Kannattaa varoa, mitä toivoo, heh.
Minä ainakin toivoin tätä kovasti - tämä on itseasiassa se peli, jonka muistan parhaiten 80-luvulta enkä ole koskaan nähnyt aiemmin sitä uudestaan. Iso kiitos.
Vaikka nyt ei oikein sinänsä liity mihinkään, niin haluan kirjoittaa omat, henkilökohtaiset muistoni tästä ottelusta:
Olin 12 vuotias, enkä nyt niin kovin omatoiminen. Olin ollut isäni kanssa katsomassa sarjan kaksi ekaa kotipeliä, mutta viidennen pelin aikaan hän oli estynyt, varmaan duunihommia. Valtuutin sitten mutsini menemään lippupalveluun ostamaan mulle lipun.
Ei niin yllättäen liput olivat menneet loppuun ja sanotaan nyt niin, etten ottanut tätä tietoa mitenkään kovin hyvin vastaan, mutta vähän aikaa kiukuteltuani keksin ratkaisun - mutsi antaa mulle rahaa ja mä ostan itselleni lipun mustasta pörssistä, hallin edestä ennen peliä
Näin sitten lähettiin hyvissä ajoin ennen matsia liikkeelle ja mutsi heitti mut hallin eteen - ostin noin kolmessa minuutissa lipun D-katsomon kulmaan ja pääsin vielä mutsin kyydissä takas himaan, ettei tarvinnut tuntikausia hallin eessä kökkiä. Hän sitten heitti mut sinne uudestaan kun peli oli alkamassa.
Itse matsissa olin siis D-kulmassa ja alimmalla rivillä. Minun alapuolellani, silloin siis katsomot eivät menneet jäähän asti, istuivat puulavan päällä pelikiellon edellisessä "15-3" näytelmässä hankkineet Iiro Järvi ja Ari Kuisma. Muistan elävästi, miten he seisovat ja riemuitsivat kun Boyko vei IFK:n 3-1 johtoon ja kuinka Kuisma tuli juuri hakemasta kahvia tms Lepistön tasoittaessa luvuiksi 5-5
Otteluahan meni jatkoajalle ja mutsihan oli tietysti mua hakemassa eikä paljon kännyköillä soiteltu - tein siinä sitten vakaan päätöksen, että odottakoon siellä hallin edessä ihan rauhassa, mutta minä en tätä peliä kesken jätä - valitettavasti ei sitten tarvinnut kauaa odottaa ja kyllä vitutti himassa kun painoin päätä tyynyyn.
Tapparan folkloriikassa on muuten virhe koskien tota peliä:
Olen monta kertaa lukenut jostain, että "IFK alkoi jo mainostaa loppuotteluita Lukkoa vastaan kesken pelin kun oli johdossa". Tämä ei pidä paikkaansa vaan itseasiassa jo ennen peliä hallin valotaululla kerrottiin Lukko-sarjan kotiotteluista konditionaalilla "Jos IFK tänään voittaa" tms eikä se muuttunut mihinkään kesken peliä.
Anyway, kiva oli nähdä IFK:n byyrit tosta pelistä. Tuli ihan ikävä Arimaa ja kumppaneita. Tuo porukka olisi kyllä yhden mestaruuden noina vuosina ansainnut.