Hifk 2002-2003

  • 1 303 167
  • 10 974
Tila
Viestiketju on suljettu.

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
HIFK:lla

on ensi kaudeksi jo 17 pelaajasopimusta tehty. Joitakin sopimuksia halutaan vielä tehdä, ennenkuin sopimuksista ilmoitetaan virallisesti.

Lähde: Pentti Matikainen, HIFK.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kyllä 1 kokeneempi sentteri pitää olla. Ajatusleikkinä, jos meille hommattaisiin Tuomo Ruutu (19-v.). Muut kh:t olisivat Häppölä (21-v.), Hirschovits (19-v.) ja Viitaluoma (21-v.). Jukka Seppo (34-v.) on tarpeellinen jo ikänsä ja kokemuksensa vuoksi tähän porukkaan. Tässä kun tavoitteena ei ole mestaruus alle 23-vuotiaissa. 5 keskushyökkäjää voi aivan hyvin olla joukkueessa. Minulla järjestys menisi 1. Bednar 2. Seppo 3. Hirschovits 4. Häppölä 5. Viitaluoma. Jos Bednaria tai vastaavaa ykkössentteriä ei saada, niin vaihtoehdoksi toki käy Tuomo Ruutu tai vastaava. Jukin ankkuroisin kakkossentteriksi. Jos taas menetetään joku kolmikosta Hirschovits, Häppölä, Viitaluoma harkitsisin jotain Olli Ahosen tapaista alivoimaspesialistia tai muuta erikoisosaamista omaavaa pelaajaa. Ahonen ei ole fyysinen pelaaja, mutta parempi kuin täällä väitetään. Toni Sihvonen käy ykkössentteriksi, jos Bednar laitetaan laitaan pelaamaan tai hankitaan joku Jan Calounin tyyppinen pelaaja.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanhoista IFK pelureista ei ole montakaan enää jäljellä. Mitäs näitä nyt on Kortelainen, Lindfors jotka toivottavasti pelaa viimeistä kauttaan ainakin SM-liigassa. Kaikki kunnia heille, mutta nyt tulee parempia nuoria tilalle. Sitten on ainakin Krykov, jonka myös olisin vielä mielelläni IFK:ssa nähnyt.

Sitten kesällä kuulin huhun, että vanha suosikkini Jukka Seppo, jonka luulin jo lopettaneen lukuisten loukkaantumisten takia, olisi palaamassa IFK:hon. Olihan se hieman huvittava tilanne, koska ei ollut mitään tietoa miehen kunnosta. Nyt mies on selvästi IFK:n ykkössentteri, vaikka sai paljon paskaa niskaan, ennen kuin oli peliäkään pelannut. Se on fakta, että Seppo on vasta 34. Ojanen, Barkov, Helminen kaikki yli kolmekymppisiä ja tuntuu, että varsinkin Ojanen pelaa nyt parasta kauttaan aikoihin. Seppo on vieläkin keskenkuntoinen, vaikka liike onkin parantunut huimasti ensimmäisistä peleistä. Etenkin nuorten kanssa Sepolla tuntuu peli kulkevan. Lisäksi olen yllättynyt siitä, miten hyvin Seppo hoitaa myöskin puolustuspelin. Ei Jukin tarvitse välttämättä olla ykkös tai kakkossentteri, mutta epäilen vahvasti Matikaisen kykyä hommata edes yhtä parempaa sentteriä. Kyllä Sepolle löytyy töitä ensi kauden joukkueessa, vaikka kyllähän IFK kieltämättä tarvitsisi Bednarin tai vastaavan ykköpyssyn.

Toivottavasti Seppo vaan saa nyt pelata ehjän loppukauden ja treenata terveenä kesän, niin mies saa ison roolin myöskin ensi kauden joukkueessa.

Seppo tekee Larionovit ja pelaa yli nelikymppiseksi sekä valitaan vuoden 2006 olympialaisiin. ;)
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kertokaa minulle tyhmälle, miksi useissa kirjoituksissa Bednar on sentteri? Käsittääkseni mies on pelannut suurimman osan urastaan laitahyökkkääjänä. Viime kaudella IFK:n ahdingossa häntä kokeiltiin keskushyökkääjänä. Eli itse haluaisin Bednarin laiturina IFK:hon ja hänen lisäkseen vielä sentterin.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Muistaa voi myös sen että ei Bednar edes ole mikään sentteri vaan pelas olosuhteiden pakosta sentterinä viime keväänä.Kaveri on parhaimmillaan laidalla johon Juki heittää hyviä passeja.

Kempes huomas saman asian kuin minäkin!
 

jukkas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinhän se on...

Seppo tekee Larionovit ja pelaa yli nelikymppiseksi sekä valitaan vuoden 2006 olympialaisiin. ;) [/B][/QUOTE]


Silloihan Ara:lla on jo koossa kaks' sentteriä: Juki ja Raipe !!!
 

Hacki

Jäsen
Suosikkijoukkue
i f k
JHag&Co;
Kysymys: Mihin he...ttiin tarvitsemme Nileikäisen tapaista pelaajaa?? Mitä hän sai aikaiseksi IFK vuosinaan? Ylikunnon! Ei muuta! Antaa hänen olla Porissa, "pelko" että hän menisi Narreihin on naurettava! Jokerit tavoittelee mestaruuksia eikä Pellen mainetta. Tunnen monia vierasjoukkueiden kannattajia ja heidän mielestään Pasi viime kauden käsittämättömillä tempauksillaan oli lähinnä suuri Pelle muilla paikkakunnilla joka sekotti omien pelaajien keskittymistä olennaiseen, eli jääkiekon pelaamiseen. Hän ei todellakaan ollut mikään pelote!! Tästä olen täsmälleen samaa mieltä.

