Hienoa säätä pidellyt?

• 1 224 152
  • 10 708

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Päivän pituus on kasvanut yllättävän nopeasti. Ei edes meinaa huomata!

Tänään klo 18.30 oli vielä suhteellisen valoisaa, mitä siihen aikaan nyt voi olla.

17.3. olis se viimeinen päivä kun yö on vielä minuutin pidempi kuin päivä.

Pari viikkoa ja päivä voittaa taas yön. Ja samoihin aikoihin mennään sitten keski-Euroopan ja Välimeren seudun ohi. Meillä päivä jatkaa pitenemistä n. kuudela minuttilla, Berliinin tienoilla neljällä, Madridin kolmella.

Kiekkokanaria

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat pohjoseen
Päivän pituus on kasvanut yllättävän nopeasti. Ei edes meinaa huomata!
Johtuu mahdollisesti siitä, että itse ainakin nähnyt viimeksi aurinkoa 20.2. torstaina. Muistan päivän hyvin, kun tuli Helsingin moottoritietä ajeltua. Sitä ennen keskiviikkona taisi kans paistaa mutta sitten pitää taas mennä jonnekkin helmikuun 10 päivän tienoille.

Olen kyllä kateellinen kaikille, joille tämä ikuinen harmaus ei näy jaksamisessa tai unen tarpeessa ja kelpuuttavat mieli hyvin nämä lauhat talvet. Itse en valitettavasti siihen porukkaan lukeudu. Huhhuh kohta on talvi selätetty!

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Johtuu mahdollisesti siitä, että itse ainakin nähnyt viimeksi aurinkoa 20.2. torstaina. Muistan päivän hyvin, kun tuli Helsingin moottoritietä ajeltua. Sitä ennen keskiviikkona taisi kans paistaa mutta sitten pitää taas mennä jonnekkin helmikuun 10 päivän tienoille.

Olen kyllä kateellinen kaikille, joille tämä ikuinen harmaus ei näy jaksamisessa tai unen tarpeessa ja kelpuuttavat mieli hyvin nämä lauhat talvet. Itse en valitettavasti siihen porukkaan lukeudu. Huhhuh kohta on talvi selätetty!

Uskomaton oli hiihtolomaviikko 9 täällä Keski-Suomessa. Koko viikolla ei yhtä vitun pilkahdustakaan auringosta. Taas on lupauksia loppuviikolle mutta luottoa noihin ennustuksiin ei ole pätkääkään.

Keväästä ulos katsoen ei ole mitään merkkejä. Lunta se 20-50 cm riippuen paikan korkeudesta merenpinnasta. Ylempänä asuinalueiden kadutkin ihan umpijäässä kuten keskitalvella. Jonnekin pyörälenkille tuskin asiaa vielä kuukauteen ilman piikkipyöriä. Huvittavia nuo lumettomat kuvat etelästä ja lännestä.

Itse ottaisin 10/10 tuon selkeän pakkaskelin mutta eipä näitä valita voi. Samaa tuherrusta varmasti maaliskuun, täällä se on veden sijasta sitten osin lunta joten talvi jatkuu.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Nyt kun katsoo ennustetta tälle viikolle, niin ainakin Tampereen seudulla on hyvin lauha ja aurinkoinen viikko tiedossa. Ja tuulta riittää, eli lumet ei sula pelkästään lätäköiksi, vaan iso osa haihtuu saman tien. Mukava kevään aloitus ennen sitä pakollista ainakin yhtä takatalvea.

Kiekkokanaria

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat pohjoseen
Nyt kun katsoo ennustetta tälle viikolle, niin ainakin Tampereen seudulla on hyvin lauha ja aurinkoinen viikko tiedossa. Ja tuulta riittää, eli lumet ei sula pelkästään lätäköiksi, vaan iso osa haihtuu saman tien. Mukava kevään aloitus ennen sitä pakollista ainakin yhtä takatalvea.
Noh katsellaan! Saman tyyppistä on ennusteltu pitkin talvea, mutta kummasti lähestyessään aurinko katoaa ja pilvet tilalle. Alkuviikon näyttäisi heittelevän vaihtelevasti monenmoista taivaalta ja välillä selkeääkin. Tosiaan perjantaina sitten jopa selkeytyvän kokonaan! Pidetään tähän toivo yllä.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pilvisyyksien kanssa kyllä kannattaa olla sen kummemmin katselematta mitään ennusterivejä.

Tässä kulkee länsituulessa päivittäin joku saderintama yli ja jos se siihen nyt joku aurinkoinen väli jää, on sekin kovin ohimenevä ilmiö.

Ei siellä mitään merkkejä mistään laajamittaisestä selkeämmästä jaksosta ole.

Viikon päästä myös näyttäis kylmenevän - mahdolliset siihen liittyvät sateet sitten ratkeavat aikanaan.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jep.

Valopallo taivaalla. Tän viikon aikana näitä hetkiä on luvassa aina kunkin saderintaman pyyhkäistyä tästä yli ja varsinkin etelässä tuo tuleva viikonloppu voi olla hyvinkin keväinen, kun Euroopan päällä oleva korkea pyrkii vahvistumaan eteläisen Skandinavian päälle.

Tilapäistä toki, ensi viikon alussa pyrkii sitten muodostumaan matalapaine pohjoisen Euroopan päälle ja tässä sitä sitten on ekan "takatalven" reseptiä.

Polaaripyörre ei näillä pelkästään heikkene, vaan malleissa olis viitteitä nimenomaan lopullisen polaaripyörteen keväisen katoamisen suuntaan.

Jos mallien mukaan lähtee, on kyseessä toisiksi aikaisin "stratosfäärin viimeinen lämpiäminen" sillä ajanjaksolla kun tästä nyt tietoa on.

Aikaisimman ollessa 2016. Jos spekuloida haluaa, voi toki hyppysellisellä suolaa varustettuna tarkastella tuon vuoden kevään etenemistä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy