Mainos

Hienoa säätä pidellyt?

• 1 143 686
  • 9 969

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on viimeinen viesti aiheesta, mutta pakko laittaa. Voi olla, että osa trollaa, mutta jos luontoakin miettii ja sitä, millaiset ravinnekuormat nuo tulvat/vesisateet aiheuttaa vesistöihin ja lopulta herkkään Itämereen, niin luulisi jokaisen ajattelevan ihmisen olevan huolissaan tästäkin puolesta. Lisäksi eläinten talvipesät on varmasti kastuneet ja tietenkin vaikutukset infraan (rakennukset ja teiden perustukset), niin joo... En kommentoi enempää ja tulen tänne takaisin sitten pikku pakkasella, kun maa on taas lumesta valkoinen. Toivottavasti se hetki on vielä tämän talviajan puolella. Nyt on kyllä mukavan pimeää!

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hieno homma, että tuo välimallin keli sohjoineen ja muhjuineen poistuu.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Voihan tätä tietysti mukavaksikin sanoa...

Ei kai monikaan lumien sulamisvaihetta ole sanonut mukavaksi. Lopputulos sitten on täysin eri asia.

Toisaalta nyt voidaan myös sanoa, että pitikö to-pe viime viikolla tulla niin paljon lunta. Olisi tullut vettä niin ei olisi nyt loskaakaan.

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Tästä ketjusta on tullut tänä vuonna paikoin lähes lukukelvoton ja varmaan trollipitoisin Jatkoajassa, jotkut Trumpin ketjut on kevyttä tämän rinnalla. Kesät on pilalla jos ei ole joka päivä +30 astetta ja talvella ei sitten ainakaan parane olla lunta tai pakkasta, joopajoo.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tästä ketjusta on tullut tänä vuonna paikoin lähes lukukelvoton ja varmaan trollipitoisin Jatkoajassa, jotkut Trumpin ketjut on kevyttä tämän rinnalla. Kesät on pilalla jos ei ole joka päivä +30 astetta ja talvella ei sitten ainakaan parane olla lunta tai pakkasta, joopajoo.

Mitä mieltä itse olet säästä?

Voin sanoa, että itse en ainakaan trollaa. Koitan keskustella. Harrastan juoksua, käyn skootterilla töissä ja kuljen koirien kanssa paljon ulkona. Myös tuossa viereisellä purtsalla, jossa talvella on ladut. Tai siis kun on tarpeeksi lunta. Lumityöt myös ovat perseestä. Tai ainakin jokapäiväiset.

Mä olen jo ennen jatkoaikaa sanonut aina, että paras talvi on sellainen milloin ei tule yhtään lunta. Jännä että sitä ei saisi keskustelupalstalla sanoa. Ja tilanteen kehittymistä puoleen tai toiseen seurata.

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mitä mieltä itse olet säästä?

Voin sanoa, että itse en ainakaan trollaa. Koitan keskustella. Harrastan juoksua, käyn skootterilla töissä ja kuljen koirien kanssa paljon ulkona. Myös tuossa viereisellä purtsalla, jossa talvella on ladut. Tai siis kun on tarpeeksi lunta. Lumityöt myös ovat perseestä. Tai ainakin jokapäiväiset.

Mä olen jo ennen jatkoaikaa sanonut aina, että paras talvi on sellainen milloin ei tule yhtään lunta. Jännä että sitä ei saisi keskustelupalstalla sanoa. Ja tilanteen kehittymistä puoleen tai toiseen seurata.
En viitannut suoranaisesti sinuun, lähinnä tänä vuonna moniin keskusteluihin, kuinka saa ratapalkista vääntäen kertoa, että talvet eivät ole olleet mitenkään erityisen kylmiä ja kesät ovat taas olleet useampana vuotena peräkkäin keskimääräistä lämpimämpiä. Sitten on vielä nämä, kun aletaan povata kevättä helmikuussa tai jo tammikuun loppupuolella. En itse näe kovin hedelmällisenä keskusteluna tällaisia todellisuudesta irrallisia olevia fantasioita, olemme kuitenkin Suomessa.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Omalta puoleltani kommentoin asiaa niin, että tämä on vain sen ymmärtämistä ja hyväksymistä, että sää on jotain semmoista, joka on vaan hyväksyttävä semmoisena kuin se on. Siihen kun ei voi millään tavalla pieni ihminen itse vaikuttaa.

Minua taas on jo pitkään hämmästyttänyt tässä ketjussa toiseen suuntaan se, että miten jotkut jaksavat ärsyyntyä noin paljon siitä, että täällä kirjoitetaan esimerkiksi siitä, että toiset pitävät lumen ja jään poissaolosta. Tai että kesällä on niitä kovia helteitä.

Muutama nimimerkki on ottanut jonkinlaisen portinvartijan roolin tässä ketjussa, että mitä tänne saisi kirjoittaa ja mitä ei.

Jotenkin ihan mahdotonta käsittää sitä, että miten jollain voi mennä mokoman asian kanssa tuolla tavalla huuruun, tai että ettekö te tosiaan näe sitä rikkaa omassa silmässänne? Kai meitä sitten vaan on moneen junaan.

Eläimille tulee läpi vuoden erilaisten säätyyppien myötä hankaluuksia, milloin ympäristö kärsii ja milloin maanviljelijät ovat vaikeuksissa. Juujuu näin on, mutta missäs se nappi taas olikaan, mistä tätä säätä käännetään johonkin toiseen asentoon? Ainiin nyt muistin! Ei semmoista ole olemassakaan.

En millään tavalla väheksy ilmastonmuutosta, ja jokainen järkevä ihminen tunnustaa sen olemassaolon ja haasteet. Mutta voinemme tässä nyt kuitenkin muistuttaa mieliimme sen, että esimerkiksi maanviljelykseen on kautta historian liittynyt suuria haasteita. Aikoinaan se oli kirjaimellisesti elämän ja kuoleman kysymys, että miten sää palveli kylväjää. Eläimet ovat aina kokeneet valtavia kärsimyksiä erilaisten säiden tuomien oikkujen myötä ja kova kuumuus on aina koetellut ihmisiä.

Ja vielä kerran alleviivaan sitä, että en halua esimerkiksi maanviljelijöiden vaikeuksia väheksyä millään tavalla. Tai että onhan se surullista pysähtyä miettimään, että millaisia vaikeuksia vaikka jollekin saimaannorpille tämä tuo pesintään.

Mutta sitä minun on tätä ketjua lukiessa ja tänne kirjoittaessa ollut ihan mahdotonta ymmärtää, että miten joku kokee jonkinlaiseksi moraaliseksi velvollisuudekseen tulla ojentamaan tänne muita, jos joku nyt vaikka sattuu nauttimaan pitkistä helleputkista tai että diggailee pitkään jatkuvasta lumettomasta "talvesta"?

Ei se ainakaan puoleltani ole koskaan mikään hyökkäys tai ymmärtämättömyyttä erilaisista säätyypeistä kärsiviä ihmisiä/eläimiä kohtaan.

Tämä on sitä aikaa vuodesta, kun ainakin omaan makuuni jokaikinen säätyyppi näillä lakeuksilla on ihan perseestä. Mutta jotain hyvää tästäkin tilanteesta on koitettava repiä, ja ainakin se on nyt edes hetkellisesti se että ulkoilu ja liikkuminen ulkona muuttuu taas sohjomuhjujen poistuttua helpommaksi. Se nollan molemmin puolin sahaava matalapaineinen keli on hirvittävintä, mitä Suomen ilmastolla on tarjottavanaan, mutta jotenkin senkin kanssa on vaan elettävä.

Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Omalta puoleltani kommentoin asiaa niin, että tämä on vain sen ymmärtämistä ja hyväksymistä, että sää on jotain semmoista, joka on vaan hyväksyttävä semmoisena kuin se on. Siihen kun ei voi millään tavalla pieni ihminen itse vaikuttaa.

Minua taas on jo pitkään hämmästyttänyt tässä ketjussa toiseen suuntaan se, että miten jotkut jaksavat ärsyyntyä noin paljon siitä, että täällä kirjoitetaan esimerkiksi siitä, että toiset pitävät lumen ja jään poissaolosta. Tai että kesällä on niitä kovia helteitä.

Muutama nimimerkki on ottanut jonkinlaisen portinvartijan roolin tässä ketjussa, että mitä tänne saisi kirjoittaa ja mitä ei.

Jotenkin ihan mahdotonta käsittää sitä, että miten jollain voi mennä mokoman asian kanssa tuolla tavalla huuruun, tai että ettekö te tosiaan näe sitä rikkaa omassa silmässänne, mutta kai meitä sitten vaan on moneen junaan.

Tämä on sitä aikaa vuodesta, kun ainakin omaan makuuni jokaikinen säätyyppi näillä lakeuksilla on ihan perseestä. Mutta jotain hyvää tästäkin tilanteesta on koitettava repiä, ja ainakin se on nyt edes hetkellisesti se että ulkoilu ja liikkuminen ulkona muuttuu taas sohjomuhjujen poistuttua helpommaksi. Se nollan molemmin puolin sahaava matalapaineinen keli on hirvittävintä, mitä Suomen ilmastolla on tarjottavanaan, mutta jotenkin senkin kanssa on vaan elettävä.
Vastasinkin tuossa jo ylempänä siihen, mikä itseäni hiertänyt ketjussa. Kenenkään makumieltymyksiin en yritä vaikuttaa vuodenajoissa.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
...ja kuljen koirien kanssa paljon ulkona. Myös tuossa viereisellä purtsalla, jossa talvella on ladut.
Eih! Ymmärsinhän tuon väärin - et kai oikeasti käy ulkoiluttamassa koiraa hiihtoladulla? Toki joku sitä selvästi tekee, kun aina silloin tällöin tällaiseen tapaukseen törmää.

Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Eih! Ymmärsinhän tuon väärin - et kai oikeasti käy ulkoiluttamassa koiraa hiihtoladulla? Toki joku sitä selvästi tekee, kun aina silloin tällöin tällaiseen tapaukseen törmää.

Minä ymmärsin, että hän kulkee siellä nyt kun latuja ei ole. Samaa teen siis itse, kun nuo purtsat menevät pois kävelijöiden käytöstä heti kun ladut tulevat.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Vuodesta 2005 asunut paikassa, josta 5m tontin rajasta menee latu, silloin kun on lunta. Ladun toisella puolen muutaman nelikilometrin kokoinen metsä, missä nyt niitä susiakin nähty. En tykkää siitäkään.

Pääsääntöisesti kuljen päivittäin tuolla metsäpoluilla mutta kun kuntopolku on "kiinni kodissa", niin helpottaa siirtymisiä syvemälle metsään/vakiopoluille sekä antaa hyvän rengasreitin, jos sellaista toisinaan haluaa tehdä.

Talvella vaihtoehtoja on vähemmän. Ladun yli metsään. Kaduilla en koiria kusettele kuin ehkä kerran kuukaudessa.

Kertaakaan muuten koskaan joutunut kinaamaan omista kulkemisista. Ladun ylitys on päivittäistä kun lentääkkään ei osaa ja keväisin sitä miettii siltä kantilta milloin itse lähtisi kalustoa raiskaamaan. Aika paljon tuonne tulee roskaa kun kevättuulet alkavat. Silloin yleensä minäkin palaan tuonne kävelemään. Kun ladulla korkeintaan enää niitä jotka lainanneet suksensa naapurilta. Tosin niitäkään itse nähnyt kuin ehkä kerran viiteen kevääseen omalta pihalta.

Kestävyysurheilua kun pitkään harrastanut (ja seuraa) niin kyllä sitä koittaa huomioida muidenkin lajien edustajat. Myös maastopyöräilijät tuolla metsässä. Ja toive on myös, että tämä menisi aina myös toisinpäin.

Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toisaalta nyt voidaan myös sanoa, että pitikö to-pe viime viikolla tulla niin paljon lunta. Olisi tullut vettä niin ei olisi nyt loskaakaan.

En tässä ainakaan minä toivo myöskään tuon viime viikon kaltaisia sääilmiöitä. Enkä ole kyllä mitään jippii-kirjoituksia moisesta kirjoittanutkaan. Tuosta olisi omat seurauksensa ollut myös vesimuodossa - kyllä siinä sen verran tuuppasi sademäärääkin paikka paikoin.

Se mitä ainakin allekirjoittanut on halunnut tuoda julki, on että nämä tällaiset ovat juuri tämän leudon säätyypin mukanaan tuomia ilmiöitä.

Täysin lumeton talvi olisi mukavaa, mutta kun se ei ole myöskään täällä mikään kovin todennäköinen skenario. Tavalla tai toisella se lumi tulee vaikuttamaan meidän suomalaisten elämään ja tästä nyt on valitettavasti kovaa vauhtia tulossa tämän näköinen setti sitten.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Melkein arvaisin, että täällä Varsinais-Suomessa nykyinen musta maa ja pieni plussa on ajankohdalle tyypillisempi säätila kuin viime viikon 10cm lunta ja pikku pakkaset. Toki vaihtelu näiden välilläkin on tyypillistä. En siis tunnista väitettä, että suomalaisen pitäisi jotenkin "toivoa kunnon talvea" sen tarkoittaessa että on lumista ja kylmää. Pidän Varsinais-Suomen - ja erityisesti eteläisen Satakunnan vähälumista - talvisäätä Suomen parhaina. Suosittelen muillekin asumista siellä missä tykkää. Helpottaa säätuskaan, jos sellaista kokee.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melkein arvaisin, että täällä Varsinais-Suomessa nykyinen musta maa ja pieni plussa on ajankohdalle tyypillisempi säätila kuin viime viikon 10cm lunta ja pikku pakkaset. Toki vaihtelu näiden välilläkin on tyypillistä. En siis tunnista väitettä, että suomalaisen pitäisi jotenkin "toivoa kunnon talvea" sen tarkoittaessa että on lumista ja kylmää.
Niinpä, ja nyt tosiaan eletään vasta marraskuuta. Niitä talvikuukausia on tuossa vielä 4 odottamassa peräjälkeen ja ihan alkusuoralla vasta ollaan.

Onko tässä nyt 2 vai 3 talvea ollut jo putkeen, kun se "ihan oikea talvi" on jo alkanut jostain marraskuun 2. tai 3. viikon kohdilta täällä etelässäkin.

Mutta eihän tämä ole ollenkaan tavavonta vaan hyvinkin tavanomaista, että tämmöistä tämä sää meillä tähän aikaan vielä on. Lapissa ennusteiden mukaan sen sijaan mennään jo pakkasineen ja lumisateineen tukevasti talven puolelle.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se tuli mieleeni, että "maa mustana" ei ole muuten enää kovin kuvaava ilmaisu, kun ainakin täällä etelässä suorakylvö ja syysviljat ovat yleistyneet(?) huomattavasti ja kynnetty pelto alkaa olla jopa vähän harvinaisuus. Maa on siis vihreä tai ruskeaa. Erityisesti syysviljat ilahduttavat lumettomaan aikaan.
Tai siis itse yhdistän termin kynnettyihin peltoihin, varmaan joku yhdistää sen vain valon vähyyteen kun on lumetonta.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta eihän tämä ole ollenkaan tavavonta vaan hyvinkin tavanomaista, että tämmöistä tämä sää meillä tähän aikaan vielä on. Lapissa ennusteiden mukaan sen sijaan mennään jo pakkasineen ja lumisateineen tukevasti talven puolelle.

Kyllä mä nyt sen verran koppia tästä ottaisin vielä, että eilinen ilmankosteusarvo oli ajankohtaan aivan ennätyksien tienoilla. Ja Eurajoella koettiin kerran 50 vuoteen tulvat. Ja aiemmin tuossa mitattiin Suomen ekat hirmumyrsky-tuulet. Sitten vielä päälle tuo Lyly-lumimyrsky.

Kyllä sää nyt on ollut varsin äärevää viime viikot.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä mä nyt sen verran koppia tästä ottaisin vielä, että eilinen ilmankosteusarvo oli ajankohtaan aivan ennätyksien tienoilla. Ja Eurajoella koettiin kerran 50 vuoteen tulvat. Ja aiemmin tuossa mitattiin Suomen ekat hirmumyrsky-tuulet. Sitten vielä päälle tuo Lyly-lumimyrsky.

Kyllä sää nyt on ollut varsin äärevää viime viikot.
Sitä tässä tarkoitin, että ei ole ollenkaan harvinaista, vaan hyvinkin tavallista, että lumensyvyys on 0 ja ollaan plussan puolella etälässä tähän aikaan vuodesta. Tämä pitänee paikkansa ihan tilastollisestikin?

Tulvat ja myrskyt sitten oma lukunsa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2019 marraskuussa satoi lunta, joka suli pois. Sen jälkeen ei lunta näkynyt Etelä-Suomessa kyseisenä talvena. Kattellaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy