisteitä tehny et annetaan anteeks...)
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Töölö kirjoitti:
Ps. Paljon vetoo et Narrit nostaa seuraavaks kattoon ÄSSÄ kasvatti VARKAUDESSA syntyneen Variksen. (no okei onhan se eniten Narreissa pisteitä tehny et annetaan anteeks...)

Niin, eihän Varis ole narrien kasvatti muttei toki Ässienkään vaikka siellä läpimurtonsa teki.
 

Töölö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Suomen kansa vuosina 1939-1945
Paitselo kirjoitti:
Niinpä. Petri Variksella ja IFK-ikoni Pertti Lehtosella on yhteinen kasvattajaseura.

Kuten myös Kibellä ja Hurmeen Makella, jotka pelasivat samaan aikaan Kissoissa 94-95 ainakin. K-Kissat oli yhteen aikaan melkeinpä HIFK:n "farmi", josta kaverit kävi "ylhäällä" kokeilemassa kannuksiaan.

Itekin tuli 80-luvulla Kissoissa ekat lätyt kneppailtua.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Minulla on semmoinen muistikuva, että farmisopimus todella oli voimassa K-Kissojen kanssa siinä 80-90-lukujen taitteessa - en mene kuitenkaan 100 % vannomaan. Kävin tuohon aikaan paljon katsomassa "Kissojen" divaripelejä ja viihdyin kyllä yritteliään kiekon parissa. "Money for nothing"-maalibiisi tuli ainakin tutuksi...

Pelaajaliikennettä oli jonkin verran Kissoista HIFKiin ja takaisin - etenkin tryoutteja. Harmi vaan, ettei HIFK osannut skoutata sieltä parhaita tarjolla olleita pelaajia (kuten Korpisalo, Varis ja jopa Nykopp), vaan liigajoukkueeseen kelputettiin tyhjiä arpoja kuten Hintsa, Kotkanniemi, Lehmusmies jne. Monet HIFK-junnut saivat kätevästi sisäänajoa miesten peleihin K-Kissojen kautta, mutta harva sieltä taisi nousta pääsarjaan pysyvästi. Marco Poulsen lienee parhaita omia junnuja, jotka tätä "A-junnut -> miesten divari"-reittiä nousi liiga-HIFKiin (ja sitten pois muualle).
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Paitselo kirjoitti:
Niinpä. Petri Variksella ja IFK-ikoni Pertti Lehtosella on yhteinen kasvattajaseura.
Pepestä tuli mieleen, kun olin aivan varma että on PiTa:n kasvatteja, että muistaakohan kukaan näitä PiTa:n kautta HIFK:hon tulleita pelaajia? Sinisalon Ile muistaakseni...siihen se mun muisti loppuukin. Paitselo? (niin tiedän toki sinun olevan Kissojen kasvatti, muistisi perään lähinnä huutelen)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Gags kirjoitti:
Pepestä tuli mieleen, kun olin aivan varma että on PiTa:n kasvatteja, että muistaakohan kukaan näitä PiTa:n kautta HIFK:hon tulleita pelaajia? Sinisalon Ile muistaakseni...siihen se mun muisti loppuukin. Paitselo? (niin tiedän toki sinun olevan Kissojen kasvatti, muistisi perään lähinnä huutelen)

Kyllä minun muistini perään pitääkin huudella, kas kun en itsekään enää nykyisin ole oikein mistään varma. Sitä se ikä tekee.
Itse olen todellakin Karhu-Kissojen kasvatti ja olen aina olettanut myös Pepen aloittaneen jääkiekkoilunsa samassa seurassa.
"Pikku Pepe" Pitäjänmäen Tarmossa on minulle ihan outo tapaus.

edit: niin siis tarkoitan nimenomaan Pikku Pepeä - sen toki tiedän että Pepe aikuisempana pelasi PiTa:ssa - samaan aikaan siellä pelasi esim. Raimo "Rassa" Hirvonen.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
LALLI TULOSSA!

(lähde HS 13.1.2007)

Suomalaisen jääkiekon "wanhoina & hywinä aikoina pelaajat pelasivat jääkiekkoa ja kävivät siinä ohella ihan oikeissa töissä.
Kuvio meni niin, että seura hankki useimmille pelureille työpaikan ja näin pelaaja saatiin pysymään tyytyväisenä (jääkiekkohan oli muuten amatööriurheilua).

Helsingin IFK värväsi 1960- ja 70-lukujen vaihteessa lappeenrantalaisen Lalli Partisen puolustukseensa, ja samaan pakettiin oli luvassa niitä ihan oikeita verottajan kunnioittamia töitä.
HIFK-pomo Göran Stubb soitti silloiseen Finnpappiin ja kysyi töitä Lappeenrannasta saapuvalle kiekkoilevalle merkonomille.
Stubb sai nopean vastauksen: "Töitä löytyy, kunhan se ei vaan ole se Partinen."
Kuinka ollakkaan, Lalli viihtyi erittäin hyvin tuossa samaisessa työpaikassa ja vielä peliuran jälkeenkin.

