JOS HIFK kohtaa narrit, mun on tingittävä narriklausuulilla siitä, että oddsit HIFK:lle olisivat 65/35. Aiemmin totesin, että jos HIFK on runkkarin kakkonen, se menee jatkoon 80/20 ja kolmosena 65/35. HIFK menee narreista jatkoon todennäköisyydellä 60/40 kuitenkin. Sinänsä typerää spekuloida yhdellä vastustajalla, mutta narrit on sen verran kiehtova tapaus, että uhrataanpa pikku tovi tälle asialle:
Siis 60/40 HIFK:lle sarjassa, jossa kotiedulla ei tule olemaan yhtään mitään merkitystä. HIFK:n pelastaa se, että pelataan neljästä voitosta. Pelkkä materiaaliero koskien erityisesti pakistoa vie HIFK:n väkisin jatkoon. Narrien pakisto on huono kiekollisena, huono fyysisessä pelissä ja lisäksi epäbalanssissa. Pakeista on niin vaikea löytää toimivia pareja, että narripakisto on tällä kaudella omituisella tavalla alle osiensa summan. Se voisi olla Penan kokoama ja sen täytyy olla Masan kokoama? Veskarit menevät tasan ja oletan Riksmanin pysyvän tasollaan. Maalejatekeviä hyökkääjiä meillä on useampaan ketjuun kuin narreilla. Erkkaa pidän Kojoa viiltävämpänä kaverina ja uskon, että Erkka lataisi aivan kaiken ensimmäisiin otteluihin. Enkä pidä mahdottomana, että narrit menisi jopa 2-0 -johtoon sarjassa. Uskon, että Ville ja kumppanit eivät valahda zombeiksi tällä kertaa ja veikkaan hyökkääjiemme lopulta jauhavan narripakit kuutamolle ja materiaaliedulla HIFK vie sarjan 4-2. Täältä voi sitten kaivella sarjan jälkeen tämän esille : D
BOLin listauksen kanssa muuten samaa mieltä, mutta valitettavasti mun on ennustettava, että Riksmanin jälkeen meillä on 0 kpl oikeasti kilpailukykyisiä maalivahteja. Ja että ei kenellekään tule paha mieli, niin toistetaan, että tämä ei ole Jannen eikä Hungaroringin syytä. Ja toinen itsestäänselvyys: olen mielelläni väärässä, mutta en kyllä tule olemaan. JOS HIFK menettää Riksmanin, Erkka tai kuka muu tahansa vastustajan valmentaja, käyttää tämän säälittä hyväkseen. Lunkalle kunnon paineet ja miljoonasti vetoja, jonka jälkeen koko HIFK muuttuu apuveskariyksiköksi, jolla ei ole enää mitään sen kummempaa hyökkäyssuunnitelmaa. Pleijareissa mitataan onnistuiko veskariuhkapeli: mennään yhden kortin varassa. Ja uudestaan; Olen mielelläni väärässä.
En mä poimisi yksittäisiä pelaajia, kuten Kanki ja Melart, koskien hermokontrollia. Ensinnäkin pleijareissa saa pelata kovaa ja tämän HPK käytti hyväkseen viime keväänä HIFK;n tuijotellessa hölmönä. Sama etu kuuluu meille ja ihan helposta eivät ukot boksiin lennä. Toisekseen turhista jäähyistä jauhaminen pitäisi rajoittaa oikeasti turhiin jäähyihin: hyökkäyspään väsyneisiin koukkuihin ja muihin vastaaviin. Kuvittele itsesi valmentajaksi: HIFK:n päässä on kauhea mylläkkä ja joku käy räppäämässä Riksmania käsille ilman, että tuomari huomaa. Mitä oikeasti haluat? Haluatko, että sluibaillaan sieltä viileinä pois vai haluatko, että Melart/Kanki vetää dunkkuun Riksmanin hakkaajaa silläkin uhalla, että lähtee yksin jäähylle? Pelataan pleijareita siis. No, itse olisin valmis aitiossa vetämään dunkkuun meidän äijiä, jos he palaavat sinne ilman kuittia. On turhia jäähyjä ja "turhia" jäähyjä ja pakit pelatkoon kovaa. Mieluummin riskirajalla kuin selvästi sen alle. Nyt pelataan pitkiä sarjoja ja mikään joukkue ei saa lörähtää muutamaan yksittäiseen jäähyyn. Jos näin käy, joukkue ei alunperinkään ollut valmis ottamaan po-sarjan voittoa. Kun pelataan itse kovaa, vastustajakin provosoituu ja tulee vuorenvarmasti ottamaan myös oman osansa jäähyistä ja sitä varten HIFK:lla on erinomainen ylivoima.
Tänä keväänä odotan Kojolta ja joukkueelta oikeasti ylivaihdetta. Ei enää lähdetä leikkimään runkosarjan säännöillä, koska eivät vastustajatkaan aio tehdä niin. HIFK:n 1-ketju tulee samaan kylmää kyytiä ja kohtelua ja on aivan säälittävää, jos HIFK tässä tilanteessa sulaa itkijänipuksi, joka ulisee tuomareille koko ajan. Myös HIFK:n on kovennettava peliä runkosarjasta. Ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että runkosarjakin vedettiin jo fyysisesti uskottavasti (vaikkakin melko kiltisti). Jokaisen joukkueen pitää löytää ylivaihde pleijareihin, jos menestystä halutaan. Tämä koskee myös runkosarjan voittajaa ja runkosarjan fyysisintä joukkuetta. Yhtälö on hyvin yksinkertainen: Mitään hyvityspisteitä ei tule siitä, että mehän oltiin jo runkosarjassa kovia. Nyt se aika on ohi ja nyt pitää olla vielä kovempia. Jokaisella alueella. Lisäksi maalipaikat vähenevät ja meidänkin taitavien, liigan eniten maaleja tehneiden hyökkääjien pitää terottaa aseensa vieläkin julmempaan iskuun.