Balderis kirjoitti:
Voitaisko jo vihdoinkin unohtaa tämä helvetin Santala?? Eihän hemppa ole liigaottelun ottelua pelannut meidän paidassa vaikka pariin otteeseen on ollut meille tulossa! Ihan kuin Santala olisi joku sateentekijä!? Onko tilanne nyt se että muihin prospekteihin ei olla oltu edes yhteydessä kun ollaan kieli pitkänä odotettu mikä on Santalan ratkaisu?
Santala on helvetin taitava pelaaja ja kaiken lisäksi, nyt kuuntele tarkkaan, SUOMALAINEN. Nämä piirteet yhdistettynä ovat kova juttu neljän ulkomaalaispaikan SM-liigassa. Varmasti Santalalle on heitelty tarjousta ja tilannettaan seurattu, kuten muidenkin Sheddenin filosofiaan sopivien suomalaisten. On kovin naiivia Sinulta uskoa, että IFK olisi vain yhden pelaajan perässä. Itke ja valita toki miten paljon haluat, mutta ota nyt hyvä mies(?) järki käteen. Eivät Matikainen ja Shedden mitään idiootteja ole. Kyllä siellä on muitakin vaihtoehtoja tarkkailtu.
Itse joukkueesta sen verran, että itse olen suht varma Jebe Porthenin valtaavan paikan joukkueesta. Kaverilla on kova tsemppi päällä jäällä, ja taitoakin löytyy maalintekoon.
Eetu Holman liike näyttää parantuneen, ilmeisesti kesäharjoittelu on tosiaan sujunut hyvin, ja kädetkin pelaavat. Kunhan vain pääsisi (oletetuista) asenneongelmistaan, voi tehdä vielä pahaakin jälkeä liigassa.
Janne Hauhtonen on myös piristävä uutuus, isokokoinen ja pystyy pitämään kiekkoa. Pelaa todella hyvin yhteen Arttu Luttisen (ja harkkapelien perusteella Tony Salmelaisenkin) kanssa, toivottavasti tämä pari pysyy yhdessä jatkossakin.
Turre Järvinen lie myös yksi ensi kauden tasonnostajista. Siihen uskon päivä päivältä enemmän. Entisistä ketjukavereistaan sen sijaan Vihko ei saa vieläkään läpiajoista sisään, en ihmettelisi vaikka putoaisi joukkueesta kovan pelipaikkakilpailun seurauksena. Hirschovits täyttänee paikkansa kolmosen/nelosen sentterinä ensi kaudellakin, Häppölältä nimittäin löytyy käsiä enempäänkin kuin jarruketjuun. Läpiajoista lähes aina maali.
Puolustuksessa tilanne on kohtuullinen. Saarinen on hyvässä iskussa, samoin Pikkarainen. Karalahti on jo esittänyt huippuotteita harkoissa. Schnabel on isoksi kaapiksi suht hyvä liikkumaan, eiköhän kaveri pärjää liigassa. Tähän päälle Laakso, ja tervehdyttyään Kurvinen&Turunen. Benysek pelailee alkukauden, hänen hyvä pelintasonsa tunnetaan.
Jos nyt ketjuiksi näitä hahmottelee, ilman mitään vahvistuksia, ne voisivat mennä näin:
Luttinen-Hauhtonen-Salmelainen
Pikkarainen-Karalahti
Mikkola-Porthen-Salonen
Saarinen-Schnabel
Petrell-Häppölä-Järvinen
Benysek-Laakso
Fagerstedt-Hirschovits-Laine (jos saa sopimuksen)
Turunen-Lostedt/Kurvinen (jos Ihmiskuula saa sopimuksen)
Holma
Centomo/maalivahti
Lundell
Porthenille saattaisi sopia laiturin paikka sentteriä paremmin, saisi enemmän vapauksia hyökkäyspäässä. Koska itse olen varma siitä, että ainakin yksi tasokas sentteri on haussa, toivoisin Porthenille annettavan mahdollisuuden vastuullisessa hyökkäävässä roolissa kauden alussa. Toinen vaihtoehto olisi Holma, olettaen, että hänestä on joukkueelle enemmän hyötyä kuin haittaa.
Sentterivertailussa Häppölä-Hirschovits on mielestäni Hirso heikompi, ja Holman saadessa pelipaikan putoaisi mielestäni hän pois ringistä.
Edelleen, jengin jäällä nähtyäni, olen sitä mieltä, että yksi hyvä ja mielellään kokenut sentteri kakkosen (noh, aika tasaväkisiä ketjuja olisivat) keskelle mahdollisimman nopeasti, ja Benysekin lähtiessä katsaus joukkueen vahvuuksiin ja heikkouksiin, ja sitä kautta paikataan pahinta epäkohtaa.
Ihmiskuula ja Hesus Laine tulevat mahdollisesti sopimuksen saadessaan ajelemaan kaikkea vastaantulevaa riippumatta siitä, liikkuuko tämä vai ei. Hyvin jätkät vetää.
Eihän tämä jengi ennakkosuosikin paineita niskaansa liigassa kerää, mutta palasten loksahtaessa kohdalleen on mielestäni mahdollisuudet vaikka mihin.