HIFK:n jatkuva vammakierre on mysteeri, kuten täällä jo useamman toimesta on todettu.
Paljon on moitittu joukkueen "ylivarovaista" lääkäri Petri Heleniusta. En halua ottaa kantaa lääkärin toimialaan, siihen ei kompetenssini todellakaan riitä. Urheiluun erikoistuneita lääkäreitä tunnen paljonkin. Muutaman erityisen hyvin oman urheilu-urani leikkausta vaatineiden vammojen kautta.
Se mihin katson olevani pätevämpi sanomaan, on fysiikkavalmentajan toimenkuva. Toimin aikoinaan toistakymmentä vuotta pääsarjatason joukkueissa (ei jääkiekko) ko. tehtävässä. Olen ylpeä siitä, että joukkueissani pelaajisto pysyi hyvin terveinä. Vain sellaisista on hyötyä omalle joukkueelle, kuten me oikein hyvin tiedämme!
HIFK:n fys.valm. on elokuusta 2022 ollut Hero Mali. Sama mies oli Jukka Jalosen luottomies Leijonissa useamman vuoden. Malin moittimiseen minulla ei ole varaa. Totean vain, että fysiikkavalmentajan työnkuva on turnaustyyppisessä maajoukkuekuviossa ihan eri kuin päivittäinen seurajoukkueen arki. HIFK:n tolkuttomassa vammakierteessä on erikoista sekin, että loukkeja tulee itse pelissä suht vähän. Sitäkin enemmän sitten treeneissä - niin jäällä tapahtuvissa kuin varsinaisissa fysiikkatreeneissä.
Olisi mielenkiintoista kysellä muissa joukkueissa pelanneilta/harjoitelleilta löytävätkö he kenties syitä IFK:n sysimustaan kohtaan. Me tunnemme meille tulevien teräsmiespelaajien ja ylipäätään uusien hankintojen terveyden sortuvan kutakuinkin ensimmäiseen HIFK:n joukkueen pukukopin oven aukaisuun (tässä hieman liioittelua, mutta vain hieman).
Pitkän liikunta-alan ammattiurani ansiosta on kunnia tuntea runsaasti eri lajien urheilijoita ja valmentajia. Heidän kanssaan keskustellessa on tullut paljon lisää tietoa, näkemystä ja ymmärrystä. Tämän tekstin aiheeseen liittyen ystäväni Tommi Pärmäkoski on toiminut sekä Pelicansin, että Tapparan fysiikkakoutsina hyvällä ja terveellä menestyksellä. Ex-valmennettavani Harri Yrttiaho toimi takavuosina HIFK:n fysiikkavastaavana. Muutaman vuoden myös Vaasan Sportissa, jonka silloisesta päävalmentajasta suostun laittamaan vain nimikirjaimet (T.V.).