Itse rakentaisin ketjut tällä hetkellä seuraavasti.
Zaborsky – Elkins – Partanen
Luttinen – Ramstedt – Puustinen
Ikonen – Kuparinen – Rask
Leinonen – Nykopp – Lamberg
+ Leino, Blomqvist, Juutinen, Tamminen, Öfverström
Itse erottaisin Elkinsin ja Puustisen vain siksi, että minusta parivaljakko Ramu – Zabo on liian riskialtis omaan päähän. Uskon jokaisen em. nelikosta olevan siinä määrin ammattilaisia ja hyviä jääkiekkoilijoita, että parivaljakot Elkins – Zabo ja Ramu – Pude voivat kylvää tuhoa hyökkäyspäässä, olematta riski omaan päähän. Uskoisin Partasen suoraviivaisen ja fyysisen pelityylin täydentävän hyvin Elkinsin johtamaa ketjua. Lisäksi pidän Partasta kovimpana lupauksena nuorista hyökkääjistämme, jonka itseluottamukselle tekisi varmasti hyvää saada onnistumisia kahden tähden rinnalla. Kakkoseen Ramun ketjuun toiseen laitaan valikoitui Luttinen. Luttisen valinta on mielestäni helppo perustella sillä, että hän on mielestäni paras hyökkääjämme puolustussuuntaan. Uskoisin Luttisen läsnäolon mahdollistavan Puustiselle pienen kärkkymisen aika ajoin kentällä.
Tietty kärkkyminen on muuten vahvuus kummallakin HIFK:n maalitykillä, Puustisella ja Zaborskylla. Ensi kaudella kyttäämisen merkitys tullee korostumaan entisestään hybridipitkän ansiosta. Uskonkin kyseisen kaksikon tekevän ensi kaudella yhteensä yli viisi maalia tilanteista, jotka vielä viime kaudella olisivat automaattisesti johtaneet pitkään kiekkoon. Nähdäkseni HIFK:lla on pelaajistonsa puolesta mahdollisuus hyödyntää hybridipitkää, ehkä jopa keskiverto joukkuetta enemmän, joten toivottavasti tuo on otettu huomioon myös harjoittelussa.
Ikonen kuin Rask ovat minulle ehkäpä suurimmat kysymysmerkit kauteen lähdettäessä. Viime kaudella Ikonen kuitenkin osoitti, että parhaimmillaan putki kulkee ja laidat ryskyvät. Rask on jokerileiristä tulleiden raporttien perusteella erittäin nopea luistelija. Mikäli Törmänen saa palautettua Raskin tehot Ilves-aikojen tasolle, on tältä kolmikolta odotettavissa tehojakin. Kupariseen itselläni kohdistuvat erittäin isot odotukset ensi kauden osalta. Mies on päässyt treenaamaan terveenä ilmeisesti koko kesän. Kova treeni yhdistettynä näyttöhaluihin, joita vaisu ja rikkonainen kausi on varmasti kasvattanut, nostavat odotukseni Kuparisen kohdalla 25 - 35 pisteen kauteen. Toki myönnän, ettei Kuparinen pysty tähän yksinään, joten asettamani pistetavoitteen saavuttaminen edellyttää onnistumisia myös Kuparisen ketjukavereilta. Mikäli ketjun hyökkäyspeli ei onnistu jää jäljelle siltikin kaksi nopeaa laituria ja yksi verrattain fyysinen keskushyökkääjä. Näin ollen huonoimmassakin tapauksessa uskon, toivon ja odotan Kuparisen ketjun jakavan illasta toiseen kovia taklauksia, repivän ja raastavan kulmissa, hierovan vastustajan naamaa maalinedustalla ja luistelevan kankeilta pakeilta jalkoja alta.
Nykoppin ketjussa näen potentiaalia uudeksi trio rosvolaumaksi. Leinonen ja Lamberg polkevat kuin rakkikoirat laidoilla ja taklaavat ihan kaikkea mikä liikkuu. Kovien taklausten ja taklauslukemien lisäksi odotan tältä ketjulta vähintään kahdesti kaudessa kuuden taklauksen vaihtoa. Ai sitä ihanuutta kun yksi torpedo taklaa, toinen valmistautuu taklaukseen ja kolmas varmistaa samalla keräten vauhtia omaan syöksyynsä. Ja välittömästi taklauksen jälkeen kundit lähtevät varmistamaan ja keräämään vauhtia uuteen syöksyyn. Tällä ketjulla todellakin on edellytykset tuollaisiin vaihtoihin. Tuon jos näen paikanpäällä, niin housut kyllä sotkeentuvat. Kovien taklausten lisäksi tälle kolmikolle sopiva tavoite on se, että jokainen ketjun jäsen on plusmiinus-tilastossa plussan puolella. Minun on vaikea kuvitella liigaan parempaa energiaketjua.
Rotaatiopelaajista minulla ei juuri ole sanottavaa. Ilmeisesti Leino ja Blomqvist tuovat porukkaan kiekollista osaamista. Mikäli Öfverström ei ole oppinut luistelemaan, on kyseessä turhake kaikilla mahdollisilla mittareilla.
Söderholm – Taipalus
Grillfors – Teppo
Honkaheimo – Auvitu
+ Nyqvist, Salmi, Tarkkanen, Moberg, Heikkinen
Itse en näe puolustusta ihan niin huonona, mitä täällä monet tuntuvat näkevän. Liikkuvuuden ja avauspelin pitäisi kaiken järjen mukaan tuolla puolustuksella olla kunnossa. Itse uskon erityisesti Taipaluksen nostavan tasoaan entisestään Törmäsen valmennuksessa. Auvitu tuntuu tällä hetkellä vähän väliinputoajalta tuossa pakistossa, Söden ollessa itseoikeutetusti kiekollinen pakki nro. 1 ja myös Taipaluksen ajaessa Auvitun ohi. Antaa kuitenkin pelien näyttää. Honkaheimon toivon ottavan Kurvisen roolin puolustuksesta, ilman loukkaantumisia toki. Grillforsista en osaa sanoa yhtään mitään, mutta mikäli miestä on verrattu Fernholmiin, ei kyse voi olla ihan paskasta pelaajasta. Yllä olevat pakkiparit on rakennettu omien mielikuvien perusteella ajatuksella hyökkäävä – puolustava puolustaja. Söderholmin ja Taipaluksen näen all around – puolustajina, joten he muodostavat mielestäni loogisen pakkiparin.
Kuten moni on tuonut ilmi, niin kapea tuo HIFK:n pakisto kyllä on. Yksi kovan luokan vahvistus tuonne mielestäni vielä mahtuisi. Silloin puolustuspää kestäisi ehkä sen yksi kaksi loukkaantumistakin. Tälläkin hetkellä toki yksi kestetään, riippuen kuka puolustajista loukkaantuu. Itse kylläkin kuulun sitten siihen ryhmään, jonka mielestä haettavan puolustajan pitäisi ennemmin olla isäntä mallia Kankaanperä kuin kiekollinen puolustaja.
Husso
Ore
+ Lankinen
Maalivahtipuoli on Husson myötä hyvässä kunnossa. Oren on pakko olla Lunkan hakuja. Muussa tapauksessa kaverin palkkaaminen viime kauden jälkeen on täysin käsittämätöntä. Lankiselle toivottavasti löydetään hyvä paikka Mestiksestä, missä nuori kundi saa pelata paljon ja kehittyä sitä kautta.