Noihin aikoihin IFK:lla meni pitkään, ennenkuin seura sai houkuteltua Lappeenrannan mahtavan pakkikolossin riveihinsä. Lalli oli jo silloin Iso Stara Lappeenrannassa. Vähintään yhtä tunnettu oli Lallin vanha DAF-merkkinen henkilöauto, joka seisoi usein kaukalon vierellä lasit huurussa.
Ja kun Lalli sitten vihdoin lähti kohti Helsinkiä ja IFK:n houkutuksia, hän soitti jostakin matkan varrelta puhelun.
"Mie oon tulossa, mutta daffi ei oo. Se sammu loppulisesti."

Niinpä Lalli saapui bussikyydillä Stadiin ja DAF jäi hyytymään jonkin huoltiksen pihalle...
 

pertsa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Loistavaa tarinaa, näitä lisää. En ollut kuullutkaan moisesta ennen. Onkohan sinulla muitakin vastaavanlaisia?
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Pieni kysymys ei-niin-kauhean-kaukaa:

Taannoin eräässä ottelussa yksi IFK:n pelaaja teki kaksi rangaistuslaukausmaalia samassa ottelussa varsinaisella peliajalla. Kyseessä lienee (?) ainutkertainen tapaus SM-Liigan historiassa.

- Mikä ottelu oli kyseessä?
- Kuka oli maalit tehnyt pelaaja?
- Kuka oli maalit päästänyt maalivahti?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puscutractori kirjoitti:
Pieni kysymys ei-niin-kauhean-kaukaa:

Taannoin eräässä ottelussa yksi IFK:n pelaaja teki kaksi rangaistuslaukausmaalia samassa ottelussa varsinaisella peliajalla. Kyseessä lienee (?) ainutkertainen tapaus SM-Liigan historiassa.

- Mikä ottelu oli kyseessä?
- Kuka oli maalit tehnyt pelaaja?
- Kuka oli maalit päästänyt maalivahti?

KalPa-HIFK? Kölli Kortelainen teki byyrit ja Pasi Kuivalainen oli maalissa.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taannoin eräässä ottelussa yksi IFK:n pelaaja teki kaksi rangaistuslaukausmaalia samassa ottelussa varsinaisella peliajalla. Kyseessä lienee (?) ainutkertainen tapaus SM-Liigan historiassa.

- Mikä ottelu oli kyseessä?
- Kuka oli maalit tehnyt pelaaja?
- Kuka oli maalit päästänyt maalivahti?

Gellner kirjoitti:
KalPa-HIFK? Kölli Kortelainen teki byyrit ja Pasi Kuivalainen oli maalissa.


Kysymyksessä tosiaan oli Kölli HIFK-KalPa -pelissä kaudella 94-95. Ottelu päättyi 9-4, ja Kölli teki kolmannenkin maalin tuossa pelissä. Ihan ainutkertaista tämä ei kuitenkaan taida ihan olla. Jan Caloun teki saman tempun kerran, tosin taisi olla EHL-pelissä. Ja SM-liigassa (korjatkaa, jos olen ihan väärässä) tähän on joku muukin pystynyt. Jos oikein muistan, se joku lienee Jiri Kucera Tapparasta.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
KwutsNI kirjoitti:
SM-liigassa (korjatkaa, jos olen ihan väärässä) tähän on joku muukin pystynyt. Jos oikein muistan, se joku lienee Jiri Kucera Tapparasta.

Kyllä oli Kucera ja tietenkin IFK:ta vastaan :) Upotti Sakelle kaksi rankkaria talvella -91.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kaizu kirjoitti:
Kyllä oli Kucera ja tietenkin IFK:ta vastaan :) Upotti Sakelle kaksi rankkaria talvella -91.

Näinhän se tietysti oli! Jokin henkinen esto esti muistamasta ketä vastaan Kucera ne maalit teki... ;)

Tässä vielä linkki tuon matsin tilastoihin: http://www.tappara.fi/historia/ottelut/9091/hifk4.html

Ihan niin kuin joku haluaisi niitä katsella...

Edit. Lisätään vielä, jotta paremmat muistot jäisivät viimeisiksi, että tuossa Köllin tuplassa viimeinen rankkari tuli viimeisellä minuutilla, ja taisi johtua siitä, että Kuivalainen veti kiekon katsomoon. IFK sai sitten päättää, ottaako rankkarin vai KalPalle jäähyn, ja kun tilanne oli 8-4 ja Köllillä kaksi maalia alla, ei valinta ollut vaikea...
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
KwutsNI kirjoitti:
Ihan ainutkertaista tämä ei kuitenkaan taida ihan olla. Jan Caloun teki saman tempun kerran, tosin taisi olla EHL-pelissä.

