Kyllähän se konttaus saattaa jatkua, merkit on jo ilmassa
On meillä kamala tilanne ensi kaudeksi!
Meillä on ensi kaudeksi sopimuksen alaisia pelaajia vähän toistakymmentä, menestyksen tekijöitä heistä ei ole montaa. Toki sellaisia pelaajia jotka voivat olla osa menestyvää joukkuetta on useita.
Sopan sopimus on mallia 1+1. Jos tämä kausi mennään sopalla on jäljellä optio-kausi jota tuskin käytetään. Eli päävalmentaja joudutaan etsimään joka tapauksessa.
En ole koskaan tuollaisena UTJ:nä toiminut mutta veikkaan että joukkueen rakennustyöstä on enemmän kuin 75% tekemättä. Seuraava kausi alkaa n. 8 kk päästä ja välille saattuu monen monta lomaviikkoa ja tärkeää työmatkaa Malagaan. Tässä ja Nyt voidaan todeta että että eipä töppö-tompankaan rahkeet riittäneet. Ja jos mutkia oikein aletaan oikomaan niin voin ilmoittautua ensikauden UTJ:ksi (mikäli nykyinen työnantajani myöntää vuoden vuorotteluvapaan). Ja lupaan sen että jos joukkue on yhtä paska kuin nyt niin voin itse kutsua tiedotetilaisuuden koolle jossa irtisanoudun itse ja vapaaehtoisesti.
Ennakko valmistelut lienee surkeimmalla tasolla mitä ikinä. Lähestyn asiaa siltä kannalta että joukkueeseen on tuskin minkäänlaista imua. HIFK (töppö-tomppa) on joukkueen rakentajana varmasti liigan suurin vitsi! Kun ajatellaan että kaudesta toiseen pitäisi näillä resursseilla rakentaa joukkue ja pelitapa jolla on realistiset mahdollisuudet voittaa kauden päätteeksi mitali, ei voi kuin ihmetellä nykymenoa. Mitä ihmettä on tapahtunut? Tällä kaudella ei ole mitään mahdollisuuksia menestykseen, sen voin jo sanoa. Vaikka valmentaja vielä vaihdettaisiin on työn ja tuskan takana löytää niitä hyökkääjiä jotka pelit voittaisivat, ja viimeisen 4 kuukauden tehtyä työmäärää kun katsotaan niin voidaan todeta sen olleen olematonta ja uutta vaihdetta en usko löytyvän. Eli menestymättömyys takaa sen että ensi kauden joukkueen rakennus tulee olemaan tosi vaativa homma. Toisekseen joukkueen suurimmat tähdet pitäisi olla jo ensikaudeksi kiinnitettyinä, muut tekevät sitä työtä ja kovalla sykkeellä, veikkaan että suurseuroilla alkaa olla jo ensi kauden joukkueet pääosin valmiina, toki jotain ruutuja on edelleen kaikilla joukkueilla täyttämättä. On vaan niin paljon helpompaa etsiä muutamaa pelaajaa kuin ykkös- ja kakkosketjuja, maalivahtia, paria pakkia ja päävalmentajaa.
Silti uskon että valmentaja pitäisi vielä vaihtaa ja kiinnittää mahdollisuuksien mukaan pelaajia loppukaudeksi ja ensikaudeksi. Nyt HIFK:n pitäisi antaa signaali että muutoksia tehdään ja aiomme rakentaa ensi kaudeksi joukkueen joka taistelee ensikaudella mestaruudesta. Mikäli näitä muutoksia ei aleta jo nyt toteuttaa jää sponsoreille ja faneille melkoinen sopan maku suuhun. Tämä saattaa johtaa siihen ensi kauden sponsorirahat vähenee ja kausari sekä muu lippumyynti vaikeutuu ja vähenee. Tämä johtaa kassavirtojen pienenemiseen ja pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä että tarvittava pelaajamateriaali lohkaisee liian suuren osan koko budjetista.
Itse kuulun niihin tällä kaudella petetyiksi tulleisiin kausikortin ostajiin. Olen sillä kannalla että kauppakirjat tehtiin Range Roverista mutta auton toimituspäivänä mulle annettiin Nissa Qashgai. Olin menossa liikkeeseen reklamoimaan mutta ovessa olikin lappu: "Pidä hyvää huolta Nissanista, vaihdetaan se sitten ensi kesänä uudelleen Range Roveriiin. Muista käyttää auto meillä säännöllisesti määräaikaishuolloissa. Älkää soitelko meille!"
Uskon että en ole ainoa joukkueen tukija joka kokee että myyty tuote ei vastaa toimitettua. Lisäksi en voi olla ihmettelemättä sitä ylimielisyyttä jolla meihin homman rahoittajiin suhtaudutaan. Nöyryys ja asiakaspalveluhenkisyys eivät ole niitä adjektiivejä jotka voitasiin HIFK:hon liittää.
Jos ensi kesenä syystä tai toisesta ilmoitetaan että Sopalla mennään (nykytouhua kun katsotaan niin en pidä enää tätäkään vaihtoehtoa mahdottomana) niin en enää tiedä miten rahoittajat minä mukaan lukien siihen suhtautuvat.
Sen tiedän että toimistolla ollaan jotenkin hereillä, kuulin että sinne on palkattu uusi myyntijohtaja, taitavat itsekkin tietää että varainkeruuseen tarvitaan lisävoimia.
Pahimmassa kauhuskenaariossa nyt ollaan rakentamassa HIFK:n omaa lamaa tai pidempää taantumuskautta.