Mä en nyt ollenkaan syty tälle negailulle tai Jalosen ja jengin haukkumiselle. Ylipäänsä syyllisten etsimiselle. Tällaista on urheilu. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että olisin hirrrrvittävän tyytyväinen IFK:n pleijariesityksiin. En tietenkään ole, näyttäähän voittosarake puhdasta nollaa. Mutta sarja on edelleen kesken.
Ihan turha miettiä, miten Matikaisella menee naapurissa. Kuten olemme saaneet huomata, se mikä toimii jossain muualla, ei automaattisesti toimi täällä. Petusta tulee mieleen eräs Doug Shedden ja hänen aikansa IFK:ssa. Voimme tietenkin vain arvata, miten Sheds olisi meillä kunnon jengillä pärjännyt, mutta sellainen kutina mulla on, että psyykkaaminen on ensiarvoisen tärkeää taitorajoitteiselle jengille. Mä haluan uskoa, että IFK:ssa on sellaisia jätkiä, joita ei erikseen tarvitse psyykata Jokerit-peleihin.
Mielestäni IFK ei ole hävinnyt taktisella puolella Jokereille. En näe, että Erkka olisi vienyt Nokkaa 100-0, ainoastaan Erkan taktiikka on nyt toiminut paremmin. Ja syitä siihen, miksi on toiminut, voimme etsiä vaikkapa loukkaantumisista. Eniten mua vituttaa se (tappioiden jälkeen toki), ettei tätä sarjaa ole pystytty käymään täydellä miehistöllä. Tällöin kummallekaan ei jäisi mitään jossiteltavaa. Vaikka kuinka sanotaan, ettei loukkaantumisten taakse voi mennä, IFK:n tapauksessa kyllä voi. Kentällä nähty IFK ei ole se jengi, joka pelasi hienon runkosarjan. Valitettavasti.
Marginaalit ovat pieniä ja uskon, että kunhan jätkät jaksavat edelleen uskoa omiin mahdollisuuksiinsa, kaikki tsäänssit voittaa on olemassa. Jokereille tilanne alkaa olla siinä mielessä haastava, että hehän johtavat sarjaa nyt 2-0. Ei tuollaista johtoa saisi ryssiä. Mennäänkö sielläkin lopulta IFK:n tai Pulkkisen loukkaantumisten taakse, jos sarja kääntyykin? "Me pärjättiin aluksi siksi, että HIFK:lta puuttui kentällinen jätkiä ja kun ne saivat poissaolijansa takaisin, niin ei vain kyetty enää kääntämään sarjaa voittoon"- selitykset vasta selittelyltä kuulostavatkin. Jokerit on saanut toistaiseksi mennä täysin paineettomassa tilassa, mutta nyt tilanne alkaa ollakin jo ihan toinen. Tilanne alkaa olla IFK:lle herkullinen ja se pitää nyt vain osata käyttää hyödyksi.
Erkka ei ole keksinyt pyörää uudelleen ja aivan saletisti IFK on käynyt Jokereiden juttuja läpi, siitähän se Södekin höpisi haastiksessaan hifk.fi:ssä. Kun sanotaan, että "me keskitytään omaan hommaan" ei tarkoita sitä, etteikö vastustajan juttuja olisi käyty läpi. Joukkue on koko kauden pelannut omilla vahvuuksillaan. Ihan niin kuin täällä vaaditaankin. Samaa ovat tehneet myös muut jengit, enemmän tai vähemmän menestyksellä. Joukkueeseen on hankittu pelaajia, jotka pystyvät tätä pelitapaa toteuttamaan. Ette te nyt voi yhtäkkiä alkaa vaatia, että joukkueen pitäisikin olla täytetty pakittelijoilla. Kun täällä nyt kerran uskotaan, että Erkan keskialueen sumppua vastaan pelaamista ei ole treenattu ollenkaan ja sen tulleen suurena yllätyksenä koko joukkueelle, kauanko luulette sen tarvitsevan treeniaikaa, jotta se sitten menisi jakeluun? Riittääkö vuosi? Kyllä siellä jokainen äijä tietää, miten siihen vastataan. Eri asia onkin se, pystyvätkö he tätä käytännössä toteuttamaan. Nyt on ollut hiljaista, mutta ihan kauheasti en ole ennen tätä sarjaakaan laskenut järvisten, wärnien ja töykkälöiden kiekolliseen osaamiseen. Jokerit on toteuttaneet omaa pelitapaansa hyvin ja tunnollisesti. Siellä tosin on sellainenkin etu puolellaan, että niitä ei kiinnosta se tyyli, millä voitto tulee. Meille voitto pitää tulla tietyllä tyylillä, kaikki muu on housuun paskomista, Jalosen jätkien suitsimista ja IFK:n raiskaamista.
Nyt ei itketä etukäteen ja pelätä pahinta! Tänään kovat piippuun, äijät kaukaloon ja tunnetta katsomoon. Siinä se. Tämä sarja tulee kääntymään meille ja Jokerit ei todellakaan tulee kävelemään tästä vihellellen läpi. Näin mä uskon. Ja juuri nyt mä en aio uhrata ajatustakaan millekään negatiiviselle itkulle. Ämmäily on ihan muiden juttu.