Honza sen teki juu... mutta kyseessä oli SM-liigapeli Saipaa vastaan kotona. Muistan tilanteen senkin takia hyvin, että olin hieman aiemmin voittanut IFKn kotisivun tulosveikkauksessa liput matsiin. Paikat olivat D-katsomossa eli fanin kannalta väärässä päässä hallia. Mutta tässä tapauksessa olin aitiopaikalla, sillä nämä kaksi Calounin rankkaria lauottiin toisessa erässä eli juuri edessämme. Ottelu itsessään oli murskaavan ylivoimainen lopputulokseltaan IFKlle... se nimittäin päättyi lukemiin 10-1. Kausi taisi olla 98-99, jolloin tuollaiset lopputulokset eivät olleet IFKlle mitenkään harvinaisia. Taisi runkosarjan päätteeksi maalierokin olla suurinpiirtein +100.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Tuota muutamien mainitsemaa IFK-KalPa-peliä juuri tarkoitin, mutta ainutkertainen juttu se ei sitten näköjään ollutkaan, kuten minua hyvämuistisemmat ansiokkaasti huomauttivat.

IFK-KalPa-pelin toisesta rankkarista on jäänyt mieleen, että Kuivalainen tuli aivan tolkuttoman pitkälle, lähes siniviivalle, vastaan ja yritti heittäytyä Köllin kuljetuksen eteen mutta epäonnistui pahasti.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Matti Hagmanin sanomiset

Nyt tarvitaan apua: Mitä Matti Hagman sanoi Rauman Lukosta - jotain oli pitkästä metsätiestä ja jostain risteyksestä ja jostain landeista. Jotain että ei enää ikinä niin syvälle korpeen.

Olen sen joskus lukenut jostain HIFK:n historiikeistä, mutten muista mistä ja miltä kohdin, osaako kukaan auttaa?
 

Kurppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Hartford Whalers
kaizu kirjoitti:
Kyllä oli Kucera ja tietenkin IFK:ta vastaan :) Upotti Sakelle kaksi rankkaria talvella -91.

Molemmat vielä täysin samanlaisella harhautuksella. Rauhallinen vauhti, kaukaa oikealta sisään, maalille melkein sivusuunnassa ja harhautus etukulmasta sisään.

Nättejä byyrejä kyllä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Frankie kirjoitti:
Tylsää perjantai- iltaa viettäessä tässä selailin hockeydb:tä, ja kun katselin vähän IFK:n rostereita vuosien varrelta silmiin pisti tällainen kaveri http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid=49918
Kuka tämä kaveri on?

Junnu joka pelasi yhden matsin Turussa ja huitasi korkealla mailalla itselleen 5+20min. Ottelu herätti närää TPS:ssä, koska HIFK lähetti sinne junnupitoisen joukkueen säästelläkseen avainpelaajia EHL-peliin. SM-liiga ei suostunut muuttamaan ottelun päivämäärää vaikka HIFK sitä pyysi. Jonkinlaisena "kostona" HIFK lähetti täysin nimettömän joukkueen turkuun ja taisi hävitä niukasti maalilla. Näin niin kuin ulkomuistista.
 

Feenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix ja San jose
En tiennyt minne ketjuun tämä pitäisi pistää, mutta kaipa se tänne kuuluu.

Eli katseskelin tuossa viime kauden tilastoja ja kyllähän Sheddenin IFK pelasi todella värikästä peliä ja välillä ehkä vähän liiankin railakasta. Shedden ei nimittäin paljon sääntöjen perään katsellut ;)

22 kertaa kauden aikana (Playoffit mukaan lukien) IFK pelaaja ajettiin ottelusta pihalle ja 20 kertaa oli joku istumassa 10:nen minuutin rangaistusta, yleensä päähän kohdistuneesta taklauksesta tai ryntäyksestä!

Oi niitä aikoja.....kun rymisi ja kunnolla!
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Feenix kirjoitti:
22 kertaa kauden aikana (Playoffit mukaan lukien) IFK pelaaja ajettiin ottelusta pihalle ja 20 kertaa oli joku istumassa 10:nen minuutin rangaistusta, yleensä päähän kohdistuneesta taklauksesta tai ryntäyksestä!

Päähän kohdistunut taklaus on halveksittavaa vastustajan "epäkunnioittamista". Jos ei pysty pelaamaan kovaa rehdisti ja sääntöjen mukaan, kannattaa vaihtaa lajia.

Brändinmukainen kiekko on ihan jotain muuta.

Väittää Snadi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös