HIFK:n loppukausi - Taistelu aikaa vastaan

  • 75 780
  • 222

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
No, kaadetaan nyt se Ilves ensin kuitenkin. Uskon, että jompikumpi (HPK tai KalPa) avittavat omalla suorituksellaan IFK:n kuuden parhaan joukkoon, mikäli hoidetaan oma osuutemme tässä sopassa.

Tämä on se tärkein tehtävä. Millään ei ole mitään väliä, jos Ilves jostain syystä nappaa pisteenkin Stadista.
Mä en kyllä ymmärrä miksi täällä ei muka saisi olla sitä mieltä, että IFK:lle olisi kiva saada joku ns. helpompi jengi vastaan? Kaikki ne on voitettava joo, mutta mun mielestä puolivälieristä olisi kiva kerrankin kammeta jatkoon. Niin helvetin monta kertaa viimeisen 25 vuoden aikana ollaan pudottu ekalla kierroksella. Milloin ennakkosuosikkina soitellen sotaan ja ulos, milloin altavastaajana ulos.
Säälit olisi tärkeää välttää myös siksi, ettei IFK ole koskaan ollut valmis pelaamaan pleijareiden ekaa peliä varsinkaan himassa. Sääleissä on kuitenkin kahdesta poikki ja nukkuminen himapelissä voi johtaa aikaiseen kesälomaan.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Narrithan haluaa HIFK:n kuuden sakkiin. Muuten HIFK tulee säälärien jälkeen vastaan. Ei tosiaan kannata unohtaa Ilvestä, jengi pelaa aika hyvää lätkää just nyt ilman paineita ja HIFK:ta ei odota ilmaiset pisteet tiistaina. Hommat on ihan auki vielä.

Tuo Jokerit-HIFK -puolivälierä voi toteutua vain jos HIFK on kahdeksas ja sekä HIFK ja runkosarjan seitsemäs voittavat omat säälivastustajansa. Tämä voi toteutua vain jos HIFK ei saa Ilvekseltä täysiä pisteitä, joka taas tarkoittaa sitä ettei Jokerit-HPK -pelillä ole merkitystä HIFK:n sijoitukselle. Eli toisin sanoen Jokereilla ei ole edes teoreettista mahdollisuutta vaikuttaa siihen kohtaako se HIFK:n puolivälierissä vai ei.

Mielenkiintoisempaa on se että jos tilanteet ovat suotuisat tiistaina, niin Jokerit voi tahallaan häviämällä mahdollisesti pelata Tapparalle tai JYP:lle haluamiaan puolivälierävastuksia. Esimerkiksi HIFK:n tai Kärpät HPK:n tai KalPan sijaan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
OK. Pointti ymmärretty miksei Jokerit haluaisi lisää "paikallisia". Ihan järjellisen oloisia perusteluja, mutta silti olen pikkaisen eri linjoilla. JOS Jokereilla olisi kasassa selvä mestarisuosikki ja selvästi paras nippu niin silloinhan kindereitä kannattaa välttää. Nyt näen kuitenkin tilanteen toisin, runkosarjan voitosta huolimatta pidän omissa kirjoissani Jypiä tai Tapparaa ennakolta vahvimpana.

Täysin hölmö vertaus, mutta menkööt. Jos Jokereilla olisi riveissä Erik Karlsson, haluaisin vastaan ihan kenet muut vain kun Hifk:n. Ja tällä tarkoitan sitä, että silloin Jokerit olisi selvä mestaruussuosikki ja kaikki ylimääräinen säätäminen kannattaisi yrittää välttää. Nyt tilanne on toinen ja parempi vaan pohtia ketä vastaan todennäköisemmin mennään jatkoon. Tuolla listalla säälit pelannut Hifk on korkealla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Nyt näen kuitenkin tilanteen toisin, runkosarjan voitosta huolimatta pidän omissa kirjoissani Jypiä tai Tapparaa ennakolta vahvimpana.

Mä olen melko varma, että kevät on petattu Tapparalle ja Rautakorvelle. Kakkossuosikki on ehdottomasti Jokerit. Tässä ei ole mun mielestäni mitään epäselvää. Lämsä mitatataan tosissaan playoffeissa. Mun mielestäni narrilauma putosi Jypille viime keväänä eniten siksi, että ei löytynyt sellaista pleijarivaihdetta kuin Jypillä. Ihan henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Jok-HIFK -sarjoja ei saisi tulla liian usein, koska magia katoaa pikkuhiljaa. Pari kertaa 10 vuodessa on hyvä. Summanen kulkee mun kirjoissani hyvänä täsmävalmentajana eli odotan hänen olevan playoffeissa parhaimmillaan. Pyörittelee tätä asiaa miten tahansa, HIFK:n liian hitaalla materiaalilla ei silti tappiin tulla menemään.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä olen melko varma, että kevät on petattu Tapparalle ja Rautakorvelle. ...Ihan henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Jok-HIFK -sarjoja ei saisi tulla liian usein, koska magia katoaa pikkuhiljaa.
Kaksi asiaa, joista olen täsmälleen samaa mieltä. Ensinnäkin minua myös pelottaa Tappara, olen niiden pelejä jonkin verran yrittänyt seurailla ja on kyllä perkeleen vahva joukkue. Onko siellä loppujen lopuksi mitään heikkoa kohtaa mihin iskeä? Mulla on kädet ristissä, että Kalpa saattaisi lentokentällään johtaa Tapparan johonkin suohon, Tampereella niitä ei pleijareissa voita kukaan.

Paikallisten osalta tauko tekisi hyvää jo senkin takia, että vaikka sitten joukkueetn keskittyisivätkin pelaamiseen niin media ei pysyisi tolkuissaan. Parempi ilman paikallista, annetaan mahdollisuus sille, että fokus pysyy jääkiekossa.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siispä en usko, että narrit lähtevät tahalleen häviämään tai silloin se on jo kyllä todellista perseilyä, vaikka joku voisi sitä väittääkin taktikoinniksi.

Näistä taktikoinneista ja huonoista runkosarjan lopuista on hyviä tai siis huonoja kokemuksia myös HIFK:n puolelta. Työsulkukaudella 2004-2005 viimeinen kotimatsi Lukkoa vastaan oli melkoista selän suoristelua ja osa jengistä valmistautui peliin hiukan normaalista poikkeavalla tavalla. Ja sitten kaudella 2008-2009 'taktikoitiin' viimeisessä matsissa TPS:ää vastaan häviämällä 4-6 himassa ja sitten sääli play off-sarjasta laulukuoroon...

Eiköhän Jokerit ota viimeisen matsinsa HPK:ta vastaa yhtenä vaiheena valmistautumisessa kohti kevättä - HIFK:n osalta tärkeintä on ottaa voitto ja se, mitä muut tekevät, voidaan katsoa sitten oman ottelun päättymisen jälkeen.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Eli siis mikäli IFK voittaa ja HPK ja Kalpa häviävät molemmat niin IFK nousee viidenneksi? Mikäli IFK voittaa ja jompikumi joukkueista HPFK tai Kalpa häviää niin IFK nousee kuudenneksi. Näinkö?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Eli siis mikäli IFK voittaa ja HPK ja Kalpa häviävät molemmat niin IFK nousee viidenneksi? Mikäli IFK voittaa ja jompikumi joukkueista HPFK tai Kalpa häviää niin IFK nousee kuudenneksi. Näinkö?
Näin juuri, sillä IFKlla on enemmän 3 pisteen voittoja kuin Kerholla ja Kalpalla.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Aika epätodennäköistä että Blues onnistuisi KalPaa kaatamaan joten kyllä se toivo melkein on laitettava tuohon HPK matsiin. Tosin en minä sinänsä näe sitäkään ihan katastrofina jos sääleistä lähdetään. Onhan tolla jengillä vielä vähän Ramin pelikirjasta opittavaa ja sääleissähän sitä voisi sitten vielä vähän hioa, ehkä paremminkin kun pelkissä treeneissä.

Tiedä häntä, eipä tässä oikeastaan IFKn omissa käsissä nyt ole mikään muu kun se että voitto olisi otettava Ilveksestä ja koska niin moni joukkue on heihin nyt kompastunut viime aikoina, niin eiköhän siihen keskitytä nyt täysillä ja muissa matseissa käy sitten miten käy.

Mutta jos kuudennelta sijalta lähdetään niin täytyy kyllä olla tyytyväinen, eipä olisi moista uskonut tammikuun alussa kun vielä Sopalla mentiin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Aika epätodennäköistä että Blues onnistuisi KalPaa kaatamaan joten kyllä se toivo melkein on laitettava tuohon HPK matsiin. Tosin en minä sinänsä näe sitäkään ihan katastrofina jos sääleistä lähdetään.

En tiedä olenko yltiöoptimistinen ihminen, mutta en näe Bluesin voittoa mahdottomana. Bluesilla kauden viimeinen peli ja vielä kotiyleisön edessä, niin varmasti haluavat jättää mahdollisimman vähäisen paskan maun fanien suuhun, joten eiköhän Blues laita kaiken peliin. Enkä kyllä usko HPK:n saavan pistettäkään Jokereilta, koska Jokerit haluaa varmasti päättää runkosarjan tyylillä. Eri asia on sitten, jos siellä pelaavat Lindellit, Maneliukset ja kaikki runkopelaajat lepäävät.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Positiivisuus kunniaan, ilman muuta mutta jotenkin Bluesista huokuu että siellä on nyt heitetty pyyhe kehään. Mutta toivotaan että olen väärässä ja Blues tosiaankin haluaa päättää kauden voittoon ja onnistuukin siinä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mutta jos kuudennelta sijalta lähdetään niin täytyy kyllä olla tyytyväinen, eipä olisi moista uskonut tammikuun alussa kun vielä Sopalla mentiin.

No yhtälailla se olisi voinut olla myös Sopan kanssa mahdollista, koska pisteka ei ole olennaisesti parantunut niistä ajoista. Tilastot kertovat totuuden ja niihin ei ole tullut oikeastaan mitään muutosta valmentajan vaihdon jälkeen. Joten, HIFK suorittaa tällä hetkellä samalla tasolla kuin Sopan aikana, vain erilaisella pelitavalla höystettynä.

Se onkin jo sitten täysin eri asia, kumpaan valmentajaan löytyy enemmän luottoa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Se onkin jo sitten täysin eri asia, kumpaan valmentajaan löytyy enemmän luottoa.

Tämä on hyvä pointti. Jos Sopan kanssa oltaisiin menty pudotuspeleihin kuudennelta tilalta ja lähdetty lauluun 0-4, 1-4 tappioin, niin voi sitä vitutuksen ja valituksen määrää.
Nyt meillä on valmentaja, jolla on pelitapa mutta silti voidaan liukua pihalle samoin lukemin. Luultavasti täällä kiitellään Ramia kauden pelastamisesta ja lähdetään positiivisella asenteella kesikselle.
Näin niinkuin kärjistettynä.
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
No yhtälailla se olisi voinut olla myös Sopan kanssa mahdollista, koska pisteka ei ole olennaisesti parantunut niistä ajoista. Tilastot kertovat totuuden ja niihin ei ole tullut oikeastaan mitään muutosta valmentajan vaihdon jälkeen. Joten, HIFK suorittaa tällä hetkellä samalla tasolla kuin Sopan aikana, vain erilaisella pelitavalla höystettynä.

Se onkin jo sitten täysin eri asia, kumpaan valmentajaan löytyy enemmän luottoa.

Sopan pistekeskiarvo oli 1,48 ja Summasen pistekeskiarvo on 1,68 niin on siinä jo ihan tilastollistakin muutosta.

Summasen HIFK on myös voittanut 4 vierasmatsia putkeen.
 

sovhoosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todennäköisyysspekulaatio runkosarjan sijoitusta silmälläpitäen:

Vedonlyöntiyhtiöiden prossat menee näin.

IFK:lle kolme pistettä 67%
HPK:lle nolla pistettä 51%
KalPalle nolla pistettä 34%.

Todennäköisyys sille että IFK ohittaa HPK:n on 34%.
Todennäköisyys sille että IFK ohittaa KalPan on 23%
Todennäköisyys sille että IFK ohittaa molemmat on 12%


Palstan matemaatikkojaosto voi korjata mahdollisen laskukaavavirheen.
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Ja Tanska oli näistä kolmessa koutsina, mutta tuskinpa sillä on merkitystä, kun keskustelu kohdistuu Summaseen.

Ja niin oli Pennanenkin ekoissa matseissa koutsina Sopan aikana.

Mutta HIFK:n päävalmentaja on Raimo Summanen vaikka Tanska on pari peliä koutsannutkin jengiä peleissä joten pisteet lasketaan Summasen hyväksi.
 

LP#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli yksi kiinnostava kierros on runkkaria vielä edessä ja IFK:n sijoitus loppustandissä runkosarjan osalta on joko 5.s, 6.s, 7.s, tai 8.s. Itse näkisin todennäköisimmäksi järjestyksen..
5. KalPa
6. HIFK
7. HPK
8. Kärpät..ja täten suoralla Playoffs -paikalla IFK lähtisi aloittamaan ½-välieriä kotiedun itselleen varmistaneita Tapparaa, JYPiä tai Ässiä vastaan. Tsekkasin vähän tilastoja, kaudesta 00-01 tähän kauteen. Tuolla aikavälillä runkosarjassa top-3 sijoittuneista joka kausi on joku yltänyt mitaleille, mikä tuskin ketään yllättää. Mutta miten noilta (IFK:n) sijoilta 5.-8. on selviydytty keväällä mitaleille? -8 kertaa 12 kaudessa.

Mitaleille (01-12)

8. sijalta ei kertaakaan
7. sijalta ei kertaakaan
6. sijalta 3 kertaa (Jokerit pronssia -12, TPS kultaa -10, KalPa pronssia -09)
5. sijalta 5 kertaa (HPK hopeaa -10, Kärpät hopeaa -09, Ässät hopeaa -06, Tappara kultaa -03 ja Ilves pronssia -01.)

Viime vuosina on ihan mukavasti juuri tuolta 6. sijalta noustu keväällä taistelemaan välierissä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ja Tanska oli näistä kolmessa koutsina, mutta tuskinpa sillä on merkitystä, kun keskustelu kohdistuu Summaseen.

Summanen pitää jengin totaalisesti näpeissään, vaikka ei virallisesti valmenna. Soppahan ei lähtökohtaisesti edes ollut valmentaja, joten Pennasen toiminta jopa nosti joukkuetta.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No ehkä niitä pisteitä on tullut samanlailla kun Sopan aikana mutta peli näyttää ainakin (luojan kiitos) erilaiselta. Joten toivoa on että jokunen variaatio sieltä pelikirjasta löytyy sitten poffeja varten, jotain muuta kun se valtakunnan hitain hidas lähtö.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pakkohan tänne on tämä laittaa..

olisiko vihdoin se vuosi, jolloin punaisten kohtaaminen pleijareissa pitkän tauon jälkeen toteutuisi?

Muistan suuren pettymyksen, kun finaali Hifk-Ässät 2006 ei toteutunutkaan, vaikka Karalahti vielä näin lupasi, ennen game seveniä Iltapulussa...

Olisi yksi aikuisikäni hienoimpia jääkiekkomuistoja, jos nyt tosiaan tämä sarja saataisiin käyntiin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja niin oli Pennanenkin ekoissa matseissa koutsina Sopan aikana.
Niin oli, mutta koska kaikki oli Sopan vika, näistä laskettiin voitot vain Pennaselle. Monihan olisi halunnut pelikirja-Pennosen vastuuvalmentajaksi, mikä on edelleen sairainta huumoria mitä tiedän.

Nyt kun kaikki on Summasen ansiota, niin toki Tanskan koutsaamat voitot lasketaan Summasen piikkiin.
 

Stadista

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään kokoonpanosta puuttuu aika moni --> Ipa ottaa pisteen kaks.
Kärpät ottaa Jypiltä pisteen enemmän kuin me Ipalta.
Sääleissä voitetaan Saipa/Lukko.
Sääleissä Kärpät/HPK/Kalpa voittaa Saipa/Pelicans

Ja ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös