Itse käytän termiä Vakaa Liigapelaaja kaverista, jolla on vyöllään ainakin yksi, mieluummin useampikin täysi kausi liigassa tasaisesti suoritettuna. Tämä ei ole kiinni pelaajan iästä. Joku Reksa Ruotsalainen oli jo 15-vuotiaana vakaa liigapelaaja. Perusoletuksena on, että tällaiselta heebolta on syytä odottaa tason pysymistä koko 60 pelin pätkän ajan. Ihan realistista syytä odottaa tällaista, ei toivoa. Teppo on malliesimerkki siitä Nyban perisynnistä, että omille kavereille annetaan liikaa lenkkiä. Viime kaudella Teppo pelasi ihan ookoo-tasolla noin 20 matsia ja sai niillä näytöillä paikan tälle kaudelle pelaavaan kokoonpanoon. En yllättynyt yhtään siitä, että Teppo ei pystynytkään olemaan Vakaa Liigapelaaja eli VL. Jopa varoitin tästä etukäteen. Generous on mielestäni ihan selkeästi VL, Seesam varmaan unohti hänet.
Vakaa Liigapelaaja ei ole mulle sama asia kuin tähti, ne lasken erikseen. Mielestäni HIFK:lla on tämän kauden miehistössä vain yksi tähtistatuksen jätkä eli Zabo. Ramu niillä rajoilla, mutta ei mun mielestäni ihan kuitenkaan. Tämä ei ole huolestuttavaa, jos VL-leimalla varustettuja gaiffareita on riittävästi. Lonkalta pistän tähän kategoriaan heti Ramun, Puustisen, Elkinsin, Luttisen, Raskin, Nykoppin (noussut VL:ksi pikkuhiljaa - bueno!), Grillin, Auvitun, Taipaluksen, Söden. Mun sydän on aina sykkinyt vakaille liigapelaajille, en oikein tiedä miksi! Tarkoitan just niitä jätkiä, jotka eivät läheskään aina ole ihan parrasvaloissa, mutta tekevät nöyrästi ja -heh- vakaasti omaa duuniaan koko pitkän kauden ajan ilman tason romahduksia. On ihan normia että näille pelureille (Rask esmes) tulee pitkiä pisteettömiä kausia. Koska harvoin he ovat ylivertaisia taidoiltaan. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että heillä työmoraali ja tekemisen taso putoaisivat. Raaka perusduuni kyllä sitten palkitaan taas joskus. Hienoa oli jälleen hiffata Luttisestakin, että kun playoffit alkavat, Arttu tekee pisteitä. HIFK:ssa on tällä kaudella liikaa Salmi-Nyqvist-Teppo-Moberg-Åsten (hienot playoffit, mutta ei muuten vielä näyttöä VL:na)-Tamminen -tyyppistä materiaalia ja turhan iso osa heistä pelaa alakerrassa.