Hienoa säätä pidellyt?

  • 985 338
  • 8 628

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samanlaista talvea näyttäisi ainakin tällä hetkellä pukkaavan. kuin mitä edellinenkin oli. Lunta tulee hitosti, ja se ihan "oikea talvi" alkaa jo hyvissä ajoin. Ei siinä auta, kuin taas sopeutua.
Pääkaupunkiseudulla näyttää satavan vettä kun tänne ajoin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pääkaupunkiseudulla näyttää satavan vettä kun tänne ajoin.

Vantaalla ihan rehellistä lunta, Helsingissä vettä. Tähän aikaan vuodesta 15-20 km ero tarjoaa täysin erilaisen mikroilmaston. Eilen päivällä ero oli kolmisen astetta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Makuja on moneen lähtöön, mutta tosiaan vaikea on itse ymmärtää, mitä jengi saa siitä, että olisi +3 ja vesisadetta. Sitten valitetaan, kun on paska sää, ja vaihtoehtona olisi esim. tämä pikkupakkanen ja maa valkoisena, kuten meillä parhaillaan. Onneksi näyttäisi hiukan kiristyvän vielä pakkanen niin sitoo tuota loskaa lisää.

Maa valkoisena eli valoa enemmän, siistimpää ja kauniimpaa. Liikkumaan pääsee hyvin, hyvä tunnelma ja kaikilla kivaa. Melkein.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Varsinainen ensilumi on tullut viime yön ja tässä päivän aikana tänne Savoonkin - tykkään!
Meille pakkaskelillä ja etenkin lumella on merkitystä siinäkin mielessä, että isot pitkäkarvaiset koirat pysyvät paljon puhtaampina näillä keleillä ja sitä myötä sitten huushollikin. Myös pakkaskeleilläkin ilman lunta, kuten tässä viikkoja jo oli, kantautuu sisälle hienoa pölyä koirien tassuissa. Toki, syksyn/kevään pahimmat rapakelit ovat kyllä melkoinen koettelemus vuosittain, mutta niistäkin aina selvitään...
Mutta joo - tykkään, että talvi on valkoinen eikä kovakaan pakkanen ole täten niin paha kuin loska-/rapakelit.

Edit: Ensimmäiset lumityöt aloitettu :-)
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Makuja on moneen lähtöön, mutta tosiaan vaikea on itse ymmärtää, mitä jengi saa siitä, että olisi +3 ja vesisadetta. Sitten valitetaan, kun on paska sää, ja vaihtoehtona olisi esim. tämä pikkupakkanen ja maa valkoisena, kuten meillä parhaillaan. Onneksi näyttäisi hiukan kiristyvän vielä pakkanen niin sitoo tuota loskaa lisää.

Maa valkoisena eli valoa enemmän, siistimpää ja kauniimpaa. Liikkumaan pääsee hyvin, hyvä tunnelma ja kaikilla kivaa. Melkein.
Normaalisti tämä pikkupakkanen olisi ihanteellinen talvikeli, mutta ihan energiakriisin takia toivon talvesta mahdollisimman lämmintä ja tuulista. Sysipimeää.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nyt on (talvi)keli ihan kohdillaan, muutama aste pakkasta ja lunta satelee hiljakseen. Tällaista voisi olla vaikka tuonne maalis-huhtikuulle saakka. Tosin pakkasta voisi olla välillä vähän enemmänkin, kunhan ei vaan nollan yläpuolelle eksyttäisi kovin pitkiksi ajoiksi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Makuja on moneen lähtöön, mutta tosiaan vaikea on itse ymmärtää, mitä jengi saa siitä, että olisi +3 ja vesisadetta. Sitten valitetaan, kun on paska sää, ja vaihtoehtona olisi esim. tämä pikkupakkanen ja maa valkoisena, kuten meillä parhaillaan. Onneksi näyttäisi hiukan kiristyvän vielä pakkanen niin sitoo tuota loskaa lisää.

Maa valkoisena eli valoa enemmän, siistimpää ja kauniimpaa. Liikkumaan pääsee hyvin, hyvä tunnelma ja kaikilla kivaa. Melkein.
Liittynee ainakin allekirjoittaneella siihen, että olen 100% kesäihminen ja kun Etelä-Suomessakin puolet vuodesta on enemmän tai vähemmän kärvistelyä ilmojen suhteen, niin olkoon edes plussan puolella. Tammi- ja helmikuun olen henkisesti "budjetoinut" talvisiksi joka tapauksessa, mutta talvi alkakoon vasta jouluna, jos on alkaakseen ja kevät koittakoon jo maaliskuussa.

Makuasioita ja ymmärrän myös talvi-ihmisiä, joskin jengi joka joskus huhtikuisen lumisateen aikaan naureskelee "Hähhähhää minäpä sanoin, että se takatalvi vielä tulee, eli hähhähhää, ette vielä pääsekään terassille." ottaa päähän vietävästi.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Vantaalla ihan rehellistä lunta, Helsingissä vettä. Tähän aikaan vuodesta 15-20 km ero tarjoaa täysin erilaisen mikroilmaston. Eilen päivällä ero oli kolmisen astetta.
Juuri näin. Maailma näyttää tällä hetkellä todella erilaiselta tässä Pasilan kupeessa kuin kotona Tuusulassa. Toki eilen ja toissapäivänäkin jo myös meillä kotona kävi n. puolen asteen verran plussalla, mutta sepä oli juuri se mitä tarvittiinkin, koska saatiin lumi kosteammaksi ja pakkautuneemmaksi. Nyt kun alkaa taas pakastamaan niin siinä on hyvä pohja lisälumelle.

Vaikka pörssisähköläisenä tiedostan erittäin hyvin, että sen puolesta keli saisi olla toisenlainen, mutta en voi sille mitään että tämä alkutalvi on lämmittänyt sydäntä todella paljon. Jo tuo lumen tuoma valoisuus merkkaa todella paljon, ja vaikka hiihtokautta en olekaan itse vielä ehtinyt avaamaan, niin onhan se hienoa että ladulle pääsee jo monessakin paikassa täällä pääkaupunkiseudulla. Ja ennusteet vain lupaavat pikkupakkasten jatkumista niin pitkälle kuin ennusteita riittää. Aivan loistavaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Liittynee ainakin allekirjoittaneella siihen, että olen 100% kesäihminen ja kun Etelä-Suomessakin puolet vuodesta on enemmän tai vähemmän kärvistelyä ilmojen suhteen, niin olkoon edes plussan puolella. Tammi- ja helmikuun olen henkisesti "budjetoinut" talvisiksi joka tapauksessa, mutta talvi alkakoon vasta jouluna, jos on alkaakseen ja kevät koittakoon jo maaliskuussa.

Sääasioissa kummasti näkyy se missä porukka asuu. Toki itse kelien perusteella tuossa profiloitumisessa ei ole mitään logiikkaa. Esimerkiksi PK-seudun ja Jyväskylän keleissä ei ole asteina mitattuna monenkaan asteen heittoa, noissa ”tuntuu iholla” lämpötiloissa vielä pienempi meren takia. Silti stadilaiset puhuvat samaan aikaan Keski-Euroopplaisesta talvesta ja Himoksella nautitaan talvesta kuin Lapin hangilla konsanaan.

Mielikuvia ja pään sisälle rakennettuja triggeröitymisiä hyvin pitkälle.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt mallit ovat alkaneet liputtamaan ensi viikoksi Balttian seudulle syntyvän matalan puolesta. Ennusteet tietysti elävät tässä vaiheessa vielä runsaasti, mutta mahdollista olisi ihan reilutkin ja useamman päivän kestoiset lumisateet pitkin rannikkokaistaa ja tietysti myös sisämaan puolellakin.

Nämä nyt tosiaan vielä hakevat ajoituksista lähtien kaikkea, mutta jotain jota kannattaa pidellä silmällä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Makuasioita ja ymmärrän myös talvi-ihmisiä, joskin jengi joka joskus huhtikuisen lumisateen aikaan naureskelee "Hähhähhää minäpä sanoin, että se takatalvi vielä tulee, eli hähhähhää, ette vielä pääsekään terassille." ottaa päähän vietävästi.
En tiedä talvi-ihmisyydestä, en varsinaisesti nauti liian pitkään jatkuvana talvestakaan. Mutta joo, itse pidän kyllä ns. wanhan aian talvecta™. Nyttemmin olen alkanut nauttia myös kesistä, ja voisin sanoa pitäväni kaikista vuodenajoista, jos ne vain suht järkevästi ilmenevät. Pitkä ja sateinen syksy ei ole kovin jees, eikä kylmä kesä. Tai tuloaan viivyttelevä kevät, jota takatalvi kiusii vähän väliä. Kevät ja syksy saisivat olla kuitenkin aika nopeita siirtymiä päävuodenaikoihin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Normaalisti tämä pikkupakkanen olisi ihanteellinen talvikeli, mutta ihan energiakriisin takia toivon talvesta mahdollisimman lämmintä ja tuulista. Sysipimeää.

Tämän suhteen olen absoluuttisen samaa mieltä. Juuri tänä talvena saisi olla se vuosisadan paskin talvi, ikuinen marraskuu, paitsi maaliskuun alussa saisi olla jo huhtikuu.

Perusteet samat kuin sinulla. Yhteisen edun nimissä mennään. Jos toive toteutuu, nikn seurauksena saattaa toki olla, että ensi kesänä kirjanpainajat syövät pienen metsäni kokonaan, mutta sekin on pientä kokonaiskuvan kannalta. Sitä varten maksan metsävakuutusta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Makuja on moneen lähtöön, mutta tosiaan vaikea on itse ymmärtää, mitä jengi saa siitä, että olisi +3 ja vesisadetta. Sitten valitetaan, kun on paska sää, ja vaihtoehtona olisi esim. tämä pikkupakkanen ja maa valkoisena, kuten meillä parhaillaan. Onneksi näyttäisi hiukan kiristyvän vielä pakkanen niin sitoo tuota loskaa lisää.

Maa valkoisena eli valoa enemmän, siistimpää ja kauniimpaa. Liikkumaan pääsee hyvin, hyvä tunnelma ja kaikilla kivaa. Melkein.

En minä tuonkaan kelin ystävä ole. Pimeys on paskaa, ja lumi on vähän kaksipiippuinen juttu. Se tuo vähän valoa, mikä on ihan kiva ominaisuus. Mutta sitten taas pakkanen tekee ilman kuivaksi, ja meikäläisen atooppinen iho tykkää siitä kyttyrää. Noissa ikuisen marraskuun keleissä ihoni voi vähän paremmin.

Ja omien havaintojeni perusteella sanoisin, että melkeinpä tuo tihkusateinen ja tuulinen pimeä keli piristää minua enemmän kuin talvinen pakkaskeli. Siis silloin, kun lähtee pakolla ulos. Syytä en oikeastaan edes tiedä, mutta ilmankosteudella veikkaan olevan isoimman vaikutuksen.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämän suhteen olen absoluuttisen samaa mieltä. Juuri tänä talvena saisi olla se vuosisadan paskin talvi, ikuinen marraskuu, paitsi maaliskuun alussa saisi olla jo huhtikuu.

Perusteet samat kuin sinulla. Yhteisen edun nimissä mennään. Jos toive toteutuu, nikn seurauksena saattaa toki olla, että ensi kesänä kirjanpainajat syövät pienen metsäni kokonaan, mutta sekin on pientä kokonaiskuvan kannalta. Sitä varten maksan metsävakuutusta.

Kyllä tässä nyt enemmänkin odotellaan sitä kylmenemistä kuin mitään muuta. Ja jos tässä ei jokusta pakkasastetta Suomen sähköjärjestelmä kestä, niin sitten ollaan kyllä syvällä suossa ja tars tehdä vähä saamarin nopealla aikataululla jotain.

Just tuota Fingridin sivua katsellut ja eihän tuon mukaan ainakaan olla vielä lähelläkään vielä kriittistä vaihetta ja näiden pakkasten kanssahan ollaan kyllä pärjätty ihan pikku toimilla vielä.

Ja yleisesti säästä se ainainen oma saarnani. Marraskuussa ei ole mitään muuta hyvää kuin 30.11 klo 23.59.59. Se, että se loppuu. Ja tyypillisessä marraskuun paskasäässä ei ole sitäkään vähää hyvää, se kun voi jatkua viikkotolkulla marraskuun jälkeenkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen koittanut itse nyt tänä talvena asennoitua sillä tavalla enemmän, että turha noista keleistä on valittaa. Olen tunnetusti ollut jo useiden vuosien ajan syvä talven vihaaja, ja nämä kovat, päivästä toiseen toistuvat lumisateet on minulle olleet juuri sitä pahinta mahdollista myrkkyä.

Mutta yritetään nyt asennoitua eri tavalla. Ei tuo autoileminen herkkua ole näissä talvisissa keleissä monistakin erilaisista syistä johtuen, vaikka sitä miten pyörittelisi. Aikaisemmin pitää vaan aina lähteä liikenteeseen, niin sillä säästyy jo monilta ärsytyksen aiheilta.

Tämä marras-tammikuun aika on pimeyden takia aina hankalaa, vaikka olisi minkälainen keli. Mutta koitetaan nyt noin muuten kuitenkin sopeutua parhaan mukaan. Lumikenkäilyä pääsee ainakin kokeilemaan nopeasti tätä menoa.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen koittanut itse nyt tänä talvena asennoitua sillä tavalla enemmän, että turha noista keleistä on valittaa. Olen tunnetusti ollut jo useiden vuosien ajan syvä talven vihaaja, ja nämä kovat, päivästä toiseen toistuvat lumisateet on minulle olleet juuri sitä pahinta mahdollista myrkkyä.

Sitähän minäkin. Usean vuoden ajan jo koittanut kuosittaa tätä marraskuun ja yleensä tätä pimeän ajan haastetta urheilemalla. Ja virkistäähän tämä kyllä. Mä en pidä itseäni varsinaisena "kaamosmasentelijana", mutta jollain tavalla tämä pimeä aika kyllä pääkoppaani on alkanut vaikuttaa varsinkin kun ikää tulee.

Koko ajan sellainen nuutunut olo ja kaikki mahdollinen tuntuu vituttavan. Ajoittain lähtee nk. naulat taulusta ihan mitättömistä asioista, jotka kesäaikaan aiheuttaisivat vain hartioiden kohautuksen.

Tämä kaikki sitten korostuu oikein siinä läpiharmaassa sumussa ja läpimärässä matalapaine-kelissä. Tämä lumi sentään tuo vähän valkeutta ja piristää mieltä.

Mutta tosiaan. Liikunta piristää sekin mieltä ja lähivuosina on löytynyt ihan kivaa ajanvietettä tuolta salin puolelta. Joku hyggeily neljän seinän sisällä kyllä mun kohdalla johtaisi näihin aikoihin lähinnä erinäisten panimotuotteiden ja muiden tisleiden liialliseen nauttimiseen liian humalahakuisesti.

Siihen en viitsi lähteä. Urheilussa on sekin kiva puoli, että pysyy korkki kiinni. Kesäisin ei tätäkään ongelmaa siis ole.
 

Kiekkokanaria

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat pohjoseen
Kanukkien CFS liputtelisi viimeisessä ajossaan näköjään juuri tuon Brittein saarten/etelä-Skandinavian päälle osuvan korkean puolesta tuolla joulukuussa ja tämähän kyllä ajaisi matalan meidän itäpuolelle ja tuulet arktiselle kantille. Hyvin kaukana toki on vielä ja ottaisin tuon mallin ennustelut vielä reilulla hyppysellä suolaa. Tuppaa kuitenkin aika paljon elämään vielä tuo malli.
Kuinkas hyvin näytti tämä Kanukkien malli osuvan kohdilleen marraskuun puoliväliltä?

Itseä muutaman päivän hymyilyttänyt näin pirkanmaalaisena, kun lumikerros tuli tuossa marraskuun 22. päivän kohdilla ja pysynyt siitä asti, pikku hiljaa vahvistuen. Tämän kirjoituksen jälkeen (marraskuun puoliväli), kuitenkin viikko toisensa jälkeen Forecan kuukausiennusteet arvoivat marraskuun lopulle poikkeuksellisen lämmintä Suomeen ja joulukuuhun siirryttäessä tavanomaista lämpimämpi sää jatkuisi.
Tätä jatkui useampi viikko sinnikäästi. Kunnes vihdoin marraskuun viimisellä viikolla annettiin periksi ja käsittääkseni mallit alkoivat piirtämään täysin päinvaistaista. Eli tavanomaista ja Etelä-Suomeen tavanomaista kylmempää joulukuun alkua. Ilmavirta on ollut poikkeuksetta nyt 2 viikkoa jo tuolta idän suunnalta jolloin se on ollut kuivahkoa ja viileää.

Mikähän tässä marras-joulukuun suursäätilan ennustamisessa on meidän leveysasteilla niin erityisen vaikeaa, että viikko toisensa jälkeen menee seuraavat viikot niin väärin kun voi mennä? Korkean keskus taisi siis nousta ylemmäs marraskuussa mihin mallit sitä ennustivat?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikähän tässä marras-joulukuun suursäätilan ennustamisessa on meidän leveysasteilla niin erityisen vaikeaa, että viikko toisensa jälkeen menee seuraavat viikot niin väärin kun voi mennä? Korkean keskus taisi siis nousta ylemmäs marraskuussa mihin mallit sitä ennustivat?

Ollaan sillä rajavyöhykkeellä, jossa arktinen ilma kohtaa trooppisen ilman kanssa. Tuolla etelämmässä mallit tuntuvatkin pitävän paremmin.

Nythän tilanne meni oikeastaan niin, että enemmänkin korkeapaineesta tulikin paljon pitävämpi kuin mallit alkuunsa ennakoivat. Tuo polaaripyörre ja sen käytös on myös jokseenkin vaikea pala malleille. Vaikuttaa kuitenkin sekin noihin matalien ja korkeiden positioihin ja nythän tuo ei oikein ole toistaiseksi päässyt kunnolla vauhtiin. Osittain juuri tämän blokkikorkean takia.

Nyt tuo korkea olisi pikku hiljaa siirtymässä kohti Grönlantia ja sillä olisi kyllä sitten ajan kanssa pyörrettä vahvistava vaikutus.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämmöisenä maallikko sammakkomiehenä perstuntumaan luottaen sanoisin, että kun nyt marras-joulukuu vaikuttaa keskimääräistä kylmemmältä niin hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa tammi-helmikuuta homma kääntyy päälaelleen ja saadaan leuto lopputalvi. Harvoin sää pysyy samankaltaisena kuukausia putkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämmöisenä maallikko sammakkomiehenä perstuntumaan luottaen sanoisin, että kun nyt marras-joulukuu vaikuttaa keskimääräistä kylmemmältä niin hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa tammi-helmikuuta homma kääntyy päälaelleen ja saadaan leuto lopputalvi. Harvoin sää pysyy samankaltaisena kuukausia putkeen.
Tuolloin voisi olla tulossa todella luminen talvi. Yleensähän tammi- ja helmikuun paukkupakkasilla ei hirveästi lunta sada. Sitten jos lämpötila pyörii siellä -5 tienoilla niin matalapaineet tuovat paljon lumisateita.

Viime vuonnahan ei tullut tehtyä hirveästi lumitöitä, niin...
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämmöisenä maallikko sammakkomiehenä perstuntumaan luottaen sanoisin, että kun nyt marras-joulukuu vaikuttaa keskimääräistä kylmemmältä niin hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa tammi-helmikuuta homma kääntyy päälaelleen ja saadaan leuto lopputalvi. Harvoin sää pysyy samankaltaisena kuukausia putkeen.

