Hienoa säätä pidellyt?

  • 988 135
  • 8 649

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mua on taas aina vähän kyrsinyt tää kommentti, kun omistaa aivan surkean ääreisverenkierron niin ei auta vaikka miten pukeutuisi.

Noh, on myönnettävä, että sen verran suu vaahdossa tuli kommentoitua ja kirjoitettua, että tarvinnee hieman täsmentää. Ihan oikeasti hiihdän mielelläni vaikka 25 asteen pakkasella (sellaisia kun täällä pk-seudulla ihan tosi usein on), mutta kyllä minullakin nimenomaan ääreisverenkierto on huono. Ongelmana ovat erityisesti sormet. Käsineitä on käytettävä pyöräillessäkin jo suunnilleen lämpötilan laskiessa alle 15:n.

Todella kylmällä kelillä hiihtäessä tai pyöräillessä oleellista on oikea kerrospukeutuminen. Lisäksi hiihtäessä pitää luottaa siihen, että veri kyllä lähtee kiertämään parin kilsan jälkeen, mutta siihen asti sormet ovat aivan jääkalikat.

Joka tapauksessa itse valitsen näistä ääriolosuhteista ehdottomasti mieluummin sen kylmän joka tapauksessa. Näillä keleillä on perse hiessä aamusta iltaan, ellei sitten pysy neljän seinän sisällä. Toki kotona olosuhteet nyt ovat oikein miellyttävät, mutta en nauti ulkona vallitsevasta kuumuudesta missään tapauksessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äskettäin oli kiva keli pihalla. Piti oikein mennä illan viileydessä aurinkotuoliin lueskelemaan ja korkata samalla yksi olut. Hyttyset vähän kiusasivat, mutta onneksi niiden määrä on vähentynyt siitä, mitä tilanne oli vielä pari viikkoa sitten.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen itsekin aina ihmetellyt sitä, että helteistä ei saisi valittaa. Ei, vaikka olisi mikä 30 asteen kostea vittupäähelle seitsemättä viikkoa putkeen. Itse menen mielelläni esimerkiksi hiihtämään 25 asteen pakkasella, se on ihan aidosti lähinnä pukeutumiskysymys.

Naaman eteen ei kovin monta vaatekerrosta tule vedettyä, kun täytyy nähdä ja hengittää, joten nenää, poskipäitä ja henkitorvea nipistelee pakkanen, ja silmäripset jäätyy yhteen. Lisäksi suksi ei luista 25 asteen pakkasella. Lisäksi siellä ladulla on pilkkopimeää 23 tuntia vuorokaudesta, tai jos se on valaistu niin saa kiertää samaa 2 km rinkiä. Auton käynnistymistä saa jännittää hiihtolenkin jälkeen, ja ikkunat menevät samantien jäähän sisältä kun sinne hikisenä tunkee sisään.

Kuulostaapa ihanalta sekin.

Sen sijaan otapas hellejakson aikana vaikka pyörälenkki tuossa klo 20-22 välillä illalla kun auringon pahin porotus on mennyt ohi. Ei ole liian kuuma koska ajoviima viilentää, edelleen näkee joka paikassa ilman lamppujen kanssa turaamista, ja tieverkostoa tai vaikka metsän polkuja pitkin pääsee kymmenien kilometrien päähän, ei tarvi kiertää samaa 2 km lenkkiä pimeässä. Onhan nämä kesäiset ulkoilumahdollisuudet nyt ihan toista kuin talvella pakkasjakson tai lumipyryn aikaan.

Myönnän tosin ettei pitkään jatkuvat 30 asteen ylitykset oikein ideaalisia siltäkään kannalta ole.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt oli ensimmäinen yö, että rupesi olemaan jo ihan vakavia ongelmia nukkumisen kanssa. Puoli yhdeltä heräsin painostavaan kuumuuteen. Toin ilmastointilaitteen hetkeksi huutamaan tuonne makuuhuoneeseen ja jätin sen jälkeen jollakin hiljaisemmalla moodilla tänne toiseen päähän kämppää, niin ei meteli haitannut. Tosissani toivon, että tuo masiina kestää kaiken tämän käytön, eikä rupea hajoilemaan. Alkaa olemaan nimittäin jo niin kovalla käytöllä, että parhaimmillaan ollut jo lähes 24 tuntia yhtä kyytiä päällä.

Parvekkeella näytti, että vielä tuohonkin aikaan oli 31 astetta lämmintä. Ihan kivasti kerää lämpöä, ja tuota parvekkeen ovea ei ole mitään iloa pitää, kuin tällein aamusta auki.

Sain onneksi uudestaan vielä nukahdettua. Uusi ja isompi tuuletin on tilauksessa jo, kun tuo edellinen taisi hajota. On ollut yöunieni pelastaja tähän mennessä, joten tulee todella tarpeeseen tuo uusi.
 
Mukavia kelejähän nämä. Olin poikkeuksellisesti päivän ajan toimistolla töissä tuossa viime viikolla ja konttorin ilmastointi oltiin väännetty niin tehokkaalle että villasukat ja pitkähihainen olisi pitänyt olla mukana. Onneksi pääsi välillä ulos lämmittelemään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen itsekin aina ihmetellyt sitä, että helteistä ei saisi valittaa. Ei, vaikka olisi mikä 30 asteen kostea vittupäähelle seitsemättä viikkoa putkeen. Itse menen mielelläni esimerkiksi hiihtämään 25 asteen pakkasella, se on ihan aidosti lähinnä pukeutumiskysymys.

Sepä se. Ja eniten ihmettelen juuri sitä, että joidenkin mielestä nuo hirveät talvipakkaset ovat se argumentti, että helteet ovat hyvästä, kuten viestissäsi viittasitkin.

Aina voisi miettiä sitä niin, että ääripäät ovat pahasta, ja se optimaalinen alue löytyy välistä. Ovathan esimerkiksi hypotermia ja 42 asteen kuume ovat molemmat vittumaisia ihmiskropalle.

Ja kun mietin noita viime talven hirmupakkasia, niin kyllä niiden kanssa pärjäsi. Pukeutuminen oli työläämpää, mutta unen laatu oli parempaa ja muutenkaan ei ollut sellaista uupunutta oloa kuin nyt. Toki tuolloin joutui todistamaan sitä, kuinka ilmastonmuutokseen skeptisesti suhtautuvat etenkin vanhemman ikäpolvea edustajat jatkuvasti mukahassuttelivat tyyliin: "Heh heh, kun on kylmää. Mutta onneksi on tämä ilmastonmuutos. Kuinkahan kylmää olisi, jos ei olisi sitä. Heh heh". Nyt noita "vitsejä" ei kuule...
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Naaman eteen ei kovin monta vaatekerrosta tule vedettyä, kun täytyy nähdä ja hengittää, joten nenää, poskipäitä ja henkitorvea nipistelee pakkanen, ja silmäripset jäätyy yhteen. Lisäksi suksi ei luista 25 asteen pakkasella. Lisäksi siellä ladulla on pilkkopimeää 23 tuntia vuorokaudesta, tai jos se on valaistu niin saa kiertää samaa 2 km rinkiä. Auton käynnistymistä saa jännittää hiihtolenkin jälkeen, ja ikkunat menevät samantien jäähän sisältä kun sinne hikisenä tunkee sisään.

Mulla on tuollaisilla keleillä kypärämyssy ja sen päällä lämmin korvia suojaava hiihtopipo. Poskipäät toki ovat paljaana, mutta kasvojen lihaksia jumppaamalla ei tule liian kylmä.

Luisto tosiaan kovalla pakkasella heikkenee kyllä, mutta perinteisellä minulla ainakin toimii ihan riittävän hyvin. Nautinnollisen pidon saa helposti purkkivoiteella.

Auton käynnistymisen kanssa mulla on ollut pari kertaa ongelmia, kun olen onnistunut jäädyttämään avaimen pariston, jolloin auto ei ole tunnistanut avainta enää. Käynnistäminen on lopulta onnistunut painamalla start-nappia avaimella.

Aina voisi miettiä sitä niin, että ääripäät ovat pahasta, ja se optimaalinen alue löytyy välistä.

Ja kun mietin noita viime talven hirmupakkasia, niin kyllä niiden kanssa pärjäsi. Pukeutuminen oli työläämpää, mutta unen laatu oli parempaa ja muutenkaan ei ollut sellaista uupunutta oloa kuin nyt. Toki tuolloin joutui todistamaan sitä, kuinka ilmastonmuutokseen skeptisesti suhtautuvat etenkin vanhemman ikäpolvea edustajat jatkuvasti mukahassuttelivat tyyliin: "Heh heh, kun on kylmää. Mutta onneksi on tämä ilmastonmuutos. Kuinkahan kylmää olisi, jos ei olisi sitä. Heh heh". Nyt noita "vitsejä" ei kuule...

Nimenomaan näin, lämpötilojen ääripäät eivät ole hyvästä, vaikka toki olenkin selväksi tehnyt kumpi pää itselleni on mieluisampi.

Nuo ilmastonmuutoksenkieltämishassuttelut on kieltämättä vähän samaa luokkaa kuin "Suomen kesä" -jutut...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mielipidekysymyksiä.

Minulle taas talvi ei satu oikein millään tavalla. Ei ne helvetin kovat pakkaset, eikä lumisateet, kuten ei myöskään ne nollakelit. Se pikkupakkanen ilman sateita missään olomuodoissa vielä menee jotenkin. Aurinko jos sattuu vielä paistamaan, niin on jo ihan kelvollinen keli meikäläisen mittapuulla. Semmoisia kelejä vaan ei kauhean paljon talvisin yleensä ole.

Vaikka nukkuminen onkin haastavaa, ja nuo ensi viikon lämmöt rupeavat luultavasti kelaamaan tätä kämppää vain entistä kuumemmaksi, niin otan nämä kelit silti ihan koska tahansa mieluummin, kuin mitkä tahansa talvikelit niiden tuhnukelien ja paukkupakkasten välistä.

Toisaalta voisi sanoa, että hyvin varustelluin viilentimin tämä kuuma kesäkin on vain varustelukysymys, kuten talvella on kovat pakkaset pukeutumiskysymys. Mietin jo tuossa, että taidan ostaa syksyllä tuleviksi kesiksi toisenkin ilmastointilaitteen tänne. Makuuhuoneessa yksi ja toinen keittiöön, niin se ratkaisee monta pikkupulmaa, johon tuo yksi laite ei yksinään pysty löytämään ratkaisua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielipidekysymyksiä.

Minulle taas talvi ei satu oikein millään tavalla. Ei ne helvetin kovat pakkaset, eikä lumisateet, kuten ei myöskään ne nollakelit. Se pikkupakkanen ilman sateita missään olomuodoissa vielä menee jotenkin. Aurinko jos sattuu vielä paistamaan, niin on jo ihan kelvollinen keli meikäläisen mittapuulla. Semmoisia kelejä vaan ei kauhean paljon talvisin yleensä ole.

Voisin toki tarkentaa tähän, että talvi on itsellänikin se inhokkivuodenaika siinä mielessä, että silloin oikein mikään keli ei iske. Ja talvella monet itselleni tärkeät asiat ovat tauolla. Ja se perkeleen pimeys...

Kesä on paljon enemmän makuuni, mutta sitten kun tulee näitä viikkoja kestäviä helleputkia, ne ikään kuin pilaavat mahdollisuuden nauttia kyseisestä vuodenajasta. Ja ne vetävät olon veltoksi ja pidemmän päälle ahdistavat. Jos lämpötila olisi siellä 20-25 asteen välissä, ja illalla laskettaisiin sinne 15 asteen tuntumaan, olisi öisinkin paljon helpompaa. Juuri tästä syystä pidän elokuusta paljon enemmän kuin heinäkuusta. Silloin tuo optimaalinen keli olisi paljon todennäköisempää.

Jos laittaisin kuukaudet sään ja muiden olosuhteiden mukaan paremmuusjärjestykseen, lista olisi äkkiseltään seuraava:

1. Huhtikuu
2. Toukokuu
3. Kesäkuu
4. Elokuu
5. Syyskuu
6. Maaliskuu
7. Heinäkuu
8. Lokakuu
9. Helmikuu
10. Tammikuu
11. Marraskuu
12. Joulukuu

Mutta sitten kun tällainen monta viikkoa kestävä hirveä helleputki tulee, se menee aina pahimmaksi keliksi - oli sitten heinä-, huhti- tai vaikka tammikuu.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Sydänvaivaisena en luonnollisestikaan pidä tällaisista helteistä - kohtuus kaikessa - mutta itseäni enemmän harmittaa työntekijöidemme puolesta: kokivartalohaalari, hitsaaminen ja pajassa rapiat 30 plussalla voivat olla vielä tappava yhdistelmä...
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Talvessahan missään nimessä pahinta ei ole kylmyys - vaan pimeys. Kellojen siirrosta ns. normaaliaikaan se alkaa, tuo helvetillinen synkkyys jossa päivänvaloa näkee ehkä silloin ja tällöin. Auringonvalon ja varmaankin D-vitamiinin vähäisyydestä riippuen huomaan marraskuusta alkaen selkeää laskua mielialassani - mikään ei kiinnosta ja ihan tyhmätkin asiat ahdistaa. Siksi olenkin aina ihmeissäni että aurinko on ainakin Suomessa demonistoitu oikeana ihosyöpälinkona, mutta sen terveyshyödyistä harvoin puhutaan mitään. Joskus mainitaan, että siitä saa elintärkeää D-vitamiinia, mutta ei koskaan siitä kuinka auringonvalo vaikuttaa ihmisen mielenterveyteen. Sanotaan vain, että pysykää koko kesä varjoissa ja vältelkää aurinkoa. Se on minusta aivan hullu ohje maailman kylmimmässä ja pimeimmässä maassa, jossa UV-säteily ei koskaan ole voimakasta. Luulen, etten ole ainoa jonka mieliala lähtee raketin lailla nousuun talven kääntyessä kevääksi. Ihana aurinko.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Talvessahan missään nimessä pahinta ei ole kylmyys - vaan pimeys. Kellojen siirrosta ns. normaaliaikaan se alkaa, tuo helvetillinen synkkyys jossa päivänvaloa näkee ehkä silloin ja tällöin. Auringonvalon ja varmaankin D-vitamiinin vähäisyydestä riippuen huomaan marraskuusta alkaen selkeää laskua mielialassani - mikään ei kiinnosta ja ihan tyhmätkin asiat ahdistaa. Siksi olenkin aina ihmeissäni että aurinko on ainakin Suomessa demonistoitu oikeana ihosyöpälinkona, mutta sen terveyshyödyistä harvoin puhutaan mitään. Joskus mainitaan, että siitä saa elintärkeää D-vitamiinia, mutta ei koskaan siitä kuinka auringonvalo vaikuttaa ihmisen mielenterveyteen. Sanotaan vain, että pysykää koko kesä varjoissa ja vältelkää aurinkoa. Se on minusta aivan hullu ohje maailman kylmimmässä ja pimeimmässä maassa, jossa UV-säteily ei koskaan ole voimakasta. Luulen, etten ole ainoa jonka mieliala lähtee raketin lailla nousuun talven kääntyessä kevääksi. Ihana aurinko.
Sama oikeastaan ihan kaikkeen. Marras-tammikuussa mieltä vetää matalaksi juuri se, että aikaa voi kulua viikkotolkullakin, etkä näe vilaustakaan auringosta koko aikana. Pakkanen vielä jotenkin menettelee, mutta ne helvatin räntä- ja lumisateet tekee lisäksi autoilusta ihan yhtä paskavittua koko ajan.

Ihmiset kun touhottaa sitten tuolla jossain helmi-maaliskuussa miten on siistiä päästä hiihtämään koko ajan, niin minä vain tuijotan kalenteria, että koska nämä lumet rupeaa viimeinkin sulamaan, että kevät tulisi.

Sitten kun se kevät tulee niin se vaikuttaa aina jotenkin piristävästi meikäläisen mielialaan. Kyllä tuo aurinko on vain sellainen juttu, että se ihan kirjaimellisesti synnyttää elämää. Niin fyysisesti siinä mielessä että kaikki kasvu vaatii aurinkoa, mutta sanon että sillä on henkisessä mielessä ihan sama vaikutus.
 
@K.A.H mulla on varmaan jotain rikki päässä, mutta mulla mielialat menevät juuri toisinpäin. Eli talvella ja syksyllä olen jatkuvasti iloinen ja pystyn olemaan ulkona vaikka aamusta iltaan ja tekemään mitä lystää. Kesällä, jos yölämmöt ovat 20 asteessa ja päivällä lähellä tai yli 30 asteessa, niin en jaksa tehdä ulkona yhtään mitään päivän kuumimpina hetkinä. Mieliala on paljon huonompi kuin viileässä kelissä. Eilenkin täällä oli 30 astetta tai kuumempaa melkein 10 tunnin ajan. Minulla on lisäksi joku lämmönsäätelyhäiriö, sillä en pysty olemaan 30 asteessa auringonpaisteessa montaakaan minuuttia ilman, että alkaa tuntua todella pahalta.
 
Viimeksi muokattu:

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Talvessahan missään nimessä pahinta ei ole kylmyys - vaan pimeys. Kellojen siirrosta ns. normaaliaikaan se alkaa, tuo helvetillinen synkkyys jossa päivänvaloa näkee ehkä silloin ja tällöin. Auringonvalon ja varmaankin D-vitamiinin vähäisyydestä riippuen huomaan marraskuusta alkaen selkeää laskua mielialassani - mikään ei kiinnosta ja ihan tyhmätkin asiat ahdistaa. Siksi olenkin aina ihmeissäni että aurinko on ainakin Suomessa demonistoitu oikeana ihosyöpälinkona, mutta sen terveyshyödyistä harvoin puhutaan mitään. Joskus mainitaan, että siitä saa elintärkeää D-vitamiinia, mutta ei koskaan siitä kuinka auringonvalo vaikuttaa ihmisen mielenterveyteen. Sanotaan vain, että pysykää koko kesä varjoissa ja vältelkää aurinkoa. Se on minusta aivan hullu ohje maailman kylmimmässä ja pimeimmässä maassa, jossa UV-säteily ei koskaan ole voimakasta. Luulen, etten ole ainoa jonka mieliala lähtee raketin lailla nousuun talven kääntyessä kevääksi. Ihana aurinko.

Onhan tuosta auringonvalon merkityksestä mielialaan puhuttu iät ja ajat, ihan tutkittuna faktana. Kaamosmasennus, kirkasvalolamput jne. Kukapa tuota voisi kiistää.

Se määrä UV-valoa jonka ihmisen iho tarvitsee tuottaakseen sen määrän D-vitamiinia, on käsittääkseni melko snadi. Jotkut käyttävät tätä kuitenkin tekosyynä itsensä käristämiseen. Suomessakin UV-säteily on voimakkuudeltaan merkittävää, keskikesällä ja keskipäivän lähettyvillä, muutaman tunnin marginaalit molempiin suuntiin. Ei toki pahimmillaankaan kuin puolet siitä mitä päiväntasaajalla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ennenvanhaan suomalaiset matkustivat kesäisin etelään nauttimaan helteistä.
Tulevaisuudessa saattaapi hyvin olla, että eteläeurooppalaiset matkaavat Suomeen välttääkseen sikäläiset tappohelteet.
Eikös tätä jo jonkin verran muutama vuosi sitten ollutkin? Taisi olla 2017 kun Suomessa oli sellainen vähän viileämpi (tai varmaan ihan normaali) kesä ja Etelä-Euroopassa korvensi se Lucifer-niminen helleaalto niin muistaakseni silloin törmäsin juttuihin että etelästä tuli Suomeen ihmisiä kuumuutta pakoon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla on lisäksi joku lämmönsäätelyhäiriö, sillä en pysty olemaan 30 asteessa auringonpaisteessa montaakaan minuuttia ilman, että alkaa tuntua todella pahalta.

Tämä on varmasti ihan mahdollista itsellänikin. Esimerkiksi saunoessa pidän saunan koosta riippuen 60-70 -asteisista löylyistä paljon enemmän kuin perinteisemmistä 80-asteisista. Olen jopa huomannut, että noissa matalammissa asteissa hikoilen paljon enemmän kuin korkeimmissa. Johtuuko se sitten siitä, että ilmankosteus tuntuu olevan korkeampi niissä, vai onko minussa vain joku valmistusvirhe... Takuu meni kyllä jo yli 40 vuotta sitten umpeen.

Varmaan sama syy taustalla siinä, miksi lämpötilan nousu 30 asteen tuntumaan saa voimaan huonosti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Toki tuolloin joutui todistamaan sitä, kuinka ilmastonmuutokseen skeptisesti suhtautuvat etenkin vanhemman ikäpolvea edustajat jatkuvasti mukahassuttelivat tyyliin: "Heh heh, kun on kylmää. Mutta onneksi on tämä ilmastonmuutos. Kuinkahan kylmää olisi, jos ei olisi sitä. Heh heh". Nyt noita "vitsejä" ei kuule...
Tähän liittyen oli hauska juttu kun Radio Rockille soitti talvella joku valopää ja esitti kysymyksen "miksei nyt puhuta ilmastonmuutoksesta kun on tällainen kylmä talvi ja paljon lunta ja ja ja..." niin Moisio aloitti vastauksen sellaisella pienellä hiljaisuudella ja totesi lakonisesti "Niiiiin..." ja äänestä oikein kuuli että et nyt vitun urpo ihan tosissaan kysynyt tuollaista.

Itsellä on vielä kaksi viikkoa töitä ja sitten alkaisi loma, jos nyt ilmojen herroille saisi jonkinlaisen toiveen esittää niin lämpötila johonkin +25 tuntumaan. Helteet ja lämpö ei haittaa, mutta kun mennään tukalassa yli 30 asteen lämpötilassa niin onhan se nyt pikkusen liikaa. Ja lisätään nyt vielä että yksittäisinä päivinä tällaiset ei ole niin paha, mutta kun jatkuu päiviä tai jopa viikkoja niin se on jo paha.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
@K.A.H mulla on varmaan jotain rikki päässä, mutta mulla mielialat menevät juuri toisinpäin. Eli talvella ja syksyllä olen jatkuvasti iloinen ja pystyn olemaan ulkona vaikka aamusta iltaan ja tekemään mitä lystää. Kesällä, jos yölämmöt ovat 20 asteessa ja päivällä lähellä tai yli 30 asteessa, niin en jaksa tehdä ulkona yhtään mitään päivän kuumimpina hetkinä. Mieliala on paljon huonompi kuin viileässä kelissä. Eilenkin täällä oli 30 astetta tai kuumempaa melkein 10 tunnin ajan. Minulla on lisäksi joku lämmönsäätelyhäiriö, sillä en pysty olemaan 30 asteessa auringonpaisteessa montaakaan minuuttia ilman, että alkaa tuntua todella pahalta.
Meitä ihmisiä on vaan erilaisia, erilaisin geenein varustettuna. Ei kai tuossa mitään sen ihmeempää ole. Vaikka sinänsä ihminen on trooppinen eläin, joka alastomana paikallaan ollessaan alkaa palella muistaakseni jos lämpötila putoaa 27 asteen alapuolelle. Näin ainakin Tiede-lehdessä joskus sanottiin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Pikku sade tekis poikaa vaikka 12h välein isompikin kuuro niin ilma raikastuu sopivasti. Kyl kun pihalla on niin auringossa on tukalan kuuma.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Pikku sade tekis poikaa vaikka 12h välein isompikin kuuro niin ilma raikastuu sopivasti. Kyl kun pihalla on niin auringossa on tukalan kuuma.

Jyväskylässä oikein kunnon 15 minuutin vesikuuro. Tuli ns.tyhjästä. Ei edes tutkassa näkynyt. Nyt taas tukala paahde palasi.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän tässä nyt hieman jo epäuskolla alkaa katsella näitä pidempiä malliajoja. Aina ne hetken veikkailevat sateisempaa ja viileämpää johonkin lähitulevaisuuteen. Mutta piakkoin korkeapaine nielaisee pahemmmat ropinat ja kuuma ja kuiva korkeapainesää senkuin vaan jatkuu.

Alkaa järvet ja itämeri myös olla sen verran "spekseistä" pihalla lämpöjen suhteen, että lienee nyt jo selvää, että syksystäkin on tulossa taas kerran lämmin varsinkin rannikkoalueella. Kyllä tuolla sen verran sitä jäännöslämpöä kesästä tulee olemaan, että haihtuu taivaalle vielä pitkään.
 

444

Jäsen
Tämä leijona rakastaa auringossa kylpemistä ja kauniita kesäkelejä. Tosin blondilla palaa nahka kovin helposti, mutta sitäkin vastaan on keinot. Ei siis tule mieleenkään valittaa paahteesta. Tosin kasvimaata täytyy jo vähän pitää silmällä, vaikka kastelujärjestelmä (itse tein ja sain mitä sattui tulemaan) pitääkin pääosin homman hanskassa.
Viime syksynä asennutin tänne ilmalämpöpumpun auttamaan talven lämmityksessä ja kesän viilennyksessä. Luotin asentajan sanaan, että kyllä se tuolla korkeudella riittää viilentämään molemmat kerrokset. No ei riittänyt, ei edes vähän alusta. Helteiden alettua alakerrassa oli sopivat 21 astetta ja yläkerrassa, myös makuuhuoneessa, vähemmän sopivat 29 astetta. Patenttiratkaisu pelasti, kun kävin hakemassa paikallisesta Prismasta lattiatuulettimen ja pistin sen portaikon alapäähän (onneksi on suorat portaat eikä esim. kierreportaat) puhaltamaan ilmaa yläkertaan. Vajaassa vuorokaudessa yläkerran lämpö laski 25 asteeseen ja nyt on päivästä riippuen 23-25 astetta ylhäällä. Nukkuminen sujuu mainiosti. Noiden muutaman yön perusteella ymmärrän vallan mainiosti, miksi ihmiset valittavat kuumuudesta. Aiemmin tällaista ongelmaa ei ole itselläni ollut, kun aiemmissa asunnoissa on ollut puitteet kunnossa eli joko ilppiä tai kunnon läpivetomahdollisuus ja apuna tuulettimia.

Ja kyllä, rakastan myös muita vuodenaikoja. Se parin vuoden takainen 9 kk kestänyt syksy ei niin maistunut, mutta talvella saa olla kylmä, ja välivuodenaikoina juuri sitä mitä sattuu tulemaan. En voisi kuvitellakaan asuvani jossain tropiikissa, jossa on käytännössä vain kaksi vuodenaikaa; joko on kuuma ja sataa ihan vitusti tai sitten on kuuma ja sataa vähemmän. Ei maistuisi ollenkaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomaa hyvin, mikä ero on 30 ja 25 asteen lämmöllä. Eilen 30 astetta, ja puhti oli kokonaan pois. Kauppaan jaksoi fillaroida, mutta siihen se jäi. Tänään taas heitettiin reilu 30km pitkä fillarilenkki rauhallisesti ja kesästä nauttien. Pilvistä oli, ja saimmekin yhdessä kohdassa todella erikoisen sadekuuron niskaamme. Tuo kuuro kesti enintään viisi sekuntia ja pisarat olivat hyvin pieniä. Vähän kuin olisi ajanut sadettajan läpi. Tuuli tarjosi mukavaa viilennystä.

Tämä päivä on siis todella monta pykälää eilistä parempi.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylässä oikein kunnon 15 minuutin vesikuuro. Tuli ns.tyhjästä. Ei edes tutkassa näkynyt. Nyt taas tukala paahde palasi.
Keskustassa ei satanut pisaraakaan.
Tosin ihan komeat pilvet kohosi harjun takaaa, mutta keskusta oli pilvetön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös