Fakta on kuitenkin se, että IFK monesti on tähän runkosarjan loppuun viritellyt sellaisen vahvan jakson. Lähes poikkeuksetta näin. Paitsi juuri 2011 HIFK pelasi jopa aika heikon runkosarjan lopun. Muistan kun siinä oltiin erottamassa kaikkia. Moni joukkue ottaa tässä vaiheessa kautta sellaisen vaisumman jakson, kun on sijoitus pudotuspeleihin varmistunut. HIFK taas monesti kriisin keskellä kiristää ruuvia varmistaakseen paikan sääleihin tai kuuden joukkoon. Pudotuspeleissä sitten ei ole enää mitään mitä kiristää ja muilla on. HIFK on selkeästi nyt ottanut sellaisen pudotuspelimoodin käyttöön. Katsotaan mielenkiinnolla miten jatkuu. Oli miten oli, niin näitä pelejä katsoo mielellään.
Totta. Tosin mulla on sellainen mielikuva, että HIFK on pääsääntöisesti joko pelillisesti tai tuloksellisesti alisuorittanut runkosarjan vikat pelit, mikä ei ole tehnyt fanien pääkopalle erityisen hyvää.
Mun mielestäni sekä Ilvestä että Jukureita vastaan HIFK halusi lähettää vastustajille selkeän viestin. Ja näiden kahden pelin perusteella viesti lähti myös Tapparalle. Ja mä uskon ihan aidosti, että tämä on lähtöisin valmennuksesta. Ja kun täällä tykätään vastuuttaa ennen kaikkea valmennusta joukkueen mentaalipuolesta, HIFK:n valmennus onnistui tässä nyt kärkijengejä vastaan erinomaisesti. Ilvestä vastaan erityisesti. Toki siinä Nättisen maalissa oli sillä tavalla vähän tsägääkin mukana, että meni Malekille helposti, mutta samanlaisia on nähty joskus omassa päässäkin. Ilvestä vastaan Peltosen tiimi vei Pennasen tiimiä ihan 100-0. Se on ihan se ja sama, kuka päätöksen veskarin vaihtamisesta lopulta teki, kun ei siitä ollut lopulta mitään tuloksellista hyötyä.
Itse vastuutan pelaajia valmennusta enemmän kenttätapahtumista, joten tältä osin jaan kiitosta pelaajille. Noin kuuluukin tulla peliin, varsinkin kärkivastustajaa vastaan. Loistava alku ja pyörä alkoi pyöriä oikeaan suuntaan. Hyviä alkuja on nähty ennenkin, mutta jos tulosta ei tule, onhan se nyt haastavampaa pitää energioita tapissa. Keskiviikkona Lexa-show siihen sitten kaupan päälle ja eipä siinä oikeasti ollut epäselvää kumpi jengi oli kentän kuningas. Se on sitten meidän fanien omassa päässä, että pelätään pahinta ja itsekin syyllistyn siihen lähes joka pelissä. Koska HIFK on HIFK. Mutta osaa se HIFK yllättää iloisestikin :). Ja siitä saa kaikki voimaa.
Kiristysvaraa on vieläkin ja meillä on reservissä pelaajia, joiden panoksen varaan ja jopa tason nostamiseen uskaltaa jotain laskeakin. Suuri haaste tulee siitä, että fokus pysyy oikeissa asioissa. Ilves-showta ei voi joka pelissä vetää, koska vastustajan valmentajat nostavat sen aivan varmasti esille, media repii siitä otsikoita ja se taas vaikuttaa tuomareihin. Näin ei saisi tapahtua, mutta tapahtuu silti. Itse odotan, että pelaajilta löytyy oikeanlaista kovuutta ja tilannetajua kunkin tilanteen vaatimalla tavalla, mutta överiksi ei vedetä.