Voe rähmä..
...jopas on keskustelu juuttunut yhteen kolmeminuuttiseen. Silti takana on jo 180 min kiekkoa.
Joo, objektiivisena on helppo olla, mutta kyllä minulla sympatiaa riittää Kerholle ja tiedän täsmälleen, miltä se tuntuu, kun jäähyt vievät matsin naapurille. Eikä minkä tahansa matsin. Silloin, kun meillä oli vielä Mälkiä ns. ruorissa, niin herrat Zidlicky, Levokari, Nielikäinen etc. tekivät täsmälleen samantyyppisiä temppuja kuin Sulku ja Tuulola eilen. Nyrkkiä kaverin naamaan ynnä muuta vastaavaa matsin viimeisen viiden minuutin aikana, vaikka ollaan itse mahdollisesti johdossa. Ellen väärin muista, niin nimenomaan HIFK-HPK -matsissakin näin tapahtui ainakin kerran. Minuakin riepoivat tuomarit ja tuli usein käytettyä sanontaa "ei olisi kuulunut pelin luonteeseen antaa jäähyä". Sitten kun pari tuntia myöhemmin näki tilanteet Hokinaitista, niin ei voinut kuin myöntää että perkele löihän ne selkeästi vastustajia. Ja silloin syyttävä sormi kohdistuu paitsi pelaajiin, joilla keittää yli totta helvetissä, eihän ne mitään robotteja ole, MYÖS valmennusjohtoon. Mälkiä ei osannut pitää joukkojaan viileänä silloin kun pitää. Ei osaa näköjään Jalonenkaan. Ape osaa. Summanen osaa. Kokemus puhuu, ei siinä sen kummempaa. Jalonen on ensikertalainen näin kovassa paikassa ja niin myös monet Kerhon pelaajat. Jalosen pitäisi tietää, että jätkillä keittää, niin keittää Jokereillakin. Ja Jalosen pitäisi käyttää auktoriteettiaan joukkueensa viilentämiseksi, niin Summanenkin tekee, kun on voitto tarjolla. Tappion tullessa joka tapauksessa sitä voi vähän pitääkin hauskaa. Mutta ei silloin, kun voitto on hopealautasella nenän edessä.
Jokerit on helvetin paha ja sinnikäs joukkue, joka osaa puolustaa ja jonka vauhti ei hyydy. Hyökkäyspään taidossa ja luovuudessa se kuitenkin häviää HPK:lle. HPK saa juuri siksi katsoa peiliin menetettyään kaksi kertaa peräkkäin johdon aivan matsin lopussa.
Siltikin HPK:lla on vielä kaikki mahdollisuudet, jos ennen kaikkea Jalonen ja muut pikkutakit kokoavat itsensä ja laittavat jäitä hattuun. Ennen kaikkea itselleen ensin ja sitten pelaajille. Ja sitten helvetisti luistelua peliin ja samaa luovuutta kuin runkosarjassa. Se on ainoa tapa kaataa hieman hymytön ja konemainen Jokerit. Runkosarjassa HPK:n jätkistä paistoi ulos se, että pelaaminen on kivaa!!! Nyt pelaaminen on tuskaa ja hermostuttavaa.
Jos HPK löytää peli-ilonsa ja nauttii omasta taitavuudestaan, se saattaa tehdä vielä ihmeitä. Mutta peruskiekolla ja varsinkaan peruuttelulla Jokereita ei voiteta. Jokerit voittaa kestävyysjuoksukisan aina.
Ja huomenna pitää vääntäytyä itse katsomaan naapurin halliin, että mitenkäs täällä oikein käy..Sarjaa olen ennustanut koko ajan Jokereille ja luvuin 3-2. HPK:n eilinen oli kuitenkin niin paha koettelemus, että 3-1 on lähellä, mutta siinä oli toisaalta Tamimaisesti sanottuna sellainen "momentum", että suunta ylöspäinkin on täysin mahdollinen.
Tampereen Dieselkoneisto on sitten finaalissa turhan kovaa kauraa kummallekin näistä, joten nyt olisi voittojen aika