Toivon itse myös isoja, vahvoja pelaajia IFK:hon, pidän taklaavasta ja agressiivisestä pelityylistä, mutta Nielikäisen tyyppiselle pelaajalle nauretaan, häntä ei kunnioiteta!!
 

fakiiri

Jäsen
Seposta

Pakko ottaa kantaa... Olen sitä mieltä, että Juki Seppo on ehdottamasti ansainnut jatkodiilin. Mies on ollut HIFK:n paras pelaajahankinta Matikaisen aikana. Seppo ei ole maailman nopein, mutta se peliäly ja ne kädet....

Ei mies kovin huono voi olla, kun katsoo hänen teholukujaan. Ikäkään ei ole mikään este jatkolle. Eli ilman muuta jatkodiili Jukille!
 

Hacki

Jäsen
Suosikkijoukkue
i f k
Täsmälleen samaa mieltä kanssasi, Fakiiri. Ainakin minä haluan nähdä myös taitopeliä, loistavia avaavia syöttöjä ja kauniita kuvioita (taklaavan, kovan pelin lisäksi). Jukille diili, hän on näyttänyt myös olevansa liideri tämän vuoden jengissä, kattokaa vaan miten hän kannustaa jokaista jätkää jengissä. Tätä hän ei koskaan tehnyt silloin, kuin viimeksi pelasi IFK:ssa 88-93.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Eldritch...olisit nyt lukenut kunnolla ennenkuin alat. Ensimmäisessä lauseessanihan lukee "toiveet/haaveet". Ja sanoinko jotain Santalan 6.-sentteri paikasta jotain?? Sanoin, että Santala keskelle ja Jarda laidalle. Jardahan alkoi virallisesti sentteriksi HIFK aikoina. Ja arvasin kun laitan noita numeroita tuohon ketjujen eteen, niin kyllä joku lukee ne todella tarkasti, ei millään pahalla. Hirscho/Viitaluoma taistelevat tuossa porukassa 4-sentteri paikasta, tai mistä sitä tietää, vaikka jopa kakkossentteristä, maailmassa on tapahtunut muitakin ihmeitä. Tuomainen voi olla yhtä hyvin ykkös- kuin kakkosketjussa, vai mitä, jos yleensä tulee, toivottavasti, edellyttäen, että mies on todellisessa pelikunnossa.

Ja kysyt kuinka omat jätkät pidetään tällaisessa joukkueessa?? Siellähän niitä vilisee kakkos-, kolmos- jne ketjuissa. Eikä tuo joukkue olisi mikään mahdoton koota, selvennykseksi nyt, että esim. Chlubnan tilalla voi olla joku muu about samantaitoinen kaveri. Jos puntaroisin nimillä, ni onhan mestaruus ja sen jälkeisillä kaudella/kausilla nähty meillä paljon nimekkäämpääkin ryhmää kuin mitä nyt tuohon "paperille" heitin.

Pääasiahan on, että ni minä kuin varmasti myös sinä haluamme, että HIFK voittaa, eikös niin??? Tänään halliin sitä voittoa toivomaan.
 

Eldritch

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korakille

Kiitos vastauksesta. Meillä on tässä sellainen näkemysero, että minun mielestäni ensi kauden joukkuetta pitäisi rakentaa tämän kauden pohjalta siihen tyyliin, että tehdään mahdollisimman vähän muutoksia – tiedostetaan puutteet ja hankitaan niihin kohtiin pari todella kovaa pelimiestä. Sinun kirjoituksestasi kun sain sen – kenties virheellisen – vaikutelman, että ensiksi pitää ostaa viisi huippuhyökkääjää (jos mukaan laskee Santalan, jota et ollut ketjuihin sijoittanut) ja sitten ryhtyä jakamaan pelipaikkoja omille kavereille. Minun mielestäni esimerkiksi ykkösketjussa on tilaa yhdelle omalle nuorelle kaverille – Vihko on omalla listallani ykkönen – jos siihen viereen saadaan esimerkiksi sinun kaavailemasi Bednar ja Hyvönen. Tällöin Vihkosta voisi ihan hetkessä tulla uusi Dahlman tai Santala – jolloin Santalaa ei tarvitsisi ostaa. Ja jos saamme pidetyksi Vopatin ja hankimme Hyvösen, silloin mielestäni emme enää tarvitsisi Tuomaista – varsinkin kun Pikkaraisessakin on ainesta samanlaiseksi ärsyttäjäksi.

Otetaan esimerkiksi Eskelinen, jota kehuit kirjoituksessasi. Olen samaa mieltä: Tuomaksesta voi tulla vielä huippupelaaja. Kuitenkin sinun pakistossasi hänelle tuskin paljon peliaikaa liikenee - itsekään et ollut sijoittanut häntä edes pakkipareihin. Minun mielestäni Eskelinen on jo ensi kaudella kakkos-kolmospakkiparin tasoa, joten esimerkiksi Kultasta ei silloin sinun listaltasi tarvitsisi hankkia. Tuosta sinun skenaariostasi tulee vähän sellainen Jokeri-vaikutelma, jossa omat lupaukset pelailevat ikuisesti kolmos-nelosketjuissa – kunnes lopulta liitävät HPK:hon puhkeamaan kukkaan.

Olen sitä mieltä, että jos haluamme pitää nuoremme, heille pitää antaa konkreettisia lupauksia peliajasta – koska Vihkolle, Hirsolle ja kumppaneille varmasti tarjotaan muista joukkueista vakaata pelipaikkaa, ei mahdollisuutta taistella siitä. Lisäksi tilaa pitää olla myös jollekin A-junnulle päästä joskus kokeilemaan liigamenoa; ettei tämä nykyinen suuri nuorten ikäluokka jää tulpaksi kenties vielä tasokkaammille kavereille.

Olet oikeassa: samaa me toivomme, HIFKin parasta. Ja hallille mennään tänään.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
kristian & hacki & muut

kristian:
Missä kohtaa sanoin, että HIFK EI olisi isokokoinen, fyysinen joukkue? Minä olen kyllä viimeinen, joka mikkihiiriä signaisi. Luepa tarkemmin se tokavika viestini, jossa hahmottelin tämänkaltaiset ketjut/kentälliset:

Vopat-Bednar-voimalaituri (es. Viitakoski)
Mäkiaho-Hirsovitch-Tuomainen (tai vast, es: Hyvönen)
Pikkarainen-Häppölä-Grunn
Vauhkonen-Viitaluoma-Vihko

Zeta (stuntti)-Kantor
RPL-Pauli
Eskelinen-Honkanen
(Lamberg-Ilkka-iso A-junnu)

mv: Bäckström/Tim Thomas etc.

Ei kovin pieni eikä kovin mikkihiiripitoinen joukkue, eihän?
Suurin erimielisyys johtui Sepon puuttumisesta. Ja kyllä minäkin saan Sepon mahtumaan heittämällä esimerkiksi Bednarin laitaan, jossa hän aivan oikein varsinaisesti pelaakin. Mutta eipä ollut valittamista sentterin roolissakaan.

Minä yritän koota tätä ensi kauden joukkuetta eri tavoin kuin monet muut: haluaisin säilyttää mahdollisimman paljon nykyisen joukkueen hyvää osaa (myös Sepon tarvittaessa) ja selvitä mahdollisimman vähillä, mutta sitäkin jämäkämmillä, pelaajavaihdoilla. Moni täällä haikailee 10-15 pelaajaa lisää, mm. Rajamäki, Kalto ja O.Ahonen takaisin + silti pidetään omat junnut + silti hankitaan Bednarit ja muut. Ei onnistu millään. Ei millään. Minun lähtökohtani olisi hankkia vain puuttuvat osat ja luottaa niihin, jotka ovat nyt hyvin pelanneet - tai joissa olisi potentiaalia parempaan. Näin ei tarvitsisi hakata heti kaikkia euroja pajatsoon ja itkeä syksyllä joukkueen yhteenhitsaamisen vaikeutta. Rahaa säästyisi sitten korjauksiin, joita voidaan tehdä joulu-tammikuussa, kun kaikki ei kuitenkaan toimi niin kuin suunniteltiin.

Niinpä tämän kauden HIFKistä EHDOTTOMASTI ulos: Cipruss, Kuhta, Kölli, Salminen, Poro, Ahma, Kurvinen. Ei mitään käyttöä vaikka miten päin pyörittelisi tilannetta

Tilaa on:

-Sepolle (siis kun sitä niin paljon ihan järkevienkin tyyppien toivomuksesta halutaan. Järkevä peruste ei tässä yhteydessä ole se, että "kyl Juki on must parempi ku Ville ku se Ville on aika pehmee") --> pelimies, kokemusta, mutta heikkoutena se, että pelaa vain sentterinä + hitaus tietty. Mutta onhan se äijä.

-Unelmavävy Macille (huomasitko Kristian, jopa 2-ketjussaalustavasti), JOS sisäistää roolinsa; ei snaipperi, ei pelintekijä, vaan vittumainen ja ikävä ihminen, joka tuo lihaa peliin

-Vauhkoselle ---> jos alkaa heti ja mukisematta ikäväksi jätkäksi. Perusteena se, että on halpa ja korvaaja tällaiseen rooliin pitäisi hankkia kuitenkin. Miksi ostettaisiin Jonni kakkonen, kosmetiikan vuoksiko? Älkääkä selittäkö, että Jonni on niinku pehmee ja ei oo osoittanut mitään. Varmaan cobolkin naapurista voi kertoa, että poliisin hommiin SM-liigassa, siis SM-liigassa, tarvitaan vain kokoa, voimaa (niitä on) ja asenne (sitäkin on, olen nähnyt) ja käskytys valmennusportaalta. Ihan turha hankkia tällaista jätkää ulkoa, ei ne sen parempia ole. Matt Smith olisi kyllä parempi, mutta se veisi ulkomaalaispaikan.

-Viitaluomalle ---> tulevaisuuden takia. Nyt jo parempaa sentteripeliä kuin Ciprussilla. Jos Seppo jää, laitaan tai selkeällä vuokrasopimuksella muualle VUODEKSI ja Sepoksi Sepon paikalle kun lopettaa

Näin toimien saisimme pidettyä paljon näitä nykyisiä junnuja ja muualle menneet voimme unohtaa, ikävä kyllä.
Lisäksi rahaa palaisi ensi vaiheessa vain neljään-viiteen huippuhankintaan: ykkösmv, Bednar/ykkössentteri, 2 laituria (Viitakoski, Hyvönen, Tuomainen -osastoa) sekä Zetan mahd. stuntti.

Mäkiaho, Viitaluoma, Vauhkonen olisivat katsotaan mitä tapahtuu -projekteja ja mahdollisesti kesken kauden korvattavia. Ja jos esimerkiksi T.Ruutu olisi saatavana jokatapauksessa, niin ottaisin hänet empimättä Mäkkärin (ei Vauhkosen) paikalle joukkueeseen, jolloin Bednar olisi laituri ja TR sentteri.

Samoin Grunn saisi hakea vauhtia muualta - mutta ei missään tapauksessa kokonaan pois - jos sattuisi käymään niin, että saataisiin sekä Tuomainen että Hyvönen (tai vastaavat pf:t), nythän ne ovat minulla vaihtoehtoja. Sitäpaitsi loukkaantumisia, pelikieltoja ynnä muuta sattuu pitkällä kaudella ja Viitaluomalle/Capolle olisi tilaa ihan liigaringissäkin.

Pasista; Mihin perustat, hacki, väitteesi että Pasi ei ole pelote, vaan naurettava? Tiedän kyllä: muiden joukkueiden fanien juttuihin. Minä taas tunnen liigapelaajia paljonkin ja voin vakuuttaa, että Pasi on heidän keskuudessaan arvaamaton ja pelottava hahmo. Faneista viis. Kysypä Marco Tuokolta, Jukka Hentuselta ja Tepsin, Bluesin ja Pelicansin jätkiltä, onko Pasi vain harmiton länkyttäjä vai todellinen pelin tuhoaja? Kuinkakohan monta kertaa minun täytyy sanoa, että tulen mainiosti toimeen ilman Pasia, jos saisimme vastaavan jätkän tilalle. Mutta kun niitä ei Suomessa ole! Vopat on ihan yhtä pelottava, mutta aivan liian hyvä pelaaja pelkäksi poliisiksi/pelotteeksi. Pienellä miettimisellä selviää se, että poliisi ei voi olla samalla taitotasoltaan joukkueelleen elintärkeä.

IhanneHIFK edelleen: isoja, fyysisiä, taitavia kundeja (tavoitteena liigan isoin joukkue) + näiden lisäksi hihassa 2-4 vittupäätä. Mutta siis eri jätkiä. Kuka voisi vastustaa tällaista ryhmää?

EDIT: Eldritch, näin samantien juttusi kun lähetin omani ja yllättäen aika samaa perusfilosofiaa..Ei liikaa ostoksia, ainoastaan puuttuvat palat ensin.
 

Hacki

Jäsen
Suosikkijoukkue
i f k
OK, JHag, hyviä pointteja mutta minun mielestä kokeneen (ei turkulaisen) SM-Liiga pelaajan EI pitäisi pelästyä siitä kun Pasi kurvailee keskiympyrässä ennen matsia ja uhoaa tappavansa vastustajan kun pääsee kentälle. Minun mielestäni tämä on kerta kaikkiaan naurettavaa enkä kaipaa tällaista pelleilyä tippaakaan. ja älä sano ettei Pasi ole näin tehnyt koska olen itse kuullut tämän.

Tänään Tappara kumoon!
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
JHag
Kerro minulle, miksi pidät aina Bednaria sentterinä kokoonpanoissasi?
Ystävällisesti kysyen Kempes.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: Seppo + muuta lätinää

Viestin lähetti JHag
Siksi tässä kieltämättä oudossa tilanteessa, jossa meillä on ylitarjontaa senttereistä, Seppo saisi olla se väistyvä. Ja silloin viimeistään, jos T.Ruutu saataisiin.
Olen muutaman muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että T.Ruutu-Hirschovits-Häppölä-Viitaluoma olisi kokemukseltaan aivan liian kevyt sentterikalusto varsinkin ratkaisupeleihin. Vaikka taitoja löytyykin muille jaettavaksi asti. Sepon (tai vast. pelaajan) kokemuksen merkitystä ei kannata vähätellä.

Sananen Calounista/Borsatosta sekä sentteristä/laitureista: Borsato oli HIFKissäkin terveenä ollessaan huippusentteri. Aivan huippu. Hän ei ole peliä tekevä sentteri, vaan tyylipuhdas puolustava sentteri; loistava aloittaja, ilkeä karvaaja ja sisukas puolustaja. Siksi juuri Calounin tyyppinen peliätekevä laitahyökkääjä sopii hänen parikseen. Sillä Borsato (ja Sihvonen) tekivät sen kaiken likaisen työn, jotta JC sai loistaa. Ei peliätekevällä laiturilla (Jamppa, Peltonen) voi "korvata" sentteriä ja laittaa ketä tahansa junnua siihen vierelle sillä ajatuksella, että Jamppa/Ville kyllä hoitaa.
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä Borsatoa, vaikka siltähän se tekstini valitettavasti näyttää näin jälkikäteen luettuna. Vertasin häntä tähän klassiseen ykkössentteri-pelaajatyyppiin, jota liigassa edustavat puhtaimmillaan Raimo Helminen ja Janne Ojanen. Sen tyyppistä pelaajaa HIFK:sta ei 98-99 löytynyt, mutta tästä huolimatta joukkue toimi, koska kasassa oli riittävä määrä oikeanlaisia pelaajia, joista saatiin muodostettua toimivia kokonaisuuksia. Borsato oli ilman muuta todellinen ammattimies, sitä en missään nimessä kiistä.

