HIFK:n playoffit 2011

  • 573 227
  • 2 171

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästäkin huolimatta usko tähän kevääseen on kova ja jos mestaruus tulee, Kojo saa huikeat kiitokset täältä, mutta ei silti nouse mun silmissäni SW:n veroiseksi valmentajaksi. Saanko pitää tämän mielipiteeni?

Toki saat pitää mielipiteesi. Kun kerron kauden päätyttyä mestaruuteen, että tämä oli nähtävissä, saanko pitää arvioni? Ei siis mitään kankeita formulavertailuja tai aikakoneisiin liittyviä ihmettelyjä odotettavissa?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä odotan tältä antinokka -liikkeeltä mestaruuden jälkeen kommentteja, jossa lasketaan, nysvätään ja runkataan runkosarjan ja poffien sijoituksia kolmelat vuodelta yhteen ja todetaan, että Shedden veti suhteellisesti huomattavsti kovemmin ja arvokkaammin pestinsä läpi.

No minä voin aloittaa :) Jos mestaruus tänä vuonna tulee, on sen arkkitehti minun silmissäni Ville Peltonen. Jätän laskemiset muille. Köh.

Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö arvosta Jalosen määrättyjä ominaisuuksia paljonkin tai että olisin tyytymätön mahdolliseen mestaruuteen Jalosen kanssa. Minun silmissäni koko organisaatio on muuttunut Jalosen aikana, mutta ei pelkästään Jalosen vaikutuksesta. Se, että ne osuivat ajallisesti yhteen on yksi asia, mutta Pentin lähtö jo sinänsä oli massiivinen muutos ammattimaisempaan suuntaan. Mutta oma ja tärkeä osansa on toki Jalosellakin.

Noin. Tämän jälkeen voin vilpittömin mielin hehkuttaa mestaruutta ilman omantunnon tuskia :)! Jopa Jalostakin, jos sikseen tulee.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en valita, kun playoffeissa hävitään paremmille joukkueille, mutta on ihan kiekkojoukkueen peruskauraa pystyä voittamaan runkosarjassa taakse jääneet joukkueet.

Jostain syystä tämä peruskaura ei päde runkosarjan nelossijaan. Sä kun tykkäät niistä tilastoista niin kovasti, niin olet varmasti huomannut sen kummallisuuden, että 2000-luvulla runkosarjan nelonen on paria kertaa lukuunottamatta hävinnyt vitoselle. Tosin IFK on itse vahvasti osallistunut tämän kieroutuman luomiseen häviämällä kolmena keväänä runkosarjan vitoselle. Silti myös ilman IFK:n möhellyksiä tilasto on muistaakseni 5-3 runkosarjan vitosten hyväksi: viisi kertaa vitonen on jatkanut välieriin ja kolme kertaa nelonen. IFK:n fiasko- vai pitäisikö sanoa normikeväät mukaanluettuna tilasto on peräti 8-3.

Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että viime kevään putoaminen oli kehno suoritus joukkueelta, siis sekä pelaajilta että myös valmennukselta.

Tähänastisen toteuman perusteella Nokka on mailikaupalla jäljessä. Shedden pärjäsi runkosarjassakin paremmin: sija 2.

Kakkossija on tällä kaudella vielä haarukassa ja täysin mahdollinen. Tällöin "keskimääräinen" sijoitus runkosarjassa Jalosen aikana olisi neljäs (sijat 7, 4 ja 2). Baxterillä se oli kuudes (sijat 6 ja 7).
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy kuitenkin huomata, että viime kaudella nelosen ja vitosen ero oli poikkeuksellisen suuri. Monesti noiden keskinäinen järjestys voi ratketa vaikka vasta viimeisellä kierroksella, mutta viime kauden kärkinelikko oli niin paljon muista karussa, että kaiken järjen mukaan noiden neljän olisi pitänyt olla myös välieräjoukkueet. Eipä se tietenkään aina mene järjen mukaan, koko nelikon kausi päättyi jonkin asteiseen pettymykseen.

Mitä tähän kauteen tulee, lähtisin ehkä puolivälieriin vähiten pelokkain mielin jompaakumpaa tamperelaista vastaan. Tampereella ei ole tällä kaudella juhlittu ja Tappara kiusasi kotonakin, mutta uskon että ne kaatuisivat pleijareissa. Niin usein on tullut pettymyksiä, että kovin luottavainen en ole ketään vastaan, mutta kunhan sitä HPK:ta ei nyt tällä kertaa tulisi, vaikka ei tappiot voi loputtomiin jatkua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy kuitenkin huomata, että viime kaudella nelosen ja vitosen ero oli poikkeuksellisen suuri.

...mutta kunhan sitä HPK:ta ei nyt tällä kertaa tulisi, vaikka ei tappiot voi loputtomiin jatkua.

Niin taisi tosiaan olla melko suuri se ero. Taitaakin olla niin, että Hämeenlinnasta on tullut joku käsittämätön mörkö IFK:n pelaajien alitajuntaan. Auttaisikohan Ville IFK:n yli tästä kammosta?
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No minä voin aloittaa :) Jos mestaruus tänä vuonna tulee, on sen arkkitehti minun silmissäni Ville Peltonen. Jätän laskemiset muille. Köh.

Ville Peltonen on kova johtaja, mutta kaukana kokonaisuuden luomisesta. Ville on yksi tärkeä palanen. Meillä ei ole vain totuttu näkemään kaukalossa niitä johtajia, jotka tuo mestaruuksia tai joskus on ollut (Rem Murray), mutta joukkue on muuten ollut sukka. Vaikka Ville on poikkeuksellisen kova johtaja, niin silti menestyvissä joukkueissa se johtaja on arkipäivää. Meillä on lähinnä ollut noita edareita, joiden mielestä hauskempi huvi on soittaa radioon aamukaasuissa ekana lomapäivänä, kuin jatkaa kautta pidemmälle.

Edit. Kun HIFK oli tappioputkessa, niin KJ:lle vaadittiin kenkää. Miksi ei Peltoselle, jos hänen merkityksensä on niin suuri? ;)
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun silmissäni koko organisaatio on muuttunut Jalosen aikana, mutta ei pelkästään Jalosen vaikutuksesta. Se, että ne osuivat ajallisesti yhteen on yksi asia, mutta Pentin lähtö jo sinänsä oli massiivinen muutos ammattimaisempaan suuntaan. Mutta oma ja tärkeä osansa on toki Jalosellakin.

Kyseisestä pätkästä olen yksi yhteen samaa mieltä. Tänä vuonna pestään vielä noi pleijarikurat pois silmistä ja Kekäläisellä on täysi työ pysyä mukana.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ville Peltonen on kova johtaja, mutta kaukana kokonaisuuden luomisesta. Ville on yksi tärkeä palanen.

Jesh. Mutta voi olla juuri se puuttuva palanen :)

Edit. Kun HIFK oli tappioputkessa, niin KJ:lle vaadittiin kenkää. Miksi ei Peltoselle, jos hänen merkityksensä on niin suuri? ;)

Puoliksi touché :) En tosin ollut kiljumassa Nokallekaan kenkää. Vastaan vain omista jutuistani ja olen toooosi hyvä myöntämään virheeni, joskus myönnän hädissäni jopa enemmänkin :)
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ville Peltonen on kova johtaja, mutta kaukana kokonaisuuden luomisesta. Ville on yksi tärkeä palanen...

Tähän on kyllä hieman tartuttava. Paljonhan viimekevään jälkeen on käyty ns. sanasotaa täällä siitä, kaaduttiinko Nokan jäätymiseen vaiko pelaajien housuihinpaskomiseen(ja/tai vice versa). VP on se kaikkein tärkein palanen tänä keväänä. Nokka tulee antamaan entiseen tapaansa 'pelaajille vapauksia toteuttaa' ja tulee myös 'pyytämään fyysisyyttä' jne. Leader Ville on se, joka todella iskostaa jengin henkisen puolen sitten aitiossa ja kopissa. Nokan tehtäväksi jää sitten se toinen tärkeä puoli eli voittavan taktiikan istuttaminen pelitapahtumiin. Dissaamatta kumpaakaan, henk.koht. pidän Villen osuutta tärkeämpänä mutta pitkässä juoksussa tarvitaan sitten tietysti molempia. Peltosenkin krediitit voivat kantaa yhden kahden tärkeän hetken yli matsin aikana, mutta Nokan tehtäväksi jää kyllä pitää kokonaisuus handuissa ja ohjata koko rulettia.

Ei ole helppoa :)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Toki saat pitää mielipiteesi. Kun kerron kauden päätyttyä mestaruuteen, että tämä oli nähtävissä, saanko pitää arvioni?

Et saa, koska sinun mielipiteesi on väärä ja minun mielipiteeni on oikea! Oletpa ihme vänkääjä, sillä kyllä mielipidesaitillakin pitäisi käsittää, että jonkun mielipiteet ovat parempia kuin jonkun toisen. Paavo Lipponenkin sanoo, että Suomessa ei ole ollut varteenotettavaa pääministeriä hänen jälkeensä. Hieno mies. Oma tavoitteeni on saitti, jossa kaikki ovat samaa mieltä kanssani. En itse asiassa edes tarvitse sinne muita kirjoittajia. Nyt rupean tekemään niin, että ignooraan kaikkien muiden viestit ja käyn välillä kommentoimassa omiani. Luvassa on mukava kevät!!

Ei vaan, ihan oikeastihan täällä kaikki halunnevat HIFK:n voittoa tulevana keväänä. Ville on iso osa pakettia ja kenties Ville mukana viime keväänä olisi menty päätyyn asti? Tässä keskustelussa tulee usein esiin se, että täällä keskustelevat äärifanit. Meikäläiset jaksavat jopa antaa anteeksi 60 matsin surkean runkosarjan, jos pleijarit ovat hyvät. Pentti Perusfani lakkaa käymästä hallilla kauden puolivälissä, kun pataan tulee koko ajan. Ja Penttien (ei Matikaisten) rahoilla tässä elellään. Äärifanit pysyvät, mutta meidän merkitys kokonaisuudessa on liikuttavan pieni. Olen ennenkin todennut, että täällä on parikymmentä aktiivia kirjoittajaa ja hallissa on 8.000 paikkaa. Jos halli on täynnä, olen absoluuttisen varma, että noin 6.500 katsojaa ei ole koskaan lukenut Jatkoaikaa, eikä tule koskaan lukemaankaan. 1.500 paikallaolijaa tietää Jatkoajan ja osa näistä lukee aktiivisesti, osa jopa kirjoittaa. Mutta Jatkoaikakirjoitusten vaikutus katsojalukuihin on kaikkiaan noin 0,000001%. Jos HIFK voittaa nyt, suurin osa jengistä on onnellinen, että Nokka vihdoin onnistui kolmannella yrityksellä ja kukaan näistä ei osaa nähdä minkäänlaista kasvuprosessia kuluneen kolmen kauden aikana. Sääläreissä ulos 2-0 alemmalle jengille on pöyristyttävän huono tulos ja tulee pysymään sellaisena ja tästä en tingi missään tapauksessa.

Näen itse aikalailla samoin kuin tantgredulin: HIFK:n ehdottomasti suurin muutos parempaan ei ollut Kojon palkkaaminen, vaan Pentin kenkääminen. Tämä tulee tuomaan meille mestaruuden viiden kauden sisällä vuorenvarmasti. On koutsina Nenä, Petu tai joku muu. Trust me! Kävin aikakoneella tulevaisuudessa. HIFK oli ennen Pentin ja parin muun ylimielisen dinosauruksen temmellyskenttä. Nythän organisaatio menee aivan oikeaan suuntaan ja suurin syy tähän on näiden dinojen ulkoistaminen. Ei se ole Nokan keksintö, että jääkiekkojoukkue pyrkii hankkimaan hyvät pelaajat kokonaisuutta palvelemaan. Tämähän on itsestäänselvyys ja minivaatimus! Nokka koutsaamassa Pentin HIFK:ta olisi ollut surullisempaa katsottavaa kuin Nokka koutsaamassa Pentitöntä HIFK:ta. Kojo oletti, että häntä kuunnellaan ja hän saa vapaat kädet joukkueen suhteen ja hän nyt sattui olemaan se ensimmäinen Pentin jälkeinen koutsi, jolle nämä edut lankesivat. Tässä mielessä HIFK on lähtenyt menemään oikeaan suuntaan Nokan saavuttua, mutta syynä on organisaatiouudistus, ei itse Nokka. Ensi kaudella sama linja jatkuu Matikaisen kanssa. Hänelle pyritään hankkimaan ne palaset, joita hän haluaa. Enää ei Pentti riehu pitkin Tsekkejä ja veteraanisairaaloita hankkimassa pelaajia, jotka paiskataan valmentajan käsiin ohjeella: "tee näistä jotain - joo, tosiaan, pakkeja ei tossa kahdeksan nipussa näköjään ole, mutta seitsemän fyysistä laitahyökkääjää saa varmaan sinut iloiseksi!"

Itse en olisi antamassa Matikaiselle kolmea kautta aikaa. Hän pääsee valmiimpaan pöytään ja järkevämpään pentittömään organisaatioon. Annan äijän aloittaa rauhassa, enkä vielä 5 matsin jälkeen ole kenkäämässä tai ylistämässä. Ja lopulta haluan kuitenkin aina nähdä jokaisen kauden lopputuleman.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No minä voin aloittaa :) Jos mestaruus tänä vuonna tulee, on sen arkkitehti minun silmissäni Ville Peltonen.
Näin se sivustakin seurattunakin menee. Hifk nyt vs. Hifk viime vuosina ja isoin ero on Ville. Mun silmiin tuo on ratkaiseva ero ja esim Koojiin vaikutus lopputulokseen on mitätön Villen panokseen verrattuna. Hifk on mestari, jos;

- Ville ei loukkaannu ja on täysin kunnossa,
- sama juttu Juuson kanssa
- finaalivastustaja on Jyp
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
- sama juttu Juuson kanssa

Miten niin, kyllähän nyt Peltonen hoitaa nuo veskarin hommat mennen tullen ja itseasiassa voi pelata yksin, niin suuri hän on. Samalla hän voi myös valmentaa itseään. Kyllä näissä Kojon joukkueissa on muutakin eroa kuin Ville. Kokeneita pelaajia on ihan eri tavalla kuin aikaisemmin ja nimenomaan sellaisia, jotka ovat oppineet jo voittamaan. Ei pitäisi olla huonot housussa heti ensimmäisestä takaiskusta, sehän on nähty jo muutenkin tällä kaudella runkkarissa. Villellä on oma osuutensa tässä asiassa, mutta kyllä siihen tarvitaan muitakin kokeneita pelaajia + valmennus.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten niin, kyllähän nyt Peltonen hoitaa nuo veskarin hommat mennen tullen ja itseasiassa voi pelata yksin, niin suuri hän on.
Jos säännöt ei kieltäisi kenttäpelaajia pelaamasta veskarin mailalla niin tuo onnistuisi. Pelaajan mailalla vasen alakulma on Villen heikkous maalivahtina.

Kannattaa muuten vertailla teidän johtavia pelaajia viime vuosilta Villeen. Jere oli sellainen johtaja, jonka oma osuus ja panos pelotti eniten. Sen jälkeenkin löytyy sitten Hirsoa ja vastaavaa, joiden isoin tavoite oli saavutettu sillä, että saivat Hifk:ssa pelata. Edellisen mestaruutenne jälkeen minusta teillä ei ole pelannut yhtän varteen otettavaa johtajaa, jos menestyä halutaan. Nyt pelaa kenties kovin sellainen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jere oli sellainen johtaja, jonka oma osuus ja panos pelotti eniten.

Miksi niin? Kyllä HIFK-kannattajana eniten pelotti Jeren pelaamisessa se, että sattuuko hän tulemaan edes hallille? Se kun ei ollut mikään itsestäänselvyys. Mun mielestä, Karalahti ei ollut mikään johtaja HIFK:ssa, lähinnä ajatteli vain itseään. Muuten samaa mieltä näistä HIFKin omista, nuoremmista pelaajista.

Mestaruuskaudella, joukkue ei ollut vain yhden johtajan harteilla, vastuuta jaettiin, Ruuttu miekan kärkenä. Sama juttu on nyt, Ville on se iso pelaaja, mutta kyllä hän tarvitsee tueksi muitakin.
 

Stigu

Jäsen
VP on se kaikkein tärkein palanen tänä keväänä. Nokka tulee antamaan entiseen tapaansa 'pelaajille vapauksia toteuttaa' ja tulee myös 'pyytämään fyysisyyttä' jne. Leader Ville on se, joka todella iskostaa jengin henkisen puolen sitten aitiossa ja kopissa. Nokan tehtäväksi jää sitten se toinen tärkeä puoli eli voittavan taktiikan istuttaminen pelitapahtumiin.

Täysin samaa mieltä tästä: Ville on erityisesti Nokan jengissä vähintään yhtä tärkeä kuin Nokka itse. Miksi? Siksi, että Nokka on nyt kolme vuotta tosiaan antanut vapauksia, pyytänyt fyysistä peliä, antanut poikien pelata, jne, mutta vasta tällä kaudella joukkue on vastannut Nokan huutoon. Itse ainakin uskon, että Nokan ja joukkueen välistä on puuttunut Villen kaltainen "suorittavan portaan välikäsi", joka muuntaa Nokan puheen pelaajien kielelle.

Itse en myöskään näe, että Nokan valmennuksessa olisi jotain nousevaa kehityskaarta. Enemmän koen, että Nokka kamppailee nyt valmennusmetodiensa kanssa dinoutumista vastaan. Tähän dinokuiluun ovat tällä kaudella jo pudonneet sellaiset suuruudet kuin Jortikka ja Aravirta, Suomen 1990- ja 2000-luvun suuruudet. Nokka on oikeastaan kuilun reunalla, ja tämä kausi ratkaisee pitkälti, siirtyykö hän Aran ja Jortsun seuraan kuilun pohjalle.

Tantun ja JHagin kanssa samaa mieltä siitä, että IFK:n kannalta suurin kehitysaskel tapahtui kun Pentistä päästiin eroon. Pentin aikanahan IFK:n keskimääräinen lopullinen sijoitus liigassa oli 6,5. Nyt se on ollut Nokan aikana 7,5. Ja nyt siis puhun lopullisesta sijoituksesta pleijareiden jälkeen. Jotta Nokka yltäisi kolmen kauden keskiarvollaan tuohon Penan ajan keskiarvoon, pitäisi IFK:n olla tällä kaudella neljäs. Ja silloinkin Nokka olisi vasta Penan kauden tasolla. Siis samassa Suurten IFK-valmentajien sarjassa kuin esim. Mumiseva Alkoholisti, Jeesukseen Uskova Apinamies, Sir Pentti, Mykkä, Ohari-King, ja kaikki muut amatöörit.

Jottei mene ihan aiheen ohi, niin toivon ja uskon, että Nokka on oppinut kahden viime plejarikauden virheistään, eikä lähde pelaamaan hiljaa ja varovaisesti.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jottei mene ihan aiheen ohi, niin toivon ja uskon, että Nokka on oppinut kahden viime plejarikauden virheistään, eikä lähde pelaamaan hiljaa ja varovaisesti.

Miksi lähtisi? Eihän runkosarjassakaan ole pelattu hiljaa ja varovaisesti, tai on tietysti välillä, kun paskoja pelejä tulee väkisinkin. Mutta, esim. viime kaudella ei HIFK pelannut näin fyysistä lätkää kuin tällä kaudella, karvaus ei myöskään toiminut yhtä hyvin. Kokonaisuutena, tällä kaudella on pullataikina huomattavasti paremmalla tolalla kuin viime kaudella. Odotettavissa on erittäin makoinen kevät.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et saa, koska sinun mielipiteesi on väärä ja minun mielipiteeni on oikea!

Perkele, menen nurkkaan häpeämään ;).

Anyways, tässä mun lopullinen yleisesti tarkoitettu julistus omasta uskostani. Miksi uskon Kojon pelikirjaan, Villeen ja joukkueeseen tällä kaudella? Miksi en ole pelko pyllyssä, koska menestystä ei ole tullut kahdella viime kaudella? Joukkueen rakenne on nyt lähellä Nokan optimia, jolla hän on voittanut 3 mestaruutta eli yhtä monta mestaruutta 2000-luvulla kuin pestivuosia on punaisessa värissä. Meillä on ensimmäistä kertaa Johtaja isolla J:lla hyvässä joukkueessa ja edelleen tällaisia henkilöitä - ei tosin ihan Villen veroisia - kuulukin olla mestarivalmentajien pelaaja-arsenaalissa, joten on aivan luonnolllista että Ville toimii Kojon ja pelaajien välillä. Esim. Hirso ei ole tällainen pelaaja ainakaan vielä. Sen sijaan esim. Chrisu Ruuttu oli kaudella 97/98. Näin sen pitääkin toimia. Kojon pleijarikiekko HIFK-vuosia lukuunottamatta on ollut vauhdikasta ja tehokasta - kaukana peruuttelusta. Palaan tässä kohtaan 1 eli joukkueen rakenteeseen, josta päättelen Nokan lähtevän pleijareihin normaalilla kuviollaan eli aktiivisella kiekollisella pelillä jolla on napsittu mestaruuksia. Mikään rationaalinen odotus ei voi olla, että Nokka lähtee edellisen vuoden tyylillä po-otteluihin, koska hän lähti siten kahten aiempana HIFK-kaudellaan. Kaikessa on kyse edelleen kokonaisuudesta. Tällä kaudella on pelin evoluutiota tapahtunut ennen kaikkea puolustusalueella pelaamisessa. HIFK on päästänyt liigassa toiseksi vähiten maaleja, kun viime kaudella tilanne oli aivan toinen. Huomattava edistys pelillisesti ja nimenomaan pudotuspelejä koskien. Maalejahan punainen on tehnyt taas eniten, joten Stigu, et voi olla näkemättä pelikirjan kehittymistä. Myös yksittäisten pelaajien kohdalla on luonnollisesti tapahtunut kehitystä kaudeksi. Täällä epäillään mm. Ramstedtia po-flopiksi, mutta runkosarja indikoi aivan muuta. Mies on oppinut puolustamaan ja luistin liikkuu. Taas hyviä merkkejä kevään peleihin.

Mulla on alkanut tulee fiilis, että vapaan keskustelun puolella nimimerkki HIFK vetää peikkoilua ja itseasiass kuvaa meidän fanien sielunmaailmaan hienostuneen älykkäästi. Mä olen käynyt punttisalilla 3 vuotta ja edistystä ei tapahdu - naisia en tule saamaan...Kojo on hävinnyt 2 vuotena pleijarit ja mitään esitystä ei varmasti tapahdu - nakkikattila on vain unelmaa...Nakit on jo pakkasessa ja grappaa löytyy hyllyltä, mutta juhlia joutuu vielä venailemaan pari kuukautta.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Bismarckille kuitti ja kumarrus. Kaverilla on mielipiteitä ja kykyä perustella niitä sekä munaa seisoa niiden takana. Suthan ryöpytetään kölin alitse, jos Kojo ryssii pleijarit, mutta tuskinpa se heilauttaa? Mähän oon siinä mielessä aito fanikirjoittaja, että tulen tänne tuuttaamaan kritiikkiä tai kehuja varsinaisia artisteja eli pelaajia ja valmentajia kohtaan. Joten ilmoitan nyt jo, että Kojoa tänne tulen silloin mollaamaan, en teikäläistä! Olen törmännyt täällä sellaisiinkin liikuttaviin tapauksiin, jotka hahmottavat ja kohdistavat pelianalyysinsa lähinnä toisen kirjoittajan suuntaan. "Ootko nyt tyytyväinen, kun sun veskarisuosikki oli huono?". Funtsikaa hetki. Fani 1 kommentoi pelaajia ja valmentajia ja suorituksia kaukalossa. Fani 2 saapuu ottelun jälkeen kommentoimaan Fanin 1 aiempia kirjoituksia - kutsuuko joku tällaista vakavissaan kiekkokeskusteluksi? : D

bozikilta kiitokset ulkopuolisen analyysista. Ville on iso johtaja ja hänen merkitystään ei voi kukaan vakavissaan väheksyä. Pentin poistuminen on toinen iso asia, jonka merkitystä ei myöskään kannata unohtaa. Pentti ulos, Ville sisään on viime aikojen hienoin HIFK-teko ohi kaikkien valmentaja/pelaajakuvioiden. Stigun kanssa olen samaa mieltä siitä, että Kojolla on isot asiat pelissä tänä keväänä. Jos kevät menee päin helvettiä, hän on menossa Jortsun ja Aran seuraksi dinosaurusmuseoon. Paikka museossa ei ole kuitenkaan ikuinen. Esimerkiksi Ara tekee kovasti duunia päästäkseen eläkkeelle koutsina, joka on onnistunut usealla vuosikymmenellä. Katsaus tylsän analyyttisiin kiekkomarkkinoihin, joilla ammatti-ihmiset signaavat pelaajia ja valmentajia, kertoo karusti, että Kojon huikea arvostus on totta vain HIFK-fanisaitilla. Kärpät-HIFK-Pelicans. Tuota ei erkkikään pysty selittämään hyväksi urakaareksi. HIFK:n jälkeen Kojon oletettiin siirtyvän ulkomaille. Älkää mua siitä syyttäkö, että Nokan ura menee tuohon suuntaan. Tietääkseni kukaan valmentajia scouttaava henkilö ei ole lukenut Jatkoajasta omia analyysejani ja päättänyt sen perusteella, ettei se taida olla nyt aivan iskussa. No, kukaan valmentajia palkkaava ei ole lukenut täältä myöskään Kojon huikeasta "työ on kesken" -kehityskaaresta, koska eipä ole minkään ison joukkueen kanssa Kojolla natsannut. Meikäläisen, muutaman muun kirjoittajan ja koko jääkiekkomarkkinan mielestä (kysyntä/tarjonta) Kojo on flopannut HIFK:ssa pahasti tähän mennessä. Sen ansiosta hänen määränpäänsä on pienempi organisaatio.

Mutta. ISO MUTTA. Kojo pelaa isoista asioista tänä keväänä ja haluaa varmasti enemmän kuin kukaan näppiksen hakkaaja saada mestaruuden HIFK:ssa. Pelicans on pieni joukkue, mutta ei kuitenkaan koutsien hautausmaa. Aran viimeinen nousu lähti sieltä. Hän sai keskitason joukkueen kuntoon, pääsi yrittämään Jokereihin ja nyt Kärppiin. Kojollekin tämä tie on auki ja mestaruus HIFK:n kanssa olisi hänellekin lottovoitto tulevaisuutta ajatellen. En keksi yhtäkään syytä, miksi tällainen koutsi ei viimeisellä kaudellaan tekisi kaikkeaan mestaruuden eteen.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en olisi antamassa Matikaiselle kolmea kautta aikaa. Hän pääsee valmiimpaan pöytään ja järkevämpään pentittömään organisaatioon. Annan äijän aloittaa rauhassa, enkä vielä 5 matsin jälkeen ole kenkäämässä tai ylistämässä. Ja lopulta haluan kuitenkin aina nähdä jokaisen kauden lopputuleman.

Ei todellakaan mitään kolmen kauden 'projekteja' enää ikinä. Niistähän on päästy nyt kun Pentin kurat alkaa olee historiaa viemäriin valuneena. Suurimmaksi osaksi siis.

Mutta Petusta, vaikka hiukan meneekin ot. Joka kausi pitää HIFK:n valmentajalla olla selkeä tavoite eli vain ja ainoastaan mestaruus. Hyväksyttävänä paikkana pidän vähintään semejä. Riippuen tietysti pelitavasta. Jos viime keväänä oltaisiin taisteltu hampaat verillä rystyset mustina, olisin jotenkin sulattanut sen ehkä helpommin. Mutta joo, Petu saakoon max kaksi kautta, mutta ekalla pitää vähintään olla semeissä siis. Jos näin käy, silloin tokalla kaudella pitää tulla mestaruus. Eihän tällaisessa seurassa ole mitään järkeä muuta tavoitella, vai?

Ja eiköhän täällä kuitenkin ole jotkut vääntämässä 'mitä mä sanoin?!' juttuja, jos Petun ekat kaksi matsia tulee vaikka takkiin. Silloin väännetään läppää ties mistä paskansyömisestä ja spartalaisuudesta. Tottakai JA:n HIFK-osion mukaisesti silloin ollaan jo totaalisesti unohdettu Kari-Sedän kaksi kevättä, heh.

Aiheeseen nopeasti ja edelleen, mikäli ei tule pahoja loukkaantumisia avainpaikoille, HIFK:n pitäisi tällä hetkellä olla vahva semi-paikka joukkue. Ei vielä uskalla puhua finaaleista kun ei ole varmaa etteikö saada HPK:ta vastaan ekalla kiekalla ;)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ja eiköhän täällä kuitenkin ole jotkut vääntämässä 'mitä mä sanoin?!' juttuja, jos Petun ekat kaksi matsia tulee vaikka takkiin. Silloin väännetään läppää ties mistä paskansyömisestä ja spartalaisuudesta.

Ei sitä läppää väännetä, ellein tämä kyseinen herra sitä kerjää. Petu tulee huomattavasti valmiimpaan pöytään Kojon jäljiltä, joten menestystä pitäisi tulla jo ensimmäisellä kaudella -> välieräpaikka. Tietysti riippuu myös paljon siitä, minkälaisilla palikoilla Petu pääsee operoimaan? En ole haukkumassa täällä valmentajaa parin pelin jälkeen, eihän se anna mitään kuvaa kokonaisuudesta. Mutta, jos joukkue kyntää parin kuukauden jälkeen alle keskikastin ja peli on aivan kauhean näköistä, niin totta helvetissä syylliset nostetaan esiin. Ne saattavat olla pelaajia tai valmentaja? Turha tässä on kuitenkin kauheasti spekuloida siitä, kuinka tämä spartalaisuutta ihannoiva ja ulosteiden kanssa herkutteleva liimatukka tulee pärjäämään, katellaan sitä sitten syssymmällä...

JHag: Miksi Jalonen ei vetäisi täysillä tätä kevättä? Eihän sillä pitäisi olla mitään syytä olla vetämättä? Ei kai yksikään ammattivalmentaja hoida velvollisuuksiaan vasemmalla kädellä, jos työnantaja vaihtuu kauden päätteeksi? Ja sehän nyt on selvä, että KJ:n yksi unelma on voittaa mestaruus HIFKin peräsimessä, sen hän on sanonut useaan otteeseen...
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei todellakaan mitään kolmen kauden 'projekteja' enää ikinä. Niistähän on päästy nyt kun Pentin kurat alkaa olee historiaa viemäriin valuneena. Suurimmaksi osaksi siis.

En näe mitään syytä teilata mahdollisuutta, että Matikainen on meillä kolme kautta. Ei minun mielestä KJ:n ongelma ole liian pitkä pesti vaan parin ensimmäisen kauden tulokset. Jos kolmantena kautena tulee kannu niin se on erinomainen saavutus. Mutta jo ensimmäisen kauden on lähdettävä tarpeeksi hyvin liikkeelle.

Jossain vaiheessa KJ:n ensimmäisellä kaudella kirjoitin, että jos IFK ei pelaa välierissä KJ:n ensimmäisellä kaudella tuskin päästään finuihin toisella. Tätä pidän vieläkin suurimpana ongelmana tällä kaudella. VP tasoittaa vähän puntteja, mutta kannattaa muistaa, että IFK on viimeksi voittanut playoff-sarjan vuonna 2006. 5 vuotta sitten. Ja nyt pitäisi yhtäkkiä viedä ainakin kaksi sarjaa peräkkäin. Tässä on mielestäni myös se mihin viime vuonna kaaduttiin. Voittamiseen tottunut organisaatio olisi tappanut HPK:n neljännessä pelissä eikä enää olisi päästänyt mukaan sarjaan.

Tästä syystä ennustan, että ensimmäisestä kierroksesta tulee vaikea vaikka päästäisiin runkosarjassa kakkoseksi. Aika usein on säälijengi vienyt ensimmäisen pelin paremmalla pelituntumalla, mutta kun runkkarin ykkönen/kakkonen on saanut koneen käyntiin niin on lähdetty rullaamaan. Riskinä on, että kun kakkosena on IFK:n kaltainen häviämään tottunut porukka ensimmäisen matsin jälkeen iskee paniikki ja sarjasta tulee taas viime vuoden kaltainen.

Itse uskon ainakin välieräpaikkaan, mutta jotain pelottavaa siinä on, että olen jo pari vuotta hokenut miten ihan tilastojen perusteella kohta tulee säälijengi menemään jatkoon ensimmäiseltä kierrokselta ja nyt IFK on hivuttautumassa runkkarin kakkoseksi. Luotan kuitenkin Peltosen esimerkkiin mutta pelkään "katastrofitekijöitä". Yhtään kaveria joukosta VP-MG-PG-Ramu-Riksman ei kärsisi menettää sairastuvalle.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Yhtään kaveria joukosta VP-MG-PG-Ramu-Riksman ei kärsisi menettää sairastuvalle.

Oletan, että PG pitäisi olla PW? Siinä olet kyllä oikeassa, ettei HIFK ole tottunut voittamaan play off-sarjoja. Kyllähän sen historiakin kertoo, ettei HIFK ole mikään menestys joukkue tiukoissa paikoissa. Miksi kaikki muuttuisi yhdessä vuodessa täysin päälaelleen? Hyvä kysymys ja n. kuukauden päästä ollaan viisaampia tässä asiassa. Mitkään tilastothan eivät puolla HIFK:lle menestystä tänä keväänä, paitsi runkosarja sijoitus jollain tavalla. HIFKin oma pärjääminen kevään peleissä ei anna aihetta riemuun...
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä syystä ennustan, että ensimmäisestä kierroksesta tulee vaikea vaikka päästäisiin runkosarjassa kakkoseksi. Aika usein on säälijengi vienyt ensimmäisen pelin paremmalla pelituntumalla, mutta kun runkkarin ykkönen/kakkonen on saanut koneen käyntiin niin on lähdetty rullaamaan. Riskinä on, että kun kakkosena on IFK:n kaltainen häviämään tottunut porukka ensimmäisen matsin jälkeen iskee paniikki ja sarjasta tulee taas viime vuoden kaltainen.

Mielestäni sääleistä jatkoon mennyt jengi on monella tavalla pahin mahdollinen vastustaja. Varsinkin, jos säälikierros on ollut tasainen. Jatkoon mennyt jengi saa hengen päälle ja paremman pelituntumansa ansiosta saattaa hyvinkin viedä ainakin kaksi ekaa peliä nimiinsä. Tässä kohtaa mitataan HIFK:n henkinen kantti ja vahvuus. Jo ekassa kotipelissä pitäisi pistää vastustajalta paskat punttiin ja heiluttaa vastustajan pelihuumoria. Voisin kuvitella, että joku KalPa olisi kaikkein vittumaisin vastustaja tässä kohtaa, eli IFK:ta vastaan.

Joukkueiden materiaalierot ovat monella tavalla suuria, mutta myös monella tavalla olemattomia. Paljon riippuu siitä, miten ratkaisijoiksi hankitut pelaajat onnistuvat. Jotkut Kalle Kerman ja Tommi Miettinen onnistuisivat IFK:ta vastaan aivan varmasti. Ja luonnollisesti Ahonen olisi maalissa loistava. Jussi Pesonen ja Janne Laakkonenkin pelaisivat kauden parhaat ottelunsa juuri niissä peleissä, jolloin ei todellakaan tarvitsisi.

Itse uskon, että ekan pleijarikierroksen tulee ratkaisemaan joku muu kuin joukkueen materiaaliero. Henkiset asiat lähinnä. Materiaalien erot tulevat luultavasti selkeämmin näkyviin välierävaiheessa, koska oletettavasti sieltä joku ennakkosuosikki tulee putoamaan ennakkoon heikompaa jengiä vastaan. Ainakin siis runkosarjasijoituksensa perusteella heikompaa joukkuetta.

Tänäkin vuonna IFK siis tarvitsee jonkun pelaajan, joka kykenee vaikka sitten yksin ratkaisemaan pelin voitoksi. Jonkun sellaisen, joka laittaa tyhjästä maalista sisään. Koska näitä paikkoja tulee tänäkin vuonna aivan varmasti. Tähän tarvitaan suuri muutos, jos halutaan menestyä. Useinhan vastustaja näissä on onnistunut. Peli pitää pystyä tappamaan, kun tilaisuus tulee.

Taitoa tässä joukkueessa on riittävästi. Samoin pitäisi olla henkistä vahvuutta ja johtajuuttakin. Mutta näillä ei tehdä mitään, jos maalipaikkoja ei pystytä käyttämään.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse uskon ainakin välieräpaikkaan, mutta jotain pelottavaa siinä on, että olen jo pari vuotta hokenut miten ihan tilastojen perusteella kohta tulee säälijengi menemään jatkoon ensimmäiseltä kierrokselta ja nyt IFK on hivuttautumassa runkkarin kakkoseksi. Luotan kuitenkin Peltosen esimerkkiin mutta pelkään "katastrofitekijöitä".
Mitkään tilastothan ei tue säälärijengin voittoa, sillä sääleistä ei kukaan ole koskaan pystynyt runkosarjan ykköstä tai kakkosta voittamaan. Minä luotan kyllä Villeen niin paljon, etten usko IFK:n joutuvan paniikkiin kovinkaan helposti tänä vuonna. Ihan samanlaista hulluutta ei joukkueesta löydy kuin mitä oli 2006, mutta todella periksiantamaton ja kokenut joukkue meillä on.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Tämä hieno asia ei muuta sitä seikkaa, että tappiot TPS:lle sääläreissä ja Kerholle viime keväänä olivat aivan karmeita rimanalituksia ja iso vastuu tästä menee Nokalle.

... HIFK on panostanut paljon Nokkaan ja joukkueeseen ja viime keväänä hänellä oli käsissään nippu, joka oli selvästi Kerhoa taitavampi. Millä ihmeen perusteella pitäisi antaa anteeksi kompuroiminen tärkeimmillä hetkillä osana projektia?...

...Tästäkin huolimatta usko tähän kevääseen on kova ja jos mestaruus tulee, Kojo saa huikeat kiitokset täältä, mutta ei silti nouse mun silmissäni SW:n veroiseksi valmentajaksi. Saanko pitää tämän mielipiteeni?


Veli pensselisetä...

Tottahan mä jo tiedän, että sä tykkäät maalailla ja käyttää värikynää, mutta yhden oleellisen seikan sä unohdat tuosta vastenmielisen inhorealistisesta viime kevään PO-kuvauksesta, jonka vuokse mm. allekirjoittanut ei kyennyt kirjoittamaan mitään pitkään aikaan tänne jatkoajan kiekkopuolelle. Eli sen, että vaikka asiaa kuinka pyörittäisi, niin HIFK oli sen verran rakennusvaiheessa koko organisaationa, ettei se olisi ollut voittokunnossa mun mielestä edes viime vuonna. Ei se sitä tosiasiaa poista, että HPK olisi pitänyt kyetä kaatamaan, mutta viime vuotisella rosterilla Robotti-Jypin tai Suikkasesta kiimaisen Tepsin tiputtaminen... no way! Roomaa ei rakennettu päivässä ja (valitettavasti) vielä vähemmän HIFK:iä.... on tää meidän seura sen verran iso, hidas ja kankea peli, että vertaukset Ferrariin tuntuvat suorastaan irvokkailta, heh

Toisinsanoen; JOS HIFK:n perustat olisivat olleet noin muuten kunnossa, niin Kojo olisi munkin mielestä ansainnut kenkää viime kevään katastrofin vuoksi, mutta koko organisaation ollessa vielä uudelleenrakennusvaiheessa Kojon moka ei ollut aivan niin anteeksiantamaton, kuin mitä se sun silmissä oli.

Itse asiassa mä luulen - ja tämä on puhtaasti allekirjoittaneen oma mielipide perustuen Kojon tekemisiin jo näädöissä - hän ei peluuttanut über-passiivista kiekkoa viime keväänäkään sen vuoksi, että olisi jäätynyt, vaan sen vuoksi, että pyrki säästämään paukkuja seuraavalle kierrokselle. Mutta niinkuin monesti tapahtuu, varsinkin jos pelaajien pää ei ole kunnossa, varmisteleva taktiikka muuttuu niin helposti lamaannuttavaksi. Sen toteuttaminen vaatii aika lujaa itseluottamusta pelaajiltakin ja tekemisen sekä psyykkeen on syytä olla kasassa. Mun silmiin Kojo luotti liikaa avainpelaajinsa, jotka eivät - kuka mistäkin syystä johtuen - olleet valmiina vastaamaan haasteeseen. Viime kevään katastrofin mä jakaisin vastuun (lue syyllisten) osalta 20% koko organisaation (voittamaankin täytyy oppia...) mokaksi, 30% Kojon ja 50% pelaajien syyksi.

Kojo ei millään muotoa ole mun silmiin suosikkivalkku, mutta kyllä mä hänen tekemisensä ja osaamisensa tason nostan pirun korkealle, jos hän mestaruuden meille tuo nyt, lähestulkoon samalle viivalle Westerundin kanssa! Mutta sen sanottuani; Finaalipaikka on vähimmäistavoite, jotta mieli ei ole kuin vanhalla naisella, katkeraa sappea! Välieriin hyytyminen jättää ainakin allekirjoittaneelle pienen paskan maun suuhun ja huonomasta ei viitsi edes mielikuvaharjoitteita tehdä tässä vaiheessa kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös