Mielestäni on puhtaasti järkevää hankkia niin sanottuja varmoja pelaajia. Monena vuonna koitettiin niitä AHL-arpoja ja aika harva niistä oli voittava, hyppäys toiseen maahan ja pelikulttuuriin vaikuttaa helposti negatiivisesti suorituksiin kun taas Liigassa jo taitonsa näyttänyt pelaaja on aikalailla varmempi haku.
On niitä muitakin, kuin varmoja edelliskauden kärkiä ja AHL-hakuja. Itse kaipaan eniten nuoria pelaajia, jotka ovat ottaneet jo stepin liigakartalle, mutta nousu huipulle on vielä tekemättä. Toki myös siis niitä varmoja jo tasonsa näyttäneitä, mutta kaipaan sopivaa sekoitusta eri urakaaressa olevia ukkoja. Nyt jengi on kuitenkin suht "jyrä". Kyllähän Tomppakin näitä hakuja teki kerran kolmessa kaudessa. Roope Hintz hyvä esimerkki.
Viime keväänä mun toivelistalla oli korkealla kaksi nimeä, joista molemmat menivät Tapparaan. Toinen oli Niko Mikkola ja toinen Jarno Kärki. Kumpikin oli nousussa, nuoria ja eteenpäin hamuavia. Nyt todennäköisesti vähintään samalla hinnalla tuli kaksikko Malinen - Varakas. Eli taas kerran: Nuoret ja kehitystä haluavat Tapparaan, tänne sitten fyrkan perässä. Ok, Kärki floppasi todella pahasti Tapparassa, mutta en mä silti häpeä myöntää, että olisin miehen nähnyt täällä.
Kokonaisuutena HIFK:sta pitäisi tulla paikka, johon tullaan kehittymään. Viime vuosina HIFK on ainakin minun silmissäni näyttänyt paikalta, mihin tullaan vuolemaan viimeiset isot hillot kotimaan kamaralta. Jos jätetään ilmeinen Miro Heiskanen pois, kuinka monella vakiopelaajalla on uran parhaat päivät edessä? Toki pitää tässäkin ymmärtää, että rungosta pitää löytyä riittävä laajuus sekä henkisellä että pelillisellä tasolla, jotta näitä nuoria voi ottaa mukaan.
Oma toivelista ensi kaudeksi:
- Pari kokenutta johtajaa, ei siis mitään ihan hyviä jätkiä, vaan näitä henriktallindereja ja jukkapeltoloita. Tässä jengissä Tyrväinen vaikuttaa ainakin pelillisesti johtavalta pelaajalta, mutta vielä seuraavaa leveliä odotan
- Yksi kentällinen Liigan priimaa. Yksi kentällinen eteenpäin hamuavia pelaajia. Yksi kentällinen hyviä runkopelaajia. Leveyspelaajia