Lopultahan tuo marraskuukin oli itse asiassa lähellä tavanomaista tai pikkusen lauhempi ja juuri nytkin ollaan koko tavalla ajankohdalle tyypillisissä lämpöoloissa, ei mitään siis sen ihmeempää toistaiseksi.

Nuo keskimääräistä kylmemmät ilmat alkaisivat kunnolla oikeastaan vasta ensi viikolla, jos nykyinen mallissirkus nyt päätyy paikkansa pitämään ja nuo matalapaineet ottaisivat eteläisemmän reitin ja kulkisivat Suomen eteläpuolitse.

Kuukausia putkeen ollaan puolestaan oltu jo enemmän korkea - kuin matalapaineisen sään vaikutuspiirissä. Ja tämähän teki koko syksystä puolestaan harvinaisen kuivan paikka paikoin. Tuo elokuu oli lähinnä Pohjanmaalla pirun sateinen, sinne kun kulki runsaita sateita tuon korkeapaineen länsireunaa pitkin, mutta varsinkin tuolla kaakon kulmalla (siis sen itäisen korkean vaikutusalueella) on ollut kyllä erittäin kuivaa jo pitkään.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hieman huono tuuri käy Suomella nyt sekä Olkiluoto 3:n että joulukuun säiden kanssa. Ensin mainitulle olisi ehkä jossain vaiheessa ollut jotain tehtävissä.

Mutta niin, itsenäisyyspäivän jälkeenhän tuossa tulee ainakin joulukuun puoleenväliin kestävä kylmä ja (kaiketi) heikkotuulinen jakso. Ihan kunnon paukkupakksia voi olla tiedossa, ja varmaan hyvin täpärälle menee sen sähkön riittävyyden kanssa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäs hyviä linkkejä on noiden eri mallien seuraamiseen?

Nyt ainakin windfinder-appi tarjoaisi alkuviikkoon vähän enemmän tuulta Pohjanlahdelle ja samalla ainakin Ilmatieteenlaitos ja Foreca ottaneet napsuja pois kovimmista pakkasista... sekä lunta.

Jokos se korkeapaine olisi kohta taittumassa?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäs hyviä linkkejä on noiden eri mallien seuraamiseen?

Wxcharts

Ja lyhyesti:valikoista Model on siis se säämalli. Meidän tämä Eurooppalainen uusinta uutta edustava on se ECMWF. Jenkkien malli on siis se GFS (Global Forecasting System).

GFS päivittyy neljästi päivässä, Euro kahdesti. Gfs antaa noita ajoja aina 14 päivän päähän, Euro kymmenen. Ja aina se 3-5 sääntö sitten. Kolmesta viiteen päivään voi maksimissaan pitää mallia paikkaansa pitävänä, ainoat poikkeakset oikeastaan ovat nämä blokkikorkeat. Normitilanteessa se 3-5 päivää max. ja loput hyppysellisellä suolaa.

Region valikosta voi sitten hakea tiettyä aluetta ja charts-valikosta löytyy sitten ilmanpainetta, geopotentiaalista, lämpötila ja lämpötilan poikkeamaa normaalista jne jne.

Jos paljon mainostamani polaaripyörteen ennustetta haluaa mulkoilla, löytyy GFS:n puolelta region->Polar-> N Hemisphere ja sitten Charts-osiosta myllään 10 Hpa Wind eli siis ylä ilmakehän tuulien ennustetta.

Loppua kohti on nyt malleissa saamassa shittiä kasaan ja pikku hiljaa muuttumassa voimakkaammaksi ja symmetrisemmäksi. Luulis lopulta johtavan siihen lauhaan paskakeliin sitten, ellei toki lisää häiriöitä ole luvassa.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Jos vuodet ois veljiä toisillensa niin huomenna kävelisin vetten päällä. Viime vuonnahan tuota iloa riitti pääsiäiseen, ja tänä vuonna toivottavasti juhannukseen, sillä ihan en usko huomenna jäälle olevan asiaa.

Nämä muistikuvat täältä Tampereesta, ja jatkossa merkinnät almanakkaan kun suvussa todettu alzheimeria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös