4
444
Eikö kannatustoiminta ole uskottavaa, jos ei halua maksaa viittä euroa jollekin kolmannelle osapuolelle? Minä kannatan tätä itselleni (kaiketi) rakasta seuraa, mutta en koe tekeväni sitä vähemmän uskottavasti tunnustautumatta jonkin kolmannen osapuolen jäseneksi.Onneksi vuosittainen vitosen investointi teille (kaiketi) rakkaan seuran kannatustoiminnan uskottavan ylläpitämisen mahdollistamiseksi on vapaaehtoinen. Viime kädessä sen voi, niin kuin muutama yllä myöntää tehneensä, jättää maksamatta. Vitonen säästyy, eikä tarvitse tunnustautua osaksi liigajoukkueen uskottavuudelle tärkeää organisoitua fanitoimintaa.
Nää on näitä. Kukaan ei edelleenkään voi edellyttää eikä oikeastaan edes olettaa, että rekisteröimätön yhdistys avaisi tekemisiään millään tavalla. Yhteiskunta on kuitenkin kehittynyt sitten 70-luvun, ja nykyään ihmiset osaavat arvostaa avoimuutta. En minä epäile, että tuolla kellään olisi mitään salattavaa, mutta ylimielisyys paistaa läpi kauas, kun jätetään kohteliaat kysymykset noteeraamatta. Sellaisen järjestön jäsen minä en halua enkä aio olla, aivan sama maksoiko jäsenyys nolla vai sata euroa kaudessa tai tunnissa. Se on se valinnan vapaus.
Klubin jäsenyydestä on varmasti joillekin hyötyä. Lähinnä niille, jotka käyvät fanimatkoilla. Itse yritin joskus päästä fanimatkalle mukaan, mutta kun jälleen kerran kukaan ei jaksanut vastata sähköpostiuteluihin (vaikka osoite yhteystietona tarjotaankin), niin suoritin matkan omatoimisesti. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että voin käyttää sen viisi euroa vuodessa paremminkin. Esimerkiksi Suomenlinnan Panimon Höpken Pils on oikein mainio tuote siihen hintaan.