Joo viime kaudella ehkä se kaikkein terävin kärki puuttui, mutta jos nimilistaa katsoo niin paljon oli kovia pelimiehiä. Jopa paljon moititut sentteritkin oli mun mielestä kokonaisuudessaan top-3 kamaa liigassa, ja sillä voitetaan mestaruuksia jos heikoin lenkkikin on tolla tasolla.
Kyllä se terävin kärki puuttui aivan selkeästi. Kovia pelimiehiä, no joo oli siellä hyviä potentiaalisia hakuja tulevaisuuden 2-3. kenttiin (Pakarinen ja Talaja), Bluesissa ja Pelicansissa hopeaa vuolemassa käynyt Luttinen ja Klubertanz oli hyvä haku. Mutta kukaan näistä (varauksin Klubi) ei mahdu mestaruusjoukkueen ykköskenttään, eikä mahdu myöskään Somervuori. Sentterit
ei millään ollut top-3 kamaa liigassa. Perrault oli täysi vitsi ykkössentteriksi, Eriksson hädin tuskin riitti kakkossentteriksi ja Granlundkin osoitti tarvitsevansa vielä vuoden kasvaakseen kakkossentteriksi.
Ja noilla yllättäjillä hieman mietin esim. mestaruuskauden Nyholm-Liivik-Pöysti -ketjua. Kauden jälkeen joukkueen nimilista näyttää monesti "paremmalta" kuin mitä ennen kautta, ja tämä on toistunut usealla kaudella kun monesti sieltä joku yllättää enemmän tai vähemmän. Nuoret pelaajat kehittyvät jne.
Mä olin seurannut ja fanittanut Nyholmia ja Pöystiä vähän tarkemmin kolmisen vuotta ennen mestaruuskevättä, eikä mulle tullut yllätyksenä heidän hyvä suorittaminen (vaikka se ilmeisesti tuli herroille itselleen yllätyksenä, mestaruusbileissä käytyjen keskusteluiden perusteella). Jotain samaa potentiaalia olisi Talajassa, Partasessa, Leinosessa, ja näitä jätkiä haluankin nähdä kolmosketjussa. Mutta mestaruuskeväänä jarrukenttä olikin enemmän se Trio Töykkälät, joka virallisesti oli kolmonen. Siihen jarrukenttään ei Talajat, Partaset ja Leinoset ole optimaalisimmat vaihtoehdot.
..toisena isona asiana se saamarin tappeluhässäkkä, joka myöskin oli ennennäkemättömän suuri ja jonka seurauksia pelaajan kaaliin ei välttämättä kaikki tajua.
Tätä olen koko viime kauden toitottanut, miten suuri vaikutus sillä yhdellä yksittäisellä matsilla oli Peltoseen, IFK-organisaatioon ja itse asiassa koko lajiin ainakin Suomessa. Järkyttävä tapahtuma, joka on poikinut satoja "ihmistyövuosia" epätoivoa, kostonhimoa, raivoa, surua ja epäuskoa koko perheen keskuudessa.
Ja ei kaikkia pukumiehiä voi yhden tai kahden virheen jälkeen potkia pois tai muuten ei miehet riitä. Monesti niistä "virheistä" ainakin fiksuimmat ottavat opiksi, ja mikä on sen parempi koulu.
Ei voi potkia pois yhden tai kahden virheen takia. Mutta jos se suurin virhe on liian alhainen vaatimustaso, ei välttämättä koulu riitä. Sen saman maalivahtien suhteen tapahtuneen vaatimustason muutoksen soisi tapahtuvan myös senttereiden ja koko ykköskentän suhteen. Toivottavasti Rindell nostaa tätä vaatimustasoa.
Ja jos vaikka joku pelaaja pyytää reilusti liikaa palkkaa siihen nähden mitä se tuo joukkuelle, ei se ole virhe jättää sitä pelaajaa palkkaamatta. Ei sitä pelaajaa välttämättä ole silloin sössitty muualle, vaan ehkä joku toinen joukkue on tehnyt huonon diilin palkatessaan ylihintaisen pelaajan.
Se on virhe jättää palkkaamatta Hagman. Mä en ikinä anna sitä anteeksi, jos Hagman on sössitty Ässiin vain koska ei suostuttu laittamaan jotain tyyliin 50-100 kiloeuroa lisää diiliin.
Hieman vaan tympäisee täällä tämä ylinegatiivisuus.
Katsotaan nyt tuo tämän viikon julkistus niin nähdään kuinka monta 7:stä (!) vaadittavasta huippupelaajasta ja 3:sta vaadittavasta jyrästä on palkattu, ja mietitään sitten onko negatiivisuus ylimitoitettua vai peräti ihan linjassa orastavan emämunausfloppikatastrofin kanssa.
Tom Nybondas on liittynyt Twitteriin ja Twiittailee seuraavaa: "IFKlaiset tuntuvat kaipaavan lisätietoja joukkueesta. Sitä saa mitä tilaa. Sopimusuutisia tällä viikolla."
Sitä saa mitä tilaa? Mahtavaa! Minä tilaan:
1. sentterin (tasoa Azevedo/Perrin/Dixon)
2-3. sentterin (tasoa Wirtanen/Murray06-08)
2 kpl huippulaituria (tasoa Hagman ja Salmelainen)
2 kpl huippupuolustajaa (tasoa Kousa ja Laakso)
1. maalivahdin (tasoa Riksman-Endras-Ortio-Raanta)