On kyllä säälittävää itkemistä ollut tässäkin ketjussa monelta IFK-fanilta. Kyllähän nyt omiin pitää tässä kohtaa uskoa. Koko kausi vedetty hyvällä suoritustasolla ja otteet erityisesti ns. kovissa peleissä ovat olleet hyviä. Mielestäni suurimmat kompastelut ovat tapahtuneet nimenomaan ns. heikkoja jengejä vastaan, kuten nyt runkosarjan lopussa.
Minä en tiedä itkemisestä, mutta minä lähden ihan luottavaisena tähän sarjaan. Minusta esim. Kalpa, HPK tai Kärpät eivät olisi sopineet HIFK:lle yhtään paremmin kuin Jokerit. Minä uskon myös siihen, että HPK ja Kärpät pelaavat itsensä jatkoon 2-0 voitoin omista sarjoistaan ja ehtivät näin ollen levätä ja treenata neljä täyttä päivää ennen perjantain ensimmäisiä pelejä. En myöskään usko, että yksikään jengi ottaa tässä vaiheessa kautta mielellään vastaan Oulun Kärppiä, jolla on kokemusta, menestystä, vanha kettu valmentajana ja peli loksahtanut uomiinsa. Jos vielä käy niin, että Kreps intoutuu pelaamaan SM-liigan parhaan pelaajan tasolla, niin en yllättyisi, vaikka Kärpät pelaisi välierissä.
HIFK on viime vuosina hävinnyt kaikki playoff-sarjansa HPK:lle. Tässä on hirveä psyykkinen etu HPK:lla. HPK myös perinteisesti viihtyy hyvin Nordiksella, joten tässäkään meillä ei olisi suurta etua.
HIFK on osoittanut aikaisempina vuosina pystyvänsä voittamaan minkä tahansa jengin ja myös häviämään mille tahansa jengille. Varsinainen veikkaajan unelma siis. Minä en myöskään laittaisi ihan liikaa painoa runkosarjan lopun peleille. Nyt alkavat aivan eri pelit ja uusia ratkaisijoita nousee perinteisesti esiin.
Ainut asia, mikä minua huolettaa on sentteritilanne. Mikäli Wirtanen ja Ramu pelaavat loukkaantuneina, niin annamme todella paljon tasoitusta mille tahansa jengille. Granlund, Liivik, Piiparinen ja Töykkälä ovat liian ohut sentterinelikko, joten toivotaan että päästään menemään nelikolla Granlund-Wirtanen-Ramu-Liivik. Mikäli ei, niin se Hirson paikkaamatta jättäminen saattoi olla sitten se ratkaiseva virhe joukkueen rakentamisessa.