Vuosi oli 2018 tai 2019, kun osimoilleen näihin samoihin aikoihin maaliskuussa tuli yhdessä päivässä joku aivan älytön määrä lunta. Saattoi olla jotain 30 sentin luokkaa jopa. Muistan kun työpaikalta olin illalla lähdössä kotiin, ja auto oli ihan naurettavan paksun lumikerroksen alla.
Ja vaikka ennusteet vetää koko ajan vaan lumisempaan suuntaan, niin kyllä nekin silloin suli pois ja niin sulaa nämäkin.
Ilmeisesti tuolloin saderintama on kiertänyt Pirkanmaan, sillä itse en tuollaista muista. Olen omaksi ilokseni kirjannut ylös Tampereen Härmälän mittapisteen lumiipeitteet useamman vuoden ajalta (2011-2012 alkaen), eikä tuollaista näkynyt myöskään muistiinpanoissani. Mutta kyllähän noita infernoja on tännekin osunut. Kuitenkin on pakko todeta, että jo 15 cm uutta lunta vuorokaudessa on lopulta varsin harvinainen tapaus. Sellaisia määriä on tullut tuolla seuraamallani ajanjaksolla vain viidesti (vertailu iltapäivälukemien välillä):
3.4.2012: 22cm uutta lunta edelliseen päivään verrattuna
7.11.2014: 18cm uutta lunta edelliseen päivään verrattuna
26.10.2017: 15 cm uutta lunta edelliseen päivään verrattuna
27.1.2021: 16 cm uutta lunta edelliseen päivään verrattuna
5.4.2022: 23 cm uutta lunta edelliseen päivään verrattuna
Mielenkiintoista on se, että noista vain yksi tapaus on osunut ns. sydäntalveen, ja kaikki muut ovat joko myöhäistä syksyä tai varhaista kevättä. Vahva oletus on, että Keski-Euroopan tasalla tai merellä on silloin selvästi lämpimämpää kuin sydäntalven aikaan, ja se on edellytys tai ainakin todennäköisyyttä kasvattava tekijä näille lumi-infernoille.