HIFK - Lukko pe 25.11.2005

  • 7 313
  • 44

M10

Jäsen
as a total stranger in DDR...

Päätimpäs piristää yksinäistä perjantai-iltaa ja mennä oikein jääkiekko-otteluun IFK-Lukko. Totaalisena alienina siellä pyörin, kun ei ollut Kerhon peli ja muita katsojia oikeasti kiinnosti jommankumman joukkueen menestys. Minulle oli yksi vitun hailee, kumpi siellä voittaa. Sinänsä hyvä mahdollisuus oli seurata molempien joukkeueiden heikkouksia ja vahvuuksia.

Alienin viirut:

- istuin E9-katsomossa ja pakko on nostaa hattua kyseisen paikan faneja hienosta ja ehtymättömästä kannustuksesta. Allekirjoittaneen sai jopa hymyilemään tuon porukan huuto, jossa joku viski-äänin mies huusi ensin "DIIGADAAGADIIGADAAGA!" ja muut huusivat "I-F-K!!".

- Jere Karalahdelta pari hyvää pommia. Yhdestä puhtaasta avojään niitistä puhallettiin perus sm-liiga tyyliin täysin käsittämätön jäähy.

- Salmelainen on kyllä jäätävä, vaikka voisi joskus lainata kiekkoa enemmän.

- Onko Hank Pikkarainen Sheddenin koirankopissa? Luulin että mies pelaa lähes kokoajan, mutta esim. Saarisella oli paljon kovemmat peliminuutit tänään.

- Hirshovits pelasi enemmän pakkina kuin hyökkääjänä ja sai muutenkin hirveästi vastuuta.

- Lundell ja Langkow; molemmat ihan ok. Ei ratkennut veskoihin tänään.

- Mitä helvettiä on tapahtunut Pasi Saarelalle? Mies on täysin yössä. Varmaan olisi halunnut lähteä sinne Venäjälle suuren sopparin perään.

- Lostedtilta selkeä yritys saada Toporovski tappeluun. Tuo tilanne sai näköjään Cairnsinkin hymyilemään.

- Jamie Wright ja Topo ovat ihan hyviä pelimiehiä, mutta olisivat parhaimmillaan joukkueen 2/3-kentän laitureita. Liika vastuu pisteiden teosta ei yksinkertaisesti sovi näille miehille.

- Ylli on jumala.

- Hesus Laine pelaa pikkusikaa.

- Koff on pahaa, mutta pakkohan sitä siellä on juoda.

- Ei se Makre Paukkunen nyt niin huono ole. Tommi Hannus oli Lukon paras muutenkin, kuin maalien vuoksi. Tervetuloa Kerhoon ensi kaudeksi lyömään itsensä läpi......päätypleksistä.

- melkoisen tylsää olla yksin ottelussa, josta ei kummallekaan joukkueelle heru sympatioita.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika karmeaa peliä varsinkin IFK:lta eka erä. Lukolla paikkoja mennä selvään johtoon mutta toisaalta IFK:kin veti tolppaan. Tuomari oli muuten hyvä ja linja piti ekan erän, mutta Karalahden puhtaampaa puhtaampi avojäänpommi vihellettiin ryntäykseksi. Noh, virheitä sattuu. Hannuksen maali tuli Hank Pikkaraisen karmeasta virheestä. Hieno maali, ei voi mitään.

Toiseen erään IFK tuli selkeästi paremmin ja Lukon peli oli sekaisin. Ensin Pasi Salonen tasoitti ottelun ja Lukon peli sen kuin sekosi. Sitten Lostedt roiskaisi kiekon pois omalta alueelta, Petrell spurttasi kiinni ja heitti syötön maalille jossa Salonen ilmeisesti luistimella ohjasi kiekon maaliin. Ei potkumaali, mutta luistimella ilmeisesti tehty. Erän lopussa Salmelainen vielä spurttasi laidasta irti ja pisti oman reboundinsa verkkoon. Ekassa erässä tiukasti viheltänyt sveitsiläistuomari päätti kuitenkin antaa poikien pelata(/kahvata) toisessa erässä eikä jäähyjä meinannut tulla enää mistään.

Kolmas erä alkoi sekin IFK:n merkeissä mutta ylivoiman lopussa löysäiltiin ja Hannus pääsi läpiajoon. Kiekko sivulle ja hienosti verkkoon. Maalista Lukko sai selvästi lisäpuhtia ja hallitsikin loppuerää. Viimeinen maali tuli kun Salmelainen spurttasi ensimmäisenä irtokiekkoon ja pisti kiekon tyhjiin.

-HIFK oli parempi ja ansaitsi voittonsa.
-Jos Lukko pystyy pelaamaan koko ottelun samalla lailla kuin nyt ajoittain ei olisi mitään hätää.
-Salonen oli loistava, pari hienoa paikkaa tehdä se kolmaskin.
-Salmelainen oli taas hyvä.
-Ulkomaalaiset parantavat koko ajan.
-Petrell oli loistava.
-Lukosta ei jäänyt kukaan erityisesti mieleen. Hannus teki kaksi maalia, mutta muuten ei kukaan erottunut selvästi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
lintu kirjoitti:
. Sitten Lostedt roiskaisi kiekon pois omalta alueelta, Petrell spurttasi kiinni ja heitti syötön maalille jossa Salonen ilmeisesti luistimella ohjasi kiekon maaliin. .

Petrell ei spurtannut vaan Tobias Salmelainen.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuorempi Nelson kirjoitti:
Petrell ei spurtannut vaan Tobias Salmelainen.

Ekassa maalissa Tob Salmelainen, toisessa Petrell. Puhuin tästä toisesta maalista jossa Lostedt roiskaisi kiekon vastustajan päätyä kohti.

EDIT: Vai menikö mulla nyt maalit sekaisin. Salosen eka maali oli luistimilla ja toinen sitten oli kunnon maali?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
lintu kirjoitti:
Ekassa maalissa Tob Salmelainen, toisessa Petrell. Puhuin tästä toisesta maalista jossa Lostedt roiskaisi kiekon vastustajan päätyä kohti.

EDIT: Vai menikö mulla nyt maalit sekaisin. Salosen eka maali oli luistimilla ja toinen sitten oli kunnon maali?

Taisi mennä mulla maalit sekasin. Sinulla oikein.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lintu kirjoitti:
Ekassa maalissa Tob Salmelainen, toisessa Petrell. Puhuin tästä toisesta maalista jossa Lostedt roiskaisi kiekon vastustajan päätyä kohti.
Näyttivät muuten toisesta päästä katsoen ihan samanlaisilta. Tuli sellainen Bon Voyage-fiilis, että tän mä olen nähnyt ennenkin.
Kauhean määrän jäähyjä se tuomari vihelsi ekassa erässä. Taisivat mennä aika tasan, molemmista joukkueista lähti väkeä boxiin joka hipaisusta. Se Jeren jäähy oli kyllä aika naurettava. Ei noista kannattaisi jäähyjä jaella, kohta pelaajat eivät uskalla taklata tuolla tavalla ja sitten katsomossa on paljon tylsempää. Lundell pelaa mielestäni melko varmasti, enää ei pelota joka laukaus niinkuin aikoinaan esimerkiksi Draperin ollessa maalilla. White oli taas hidas (ei varmaan kenellekään yllätys), mutta siltikin he saivat Murphyn kanssa ihan hyvin pelin pyörimään. Heille olisi suonut myös onnistumisia.
E9:ssä tuntui taas olevan hyvä henki päällä. Pojat riisuivat jopa paitoja pelin lopussa. Lisää tätä.
Pelin parasta antia oli se blondi joka istui kaverinsa kanssa minusta edessä ja vasemmalla. Jos luet tätä niin mä olen niistä kahdesta kaveruksesta se lyhyempi. Mä näin että sulla on stringit. Jos tunnistat itsesi niin laita vaikka YV:tä niin tutustutaan paremmin.

edit: kirjoitusvirhe. Sitä se rakastuminen teettää.
 
Viimeksi muokattu:

Stigu

Jäsen
J-Ko kirjoitti:
Pelin parasta antia oli se blondi ja istui kaverinsa kanssa minusta edessä ja vasemmalla. Jos luet tätä niin mä olen niistä kahdesta kaveruksesta se lyhyempi. Mä näin että sulla on stringit. Jos tunnistat itsesi niin laita vaikka YV:tä niin tutustutaan paremmin.

Joo, mä se olin. Sori, mutta oon varattu. Enkä ole edes oikeasti blondi. Mutta stringit mulla tosiaankin oli päällä.

Hyvän joukkueen merkki on, että se voittaa huonollakin pelillä. IFK:lla on nyt pari viimeistä voittoa tullut ei-niin-hyvällä pelillä. Näyttää siis mukavalta, mutta edelleen kyllä odotan noilta ulkomaanpelleiltä White&Murphy nimenomaan pisteitä, eikä vaan pelkästään "ihan hyvän näköistä peliä".
 

toimittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän Murphy oli tänään jopa kentän parhaita. Murphy pystyy yksin luomaan paikkoja, toisin kuin White. Murphy tuo joukkueeseen selkeästi jotain lisää, monipuolinen ja ärhäkkä kaveri. Tehot toistaiseksi vaatimattomat mutta olisi mielenkiintoista nähdä Murphy esim. Luttisen tilalla ykkösessä.

Edelleen, Mr White on ainoa ulkomaalainen josta luopuisin.

Pelistä sen verran että tässä kun on ollut kausia jolloin ensimmäisistä minuuteista jo näkee että tänään ei tule tulosta niin nyt on hienoa että meillä on vaihteeksi taas valmentaja(t) joka saa äijiin asennetta erätauon aikana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En enää muistanutkaan sitä, miltä peli näyttää kun kentällä on maalivahti. Puolustus saa tehdä mokia ja vain joka kymmenes virhe näkyy tulostaululla siinä kohdassa, jossa vilkkuvat maaliluvut. Lanqkow ei ollut huono hänkään, mutta Lundell oli Mr. Maalivahti. Eleetön peittäjä, joka torjui lähes kymmenen erinomaista maalipaikkaa. Lukon toinen maali meni sitten osin Lundellin piikkiin, mutta siihen hänellä on nykyään varaa. Loistopeliä siinä vaiheessa kun ottelun voittajasta väännettiin. [Ikinä en olisi uskonut ajattelevani, mutta ensimmäisen erän lopussa melkein toivoin Lundellin pelaavan Jokereissa]

HIFK:sta muut onnistujat olivat Salonen - joka oli Lundell-tasoa - Petrell joka oli oma itsensä eli muutama hyvä pusu ja hyvää luistelua, Salmelainen sekä Hauhtonen. Jälkimmäinen kaksikko veivasi kiekon aina Lukon päätyyn. Tosin heidän pelaamiseensa on tullut ripaus poikittaisseilailua sitten viime näkemän. '

Lukolla oli eväät voittaa ottelu, mutta jos Lukon pelaaja ei halua ottaa taklausta vastaan vaan antaa tilan suosiolla HIFK:lle, ei kai tuollainen joukkue voitosta voi pelatakaan. Asenne tarttuu koko joukkueeseen... Toporowski ja Hannus pelasivat hyvin.

HIFK kuittasi lopulta aika kehnolla pelillä pisteet. Ensimmäisten minuuttien aikana joukkue ei ollut henkisesti edes hallissa, niin vapaasti Lukko pääsi 5vs5 ja alivoimalla jyräämään. Hyvä joukkue selviää kuitenkin tällaisesta tilanteesta ja kääntää pelin itselleen. HIFK lisäsi yksinkertaisesti taklauspeliä ja luistelua ja iski vastaiskuin.
 

Maxwell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, #14, Pens
Vittu tää lostedt oli taas paska! Sama homma kuin meikäläinen olis ollu kentällä,m utta paskemmilla käsillä!!!
 

Mace

Jäsen
Maxwell kirjoitti:
Vittu tää lostedt oli taas paska! Sama homma kuin meikäläinen olis ollu kentällä,m utta paskemmilla käsillä!!!

Ja paskempien käsien lisäksi toinen ero on siinä, että Lostedt oli siellä kentällä ihan oikeasti, sinä sen sijaan kirjoittelet asiasta Jatkoajassa...
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maxwell kirjoitti:
Vittu tää lostedt oli taas paska! Sama homma kuin meikäläinen olis ollu kentällä,m utta paskemmilla käsillä!!!

Tiedän, Lostedt teki enemmän pisteitä kuin 18 Lukkopelaajaa mutta turhaa siitä on tänne tulla katkerana tilittämään. Tämän lisäksi sai Toporowskin hyvin kuumennettua.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Aika odotettu lopputulos, mutta taisi tuomarin tiukka linja vähän livetä ensimmäisen erän jälkeen ja tuttu vieraille "enemmän tahti" pääsi valloilleen.

Mielenkiintoinen tuplakahva tässäkin http://www.jatkoaika.com/albumit/album28/20051125_hifk_lukko009.jpg .

Ketäs muuten ne Tähtvinen ja Paukkonen olivat(tämä oli toimitukselle) :).
 

jussi61

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielenkiintoinen tuplakahva tässäkin http://www.jatkoaika.com/albumit/album28/20051125_hifk_lukko009.jpg .

Mainio kuva...tuo kannattaa pitää varastossa. Onpahan todistusaineistoa, kun koittaa taas punaisen joukkueen (ei tosin ole näköpiirissä, nehän voittaa ihan koko ajan) tappion päivä "kahvajoukkueelle", tulipa se sitten Tampereelta tai Jyväskylästä tai jostain muualta.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Jotain kommentteja ottelusta...

- Eräs Lukon pelaaja väisti isolla kaarroksella Karalahden taklauksen. Tästä sai hyvät naurut. Taisi olla #20 Hagelberg? Seuranneesta hyökkäyksestä HIFK saikin sitten maalin.

- Iso käsi E9'n faniporukalle. Hienoa kannustusta koko matsin ajan.

- Laakso välillä hukassa omalla puolustusalueella. Okei, kaveri on nuori mutta missään nimessä vastustajaa ei saa jättää oman maalin eteen vapaaksi. Lundell pelasti hyvällä torjunnallai tämän tilanteen mutta kun tarpeeksi tälläisia paikkoja annetaan, vastustajat rupeavat tekemään niistä.

- Lundell on the maalivahti. Hienoja torjuntoja läpi ottelun. Mielestäni toinen osuma ei mennyt Jannen piikkiin.

- Murphylle iso plussapallo hyvästä pelistä. White pitäisi saada pois jengistä ja nopeasti. Äijä on hidas ja ennenkaikkea LAISKA.

- Hirso pelasi pakkina myös muutenkin kuin YV'llä. Oisko aihetta hankkia pakistoon lisää pelaajia?

- Salmelainen on HELVETIN nopea kaveri. Kädetkään eivät jäädy maalitilanteissa. Ja kun vierellä on Hauhtonen jonka peliäly ja kädet ovat erinomaiset niin meillä on loistava tutkapari.

- tinke-80
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Morrow10 kirjoitti:
- Onko Hank Pikkarainen Sheddenin koirankopissa? Luulin että mies pelaa lähes kokoajan, mutta esim. Saarisella oli paljon kovemmat peliminuutit tänään.
Hank mokaili avauserässä ihan silkkaa ylimielisyyttään, mm. eräässä tilanteessa päätti alimpana miehenä ryhtyä kikkailemaan helpon syötön sijaan, mikä johti Lukon hyökkäykseen kolmella nollaa vastaan. Takaiskua ei tullut, mutta Pikkaraisen peliaika hupeni ihan ansaitusti.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Eilisestä pelistä on oleelliset sanottukin jo, itse tyydyn kommentoimaan ulkomaalaisten otteita, jotka olivat mielestäni parhaat kotona tähän saakka. Suoraa jatkoa torstain Pelicans-matsille.

Voi olla, että vika on vahvuuksissani, mutta Whiten ja Murphyn otteissa on nyt näissä kahdessa pelissä näkynyt määrätietoisempaa ja terävämpää otetta. Kiekko liikkuu ja syötöt ovat välillä jopa oivaltavia. Lisäksi, kun Murphy taklaa useammin ja Whitea käytetään erikoistilanteissa (mm. alivoimalla oman pään aloitus) vain aloittajana, on herroissa pikkuhiljaa jopa lisäarvoa joukkueelle.

En vieläkään ole tyytyäinen otteisiinsa, kaukana siitä, mutta pientä parannusta on havaittavissa ja suunta oikeanlainen. Ja jos asia on, kuten uskon, eikä ko. herroja ole yksinkertaisesti varaa ulostaa, tämänsuuntaisen kehityksen jatkuminen pelaamisessa on todella toivottavaa kevättä ajatellen.

Sheddenilla tuntuu edelleen luottoa löytyvän peliajan perusteella, joskin sekin vaikuttanee, että kaverit pelannevat "yhdensuuntaisella sopimuksella", eli ovat kovapalkkaisia.

SaiPaa vastaan tiistaina sama kehityskulku jatkukoon, go Mr. White and Mr. Murphy!!
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas muutama kommentti eilisestä pelistä:

Pelin ensimmäiset sekavat tilanteet alkoivat heti kolmannella minuutilla: Lukolta kaksi jäähyn arvoista kahvaa, mutta jäähyt menivät 1-1. Kerkesin jo taputtamaan tälle Reiberille vai mikä olikaan, mutta sitten tyrmistyin täysin, kun toinen jäähy tulikin Porthenille. Sitten tulikin Topperin syötöstä Hannus ja tuikkasi maalin. Ensimmäisessä erässä tuli todella paljon jäähyjä kahvoista ja ensimmäisessä erässä kyllä roikuttiin puolin jos toisinkin. Erän loppupuolella Karalahti sai aivan käsittämättömän jäähyn ryntäyksestä: Jerellä ei ollut mikään megalomaaninen vauhti, kädet pysyivät kerrankin suhtkoht alhaalla, kaveri tuli itse pää polvissa tilanteeseen. Shedden näytti taas kerran hyvää pelinlukutaitoaan vähentämällä Hankin peliaikaa yhden todella suuren virheen takia. Alimpana miehenä, taisi olla vaihto kesken, menettää kiekon ja tilanteesta tulee kolmella nollaa vastaan tilanne.

Toinen erä sitten alkaakin Salosen Pasin hienolla maalilla. Salmelainen riistää kiekon ja tulee 2-1 hyökkäys, poikittaissyöttö ja maali. Toinen maali oli lähes samanlainen: Lostedt purkaa kiekon, Petrell jättää Lukkopakin taakseen, syöttää maalille, jossa on Salonen ja maali. Kolmas maali lähti mielenkiintoisesta tilanteesta, jossa B2 sekä E9 olisi ansainnut syöttöpisteet: Lukon pelaaja lyö kiekon päätyyn, jonne lähtee perään Hagelberg. Karalahti tulee sivusta ja alkaa kuulua "ajaa" huuto, Hagelberg katsoo sivulleen, näkee Jeren ja unohtaa kiekon pelaamisen kokonaan lähtiessään Karalahtea karkuun, Jere avaa pelin ja hetken kuluttua Salmelainen laittaa oman reboundinsa sisään. Erässä vihellettiin vain kolme kakkosta, mutta kahvaaminen oli vähentynyt ensimmäisestä erästä muutenkin. HIFK pääsi kertaalleen 5-3 YV:llekin, mutta se jäi tuloksettomaksi. Jos HIFK pelaisi kaikkia vastaan samanlailla, kun pelasi eilen toisen erän, HIFK olisi Suomenmestari kauden jälkeen!

Kolmattä erää oli kulunut muutama minuutti, kun Hannus kaventaa lukemiksi 3-2. Muuten erä on ailahtelevaista peliä ja muutama kova lukkopainostus. Erän puolenvälin paikkeilla Hauhtonen saa jäähyn taas puhtaasta taklauksesta. Taklaus oli kova, mutta täysin puhdas. Jäähy tilanteesta oli täysin aiheeton. Sitten pelin lopussa Murphy löi kiekkoa vaan pois omasta päästä ja Salmelainen jätti Lukkopakin kuin seisomaan ja meni tökkäämään kiekon tyhjään maaliin. Pelin loppupuolella alkoi paidat lentää päältä E9 katsomossa. Hienoa meteliä läpi pelin. Kiitos lisäväristä halliimme!

Muutama huomio:

- White pelasi parhaan minun näkemäni pelinsä. Eilen äijä jo luisteli, suojasi kiekkoa, teki kavereille tilaa, antoi muutaman hienon syötön ja pelasi maskissa. Jos edelliset pelit eivät olisi olleet niin huonoja, tästä pelistä olisi saanut jo tyydyttävän arvostanan, entisten heikkojen ja hylättyjen sijaan. Muutenkin ketju Murphy - White - Järvinen/Petrell/Salonen oli tänään ainakin kaksi ensimmäistä erää pelillisesti ehkä jopa pirtein ketjumme. Murphyllä on liike kohdallaan ja käsiäkin löytyy siihen asti, kun pitäisi antaa se viimeinen kosketus. Tänään näin Whitessa ensimmäistä kertaa jotain sellaista, että hänelle pitää antaa näyttöaikaa ainakin jouluun/siihen asti, että varmasti parempi kaveri saadaan.

- HIFK:lla ainakin kolme tolppaa. Yksi Luttisen, muista en ole varma.

- Hirschovits jälleen kerran yksi parhaita pelaajiamme. Kyllä Kimillä on tapahtunut kehitystä taas kerran ja on pelaamassa hienoa kautta.

- Salonen: Kolme viikkoa sitten sanoin, että mulle voi ostaa Pasi Salosen aidon paidan joksikin lahjaksi jossain vaiheessa. Olen pitänyt Salosesta siitä asti, kun ensimmäisen kerran kentällä näin yhden lyhyen vaihdon ajan toissa kaudella Jokerit-HIFK ottelussa. Tälle kaudelle olin todella mielissäni, kun Pasi palasi kotiin. Silloin aloin jo miettiä, onko Pasi Salonen se, kenen paidan haluan. Mielettömän taitava ja maaliahne kaveri. Oli paikka jopa neljään maaliin eilen. Yksi lirui tolppaan/Langkowin patjoista sinnepäin. Kaveri jopa puolustaa ja taklaa kohtalaisella asenteella. On mun tämän kauden suosikkipelaaja.

Lundell: Kerran otti kiinni jopa 3-0 hyökkäyksen. Missä olisimme olleet taas ilman Jannea? Pelasi meille voiton. Kiitos Janne!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös