Yhden asian HIFK on toivottavasti oppinut tästä kaudesta: ei kannata koota joukkueen selkärankaa 35-40v -pelaajista. Vanhuksien kohdalla tulee tapahtumaan siivous ja mitä luultavimmin nyt on menossa viimeinen kausi ainakin Kuhdalla ja Kurvisella. Villekin taitaa haluta jo muihin tehtäviin. Mutta siltikin kannattaa katsoa jokainen pelaaja yksitellen: tuleeko lisäarvoa vai ei? Jerestä sanon, ja siis olen Jerguksen fani, että hänen signaamisensa pakiston liideriksi olisi yhtä fiksua kuin pistää vuonna 2012 1-ketjuksi: Kuhta-Eriksson-Peltonen. Mutta Kurvisen paikalle? Menee ihan heittämällä. Ja tämä siis myös Kurvi-fanilta, tsekatkaa vaikka allekirjoitus.
Toinen juttu: fanit eivät päätä, kuka HIFK:hon tulee pelaamaan. Se on pelkästään hyvä asia ja kertoo organisaation ammattimaisuudesta. UTJ:n tehtävänä ei ole mielistellä faneja missään suhteessa. Kuhdan signaus täksi kaudeksi oli yritys siihen suuntaan, oliko kivaa? Jospa HIFK:n organisaatio on jo päässyt yli Jeren huonoista ajoista ja päättää tehdä sopparin kylmästi omien tietojensa pohjalta? Ihan sama kiittävätkö vai vinkuvatko fanit. Olettaen että puikoissa on vielä ammattivalmentaja, joka Jeren haluaa, niin olen luottavainen. HIFK haluaa kuitenkin -vaikkei tämän kauden joukkueesta uskoisi- pärjätä liigassa. Nokka-kortin esiinnostaminen on nyt huono veto: 1) Jere pelasi Nokan Kärpissä ja silloin nimenomaan valmentaja halusi ottaa tämän hylkiön ja oli tyytyväinen. 2) Kun Jeren tulosta väännettiin jo Nokan aikana, ei tätä olisi tapahtunut ilman valmentajan tahtoa. Jos Kojo olisi sanonut, että älkää veivatko sitä spugea tänne, niin yrityksetkin olisivat loppuneet. Kaikki ei ole aina niin kuin fanin silmissä näyttää.
Mun tietojeni mukaan Minsk on valmis päästämään Jeren jo kesken tämän kauden. Itse uskon, että hänet nähdään ensi kaudella HIFK:n paidassa. Varmaa ei ole tässä maailmassa kuin mayojen maailmanloppu, mutta vähintään hyvin todennäköisenä pidän Jeren tuloa ensi kauden miehistöön. Firma päättää työntekijänsä, näin se on aina mennyt. Ja oikeusvaltion periaatteisiin kuuluu, että kun rangaistukset on lusittu, se on siinä. Sitten elämä voi jatkua normaalisti, varsinkin kun "vangilla" on oma motivaatio kunnossa. HIFK ei ole organisaationa koskaan, ikinä missään julkistanut, että "Jere Karalahti ei enää koskaan pelaa HIFK:ssa". Joten mistä tulee tämä logiikka: "HIFK peruu itse puheensa ottaessan Jeren" ? Jos HIFK:ssa on todettu, että Jere "nykykunnossa" vuonna kilpi ja miekka ei pelaa HIFK:ssa, niin ei se ole sama kuin ikuinen porttari.
Loppuun asioiden suhteuttaminen: Olen BOL:n kanssa samaa mieltä siitä, että HIFK:n ensi kauden menestyksen kannalta on paljon tärkeämpää, keitä palkataan: 1) valmennukseen, 2) maaliin, 3) 1-kenttään, 4) 2-sentteriksi. Jere ja Jonne Virtanen eivät kuulu näihin kategorioihin. Joten ei tämä niin iso asia ole missään suhteessa. Itse kuittaan Jeren samoin kuin Virtasen; ihan jees omaan rooliinsa, mutta rupeaisi jo pikkuhiljaa kiinnostamaan ketkä ovat rusinat ensi kauden pullassa. Älkääny itteenne teloko tän jutun takia.