Musta Nuoli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Täällä tuli oltua ja vaikka Megadethiä sinne ensisijaisesti katsomaan tultiin, niin kyllähän Anselmo ja kumppanit veti sellaisen turpaanlyönti-setin, ettei ollut kahta sanaa siitä kumpi oli illan kunkku. Ja itse keikathan tuli katsottua R2:sesta. Ah, nuo Helsingin Jäähallin vanhat karsinat. :) 21 vuotta, missä on inkontinessi-vaipat?
Sepulturan keikalle oli aikomus mennä aikanaan, mutta muistaakseni joku Kulttuuritalon remontti torppas tämän haaveen ja se sitten jäi. Lepakon toiminnan loppuminen puolestaan peruutti Morbid Angelin keikan, vai muistankohan nyt oikein? Kreatoria koitin mennä väijymään Tavastialle alaikäisenä, mutta sen taas esti porttieeri, joka ilkeyksissään kyseli papereita. :) Mutta onhan noita bändejä onneksi tullut nähtyäkin. Saako Beheritin keikasta 80-90 luvun taitteessa skenepisteitä, vai oliks se Beerit?
Jostain karsinasta minäkin tuon taisin katsella. En muista tarkemmin. Lippu oli pitkään tallella ja voi olla vieläkin jossain laatikossa, mutta ei nyt käden ulottuvilla, joten ei voi tarkistaa (jos se nyt edes tallella on).
Sekä tuo Megadeth/Pantera-jäähallikeikka että Sepulturan Kulttuuritalon keikat olivat siitä hienoja tapahtumia, että niihin pääsi alaikäisenäkin eli 15-16-vuotiaana teinipoikana. Eipä taida nykyisin juurikaan ns. klubikeikoille päästä alaikäisenä. Jäähallikeikoille kai sentään.
Entombedin settilistaa Turusta 1993 en löytänyt mistään. Minulla oli se joskus paperisenakin, sain sen bändiltä tuolloin paikan päällä, mutta se on hävinnyt. Bändi soitti siis Wolverine Blues -kiertueellaan Turun silloisessa keskustan nuorisokeskus Palatsissa ikärajattoman keikan, lämppärinä turkulainen Xysma, joka oli tuolloin muutosvaiheessa pois hyvästä musiikista kohti huonoa eli pois death metalista kohti ties mitä iskelmärockia. Mutta vielä Xysmakin tuolloin toimi livenä.
Entombed nuorisokeskuksessa oli jännä veto, mistähän oli bändi tuonne alun perin buukattu? Innokkaita ns. tosifaneja oli vain kourallinen lavan edessä (minä muiden mukana), muu yleisö oli ns. nuorisotalojengiä, joka kuikuili pelokkaasti talon seinämillä jollain sohvilla. Bändi jätti sitten encoret soittamatta. Ne oli settilistaan merkitty, mutta niitä ei koskaan vedetty. Hyvä veto silti ja bändi vaikutti ihan tyytyväiseltä, kenties heiltä vain loppui aika tai jotain.
Sinänsä hauskaa, että Entombedin jätkät tuntuivat tuolloin suurilta maailmantähdiltä, joilla oli jo kolme albumia takana ja kiertuetta tulossa jenkkeihin, mutta loppujen lopuksi esim. L-G Petrov on vain viisi vuotta minua vanhempi, eli hän oli tuolloin vasta 21-vuotias. Paljon Entombed tietysti varhaisvuosinaan sai aikaiseksi, eikä ole koskaan enää tuolle tasolle yltänytkään eli elämäntyö tuli tehtyä jo tuolloin.