Siirsin toisesta ketjusta tänne paremmin sopivaan ketjuun:
Siten, että muistin sinulla olleen tällaisen tiedon, ettei ole laskettu hänen varaansa yhtään mitään. Siispä, mielestäni hänen poissaoloaan on ihan turha edes listata tai käyttää tekosyynä tähän karmeaan tilanteeseen. Kuten tuossa joku palstatovereista hyvin totesi niin Kiviharjun poissaolon pituus on ollut tiedossa kuukausia ja Salinin junnukisat myös. Siihen päälle totaalinen arpa eli Kotkansalo niin loppujen lopuksi meiltä puuttuu
odottamattomasti neljä puolustajaa eli Martin, Lindbohm, N. Seppälä ja Luhanka. Kahden jälkimmäisen pitäisi olla rotaatiota tai korkeintaan 7.puolustaja mestaruutta tavoittelevassa seurassa. (Lehmusta en edes listaa, koska hän on samaa jatkumoa EemeliHeikkisten ja AleksiHolmbergien kanssa eli päätyy jonnekin Unkarin Liigaan, kun IFK sopimus aikanaan päättyy). Jokainen voi ottaa Tapparan ja Ilveksen puolustuksesta neljä puolustajaa pois niin silti ei olisi tällaista tämän päivän oksennusta puolustuksen osalta heillä. Lisäksi heillä lähtökohtaisesti nämä N. Seppälät ja Luhangat ovat rotaatiota.
Osaava urheiluntoimenjohtaja a) tuskin olisi tällaista puolustusta rakentanut b) ainakin vahvistanut sitä syksyn aikana merkittävästi. Tätä samaa laulua lauletaan Salmelaisesta ties monetta kautta, joten en nyt tiedä kuinka ”harhaisia” olemme viitaten
@Gilmore alkuperäiseen kommenttiin. Kun ei ole kykyä rakentaa toimivaa puolustusta niin ei vaan ole.
Milloin sitten on syytä paniikkiin? Nythän on kovaa vauhtia menossa Peltosen kolmaskin kausi ihan vituiksi? Pitääkö tässä tosissaan vaan olla toimettomana ja odottaa ihmettä? IFK tulee päätymään tätä menoa taas sääleihin tai niiden tuntumaan ja harvassa ovat ne kerrat, kun sieltä on noustu pelaamaan mestaruudesta. Käytössä olevaa materiaalia arvioitaessa sellainen suorittaminen on katastrofaalista. No, ilmeisesti meidän pitää tyytyä taas siihen, että keksitään erinäiset syyt epäonnistumiselle, ostetaan ne ja uskotaan taas siihen kuuluisaan seuraavaan kauteen.
Mitä haluat panokseksi meidän perinteiseen vetoon keväällä , jos mentäisiin samalla kaavalla kuin viimeksi eli sanon, ettei Peltosen IFK pääse edes välieriin tällä kaudella?
Kotkansalon kohdalla on ollut koko ajan pakko huomioida vamma ja sen vakavuus. Tietenkin hänelle on joku rooli laskettu siinä vaiheessa, kun on ollut se tieto/luulo, että pystyy jossain vaiheessa pelaamaan. Jokaiselle pelaajalle on kaavailtu joku rooli. Suunnitelmat ovat toki matkan varrella muuttuneet, kun Kotkansalon kondis ei mahdollistanut edes harjoittelua pitkään aikaan. Tilanne on elännyt pitkin kautta, mutta luonnollisesti siinä vaiheessa, kun Kotkansalo on pidempään pystynyt treenaamaan ja pystyi jopa jo pelaamaan, hänelle on varmasti uskaltanut jotain roolia jo laskeakin. Mutta aivan varmasti ollaan koko ajan tiedostettu, että tilanne on herkkä. Kun mulla ei ole tietoa, miksi Kotkansalo on nyt pois, en lähde sillä spekuloimaan. Mutta varmasti sillä, että Kotkansalon odotettiin olevan pelikunnossa on vaikuttanut siihen, että vielä pari viikkoa sitten ei ollut akuuttia tarvetta hankkia korvaavaa pakkia.
Mä en tajua tätä ulinaa, että pakisto olisi heikko. Omista junnuista ei pika-apuja tälle kaudelle löydy, joten tilanne on siinä mielessä aika poikkeuksellinen. Toisaalta, Mestiksestä on saatu tarvittaessa lainoja. Miten Kiviharjun loukkaantumiseen olisi pitänyt reagoida? Lähtökohtaisesti kutospakki tälle kaudelle ja siellä oli "korvaavana" pelaajana Salin. Se, että Salin ei ole pystynyt nostamaan tasoaan, tuskin on Salmelaisen syytä. Seppälälle tehtiin loppukauden soppari, koska pelasi hyvin. U20-kisat ovat lyhyt stintti ja oletus on ollut, että meillä on kokoonpanossa silloin Melart, Motin, Martin, Sund, Seppälä, Lindbohm, Luhanka ja reservissä Lehmus, joka pystyy kyllä stunttaamaan yksittäisissä peleissä, mutta jos joutuu pelaamaan enemmän, on lähtökohtaisesti pulassa. Kotkansalo vielä bonuksena. Meidän kärkipakit pystyvät helposti pelaamaan sen 25 min., jos tarve niin vaatii. Ei ehkä 60 peliä Liigassa, mutta nykyistä enemmän kuitenkin. Pakkien peliaikatilastossa ensimmäinen HIFK-pakki, Luke Martin, on sijalla 10 reilut (21:36 min./ottelu) ja toisena Lindbohm sijalla 15. (21:08). Sund 3:ntena, sijalla 25 (20:06). Kyllä noihin peliaikoihin voisi kaikille pistää helposti pari minuttia lisää. Sportin Atro Leppänenkin on pelannut yli 23 min./o.
Mä en enää jaksa käydä tätä "osaava UJ tekisi sitä ja tätä"-keskustelua, kun näkemyserot ovat niin perustavanlaatuisen suuria. Rahaa on loputtomasti ja huippupelaajiakin on tarjolla milloin tahansa, sen kuin vain soittaa ja ilmoittaa, että tulet tänne nyt. Mun näkemykseni mukaan Salmelainen on hankkinut HIFK:lle loistavan pakiston paperilla. Kärki on kallis, mutta sitähän täällä on vuosia huudettu. Ettei osteta mitään tusinapelaajia. Se kalliiden pelaajien huono puoli on sitten se, että kun loukkaantuvat, niin korvaavat pelaajat eivät ole samaa tasoa.
Milloin on syytä paniikkiin? Riippuu keneltä kysyy. Jos kysyy sulta, vastaus lienee "joka tappion jälkeen ja usein muutenkin". Jos kysyy multa, todennäköisesti vastaus on "ei koskaan". En usko mihinkään paniikkeihin yleisesti ottaen muutenkaan. Kuka tekee paniikissa hyviä ratkaisuja? En minä ainakaan kuin korkeintaan tsägällä. Olen sitä mieltä, että nyt on syytä reagoida ja hankkia vähintään yksi puolustaja loppukauden sopparilla asap, mutta en myöskään halua, että reagoidaan tuli perseen alla, eli paniikissa. Pitää ajatella isompaa kuvaa. Peli on ollut muutamat viime pelit ihan paskaa, mutta ei se sinänsä mua ole yllättänyt, koska tämä on HIFK. Ei täällä mikään mene niin kuin elokuvissa. Nähdäkseni Peltosen HIFK ei vielä tällä kaudella munannut yhtään mitään. Odottelen siis ihan rauhassa kevättä. Tässä ehtii paljon tulla vielä ilon ja vitutuksen tunteita ennen sitä, usko mua.
Mun mielestäni voidaan ottaa panokseksi sama kuin viime kaudella.