Posisiivestä päivää. Vastoin tapojani, en nyt ole lukenut eilisen pelin kommentteja kuin ainostaan parin vikan sivun osalta, joten en tiedä, kuinka paljon jo kerrottuja asioita kirjoitan, mutta täältä pesee:
Eilinen pelihän oli juuri niin kamalaa paskaa kuin ennakkoon osasin pelätä. Tässä on yhteistä historiaa tämän seuran ja eri joukkueiden kanssa jo niin paljon takana, että aika hyvin sen ennakkoon jo tietää, miten vallitsevassa tilanteessa peli tulee menemään näitä pidemmän pätkän odotuksia heikommin pelanneita jengejä vastaan. Vaihtoehtoja on yleensä kaksi: joko HIFK saa mainion lähdön ja pari nopeaa maalia, yleisön mukaan ja flown päälle tai sitten pelistä tulee vaikea ja maalit ovat kortilla, vastustajan maalivahti pelaa kauden siihen astisen parhaan pelinsä ja meikäläiset eivät saa sisään mistään. Eilen kävi, kuten yleensä, tuo jälkimmäinen.
Sarjaa on pelattu nyt seitsemän peliä. Itsellänikin oli isot odotukset, mutta tiedän myös, että HIFK:ssa harvoin mikään sujuu täysin odotusten mukaan. Runkosarja on melkein aina ollut HIFK-fanille jollakin tavalla pettymys, joten siksikin omat odotukseni ovat maltilliset. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö minäkin haluaisi viihtyä matseissa ja nähdä hyvää ja voittavaa kiekkoa. Mulla kaikki paukut ja suurimmat odotukset ovat keväässä. Silloin pelin pitää olla uomissaan. Suurin toiveeni kohdistuu kuitenkin siihen, että toisin kuin viime vuosina, joukkue olisi terve. Tässä on nyt aika monta kevättä putkeen mennyt niin, että kun tosipelit alkaa, meiltä tippuu joko kriittisiä kärkipelaajia tai vaikkapa puoli jengiä juuri kauden kriittisimmillä hetkillä. Joo, loukkaantumiset kuuluvat huippu-urheiluun, mutta itse en enää oikein jaksaisi jossitella. Olisi kiva kerrankin nähdä joukkue sellaisena käytännössä kuin se on paperillakin.
Mä en yleensä katso sarjataulukkoa ennen kuin vasta keväällä. Mulle on ollut tiedossa, että sarjasta on tulossa taas kerran tasainen ja keskinäiset erot ovat pieniä. Tänään kuitenkin kurkkasin sarjataulukkoa. Tällä hetkellä HIFK on sarjataulukossa pisteet per peli-otannalla kuudentena. Tappara on aivan ylivoimainen, mutta sekään ei yllätä. En tosin usko, että ihan tuollaisena kantaa koko kauden, mutta mahdollista sekin on. Sen jälkeen onkin sitten tasaista. HIFK:n edellä on sekä Jukurit, Ässät, TPS ja JYP. Ässillä on yksi peli enemmän. Tässä on vielä yli 50 peliä aikaa hakea asetelmia ja pistää peliä kuntoon ja rohkenen myös epäillä, että sarjataulukko ei tule näyttämään 60 pelin jälkeen tismalleen samanlaiselta kuin se näyttää nyt.
Prosessi on kesken ja sitä on just nyt aika tuskallista katsoa. Tuskaa lisää se, että Nordiksella myös katsojilla on fyysisesti kuumat oltavat. Tämä näkyy valitettavasti myös kentällä ja vaikuttaa pelaajien olosuhteisiin ja jäähän. HIFK:n pelityyli kärsii paskasta jäästä todella paljon, mutta meidän pelaajien pitää myös olla nykyistä fiksumpia. Jos mä tajuan katsomossa, että mitkään näyttävät syöttökuviot eivät onnistu, vaan niiden sijaan pitää laukoa maalille paljon ja ukkoja sinne perään, en voi käsittää, miten pelaajat eivät ole sitä vieläkään tajunneet. Eilenkin kiekko jäi matkalle varmaan 20 kertaa molemmat joukkueet huomioiden. Meillä pitäisi olla joukkueessa paljon vääntövoimaa, joten sen sijaan, että väännetään kulmissa, olisiko hyvä idea vääntää siellä maalin edessä? Musta olisi. Laadukkaita vetoja paljon enemmän, jotka eivät osu ekaan puolustajaan ja kaikki perään. Sieltä niitä maalitilanteita syntyy, ei upeista syöttökuvioista ja kiekon kuskaamisesta. Tilanne saattaa muuttua, kun ilmat kylmenee, mutta enpä jäisi sitä odottelemaan, vaan toimisin heti toisin kuin nyt on toimittu.
Mä ymmärrän sen, että se jää ei ole yhtä huono treeneissä kuin peleissä, kun siellä ei ole 8000 ihmistä niitä treenejä katsomassa. Ymmärrän senkin, että eka peli tuli yllärinä ja ehkä vielä tokakin vähän. Mutta sitä mä en tajua, että vielä eilenkään sen huonon jään aiheuttamiin "häiriöihin" ei oltu sopeuduttu. Ja aivan varmasti pelaajille on asiasta sanottu. Ja vaikkei olisikaan, kyllä ammattilaisten se pitäisi tajuta ihan itsekin, viimeistään tokassa erässä.
Eipä tässä auta kenenkään muu kuin toivoa, että peli alkaa toimia. Asenteesta tai yrittämisestä homma ei kuse ja se on toki hyvä asia. Yliyrittämiseksi on jo nyt vähän mennyt, mutta viime kaudesta voi aika moni pelaaja ottaa oppia ja uskoa, että paskasta tulee konvehti.