Edelleen olen sitä mieltä, ettei ensi kauden HIFK:hon ole mikään pakko hankkia jotain pavelpateraa hinnalla millä hyvänsä. Tärkeintä olisi saada hankittua riittävä määrä kädellisiä ja ratkaisuihin kykeneviä pelaajia pelipaikasta riippumatta. Jos parhaat löydöt ovat laitoja, niin siitä vaan - uskon, että nykyistenkin senttereiden varaan on mahdollista rakentaa riittävän hyvät koostumukset. Sepon taidot tiedetään, eikä Hirschovitskaan ole mielestäni kuka tahansa junnu. Ensi kaudella varsinkaan.

Ihannetilannehan olisi toki se, että hankinnoista löytyisi joku kovan luokan pelimies, joka pystyy pelaamaan niin keskellä kuin laidassakin. Ja kas kummaa, heti ensimmäisenä tulee mieleen nimi Bednar. Vaihtoehdot eivät koskaan ole pahasta.

Sitten vielä aivan erillinen seikka: Seppo, vanha IFK-ikoni, otti itse kesällä yhteyttä HIFK:hon, tuli harjoittelemaan, antoi hyvät näytöt, loukkaantui vakavasti, hyppäsi toipilaana kehiin ja pelasi itsensä välittömästi joukkueen ykkössentteriksi. Tällä hetkellä hän on merkittävä osa HIFK:n noususuhdannetta ja oikeastaan joukkueen tärkein hyökkääjä. Jos kaiken tämän palkintona on potku perseelle, vain jotta joukkueeseen saadaan joku Penan scouttaama tshekkiläinen pipertäjä, niin mikä viesti siitäkin taas välittyy? Juki on sentään aika äijä ja erittäin IFK.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Kempes
JHag
Kerro minulle, miksi pidät aina Bednaria sentterinä kokoonpanoissasi?
Ystävällisesti kysyen Kempes.

-Juuri putosi laitaan, kun signasin Sepon;) Se oli siinä minun viestissäni kyllä mainittukin. Samoin jos T.Ruutu saadaan.
Minusta HIFKin ykkösprioriteetti on ylipäätään saada Bednar joukkueeseen, kun se kerran mahdollista on. Pidän Bednarin vahvuutena sitä, että tarvittaessa sentterinäkin pelaaminen onnistuu. Jos saataisin yksikin Jamppa/Ville tyyppinen laituri, niin Bednar keskellä olisi loistava idea silloin.

Miltä kuulostaisi: Bednar - Seppo - Vopat? Asiaa olisi.

Tai: Caloun - Bednar - Vopat. Myös asiaa.

Kaiken kaikkiaan: Bednar on asiaa

EDIT: OldTimeHockey; lue sinäkin uudempi viestini noin tältä aamulta. Seppo on äijä ja yön yli nukuttuani (+ hyviä, siis hyviä, perusteluja kuultuani) kyllä käy. Mutta Hirsoa ei saa menettää silti, eikä mielellään Viitaluomaakaan. Ja pitkin hampainhan minä olin Seppoa siinä ekassakin poistamassa. En kiistä miehen panosta, onhan minulla silmät.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Mälkiä / Seppo

Ex - valmentaja Mälkiä ei ainakaan edesauttanut Sepon paranemista olkapäävamman jäljiltä , vaan oli hänen ( Sepon ) peluuttamistaan vastaan .
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Juuri SportFm:ssä Juti, tuo pelikenttien Tuntematon Sotilas tai Putte-Possu (jokaisella oma mielipide), kertoi ja ihasteli Jukka Sepon taitoja. Juti sanoi, että Seppo on ylivoimaisesti IFK:n paras pelaaja. Sanoi, että käsittämätöntä, miten Seppo löytää heti Joonas Vihkon täydestä vauhdista. Toivottavasti trendi jatkuu. Nyt arvostan Jutia entistä enemmän.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ens kauden sopimuspelaajissa on toki monta kysymysmerkkiä, mutta silti antaisin joillekin vielä mahdollisuuden. Esim. Cipruss, Kurvinen(mikäli selästä tulee jotain), Kuhta saavat armon. Lisäksi nämä nuoret tulee säilyttää mukana, toki jos näyttää siltä, että ei ole käyttöä IFK:ssa, voidaan heistä muutama vuokrata muualle. Lähinnä tulee mieleen Loppi ja muutama pakki(Kolehmainen, Lamberg, Ilkka). Sen sijaan muutamalle muulle toivottelisin hyvää jatkoa. Se lista on aika pitkä, joten en luettele sitä.

Minun visioni ketjuista:

Grunn-Häppölä-Pikkarainen
Vopat-Seppo-Vihko
Salmelainen-T.Ruutu-Tuomainen
Kuhta-Cipruss-Hirschovits
Viitaluoma-Loppi-Järvinen

Ja pakit:

Kantor-Zidlicky
Lamberg-Ilkka
Levokari-Kolehmainen
Kurvinen

Ja hankinnat
Mika Strömberg, Rami Alanko, Joni Pitkänen(aika mahdoton tosin, mutta mikä tilanne Kärpissä tällä hetkellä?) tai sitten joku toinen kotimainen pakki, pääasia, että olisi selkeästi liigatasoa(ei siis mikään Paappanen/Tuominen tms).

Ja moket:
Juuso Riksman ja Niklas Bäckström

Tässä on 7 uutta hankintaa, lisäksi vain 4 ulkomaalaista, joten tarvittaessa voitas hankkia vielä yksi.

T. Ruudun saaminen jengiin ei liene mahdotonta, koska otteet narreissa ei ole olleet kovin loistokkaita. IFK voisi huoletta Apen johdolla luvata Tuomolle vastuuta ja peliaikaa ja sitä kautta kehittymistä ja eväät Chicagoon olisivat paremmat.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Narrifanina kehtaan tunkea naamaani tänne mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin että mitä monet teistä, esim JHag miettisivät Ray Girouxin paluusta? Giroux on pelannut erinomaisen kauden AHL:ssä ja NHL-paikka ei vain tunnu ikinä hänellekkään aukeavan. Ehkä hyvä Marekin korvaaja?

Entäs Jan Benda? Itse suurena Jokeri/Saksan maajoukkue-ystävänä en ehkä olisi järin innostunut ajatuksesta mutta eikös äijän nimi usein ole punanuttuihin yhdistetty?
Jaroslav Bednarin paluu Hifkiin kuulostaisi sekä mielenkiintoiselta että myös erittäin realistiselta. Toisaalta miehellä olisi varmasti mahkut rapakon takana, kyse on vain omasta halusta.

Älkääkä haukkuko Aigarsia noin rajusti, ei mies nyt niin tumpelo ole. Pistetty vain liian suuriin saappaisiin ja lienee ylipalkattu mutta silti eikös ole teidän paras pistemies(hyökkääjistä)?


MACK
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Samoilla linjoilla ...

Olen samoilla lijoilla kuin JHag ja Eldritch, eli ei paljon muutoksia tämän vuoden ryhmään, vaan lähinnä muutama vahvistus. En olisi ikinä uskonut että tämänkin joskus sanon, sillä haukuin tossa ennen Apen tuloa rajusti koko jengiä. Mutta Ape sai aikaan ihmeitä ja uskokaa mua, tämä kaikki on juuri Apen ansiota.

Kaikki pallopelit ovat aika ihmellisiä henkimaailman juttuja. Joku toinen pelaaja voi onnistua mainiosti jossain toisessa jengissä, vaikka olisi ollut vanhassa jengissä aivan surkea. Kaikki jotka ovat pelanneet edes suht huipulla jossain jengissä, jossa on jatkuvasti kova kilpailu ja uusia pelaajia tulossa, tietävät mitä merkitsee itseluottamus. Väitän että itse luottamus on kaiken a ja o, jos se ei ole TÄYSIN kunnossa, ei maailman parhainmat avut omaava pelimies pysty hyviin suorituksiin. Itseluottamukseen vaikuttaa taas moni asia, mutta lähes kaikki narut ovat tässä valmentajan käsissä. Pelaajat todellakin ovat yksilöitä ja juuri tämän Ape tajuaa paremmin kuin kukaan muu. Mälli oli just tätä team-hömpötystä suitsuttava koutsi. Totuushan on niin että jos yksilö ei voi hyvin joukkueen sisällä, ei se tunne kuuluvansa joukkueeseen. Eli jokaiselle on löydettävä rooli johon hän tyytyy ja sitten varsinkin nuorille tarjottava mahdollisuus roolin nostamiseen. Tää kaikki on psyykkistä kamaa ja väitänkin että YLIVOIMAISESTI tärkein ominaisuus valmentajassa on juuri psykologin rooli. Kyllä kaikki koutsit ymmärtää taktiikat ja osaa Pietilän fläppitaulut ja kuviot, mutta kuka osaa käsitellä yksilöitä, se on ykkönen. Itselläni on näistä asioista paljon kokemuksia ja tää asia on mulle suuri intohimo ja tästä vois kirjoittaa vaikka kuika pitkän tarinan.

Sitten siihen ensi kauden jengiin...Seppo on ansainnut paikkansa ensi kaudeksi, mutta ongelmia se tuo kuten JHag sanoi. Mut yritetään:

Vopat-Bednar(tai vastaava)-Vihko
Salmelainen (tai vastaava)-Seppo-Hyvönen (tai vastaava)
Pikkarainen-Hirtso-Kuhta
Joku tela mies-Häppölä-Gunn

Zeta (stuntti)-Kantor
Eskelinen-Kova ulkomaalainen pakki
RPL-Pauli
+ 2 hyvää liigatason pakkia (ei Rajalaa eikä Honkasta missään nimessä)

mv: Bäckström/Riksman etc.

Muistakaa meidän nelosketju mestaruusvuodelta. Siellä pelas Ruuttua, Sihvosta jne. Ei nelosketju ole pelkkä täyteketju ja Häppälästä tulisi hyvinkin uusi parannettu versio Sihvosesta. Jos kyvyt osoittavat jatkossa edelletyksiä myös yv pelaamiseen, roolit uuteen jakoon. Roolithan elää jengissä koko kauden.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti jaksatte lukea

Keskushyökkääjätilanne ja hyökkääjätilanne yllensä on kieltämättä kimurantti jengiä kootessa. Tähän kauteenhan Pentti keräsi kahden nuoren sentterin, Häppölän ja käsittääkseni alunperin Viitaluoman, rinnalle kaksi kokeneempaa kaveria. Ideana oli antaa nuorten kehittyä rauhassa ja saada tukea ”vanhuksilta”. Tai oikeammin, ”vanhusten” homma oli toimia joukkueen ratkaisijoina. Kävi miten kävi, Seppo loukkaantui ja Ulkomaan avut joita Pentti hätäpäissään joukkueeseen keräsi olivat jotain aivan muuta kuin mitä heiltä odotettiin. Tämän seurauksena nuoret joutuivat ottamaan vastuuta eli he joutuivat odottamattoman suuriin saappaisiin. Syysiltoina nuoret tekivät sen minkä pystyivät ja pelasivat joukkueelle pisteitä, ja ilman noita pisteitä ei brändi edes taistelisi tällä hetkellä pudotuspelipaikoista. Kokeneemmat kaverit pettivät ja pahasti, eivät he pelanneet HIFK:lle oikeastaan yhtään pistettä syksyllä. Seppo toi tullessaan, Vopatin ohella, joukkueeseen edes jonkunnäköisen ykkösen, ja samanaikaisesti Häppölä ja Hirchovitch, joka tuli kuin puskista jengiin nousivat arvoasteikolla kohisten Latvialaisen ohi. Tällä hetkellä he ovatkin selkeästi joukkueen kakkos- ja kolmossentteri.

Nyt ensikautta ajatellen, nuorten on oltava arvoasteikolla edelleen suhteellisen korkealla. Jos esim. Hirchovitcille nyt esitetään laiturin paikkaa tai joukkuetta kasataan selkeästi muiden senttereiden varaan, on se Hirc…:n kannalta ajatellen perseestä. Ei kai jengin huono menestys hänen syytään ollut? Hänkö oli loppujen lopuksi se joka epäonnistui? Tuloksena saattaa olla pelaajan oma halu siirtyä sinne missä aurinko paistaa. Ei hyvä. Liian lupaava menetettäväksi.

Lisäksi, nuoret ovat ensi vuonna vuoden vanhempia ja kokeneempia. N. 50 liigapeliä mieheen näkyvät varmasti ja joukkueessa on kaksi lupaavaa nuorta pelintekijää. Keitä heidän kanssaan sitten pelaamaan?

1. Ketju
Vopat - Uusi Sentteri- Uusi laituri

Ykkösen ideana on saada Vopatille taitava kaveri rinnalle joka voi olla joko laidassa tai keskellä. Ikäänkuin yksi pelintekijätyyppi ja toiseksi kaveriksi puolustuspään osaaja. Ketjussa olisi taitoa, voimaa eikä puolustuspelikään kärsisi. Jos Seppo jatkaa joukkueessa, on tämä Sepon paikka. Seppo ei myöskään ole puolustava hyökkääjä, joten…Vopathan voisi tietysti olla puolustavammassa roolissa. Kuinka järkevää on käyttää ulkomaalaispaikka puolustavaan hyökkääjään?


2. Ketju
Taitava laituri (tyyliin Caloun / Bednar) – Hirch…- Voimalaituri (tyyliin Tuomainen)

Kakkosessa sama juttu. Caloun/Bednar tjm. pyörittää ketjun peliä Hirch…:n kanssa ja voimalaituri pitää huolta omista. Bednarin tyylinen olisi edellämainituista parempi vaihtoehto, koska hän pystyy pelaamaan myös keskellä, jos tarve näin vaatii kun voimalaituri taas hoitaa kolmikosta likaisen duunin eli vääntää kulmissa, menee maalin eteen hakattavaksi, puolustaa ym.


3. Ketju
Nykyiset Grünn – Häppölä – Pikkarainen

Näyttänyt jo tänä vuonna pystyvänsä siihen. Hieman kokemusta aikuisten peleistä lisää, jolloin taso pysyy paremmin illasta toiseen ja tuossa on ensi kaudeksi hyvä kolmonen. Tuo kolmonen kestää oikeastaan vertailun minkä tahansa S/M- liigajoukkueen kolmosen kanssa.

4. Ketju
Poliisi (tyyliin Mäkiaho ennen I. Lehkosta) – Viitaluoma - Vihko

Täällä olisi tuo selkeä poliisi joka hoitaisi homman himaan tiukoissa paikoissa. Muuten ketju saisi vähemmän peliaikaa, mutta jokaisen pelaajan voisi tarvittaessa nostaa paikkaamaan loukkaantuneita tai pelikieltolaisia. Lisäksi, riippuen puolustajista, joukkueella voisi olla 13 hyökkääjä. Tuohon paikalle saatte itse asettaa kenet tahansa.

Hyökkäyskolmikoista olisi myös mahdollista kasata kaksi todellista ylivoimanyrkkiä. Löytyisi nimittäin kaveria maalille ja pelin pyörittäjää. Jos ottelut menevät taasen hurjiksi, löytyy HIFK:sta jokaisesta kentällisestä tarvittaessa sekä iskukovuutta että -halukkuutta. Pois, pois, postin tieltä joutaisivat Cippruss, Moger, Kuhta ja Salminen. Jos halutaan pitää joku ikoni, niin sitten Kortelainen, joka muuten on se HIFK-ikoni toisin kuin Seppo, saa pelata niin kauan kuin haluaa. Kentälle pääsy ei ole varma mutta paikka joukkueessa on.

Puolustus
Jos Zid… ja Kantor jatkavat, olisi ulkomaalaiset siinä ja jengi pelaa kuudella puolustajalla. Miksikö? Puolustajat pelaavat yhteensä matsissa 2*60 = 120 min. Näistä minuuteista Zid… ja Kantor pelaisivat n. 50-60, eli muille jäisi 60-70 min. Neljällä jaettuna tekee 15 min/lurkki, eli siksi kolme pakkiparia. Ylimääräinen tuuraa tarvittaessa jos ukot puuskuttavat. Keitäs sitten nuo neljä pakkia olisi. Ehdottomasti Eskelinen, varauksella Kurvinen tai Honkanen ja Levokari ylimääräiseksi. Jengi tarvitsee toisen kiekolliseen peliin pystyvän puolustajan ja yhden perusvarman pakin (kentis Lehtosesta on sittenkin siihen). Eli puolustukseen ei hirveän isoja hankintoja tarvitse tehdä, nykyisestä ringistä löytyy lähes kaikki tarvittavat ja ihmekös tuo, rinki on nimittäin n.15 ukkoa.

Parit voisi olla (peliaikoineen)
Zid…-Kantor (30 min.)
Eskelinen – Kiekollinen pakki (15 min)
Lehtonen – Honkanen (15 min)
Levokari (tuuraa lähinnä puuskuttavia tai jos tarvitaan muiden asioiden johdosta)

Puolustukseen tarvitaan kuitenkin vaihtoehtoja, jos Zid…tai Kantor ovat poissa niin pelataan neljällä parilla. Kurvinen varalle ja omista nuorista loput. Kestoprojektit Tuominen ja Rajala ulos, eikä sitä Slovakkiakaan tarvita.

Maalin Riksman sekä toinen hyvä KOTIMAINEN maalivahti. Painotin kotimaista ulkomaalaiskiintiön takia. Nyt ulkomaalaisia on jo neljä, yksi paikka on hyvä säästää myöhemmäksi. Jos esim. marraskuussa huomataan brändin tarvitsevan johonkin tiettyyn rooliin pelaajaa, on vapaasta ulkomaalaispaikasta tuossa vaiheessa suuri etu.

Jos nyt lasketaan yhteen hankintalistan pelaajat, tarvitaan 2-4 hyökkääjää. Jos Seppo istutetaan ykköseen miltä ikävä kyllä näyttää ja esim. Vauhkonen kakkoseen, tarvitaan enää kaksi pelintekemiseen kykenevää laituria. Pelaajia joista toinen pystyy tarvittaessa keskushyökkääjäksi ja vähintäänkin toisen on oltava sinivalkoinen. Jos taas saadaan uusi, myöskin sinivalkoinen, voimalaituri, on Vauhkonen ylimääräinen mies (13 hyökkääjäkö?). Loput nostetaan taas omista junnuista. Puolustukseen tarvitaan oikeastaan ainoastaan yksi kiekolliseen peliin pystyvä sinivalkoinen pakki ja peränpitäjäksi Bäckström. Kokonaismäärä on siis 4-6 uutta pelaajaa, joten kaupan on käytävä ja Pentin ostettava taas lisää sitä brändiä. Ja tänä vuonna on sen tuontibrändin oltava sitten laadukkaampaa kuin viime vuonna.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Mack
Narrifanina kehtaan tunkea naamaani tänne mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin että mitä monet teistä, esim JHag miettisivät Ray Girouxin paluusta? Giroux on pelannut erinomaisen kauden AHL:ssä ja NHL-paikka ei vain tunnu ikinä hänellekkään aukeavan. Ehkä hyvä Marekin korvaaja?

Entäs Jan Benda? Itse suurena Jokeri/Saksan maajoukkue-ystävänä en ehkä olisi järin innostunut ajatuksesta mutta eikös äijän nimi usein ole punanuttuihin yhdistetty?
Jaroslav Bednarin paluu Hifkiin kuulostaisi sekä mielenkiintoiselta että myös erittäin realistiselta. Toisaalta miehellä olisi varmasti mahkut rapakon takana, kyse on vain omasta halusta.

Älkääkä haukkuko Aigarsia noin rajusti, ei mies nyt niin tumpelo ole. Pistetty vain liian suuriin saappaisiin ja lienee ylipalkattu mutta silti eikös ole teidän paras pistemies(hyökkääjistä)?


MACK

-Benda & Giroux - welcome! Benda on vaan hinnoitellut itsensä pihalle, mutta oli lähellä toteutuakin. Jos saadaan ykkössentteri ja Seppo jää, Bendalle ei ole -uskomatonta kyllä- tilaa. Ellei ne perkeleet vie meiltä Hirsoa!!
Giroux oli erinomainen ja käsittämätöntä, että Hucko jäi. Ei ole kuitenkaan tarpeeksi "äijä" Zetan stuntiksi minun mielestäni, mutta sivuuttaisi RP:n, siis minun mielestäni
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Siis IFK:n ulkomaalaiset 2002-2003:
- Jan Benda
- Ray Giroux
- Marek Zidlicky
- Jan Caloun
- Robert Kantor
- Aigars Cipruss
- Jaroslav Bednar

SM-liiga ei ole vielä päättänyt ensi kauden ulkomaalaisten pelaajien määrää / joukkue, jotain juttua on ollut että luku tippuisi kolmeen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Tommy
Siis IFK:n ulkomaalaiset 2002-2003:
- Jan Benda
- Ray Giroux
- Marek Zidlicky
- Jan Caloun
- Robert Kantor
- Aigars Cipruss
- Jaroslav Bednar

SM-liiga ei ole vielä päättänyt ensi kauden ulkomaalaisten pelaajien määrää / joukkue, jotain juttua on ollut että luku tippuisi kolmeen.

-Ei suinkaan. Jamppa jää teille ja Aigars lähtee, samoin Moger.

Näin:
-Bednar (tai stuntti)
-Vopat (tai stuntti)
-Zeta (tai stuntti)
-Kantor
...ja vielä on yksi paikka vapaana. Girouxille/Bendalle tai jollekin muulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös